Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16733
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

:D tosiaan. Juhlapuheet sivuun, tosiasiassa persut avasivat ovet pakolaisille kun taas vihreät vie rautaa rajalle.

Omien reaktioiden lisäksi Ohisalon täytynee ottaa huomioon tämä uusi muoti siitä, että kaikki kyttäävät mahdollisuutta tarttua politiikkojen puheisiin juridisesti. Onkohan Niinistöstä jo valitettu laillisuusvalvojalle, vai onko kekkonen koskematon?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25765
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 06.03.2020 12:38 Ohisalon livegrillaus on ihan uskomatonta rinnakkaistodellisuutta.

Ohisalo vain toistaa, että hallituksen linja on selvä, mutta ei kerro mikä se on :D
Oli kyllä uskomatonta tuubaa. Ohisalo vastasi selviin kysymyksiin lukemalla moneen kertaan samoja esitteitä Frontexin toiminnasta. Kyseiset esitteet eivät mitenkään vastanneet esitettyyn kysymykseen (tukeeko Suomi Kreikan päätöstä olla ottamatta turvapaikanhakijoita).Mielestäni eduskunnan halveksumista.

Tietenkin poliitikon perustaito on vastata eri asiaan kuin mitä kysytään. Mutta politiikka olisi mielestäni paljon parempaa, jos vastattaisiin siihen, mitä kysytään.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 06.03.2020 13:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25765
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 06.03.2020 12:50
So Hard kirjoitti: 06.03.2020 12:38 Ohisalo vain toistaa, että hallituksen linja on selvä, mutta ei kerro mikä se on :D
Hallituksen linja on selvästi yhteiseurooppalaisessa rintamassa tukea Kreikan päätöstä olla käsittelemästä turvapaikkahakemuksia ja tämä on niin paha isku vihreille, ettei puolueen pj voi sitä ääneen sanoa. Tavallaan tää menee aika hauskasti. 2015 persut otti pakolaiset vastaan ja 2020 vihreät on mukana tulppaamassa EUn ulkorajaa.
Tosiaan :)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25765
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14932
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 06.03.2020 13:03 :D tosiaan. Juhlapuheet sivuun, tosiasiassa persut avasivat ovet pakolaisille kun taas vihreät vie rautaa rajalle.

Omien reaktioiden lisäksi Ohisalon täytynee ottaa huomioon tämä uusi muoti siitä, että kaikki kyttäävät mahdollisuutta tarttua politiikkojen puheisiin juridisesti. Onkohan Niinistöstä jo valitettu laillisuusvalvojalle, vai onko kekkonen koskematon?
Niinistön toimialue on ulkopolitiikka. Hän voi ihan laillisesti ilmaista tukensa Kreikan toimille.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25765
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Juu. Ulkopoliittiikka johtaa tasavallan presidentti yhteistyössä hallituksen kanssa. Vaikeaa kuvitella, että työn hoitamisesta syytettäisiin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14932
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ohisalon pitäisi mennä Googlen labroihin töihin. Hän on onnistuneesti ottanut käyttöön kvanttiteknologian politiikassa. Suomi ei hyväksy Kreikan toimia, mutta tukee niitä. Kvanttipolitiikassa hallituksen selvä kanta voi olla samaan aikaan 1 ja 0. Perinteinen politiikka häviää kvanttipolitiikan tehokkuudelle ihan kosmologisin lukemin.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25765
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Toisaalta ei tuo Suomen ulkopolitiikassa ole mitenkään ennenkuulumatonta. Suomi oli aikoinaan samaan aikaan puolueeton ja kuin sillä oli YYA-sopimus Neuvostoliiton kanssa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16733
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ja edelleen toisaalta:

"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25765
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Niinistö sanoi oman kantansa niin selvästi, että sitä
ei tarvitse tulkita.

