Päivän uutiskatsaus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Teraslilja_m
Kitisijä

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Teraslilja_m »

Chap kirjoitti: On vaan hirmu sääli, että samalla kun kaveri on nähnyt valon ilmastonmuutoksen suhteen, hän on vakuuttunut ID:stä, joka syö hänen uskottavuutta huomattavasti. Kuten urpiainen tuossa totesi, ilmastotieteen maallikkona minun on lähes mahdotonta arvioida hänen argumenttiensa tieteellisiä meriittejä. Sitä vastoin voin arvioida miten uskottavalta hän vaikuttaa muun tiedon valossa, kuten paljonko skeptikot tehtailevat aiheesta tieteellisiä julkaisuja, millaisia tieteellisiä meriittejä heillä on ja mikä on yleinen tieteellinen mielipide asiasta. Periaatteessa sama pätee ID:hen, joka nyt toki on pari astetta pahempaa hömppää kuin miltä ilmastonmuutosskeptisyys vaikuttaa.

Miten itse näet asian, oletko omasta mielestäsi tarpeeksi pätevä arvioimaan erilaisia tutkimustuloksia ilmastonmuutoksesta, jotta voit sanoa, että ns. skeptikot ovat oikeassa ja ne sadat vertaisarvioidut artikkelit, joissa on todisteita ihmisen vaikutuksesta ilmastomuutokseen ovat vääriä/epäuskottavia?

Onko tämä nyt kaikista vakuuttavin referenssi minkä tiedät? Eikä tuosta hesarin artikkelista käynnyt ilmi epäileekö hän ihmisen osuutta ilmastonmuutoksen vai jotain pienempiä yksityiskohtia IPCC:n raportista. Kyllähän toki ilmastotieteessä on kiistanalaisia asioita. Heitän vastapallo, TKK:n kemian tekniikan osaston johtaja, professori Matti Leisola
on ID:n kannattaja, joten kyllä on mahdollista, että ihan ok ansioituneet tiedemiehet uskovat täysin epätieteellisen hömppään.

Mitä olen tuollaisia listoja aikaisemmin katsonut, niin skeptikoiden joukossa on hämmentävän paljon jotain ufotutkijoista ja muita hörhöjä kuten tämä Spencer.
Minun taustani on varmasti riittävämpi arvioimaan ilmastotutkimusta, kuin perushumanistilla, sillä olen koulutukseltani maisteri (kahdella laudatur kokonaisuudella) sovelletusta fysiikasta (numeeriset menetelmät ja data-analyysi) sekä tietojenkäsittelytieteestä (algoritmit) Helsingin Yliopistosta. Opintoviikkomäärällä, joka olisi riittänyt tohtorin tutkintoon. Noin kymmenen vuoden työelämäkokemuksen jälkeen olen aloittanut numeerisiin menetelmiin liittyvän väitöksen teon TKK:lla, joka on nyt n 40-50 % valmis.

Totta kai tarkistin, mitä muuta Folke Stenman on kirjoittanut netissä IPCC:stä :)
Folke Stenman @ http://blogit.hs.fi/kysyilmastosta/?p=24#comment-366 kirjoitti:Lauri Heimoselle: Tässä on juuri IPCC:n päättelyketjun heikkous. IPCC lähtee siitä, että pitää todistaa hiilidioksidin vaikutus, ja kun unohdetaan joukko muita mahdollisia lämpötilaan vaikuttavia tekijöitä, on helppo tehdä hiilidioksidista syntipukki. Lisäksi IPCC.n tapa ilmoittaa tuloksensa yhteenvedossa, joka on kirjoitettu valmiiksi ennen varsinaista raporttia, on aika kummallista.
En tunne Leisolaa, mutta minulla olisi huomattavasti parempi esimerkki. Isaac Newton, yksi fysiikan suurimmista nimistä, oli intohimoinen okkultismin ja alkemian tutkija. Pitäisikö sen takia klassinen/Newtonin mekaniikka hylätä, koska I. Newton on kannattanut asioita, jotka ovat ID:täkin hömpempää.

