Twitter-kirjeenvaihto
-
- Kitisijä
Re: Twitter-kirjeenvaihto
^ luultavasti liikkuvat äänestäjät puolueiden rajoilla eivät ole niitä innokkaimpia kommentoijia.
-
- Kitisijä
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/e ... bea2fae0deurpiainen kirjoitti: 31.07.2025 19:27 Mun on tosi vaikea närkästyä näistä. Ympäristöystävällisen *politiikan* pointti on olla moralisoimatta yksilöitä ja luoda rakenteita, jotka ohjaavat kestävämpään elintapaan. Ihan yhtä urpoa mussuttaa Virran lomareissusta kuin hokea niille, jotka haluaisivat valtion alijäämäiseen velkabudjettiin myös tulosopeutusta, että sen kun lahjoittavat rahaa valtiolle. Lisäksi IL:n kohujutun mukaan valistunut arvio Virran reissun hiilipäästöistä on 0,2 - 0,4 tonnia per nenä, kun vaikkapa Kanarian reissun päästöt ovat 1,4 - 1,6 tonnia henkeä kohti. Sanoinko jo, että mun on tosi hankala närkästyä näistä.
Itse koen, että tästä on aivan oikeutettua wattuilla.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
-
- Kitisijä
Kuin heiluttelisi patonkia porttikäytävässä eli
Like throwing a hot dog down a hallway.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
-
- Kitisijä
Chatgpt auttoi kääntämään suomalaisen fraasin englanniksi. Muistelin, että se on jotain tuonne päin, mutta gpt tiesi heti.
-
- Kitisijä
Wattuilla toki voi, jos sellainen tuottaa tyydytystä, mutta ei tuossa mitään järkeä ole. IL:n setämiestoimittaja otsikoi Vihreiden haluavan rajoittaa yksityisautoilua, ja esimerkkeinä hänellä on Vihreiden (i) halu siirtyä normipohjaisesta markkinapohjaiseen pysäköintiin kaupungeissa, (ii) halu helpottaa yhteiskäyttöautobisnestä, (iii) vähentää autoilumäärää tiiviillä kaupunkialueilla (iv) investoimalla kevyeen ja julkiseen liikenteeseen. En näe, että tämä on hirveästi ristiriidassa sen kanssa, että Virta korvaa viiteryhmälleen tyypillisen lentolomamatkan kimppamatkailuautoreissulla.James Potkukelkka kirjoitti: 01.08.2025 8:22https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/e ... bea2fae0deurpiainen kirjoitti: 31.07.2025 19:27 Mun on tosi vaikea närkästyä näistä. Ympäristöystävällisen *politiikan* pointti on olla moralisoimatta yksilöitä ja luoda rakenteita, jotka ohjaavat kestävämpään elintapaan. Ihan yhtä urpoa mussuttaa Virran lomareissusta kuin hokea niille, jotka haluaisivat valtion alijäämäiseen velkabudjettiin myös tulosopeutusta, että sen kun lahjoittavat rahaa valtiolle. Lisäksi IL:n kohujutun mukaan valistunut arvio Virran reissun hiilipäästöistä on 0,2 - 0,4 tonnia per nenä, kun vaikkapa Kanarian reissun päästöt ovat 1,4 - 1,6 tonnia henkeä kohti. Sanoinko jo, että mun on tosi hankala närkästyä näistä.
Itse koen, että tästä on aivan oikeutettua wattuilla.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitisijä
Etkö näe mitään ongelmaa siinä, että voimakkaasti yksityisautoilua vastustavan (tästä ei liene epäselvyyttä) puolueen puheenjohtaja yksityisautoilee tuhansia kilometrejä lomamatkallaan?
-
- Kitisijä
^
Nimenomaan. Kyse on vittuilusta, kieltämisestä ja moralisoinnista, ei autoilun haittojen hinnoittelusta ja markkinamekanismien tehostamisesta. Ilman moraaliposeerausta tästä ei olisi syntynyt kohua.
Sofia ei myskään ole lukenut, että woke meni jo. Vapaudut vankilasta viha-korttia ei enää ole pakassa.
Nimenomaan. Kyse on vittuilusta, kieltämisestä ja moralisoinnista, ei autoilun haittojen hinnoittelusta ja markkinamekanismien tehostamisesta. Ilman moraaliposeerausta tästä ei olisi syntynyt kohua.
Sofia ei myskään ole lukenut, että woke meni jo. Vapaudut vankilasta viha-korttia ei enää ole pakassa.
-
- Kitisijä
Mun mielestä politiikan ja poliitikkojen juttu ei pidä olla yksilön valintojen moralisointi. Politiikan alaa on muokata yksilön valintojen institutionaalista kontekstia, siis esim. säätää lakeja. Ja yksilöt sitten valitsevat siinä kontekstissa, mitä se poliitikoille kuuluu. Politiikan ei pidä olla moraalipoliisityötä. Erityisesti ympäristöpolitiikassa mun pitkä linja Kitinässä on ollut nimenomaan kritisoida kokoomusta, jolle ympäristöasiat ovat aina olleet puolueen politiikkaohjelmia myöten yksilön pieniä tekoja. Eli kokoomus on nimenomaan koettanut poistaa politiikan ympäristöpolitiikasta ja palauttaa sen tähän yksilön valintojen arviointiin. Onkin aika ironista, että vihreitä syytetään usein moraalisesta ylenkatseesta näissä asioissa, vaikka se on toistuvasti oikeistorintama, joka tekee tätä sekä ohjelmatasolla että käytännössä, kuten nyt arvostelemalla Virtaa.James Potkukelkka kirjoitti: 01.08.2025 9:50 Etkö näe mitään ongelmaa siinä, että voimakkaasti yksityisautoilua vastustavan (tästä ei liene epäselvyyttä) puolueen puheenjohtaja yksityisautoilee tuhansia kilometrejä lomamatkallaan?
