No eikös se ole aika lailla itsestään selvää, että jos arvoni ovat muodostuneet mun elämänkokemusten ja geenien muokkaamana, en voi niitä tietoisella päätöksellä muuttaa?urpiainen kirjoitti: ↑09.05.2022 13:52
Davella oli tässä tarjolla - tai sitten hän vain ilmaisi asian niin kohteliaisuuttaan/osoittaakseen konfliktihaluttomuutensa - erilainen malli: hän oli ainakin alustavasti avoin mahdollisuudelle, että hänellä ja minulla on erilaiset, keskenään ristiriitaiset arvot, ja vaikka hän saattaisi rationaalisesti arvioida minun arvojeni olevan jossain mielessä "paremmat", niin hän ei kuitenkaan ole kykenevä muuttamaan arvostuksiaan rationaalisen tarkastelun osoittamaan suuntaan, koska hänen arvostuksensa nyt vain sattuvat olemaan hänen psykologisen taustansa sanelemat. Kiinnostavaa.
Meinasinkin jo aiemmin kirjoittaa, että mielestäni erikoista, että henkilö voisi jotenkin päättelyketjun kautta muuttaa arvojaan. Toimintaansa kyllä voi muuttaa loogisella päättelyllä, mutta tuskin arvoja?
Ps. Matti Esko Hytönen joskus kauan aikaa sitten sanoi, että voi olla, että hän on sairas, mutta hän ei halua parantua. Ymmärsin häntä.