Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16753
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Dave kirjoitti:Kun yleensä suomessa kirjoitetaan, kuten äännetän, niin miksi tässä ei?
Luulen, että kielitieteen äänneopin näkökulmasta tämä yleinen hokema ei vain pidä paikkaansa: äänteiden kirjo on paljon laveampi kuin kirjoitusasujen, ja ääntämisen eroamisesta kirjoitusasusta on tavattomasti esimerkkejä (Kitinän all time -suosikit: kuullostaa ja kin-päätteessä k:n kahdentuminen).

Mulla ei ole vaikeuksia tuon niinpän kanssa, mutta näiden kanssa uhkaa välillä olla:
toive - toiveen
taive - taipeen
viive - viiveen/viipeen? V-tyyli tulee tässä luontevammin, mutta p-muotoa näkee myös aika lailla. Jotenkin tuntuu, että tämä ohjeistuskin vain vaikeuttaa asiaa:
musta muumio kirjoitti:Astevaihtelua (kukka -> kukan, raapia -> raavin) esiintyy suomen kielessä vain klusiileilla eli k:lla, p:llä ja t:llä eikä sitäkään päätteiden yhteydessä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
musta muumio
Elämätön Kitisijä
Viestit: 259
Liittynyt: 20.01.2011 14:06

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja musta muumio »

urpiainen kirjoitti: kin-päätteessä k:n kahdentuminen.
Kuul(l)ostaa-ilmiötä en osaa eritellä, mutta kin-päätteen yhteydessä tapahtuva kahdentuminen on sama loppukahdennus kuin vaikka Ole(t) tarkka, ota(p) Pirkka -ilmiö.
urpiainen kirjoitti:Mulla ei ole vaikeuksia tuon niinpän kanssa, mutta näiden kanssa uhkaa välillä olla:
toive - toiveen
taive - taipeen
viive - viiveen/viipeen?
Näissä tulee ilmi se, että sanan vartalo ei ole sama asia kuin sanan nominatiivimuoto. Monilla sanoilla on useita vartaloita. Sanalla voi olla sekä heikko että vahva vokaalivartalo ja konsonanttivartalo. Esimerkiksi sanan kyynel vokaalivartalo on kynelee, ja konsonanttivartalo kyynel. Sanan taive vokaalivartalo on taipee ja konsonanttivartalo taivet. Näihin vartaloihin sitten lisätään erilaiset päätteet. Lisätietoa: http://www.finnlectura.fi/verkkosuomi/M ... ivu214.htm

Toive ja taive taipuvat eri tavoin, koska ne ovat johdoksia eri tavoin taipuvista verbeistä toivoa ja taipua. Viive on johdos verbistä viipyä, joten näillä näppäimin olisi perusteltua taivuttaa substantiiviakin p-muodossa. Totuus voi sitten olla näin tai olla olematta.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16753
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Sä olet etevä. Oletko myös jo siirtynyt kansankynttilöimään isänmaan toivoja kohti aitoa kaksikielisyyttä, vai vieläkö jahtaat insinöörejä toimistohommissa? Joka tapauksessa, muistini pohjalla on ollut käsitys siitä, että tuo minun korvaani särähtävä "viipeellä" olisi ollut joidenkin muidenkin oletettavasti asiantuntevien tahojen mielestä ainakin teoreettisesti korrektimpi, mutta en muistanut tai osannut johtaa perustelua. Nyt ymmärrän, kiitos.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
musta muumio
Elämätön Kitisijä
Viestit: 259
Liittynyt: 20.01.2011 14:06

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja musta muumio »

urpiainen kirjoitti:^ Sä olet etevä. Oletko myös jo siirtynyt kansankynttilöimään isänmaan toivoja kohti aitoa kaksikielisyyttä, vai vieläkö jahtaat insinöörejä toimistohommissa?
Oho, kun urpiainen kehuu, on syytä olla imarreltu. Mutta toisaalta äänne- ja muoto-oppi ja lauseoppi olivat kielihistorian ohella mun suosikkikurssit suomen kielen laitoksella. Lähdin kuitenkin suomen opinnoista lätkimään, kun mulle selvisi, että alun herkkujen jälkeen olisi pitänyt ryhtyä vääntelemään ihan tosissaan jotain näitä merkityskolmioita ja -janoja.