Tämän takia keskustelu, jota käydään ihmisistä, ei asiasta, on aina argumentointi virhe.

Tässä keskustelussa, joku suitsutti vertaisarviointia tieteellisessä julkaisussa. Moniko tietää, että esim Albert Einstein artikkeli erityisestä suhteellisuusteoriasta, ei ole koskaan läpikäynyt vertaisarviointia!? Ja jos Max Planck (Annalen der Physik -lehden editori) olisi päästänyt sen vertaisarviointiin, se olisi hylätty, koska artikkeli oli niin huonosti kirjoitettu, sisälsi hyvin spekulatiivista fysiikkaa eikä siinä ollut edes viiteitä!
Eli vertaisarviointi ei ole välttämättömyys hyvään tieteentekoon, mutta se kyllä auttaa löytämään virheitä ja eliminoimaan huonoa tiedettä.
Life is complex, it has real and imaginary parts.
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Teraslilja_m kirjoitti:En tunne Leisolaa, mutta minulla olisi huomattavasti parempi esimerkki. Isaac Newton, yksi fysiikan suurimmista nimistä, oli intohimoinen okkultismin ja alkemian tutkija. Pitäisikö sen takia klassinen/Newtonin mekaniikka hylätä, koska I. Newton on kannattanut asioita, jotka ovat ID:täkin hömpempää.

Tämän takia keskustelu, jota käydään ihmisistä, ei asiasta, on aina argumentointi virhe.

Tässä keskustelussa, joku suitsutti vertaisarviointia tieteellisessä julkaisussa. Moniko tietää, että esim Albert Einstein artikkeli erityisestä suhteellisuusteoriasta, ei ole koskaan läpikäynyt vertaisarviointia!? Ja jos Max Planck (Annalen der Physik -lehden editori) olisi päästänyt sen vertaisarviointiin, se olisi hylätty, koska artikkeli oli niin huonosti kirjoitettu, sisälsi hyvin spekulatiivista fysiikkaa eikä siinä ollut edes viiteitä!
Eli vertaisarviointi ei ole välttämättömyys hyvään tieteentekoon, mutta se kyllä auttaa löytämään virheitä ja eliminoimaan huonoa tiedettä.
No koitinkin jo selittää, miksi ad hominem ei aina ole virhe. Tieteellinen maine on aivan keskeinen tekijä tiedeyhteisön toiminnassa. On naiivia idealismia kuvitella muuta. Tietenkään vertaisarviointi ei ole riittävää tai välttämätöntä juuri mihinkään, mutta tässä olikin kyse siitä, miten suhtautua yleistajuiseen lehtijuttuun. Kyllä Spencerin "tieteellisen" toiminnan yleislaadun huomioonottaminen on yksiselitteisen rationaalista, kun arvioimme yksittäistä uutista. Eritoten, kun samalla eksplisiittisesti jätämme auki mahdollisuuden, että sokea kana on löytänyt jyvän, jota minkään lehdet refereet eivät ymmärrä. Todennäköisyyksistä ja rationaalisuudesta tässä on kyse - taustastasi johtuen tunnet varmaan vaikka bayesilaisen lähestymistavan evidenssiin: eikö tässä tapauksessa olisi aika helppo antaa aika perusteltu prior probability Spencerin horinoille ja antaa myös tieteen itseensäkorjaamismekanismien (juuri vertaisarviointi jne.) korjata alustavaa arviotamme. Voimme olla väärässä, mutta rationaalista - eikä ad hominem -päättelyvirheesen perustuvaa - on epäillä hörhön horinoita hörhöilyksi kunnes toisin osoitetaan. Ihanko tosissasi epäilet, että Spencerin tapaus saattaa olla analoginen einsteinilaiselle kumoukselle fysiikassa, jolloin vertaisarviointi on toki pihalla kuin ID-teoreetikko?