Scheinin vaikuttaa hiukan autistiselta tarkastelleessaan asiaa tiukasti vain pakolaissopimuksen kannalta. Perusoikeudet ovat joskus ristiriidassa keskenään ja jokaisella valtiolla on oikeus puolustaa rajojaan.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 06.03.2020 14:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14932
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 06.03.2020 14:05 Ja edelleen toisaalta:
Mä olen ihan periaatteellisista syistä aina päinvastaisella kannalla kuin Scheinin.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16733
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 06.03.2020 14:07 Niinistö sanoi oman kantansa niin selvästi, että sitä
ei tarvitse tulkita.
Mä olen vähän eri mieltä. Ollakseen ihan perustuslaillisesti ulkopolitiikan johtaja, Niinistö hävitti oman toimijuutensa aika totaalisesti asettumalla ulkopuolisen tarkkailijan roolin ja tulkitsemalla, että kai tehdyt ratkaisut tarkoittavat jotain.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25765
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 06.03.2020 14:10
urpiainen kirjoitti: 06.03.2020 14:05 Ja edelleen toisaalta:
Mä olen ihan periaatteellisista syistä aina päinvastaisella kannalla kuin Scheinin.
Juu. Jos on aina eri mieltä kuin Scheinin ja Erkki Tuomioja, on erittäin usein oikeassa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14932
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 06.03.2020 14:14
James Potkukelkka kirjoitti: 06.03.2020 14:07 Niinistö sanoi oman kantansa niin selvästi, että sitä
ei tarvitse tulkita.
Mä olen vähän eri mieltä. Ollakseen ihan perustuslaillisesti ulkopolitiikan johtaja, Niinistö hävitti oman toimijuutensa aika totaalisesti asettumalla ulkopuolisen tarkkailijan roolin ja tulkitsemalla, että kai tehdyt ratkaisut tarkoittavat jotain.
Höpsis. Niinistö totesi tapahtuneen tosiasian. Koko EU seisoo Kreikan takana. Ohisalo, jonka toimivaltaa koko asia ei edes kuulu, jurputtaa vastaan koska omat. Juuri tuollaisen realistisen, maanläheisen ja järkiperäisen toiminnan takia Niinistö on niin arvostettu kuin on. Pitää olla Scheininimäinen ihmisoikeusitkupilli että ylipäänsä on eri mieltä. Turkki yrittää häikäilemättä kiristää Eurooppaa, sen edessä pitää olla jämäkkä eikä mikään kansainvälisiä sopimuksia heilutteleva runkkari.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25765
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 06.03.2020 14:14
James Potkukelkka kirjoitti: 06.03.2020 14:07 Niinistö sanoi oman kantansa niin selvästi, että sitä
ei tarvitse tulkita.
Mä olen vähän eri mieltä. Ollakseen ihan perustuslaillisesti ulkopolitiikan johtaja, Niinistö hävitti oman toimijuutensa aika totaalisesti asettumalla ulkopuolisen tarkkailijan roolin ja tulkitsemalla, että kai tehdyt ratkaisut tarkoittavat jotain.
Mä ymmärrän tämän niin, että Niinistö tässä kertoo Suomen kannan
” Mitä sitten tarkoittaa, että Suomi tukee Kreikkaa? Tässä presidentin vastaus turvapaikkahakemusten vastaanottamisesta:

– Kreikkahan ei ota nyt. EU – ja Suomi siinä mukana – tukee Kreikkaa. Jotenka osittain tuossa on kai vastausta, Niinistö tiivisti.”
https://yle.fi/uutiset/3-11240174
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14932
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Tämän voi kyllä summata yhdellä screenshotilla.
kreikka.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25765
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Linja on harvinaisen selvä :D
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14932
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 06.03.2020 14:32 Linja on harvinaisen selvä :D
Hallituksella on selvä kvanttipoliittinen linja. Voidaan olla samaan aikaan kahta mieltä, mutta on silti yksi selkeä kanta.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16733
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ohisalo ja Scheinin näyttäisivät sanovan, että Suomen linja ei voi olla se, että kansainvälisiä sopimuksia voi jättää noudattamatta jos siltä tuntuu, vaan niitä pitää lähtökohtaisesti noudattaa. Kreikka on tässä tilanteessa katsonut, että se ei tällä hetkellä voi pitää kiinni kaikista Geneven sopimuksen velvoitteista, ainakaan välittömästi ja täysimääräisesti. Suomi ei tue sopimusten noudattamatta jättämistä vaan sopimusten noudattamista.