En oo vieläkään pätevä opettaja. Tänä keväänä viimeistelen kasvatustieteen aineopinnot, ja ens lukuvuonna olis tarkoitus tempaista gradu kasaan (ja ehkä tehdä jotain sijaisuuksia tms. siinä ohella). Kesäks oon sopinut meneväni insinöörilään. Tässä on kyllä vaan toisaalta tää ongelma, että viihdyn ihan liian hyvin insinöörilöiden konttorihanttihommissa eikä valmistuminen kiinnosta ihan yhtä paljoa kuin inssien kattelu. Tarkoitus olis kumminkin.
CeDell Davis

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja CeDell Davis »

Olinpahan taas tavallisen tymä kun en tajunnut markkinoida Foo Fighters lippuja synttärilahjana, vaan nyt piehtaroin tuskissani, kun en keksi mitä laittaa 16v likalle lahjaksi. Apuva!!!
Sola
Kitinän uhri
Viestit: 673
Liittynyt: 19.06.2010 18:54

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Sola »

Miksi jotkut pitävät tietyn/tiettyjä ihmisiä fb:ssä kaverilistalla roikkumassa jos kuitenkin on blokannut sen tietyn/ne tietyt näkemästä seinäänsä?
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^
on paljon coolimpaa kun on 1298 kaveria, kuin että olisi 17 kaveria ?
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Sola
Kitinän uhri
Viestit: 673
Liittynyt: 19.06.2010 18:54

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Sola »

Hmm... Hölmöä tommonen. Just huomasin et yks tyyppi on joko tyhjentänyt kaikki systeemit seinältänsä tai sitten se on vaan blokannut ne multa.
Pitääpä kysästä suoraan häneltä et kuin on.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23551
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

^ FB blokkaa ihan itsekseen ihmisiä tällä hetkellä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Sola
Kitinän uhri
Viestit: 673
Liittynyt: 19.06.2010 18:54

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Sola »

^Ahaa. Ehkä mä sit venailen hetken. Tyyppi ei kuitenkaan vaikuta siltä että noin tekis mut eihän sitä koskaan tiiä.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Sola kirjoitti:^Ahaa. Ehkä mä sit venailen hetken. Tyyppi ei kuitenkaan vaikuta siltä että noin tekis mut eihän sitä koskaan tiiä.
Aargh, elämä loppuu, joku on blokannu sut ääsbukista. :roll:
Paras päivä ikinä.
Boner

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Boner »

Riemumieli kirjoitti:Aargh, elämä loppuu, joku on blokannu sut ääsbukista. :roll:
Mun kaveripiiristä kukaan ei ole tietääkseni facebookissa, tai ainakaan ne ei koskaan puhu siitä mitään. Mitähän me ollaan menetetty?
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Boner kirjoitti:Mun kaveripiiristä kukaan ei ole tietääkseni facebookissa, tai ainakaan ne ei koskaan puhu siitä mitään. Mitähän me ollaan menetetty?
Elämä. Itse olen masokisti, joten se ei juuri haittaa, mitä nyt vähän kyllä korpeaa.
Paras päivä ikinä.
AngryBird

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja AngryBird »

Boner kirjoitti:
Riemumieli kirjoitti:Aargh, elämä loppuu, joku on blokannu sut ääsbukista. :roll:
Mun kaveripiiristä kukaan ei ole tietääkseni facebookissa, tai ainakaan ne ei koskaan puhu siitä mitään.
On ne. Ne ei vaan puhu siitä sulle, koska ovat huomanneet, että sä et ole.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Eiks ääsbuk ole se kuuluisa alin nimittäjä eli se joka jakaa ihmiset peeloihin ja muihin? Miten jako tapahtuu, sitä voi jokainen tykönään miettiä.
Paras päivä ikinä.
Sola
Kitinän uhri
Viestit: 673
Liittynyt: 19.06.2010 18:54