Äskeisiin osin liittyen, minusta Leisola on parempi esimerkki kuin Newton. Newtonin okkultismin taivastelu on aika anakronistista, kun taas Leisolan tosiaan pitäisi tietää paremmin. Onhan hän kiistatta hyvinkin ansioitunut tiedemies.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

On se hurja

Olen aiemminkin Hjallista hehkuttanut. Kaikkien pienileukaisten miesten sankari.
Nehemiah James

Viesti Kirjoittaja Nehemiah James »

Höhöhöö. Mahtaa jannua harmittaa.
NuoriD

Suvinen kirjoitti:
Nehemiah James kirjoitti:Höhöhöö. Mahtaa jannua harmittaa.
"Poliisi muistutti tielläliikkujia, että löytörahojen tunkeminen omaan taskuun on laitonta."

Kuinkahan moni tosiaan kiikuttaa löytörahat poliisiasemalle.. :lol:
Tunnustan, että löysin Coney Islandilta maasta 30-40 dollaria ja laitoin rahat omaan taskuuni. Mitähän paikallinen police-setä olisi tuuminut, jos olisin tuonut rahat asemalle.
Nehemiah James

Viesti Kirjoittaja Nehemiah James »

NuoriD kirjoitti:Tunnustan, että löysin Coney Islandilta maasta 30-40 dollaria ja laitoin rahat omaan taskuuni. Mitähän paikallinen police-setä olisi tuuminut, jos olisin tuonut rahat asemalle.
Liityn joukkoon. Löysin Thaimaan reissulla paikallisen kylän raitilta 1000 bahtia. Niin siisti ja suora seteli, että päättelin sen olevan turistilta peräisin ja käärin sen tyytyväisenä taskuuni. Seuraavaksi suuntasin kylmälle oluelle, olinhan se peikkomaisen flaksini vuoksi ansainnut.
Chap

Viesti Kirjoittaja Chap »

Teraslilja_m kirjoitti: paljon asioita
Huoh.
1. En väitä, että Spencer on väärässä, joten tarkasti ottaen kyse ei ole ad homeboy argumentista. Päinvastoin olen todennut että minulla ei ole edellytyksiä arvioida hänen argumenttejaan ja tulkintoja.
2. Sitä vastoin väitän, että Spencerin väitteet ovat epäuskottavia koska a) ne ovat ristiriidassa tieteen valtavirran käsitysten kanssa, b) ne eivät ole läpäissyt minkäänlaista vertaisarviointiprosessia JA c) kaverilla on hörhötausta. Tässä ei paljon paina se, että kaveri on ollut Nasan vuoden työntekijä vuonna 1973 ja saanut Mensan testistä tulokseksi 210 (no ND:lle tämä varmasti olisi se ratkaiseva pointti).
3. Yllä mainitussa kohdassa tuo ”JA” on olennainen. Newton on harrastanut hörhöjuttuja, mutta hänen teoriansa ovat yleisesti hyväksyttyjä tiedepiireissä ja niiden pohjalta on tehty vaikka kuinka paljon vertaisarviointiprosessien läpäisemiä artikkeleita. Samaten on myös täysin merkityksetöntä oliko mainitsemasi Einsteinin artikkeli alun perin julkaistu vertaisarvioidussa lehdessä vai ei. Keskeinen ero näiden kavereiden ja Spencerin välillä on se, että tiedeyhteisö tunnisti hyvin nopeasti heidän työn arvon, mutta Spencerin tapauksessa näin ei näytä olevan. (Tai ken tietää, ehkä tämä on jo huomenna Naturen ykkösjuttu).
4. Minulla ei mitään ongelma sen kanssa, että sinä tiedät totuuden tässä ilmastonmuutosasiassa, mutta esittämäsi evidenssi ei vaan vakuuta minua henkilökohtaisesti. Kerran olet noin ansioitunut ilmastontieteen saralla, mikset kirjoita ja julkaise tieteellistä artikkeli jossa kumotaan nykyinen tieteellinen evidenssi ihmisen vaikutuksesta ilmastonmuutokseen? Saisit varmasti n0belin yhdessä Spencerin kanssa.
NuoriD

Newtonin alkemia ei merkitse mitään. Ihmisiä poltettiin noitina vielä pitkään hänen kuolemansa jälkeenkin, eli täytyy muistaa, minä aikana hän eli.

