urpiainen kirjoitti: 12.06.2025 16:35 ...voi surutta ajaa pysäkinvälin tai pari sporalla pikkusummalla jätettyään auton parkkiluolaan...
Joukkoliikenteen sujuvuuden ja kansanterveyden kannalta tälläisiä turhanpäiväisiä siirtymiä ei pitäisi ajaa lainkaan. Kävellen olisit jo perillä, jos joudut yhtään odottamaan sporaa pysäkillä ja jokainen kyytiin nousu ja poistuminen ottaa aikansa. Jos noin turha siirtymä pitää tehdä motorisoidulla välineellä, niin joutaa maksaakin. Ei se julkinenkaan liikenne päästötöntä ole.
EDIT: 60€/kk niin noita saa toki ajaa niin monta kuin haluaa. Tyhmää ja itsekeskeistä se silti on
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vagabondo kirjoitti: 12.06.2025 19:42
Joukkoliikenteen sujuvuuden ja kansanterveyden kannalta tälläisiä turhanpäiväisiä siirtymiä ei pitäisi ajaa lainkaan.
Ajattelet yhtä väärin kuin Helsingin kaupunki. Ratikan funktio nimenomaan on kävelyn nopeuttaminen lyhyillä matkoilla. Joku kansanterveysaspekti joukkoliikenteessä on yhtä typerää kuin ilmastofasismi ravitsemussuosituksissa.
Me and my fellow Gray Men had a Gray Pride parade. Nobody noticed.
sivustahuutaja kirjoitti: 12.06.2025 18:05
^
Menopaluu 6,40€ ja 4h parkki vaikka Kampissa 28€. En ihan hahmota, miten kertalippujen hinnan puolitus muuttaisi kuviota. Auton parkin hinta dominoi. Säästäväinen jättää auton 2 eurolla liittymäparkkiin ja käyttää saman 6,40 AB meno-paluuseen.
Parkkimaksu on tosiaan niin kallis, että joukkoliikenteen maksut menevät pyöristysvirheeseen.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
^
Vuorokausilippu on myös vain 10€, joten sekään ei mene läpi, että koko ajan pitäisi olla suhaamassa kalliilla kertalipulla 100m pätkiä. Nyt jo 4 matkaa tekee vuorokausilipusta kannattavan.
Lyhyiden matkojen itku on vain keskustassa asuvan poliittisen rälssin murhe. Heistä olisi kivaa, jos sateisena päivänä chaisoijalattelle voisi ottaa 50 sentin ratikan.
Automaattinen halvempaan lipputyylliin vaihtaminen kyllä olisi hyvä uudistus. Eli jos ottaa 4:nnen AB matkan, niin systeemi veloittaisi vikasta matkasta vain sen verran, että 10€ tulee täyteen ja siitä eteenpäin olisi ilmaista.
"Ilmainen" joukkoliikenne keskustassa, tai siis koko Helsinki+ puolet Espoo&Vantaa, ei maksa kuin 60€/kk tai 2€/pv. Jos käyttää sen verran että yksittäisen matkan hinnalla on jollekin jotain taloudellista merkitystä, niin on ihan päivänselvää, että kannattaa ottaa kestotilaus. Jos joukkoliikenteen tarve on kerta viikossa niin mitään todellista tarvetta halvemmalle lipulle ei ole. Pihi ihminen, kuten minä, jonka mielestä liian kallista sitten kävelee, fillaroi, skeittaa tai siirtyy jotenkin muuten lyhyet matkat.