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Sola »

Riemumieli kirjoitti: Aargh, elämä loppuu, joku on blokannu sut ääsbukista. :roll:
Jep ja mä oon just vetämässä asian takia ranteita auki.
Oikeesti ihmettelin kyllä sitä että jos on tarkotus blokata seinä ni miks ei samantien poista kaverilistalta kokonaan.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Se haluaa opettaa sulle jotain. Sun täytyy antaa sille bloukkarii, niin sit saat kattoo sen taulult, onks se millon viimeks käyny paskalla.
Paras päivä ikinä.
Sola
Kitinän uhri
Viestit: 673
Liittynyt: 19.06.2010 18:54

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Sola »

^Naiselta on vähän vaikee ottaa poskeen. Muuten ihan hyvä vinkki.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Isot pojat kertoivat, että elokuvissa nainen voi imeä toisen naisen strapparia tai sellaista metrin pituista kaksikärkistä dildoa. Sille ei muuten Gattiksen kuudestilaukeavakaan mahda mitään, jollei sitä halkaise keskeltä kahtia ja venytä 18 kg:n kahvakuulalla vähintään puoli vuotta (6 kk).
Paras päivä ikinä.
Sola
Kitinän uhri
Viestit: 673
Liittynyt: 19.06.2010 18:54

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Sola »

Täytyy varmaan alkaa kattoon toisenlaisia elokuvia sitten. Mä oon yleensä tykännyt kattoo semmossii romanttisii komedioita mis on Joorg Kluuni esimerkiks.
Boner

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Boner »

AngryBird kirjoitti:
On ne. Ne ei vaan puhu siitä sulle, koska ovat huomanneet, että sä et ole.
Vaikka yo. on vitsi, on pakko todeta että jos mun favourite-kaverit menee facebookkiin, on homeboy silloin vähintään stadin halutuin poikamies :D
Dumis

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Dumis »

Kyllä mä potkisin ihan mielelläni ne newsfeedistä blokatut pois kaverilistalta, mutta sitten ne vetäis draamaqueenailut tappiin ja itkis että mä oon kusipää kun poistin jne... ei sitä vaan jaksa, olkoot noressa.

(no ehkä vähän liioittelin tuota, mutta niin se menee)

Tietty ja joidenkin elämää kyllä vois ehkä seurata, välillä... vaikkei haluakaan säännöllisesti niitä updateja. Nytkin yks akka on lähellä lentää blokatuksi kun kirjoittaa "kävelin huoneen toiseen päähän, onnistuneesti" ja min 5 päästä uuden jossa on taas huoneen toisessa päässä. Ihan kiva tyyppi ja silleen, mutta nyt on alkanut ottaa nuo päähän. Ehkei kuitenkaan halua kaikkea tietää, seurailla joskus.

Tuliko selväx?
Manaaja

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Sola kirjoitti:^Ahaa. Ehkä mä sit venailen hetken. Tyyppi ei kuitenkaan vaikuta siltä että noin tekis mut eihän sitä koskaan tiiä.
Kelaa sinne ihan sivun alareunaan asti kunnes se ei enää lataa sulle uusia viestejä automaattisesti ruudulle. Paina siitä alareunasta sitten "Edit options" ja kohdasta "Show posts from" valitset että kaikilta. Ja sit kannattaa katsoa siitä alapuolelta ikkunasta että onko siellä blokattuna ihmisiä.
Sola
Kitinän uhri
Viestit: 673
Liittynyt: 19.06.2010 18:54

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Sola »

^Ai siel oli tommonenkin uudistus. Kaikkee sitä. Mä en kyllä pysy noissa enää perässä..

Dumis kirjoitti:
Tuliko selväx?
Selvä :)
Dumis

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Dumis »

Mix paneminen on säädetty niin vaikeaksi? Pitää huolehtia ehkäisystä, sukupuolitaudeista ja tunteista. Se kuitenkin on niin saatanan hauskaa hommaa, mutta noista edellämainituista stressailu vitutteleepi. Ketä voi syyttää tästä vittumaisuudesta?