Newton kehitti tiedettä enemmän kuin kukaan ihminen ennen häntä tai hänen jälkeensä. Sen rinnalla ei merkitse mitään, että hän käytti puolet ajastaan alkemiaan. Mistäpä hän olisi silloin voinut tietää, että se oli huuhaata.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Suvinen kirjoitti:Kuinkahan moni tosiaan kiikuttaa löytörahat poliisiasemalle.. :lol:
Yksittäistä seteliä ei varmasti (juuri) kukaan. Joku rahanippu tai jonkinlainen säilytysesine niiden mukana nostaisi varmasti kynnystä pitää setelit itsellään. Tietenkin suurempi rahan summa alentaa myös palautuskynnystä.

Kyllä joku 1000€, kaksi 500:n seteliä yhteen niputettuna olisi löytönä sellainen, joka pistäisi jo vakavasti harkitsemaan löytötavaratoimistoon vientiä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Onslow

Viesti Kirjoittaja Onslow »

Onko saunan takana tilaa?

"Kolme tummaa miestä" Koskahan "tummaa" katoaa jutusta pois..

http://www.iltalehti.fi/helsinki/200905 ... 4_hi.shtml

Edit. Onkohan mummo nähnyt unta:

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1686325
Bhven

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Onslow kirjoitti:Onko saunan takana tilaa?

"Kolme tummaa miestä" Koskahan "tummaa" katoaa jutusta pois..

http://www.iltalehti.fi/helsinki/200905 ... 4_hi.shtml

Edit. Onkohan mummo nähnyt unta:

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1686325
Kiihottava kommentti päivän kiihottavimpaan uutiseen:
Tänään aamulla tuli vakka-suomen sanomat ja siinä joku sairaanhoitaja oli afrikassa työharjoittelussa.
Siinä jutussa mainittiin tapaus jossa 3 miestä oli raiskannut 9kk vanhan tytön, kun se on kuulemma ainoa hoito aidsiin.

Afrikan moniosaajien parissa tosiaan on uskomus, että mies paranee aidsista survoessaan kultamunansa neitsyeeseen. Tällainen imeväisten rikastaminen ei Afrikassa ole aina pedofiliaa, vaan paikallisesti validia terveydenhoitoa. Islam taas suosittelee, että oikeauskoinen ei yhdy vielä imetyksessä olevan tyttövauvan vaginaan. Islamilaisista auktoriteeteista mm. Ajatollah Ruhollah Khomeini, Iranin Islamilaisen Tasavallan Ylin Johtaja suositteli vauvan peräaukkoa, milloin "mies haluaa hankkia jopa vauvaikäisestä seksuaalista nautintoa". Lähde: http://pohdi.blogspot.com/
Rouva Pupu

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Saatana tätä uutisoinnin kaksinaismoralismia. Oikeastaan kiihotuin niin maan pirusti, että voisin tehdä *sensuroitu*.
JoeB
Kitinän uhri

Viesti Kirjoittaja JoeB »

NuoriD kirjoitti: Tunnustan, että löysin Coney Islandilta maasta 30-40 dollaria ja laitoin rahat omaan taskuuni. Mitähän paikallinen police-setä olisi tuuminut, jos olisin tuonut rahat asemalle.
Aikoinaan löysin lompakon kauppakeskuksen parkkipaikalta, lainkuuliaisena miehenä tietysti kiikutin sen löytötavaratiskille, eipä siitä sen koommin mitään kuulunut.
Kohtuu vaivanpalkan verran käteistä oli kyllä "pudonnut" taskuuni ennen kuin lompakko meni löytötavaroihin mutta eipähän omistajan tarvinnut huolehtia ajokorttien yms. uusimisesta.
annepa
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja annepa »