Toki mun todellinen kanta on, että maksakoot kyytinsä kokonaan. Kun henkilöautoja ryöstöverotetaan, niin mielestäni on törkeää, että ohessa julkista liikennettä tuetaan verovaroin. Kuten sanottu, niin ei se julkisillakaan liikkuminen päästötöntä ole, joten maksakoon osansa ilmastotalkoista
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
Ihmiset ei ole kovin rationaalisia näissä asioissa. Espoolaiseen kauppakeskukseen ajava teslamies käyttää varmaan satoja euroja per vierailu, mutta jos parkki ei ole ilmainen, menee jonnekin muualle. Luulen, että Vapaavuoren pointti on jotain siihen suuntaan, että koko kantakaupungin, tai ainakin "keskustan", tulisi olla yksi ja yhtenäinen tapahtuma-, elämys- ja ostoskeskus, ja keskeinen osa tätä on nimenomaan, että tiivistetään aluetta tekemällä liikkuminen sen sisällä nopeaksi, vaivattomaksi ja edulliseksi. Toki palvelee ennen muuta alueen asukkaita, mutta niin sen pitäisikin olla. Mun mielestä edullinen ratikkalippu on hyvä olla olemassa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
urpiainen kirjoitti: 13.06.2025 9:29
Ihmiset ei ole kovin rationaalisia näissä asioissa. Espoolaiseen kauppakeskukseen ajava teslamies käyttää varmaan satoja euroja per vierailu, mutta jos parkki ei ole ilmainen, menee jonnekin muualle. Luulen, että Vapaavuoren pointti on jotain siihen suuntaan, että koko kantakaupungin, tai ainakin "keskustan", tulisi olla yksi ja yhtenäinen tapahtuma-, elämys- ja ostoskeskus, ja keskeinen osa tätä on nimenomaan, että tiivistetään aluetta tekemällä liikkuminen sen sisällä nopeaksi, vaivattomaksi ja edulliseksi. Toki palvelee ennen muuta alueen asukkaita, mutta niin sen pitäisikin olla. Mun mielestä edullinen ratikkalippu on hyvä olla olemassa.
Espoolainen teslamies ei tule autolla keskustaan eikä mielellään tule muutenkaan, koska fillarikommunistit. Helsinki saa mitä tilaa.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
Espoolainen teslamies ei tule autolla keskustaan eikä mielellään tule muutenkaan, koska fillarikommunistit. Helsinki saa mitä tilaa.
Joo, tätä just tarkoitin, että puheet siitä, että lipulla pääsee espoon takametsiin ovat vähän irrelevantteja, ja toki on suunnattu paikallisille.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
urpiainen kirjoitti: 13.06.2025 9:29 Mun mielestä edullinen ratikkalippu on hyvä olla olemassa.
Käy mulle oikein hyvin kunhan se toteutetaan ilman yhteiskunnan tukea
Ihmiset ei ole kovin rationaalisia näissä asioissa. Espoolaiseen kauppakeskukseen ajava teslamies käyttää varmaan satoja euroja per vierailu, mutta jos parkki ei ole ilmainen, menee jonnekin muualle.
Ilmaisen parkin merkitys on radikaalisti pienentynyt ytimen ulkopuolella kun automaattinen tunnistus on poistanut transaktiokustannuksen. Ei minua kiinnosta enää pätkääkään, mitä parkki maksaa Espoossa, kunhan minun ei tarvitse tehdä yhtään mitään maksun eteen. "Kalleinta" pysäköinti on tällä hetkellä Espoossa silloin, kun pitää itse väkertää appsilla pysäköinti käyntiin.
Transaktiokustannuseten takiahan HSL:ää on vuosikausia kinuttu mahdollistamaan maksukorttimaksaminen. Satunnaiselle käyttäjälle on kalliimpaa ihmetellä 10 minuuttia 0,5€ lipun ostoa kuin maksaa kortilla 3,20€
Ihmiset ei ole kovin rationaalisia näissä asioissa. Espoolaiseen kauppakeskukseen ajava teslamies käyttää varmaan satoja euroja per vierailu, mutta jos parkki ei ole ilmainen, menee jonnekin muualle.
Ilmaisen parkin merkitys on radikaalisti pienentynyt ytimen ulkopuolella kun automaattinen tunnistus on poistanut transaktiokustannuksen. Ei minua kiinnosta enää pätkääkään, mitä parkki maksaa Espoossa, kunhan minun ei tarvitse tehdä yhtään mitään maksun eteen. "Kalleinta" pysäköinti on tällä hetkellä Espoossa silloin, kun pitää itse väkertää appsilla pysäköinti käyntiin.
Transaktiokustannuseten takiahan HSL:ää on vuosikausia kinuttu mahdollistamaan maksukorttimaksaminen. Satunnaiselle käyttäjälle on kalliimpaa ihmetellä 10 minuuttia 0,5€ lipun ostoa kuin maksaa kortilla 3,20€
Tämä on kyllä hyvä ja osuva analyysi.
sivustahuutaja kirjoitti: 13.06.2025 10:09
Tää on muuten täyttä asiaa
Kiva kun kaupassa saa käväistä ilman maksua, mutta jos nyt joskus hummaa kauppakeskuksessa pidempään, niin ihan evvk paljonko kortilta veloitetaan. Ei näy talouden kuukausibudjetissa mitenkään.
Yksi syy lisää minkä takia HSL AB-kortti kiinteällä kuukausimaksulla on ainoa rationaalinen valinta, jos asuu kantakaupungin alueella.