Ohisalon linja tuntuisi olevan, että Suomi kuitenkin ymmärtää Kreikan ratkaisua vaikka pitää sitä valitettavana: Kreikka on kohtuuttomassa tilanteessa, koska on joutunut EU:hun kohdistuvan hybridivaikuttamisoperaation kohteeksi, mutta epäyhtenäinen EU ei ole kyennyt rakentamaan EU-tason toimia tällaiseen vastaamiseksi, vaan Kreikka joutuu vastaamaan operaatioon käytännössä yksin. Tällöin Suomi kantaa eurooppalaisen (moraalisen, jos ei juridisen) vastuunsa ja tukee Kreikkaa (rajavartioita ja muita virkamiehiä) tilanteen saamiseksi sellaiseen hallintaan, jossa normaaliin päiväjärjestykseen - kansainvälisten sopimusten velvoitteiden täyttämiseen turvallisesti ja järjestelmällisesti - voidaan palata mahdollisimman pian. Suomi ei tue turvapaikkahakemusten käsittelemättä jättämistä vaan pyrkimyksiä palata tilanteeseen, jossa niitä voidaan taas käsitellä asianmukaisesti.

Kun ottaa huomioon, että Suomi on aika kreikkalaisessa asemassa suhteessa Venäjän rajaan, linja (sekä Kreikan ymmärtämisessä ja tukemisessa että kansainvälisten sopimusten kunnioittamisessa) on minusta ihan perusteltu. Mutta minä kunnioitankin suuresti Tuomiojaa ehkä elinikäni sivistyneimpänä ulkoministerinä ja Scheininia harvinaisuutena, kansainväliseen uraan kyenneenä suomalaisena oikeustieteilijänä.

Edit. Toisin sanoen, jos tavoite on tämä
So Hard kirjoitti: 06.03.2020 14:20 Turkki yrittää häikäilemättä kiristää Eurooppaa, sen edessä pitää olla jämäkkä eikä mikään kansainvälisiä sopimuksia heilutteleva runkkari.
niin Ohisalo ainakin yrittää saavuttaa sen minusta tyylikkäämmin kuin Niinistö, mutta kyllähän siinä altistaa itsensä populistioikeiston hyökkäykselle. Toivottavasti kokoomus ei taas lähde persujen hännystelijäksi.
Viimeksi muokannut urpiainen, 06.03.2020 15:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14932
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ohisalon sanoi että vastaavassa tilanteessa Suomen rajaa ei suljettaisi. Se ei ole tyylikästä vaan vaarallista.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16733
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti: 06.03.2020 15:44 Ohisalon sanoi että vastaavassa tilanteessa Suomen rajaa ei suljettaisi. Se ei ole tyylikästä vaan vaarallista.
Joo, luin tämän. Mä luulen, että se ei halua sanoa, että valmistautuu luistamaan kv-sopimuksista. Toisaalta analogiat ovat aina löysiä. Mikä tahansa tilanne on toisaalta vastaava ja toisaalta ei-vastaava.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25765
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kokoomus ehdottaa lainsäädäntöä, jonka mukaan kansallisen turvallisuuden ollessa uhattuna, turvapaikkoja ei myönnetä.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006430152.html

En tiedä, miten tätä voisi vastustaa. Onko joku sitä mieltä, että kansallinen turvallisuus ei aja kaiken muun edelle? Ps. retorinen kysymys, tietysti monikin on sitä mieltä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25765
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 06.03.2020 15:47
So Hard kirjoitti: 06.03.2020 15:44 Ohisalon sanoi että vastaavassa tilanteessa Suomen rajaa ei suljettaisi. Se ei ole tyylikästä vaan vaarallista.
Joo, luin tämän. Mä luulen, että se ei halua sanoa, että valmistautuu luistamaan kv-sopimuksista. Toisaalta analogiat ovat aina löysiä. Mikä tahansa tilanne on toisaalta vastaava ja toisaalta ei-vastaava.
Mielestäni on hyvin autistista sanoa, että kaikkia sopimuksia noudatetaan kaikissa tilanteissa. Ei tietenkään noudateta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9476
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Mitä mä katsoin joideinkin siirtolaisten haastattelua, niin ei ne olleet Kreikasta hakemassa turvapaikkaa. Olivat matkalla kohti Saksaa. Haastattelu jäi vähän lyhkäseksi, kun poliisi tuli keräämään luvattomasti Kreikkaan livahtaneet talteen.

EDIT: Eli lähinnä sitä pohdin kuinka paljon niitä hakemuksia on yritetty Kreikkaan jättää.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16733
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 06.03.2020 16:01 Eli lähinnä sitä pohdin kuinka paljon niitä hakemuksia on yritetty Kreikkaan jättää.
Kai niiden Saksaanmenijöidenkin on pakko yrittää jättää, muutenhan Kreikalla on ihan asianmukainen peruste evätä maahantulo?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."