JoeB kirjoitti:
NuoriD kirjoitti: Tunnustan, että löysin Coney Islandilta maasta 30-40 dollaria ja laitoin rahat omaan taskuuni. Mitähän paikallinen police-setä olisi tuuminut, jos olisin tuonut rahat asemalle.
Aikoinaan löysin lompakon kauppakeskuksen parkkipaikalta, lainkuuliaisena miehenä tietysti kiikutin sen löytötavaratiskille, eipä siitä sen koommin mitään kuulunut.
Aikoinaan löysin lentolaukun ratikasta penkin alta. Kaivoin laukkua sen verran että omistaja (ja muutama liikesalaisuus joista pysyin hiljaa enkä enää edes muista) selvisi. Kaivoin omistajan numeron esille ja soitin. Omistaja oli Rovaniemellä asuva työmatkalainen ja oli todella kiitollinen yhteydenotosta. Koska asun lentokenttälinkkarin reitin varrella, sovimme tärskyt pysäkille - hän oli sinä päivänä menossa kotiin. Teimme vaihtokaupat; minä annoin laukun ja hän antoi odottamattoman lahjan. Linkkariin astuessaan hän kailotti että " on se mahtavaa että ihmisissä on vielä rehellisyyttä". Hyvyydestä palkitaan. Olen pyhimys.

No en oikeasti ole, mutta tuosta tuli hyvä mieli.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Niba
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Niba »

Yksittäisiä rahoja en vie mihinkään mutta jos tuntomerkkejä kuten rahapussi niin kyllä vien kokonaan kaiken, ainoa on että kaikista lompakoista jotka olen löytänyt, ei ole rahaa löytynyt enkä tiedä missä vaiheessa rahat ovat kadonneet?
Pyyhin Netikettiin..
elco

Viesti Kirjoittaja elco »

Mulle käy kanssa usein just noin. Tai itseasiassa kerran kävi: pistin saamani tiskikonerahat upiuuden nahkapuvun taskuun, mutta vetoketju jäi auki. Kun lähdin sitten pudottamaan kawasakilla menemään niin kuului vain hhhhhrrrrrrrr ja kun katsoin alas niin sadan markan seteleitä lähti taskusta huitvittuun. Yksi jäi taskuun ja sain kaksi pelastettua maasta; tonni tuli turkuun. Bussipysäkillä pikkuskidit vain totesivat, että "vittu yhtäkkiä tie oli täynnä satasia!"

Ei huonoiten koskaan käyttämäni tonni, mutta lähellä.
Niba
Kitisijä

Liian vähän liian myöhään?
Oikeesti pitäisin kerjäläisten päitä potkupalloina, seuraavaksi ovat kuitenkin taskuvarkautta harrastamassa ja muuta vahingontekoa. He ovat mustalaisia.
Pyyhin Netikettiin..
Gat
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Gat »

elco kirjoitti:
Mulle käy kanssa usein just noin. Tai itseasiassa kerran kävi: pistin saamani tiskikonerahat upiuuden nahkapuvun taskuun, mutta vetoketju jäi auki. Kun lähdin sitten pudottamaan kawasakilla menemään niin kuului vain hhhhhrrrrrrrr ja kun katsoin alas niin sadan markan seteleitä lähti taskusta huitvittuun. Yksi jäi taskuun ja sain kaksi pelastettua maasta; tonni tuli turkuun. Bussipysäkillä pikkuskidit vain totesivat, että "vittu yhtäkkiä tie oli täynnä satasia!"

Isoin käteinen seteliraha mun taskussa on ollut 20 000, käytetyn auton ostoon, kun sunnuntaina ostin. (onnistuin tinkimään 19 rahaan) Pankkitädit oli kauhistuneita, kun niin paljon otin, ja toistelivat, että ole nyt sitten varovainen.