Tästä lähtökohdasta huolimatta on minunkin mielestäni niin, että ajetulla yhteiskuntavisiolla ja omilla valinnoilla ei saa olla liian suurta ristiriitaa. Mutta kuten selitin, tässä keississä ei ole minusta tätä ongelmaa. Virran lomamatkan hiilipäästöt ovat murto-osa suomalaisen keskiluokan tavanomaisen lomamatkan päästöistä, kun lennetään Kreikkaan, Kanarialle tai Thaimaahan. Kimppa-auton käyttö maata pitkin etenevään lomamatkaan on minusta riittävän linjassa vihreän liikennepolitiikan kanssa, varsinkin kun se kontrastiluokka on siis keskiluokan tyypillinen lomailu. Voi olla, että esim siinä Pekosen ja Modigin Amazing Race -keississä ristiriita oli jo liian suuri, mutta tässä Virran keississä selvästikään ei. Toki olisi ollut tyylikkäämpää ja parempi, jos Virta olisi tehnyt kierroksensa junilla tai edes linja-autoilla, mutta en tätäkään jaksa paheksua.
Lopuksi, ja ehkä tämä on relevanttia luentaeroillemme tässä keississä, totta kai olen eri mieltä siitä, että vihreät olisivat muka voimakkaasti yksityisautoilua vastustava puolue. Mun mielestä vihreät ovat hyvin kriittisiä sitä kohtaan, mikä rooli yksityisautoilulla on tällä hetkellä kaupunkien tilankäytössä, asuntorakentamisessa, markkinavastaisessa kuntapolitiikassa, fossiilisten polttoaineiden verotuksessa, liikennejärjestelyissä ja kaupunkisuunnittelussa jne., mutta en tunnista tuota autoilun vastustamista sinänsä. Olen itsekin pääsääntöisesti sekä vihreän liikennepolitiikan tukija että aika paatunut yksityisautoilija.
Minustakaan asiassa ei ole epäselvyyttä: sun käsityksesi on väärä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitisijä
^ vihreätkö eivät siis ole haukkuneet persuja rasisteiksi, vaan säätäneet lakeja?
-
- Kitisijä
Kreikan luottoluokitusta on laskettu roskalainatasolle.
Ongelmista huolimatta Kreikassa järjestetään yleislakko vastalauseena säästötoimille.
Ongelmista huolimatta Kreikassa järjestetään yleislakko vastalauseena säästötoimille.
-
- Kitisijä
Esplanadin kaventaminen ja mukulakivien asfaltointi siten, että vierekkäin meni kaksi pyöräkaistaa ja yksi autokaista oli mielestäni esimerkki ideologisesta yksityisautoilun vastustamisesta, jolle ei ollut mitään järkiperustetta. Tässä oli tietysti muitakin mukana kuin vihreät.urpiainen kirjoitti: 01.08.2025 14:53
Lopuksi, ja ehkä tämä on relevanttia luentaeroillemme tässä keississä, totta kai olen eri mieltä siitä, että vihreät olisivat muka voimakkaasti yksityisautoilua vastustava puolue. Mun mielestä vihreät ovat hyvin kriittisiä sitä kohtaan, mikä rooli yksityisautoilulla on tällä hetkellä kaupunkien tilankäytössä, asuntorakentamisessa, markkinavastaisessa kuntapolitiikassa, fossiilisten polttoaineiden verotuksessa, liikennejärjestelyissä ja kaupunkisuunnittelussa jne., mutta en tunnista tuota autoilun vastustamista sinänsä. Olen itsekin pääsääntöisesti sekä vihreän liikennepolitiikan tukija että aika paatunut yksityisautoilija.
-
- Kitisijä
Etelä-Espan touhu vaikutti kyllä vähän puutteellisesti argumentoidulta, mutta pohjoispuolen meininki oli minusta ihan tervetullut kokeilu saada edes ripaus tukholmalaisen kesäillan hymyilyä synkkään Suomeenkin.
Tämä ei ehkä ollut ihan huono kommentti, vaikka toki varsin suppea käsittely:
https://www.polemis.fi/post/jani-tere-j ... eva-nainen
Tämä ei ehkä ollut ihan huono kommentti, vaikka toki varsin suppea käsittely:
https://www.polemis.fi/post/jani-tere-j ... eva-nainen
-
- Kitisijä
-
- Kitisijä
Tilastopäällikön erottamista huonojen uutisten takia väitetään Pohjois Korealaisiksi. Panetteleua! Eihän häntä ammuttu!