Shekkinä, joka vastaa seteliä, isoin oli 350 000, parinsadan metrin kävelymatka omasta pankista yksityispankkiin. Silloin kieltämättä vähän huolestutti, minulla kun on taipumus vahingossa hukata tavaroita.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Niba
Kitisijä

Gat kirjoitti:
elco kirjoitti:

Isoin käteinen seteliraha mun taskussa on ollut 20 000, käytetyn auton ostoon, kun sunnuntaina ostin. (onnistuin tinkimään 19 rahaan) Pankkitädit oli kauhistuneita, kun niin paljon otin, ja toistelivat, että ole nyt sitten varovainen.

Shekkinä, joka vastaa seteliä, isoin oli 350 000, parinsadan metrin kävelymatka omasta pankista yksityispankkiin. Silloin kieltämättä vähän huolestutti, minulla kun on taipumus vahingossa hukata tavaroita.
Kerran zinderellalla voitin jackpotin ja taskussa oli hetken 8800mk n. 1500€ Muuten rahaa yleensä kuin korkeintaan 400-500€, normisti 20 euronen ja pelivoitot taskussa kolikkoina 5-20€.. katos jäi viime kauppareissulta taskuun 18,50 kolikkoina 2€ pohjakassalla.. Pelaan aina vain voittaakseni.. :wink:
Juu ei kannata kaupan automaatteja pelata päivällä antaa mummojen eläkkeensä syöttää niihin iltaa vasten.. :lol:

Elkolla jäi vähän matkaa Saksaan mutta ihan hauska juttelu..
Pyyhin Netikettiin..
Niba
Kitisijä

Jaaha, mitähän tapahtuu jos, niin Marsissa ei ole ollut elämää ainakaan 3 miljardiin vuoteen?

AVARUUSEPIDEMIA!
Pyyhin Netikettiin..
Niba
Kitisijä

Pyyhin Netikettiin..
NuoriD

elco kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Andy, Tuksu vai Nykänen?

Veikkaisin kyllä Andyn lähtevän ensin tästä kolmikosta. Toisaalta Tuksu saattaa yllättää mömmö+pirtu cocktaililla.
Nykänen. Nykäsellä on suurin riski kuolla väkivaltaisesti, auto- tai muussa onnettomuudessa.

Ilman tuota onnettomuusriskiä kyse on vain siitä, kenen elimistö kestää runtua, ja siinä veikkaisin Tuksun kyllä porskuttavan pisimpään. Valitettavasti.
Paasilinna

tod.näk. pesee eo. porukan.

Paasilinnassa on erikoista (?) se, että hän ei koskaan julkisuuden kommenteissaan myönnä, että olisi tullut jotenkin töpättyä.
huima
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja huima »

NuoriD kirjoitti: Paasilinnassa on erikoista (?) se, että hän ei koskaan julkisuuden kommenteissaan myönnä, että olisi tullut jotenkin töpättyä.
No mutta jos teini käy vittuilemaan olevansa kuuluisampi kuin Paasilinna, niin kyllähän siinä pitää vähän rankaista.
NuoriD

huima kirjoitti:
NuoriD kirjoitti: Paasilinnassa on erikoista (?) se, että hän ei koskaan julkisuuden kommenteissaan myönnä, että olisi tullut jotenkin töpättyä.
No mutta jos teini käy vittuilemaan olevansa kuuluisampi kuin Paasilinna, niin kyllähän siinä pitää vähän rankaista.
Veikkaan, että aika harva 17-vuotias on koskaan kuullutkaan Paasilinnasta saati tunnistaisi miestä kadulla.
Paha Keisari

Viesti Kirjoittaja Paha Keisari »

NuoriD kirjoitti:
huima kirjoitti:
Veikkaan, että aika harva 17-vuotias on koskaan kuullutkaan Paasilinnasta saati tunnistaisi miestä kadulla.
Eiköhän tuonkin ikäiset lue iltapäivälehtien rikosjutut.