Suomen Nato-jäsenyys

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.

Uskon Suomen hakevan Nato-jäsenyyttä

Marinin hallituksen aikana
6
40%
Seuraavan hallituksen aikana
7
47%
Myöhemmin
0
Ei ääniä
Ei koskaan näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa
1
7%
En tiedä asiasta riittävästi vastatakseni tähän kysymykseen (tämä vaihtoehto ei kitinäläisille)
1
7%
 
Ääniä yhteensä: 15

Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16736
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 15.03.2022 13:44 Mahtaako Kepu ehtiä muodostamaan Nato-kantansa ennen kuin Suomi on jo Naton jäsen?
Ehkä kepu haluaa kuvitella olevansa Suomen kohtalosta päättävä puolue. Eiks EU-jäsenyydenkin alla koko Suomi seurannut kepun puoluekokousta. Varmaan ne haluavat, että päätös natostakin tehdään kansallispuvut päällä Kekkosen hymyilevien äidinkasvojen varjeluksessa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21482
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 15.03.2022 14:07 Varmaan ne haluavat, että päätös natostakin tehdään kansallispuvut päällä Kekkosen hymyilevien äidinkasvojen varjeluksessa.
Nyt tuli kaupat!

Huomennako eduskunta sitten vetää kansallispuvut niskaan?
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14944
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Illan A-studiossa isoja pyssyjä puhumassa Natosta.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25814
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Esitän jo yhteenvedon illan keskustelusta; "Tilanne vaatii nyt vakaata harkintaa ja perinpohjaista kansalaiskeskustelua sekä eri vaihtoehtojen hyvien ja huonojen puolien kokonaisvaltaista ja perusteellista selvittämistä muistaen, että kaiken päätöksenteon pohja on Suomen turvallisuudesta huolehtiminen. Tärkeää on, että meillä kaikilla on sama tilannekuva."
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14944
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

^ Mä voin huomenna kertoa osuiko oikeaan. Toivottavasti toimittaja on hyvin valmistautunut ja grilli kuumana.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16736
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

urpiainen kirjoitti: 15.03.2022 13:42
So Hard kirjoitti: 14.03.2022 20:34
urpiainen kirjoitti: 14.03.2022 20:01 En mä usko että ne voi ryssiä sitä. Kaikkonen on kaulaansa myöten kiinni prosessissa ja vie kepun mukaan.
Älä aliarvioi kepua. Kepun mahtitoimijoista syvällisiä Venäjän nuoleksijoita on jopa enemmän kuin demareissa. Esim. Vanhanen. Kepu kuitenkin pettää aina.
Taidat olla oikeassa: https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f ... 6c595c0e0a
Ja lisää: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008682466.html
Nato-jäsenyyden haitoista puhutaan liian vähän, sanoo keskustan ryhmänjohtaja Juha Pylväs: ”Ei yhtään riskejä mietitä"

"Ukraina julkisesti oli niin sanotusti Nato-halukas. Heidän seurauksensa oli tuollainen."
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16736
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti: 14.03.2022 16:29
urpiainen kirjoitti: 14.03.2022 16:17
So Hard kirjoitti: 14.03.2022 16:03 Minusta rationaalinen toimija ei tässä tilanteessa tarvitse mitenkään ihmeellistä päättelykykyä siitä, kannattaako kuulua Natoon vai ei. Paniikissa ovat ne, jotka toistelevat suomettumisen aikaisia mantroja idänsuhteista. Kieltävät todellisuuden.
Onko tällaisia natoa Venäjän hyökkäyksen jälkeenkin vastustavia tyyppejä tullut juuri esiin? Jonkun Iltalehden mukaan yli puolet demarien vaikuttajistakin kannattaa nyt natoa, ja alle eläkeikäisissä vaikuttajissa prosentti oli jo tosi korkea. Vaikea nähdä 60-luvulla tai jälkeen syntyneiden kepulaistenkaan kovasti vastustavan. Varmaan vasemmistoliiton eduskuntaryhmän usual suspects vastustaa, ja Tuomioja tuskin alistuu sanomaan ainakaan kannattavansa, mutta mun mielestä natovastaisten puheenvuorojen puute on huomattava.
Onneksi kansanedustajista ei montaa. Mustajärvi ja Yrttiaho nyt varmaan ovat tuota 16 %. Olisi kyllä mielenkiintoista tietää mikä heidän pään sisässään on niin solmussa.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000008683710.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14944
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 15.03.2022 14:57 ^ Mä voin huomenna kertoa osuiko oikeaan. Toivottavasti toimittaja on hyvin valmistautunut ja grilli kuumana.
Vähän kävi jopa sääliksi Kangaspuroa, kun Kari ja Tiilikainen riisuivat hänet aseista. Ei Kangaspuro kyennyt alkuunkaan vakuuttamaan argumenteillaan. Kovin yksipuoliseksi homma kääntyi eli Natoon tulisi mennä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25814
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 15.03.2022 22:08
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 15.03.2022 14:57 ^ Mä voin huomenna kertoa osuiko oikeaan. Toivottavasti toimittaja on hyvin valmistautunut ja grilli kuumana.
Vähän kävi jopa sääliksi Kangaspuroa, kun Kari ja Tiilikainen riisuivat hänet aseista. Ei Kangaspuro kyennyt alkuunkaan vakuuttamaan argumenteillaan. Kovin yksipuoliseksi homma kääntyi eli Natoon tulisi mennä.
Ei bullshit-bingossa tullut osumia. Varmaankin siksi, että keskustelun osalliset eivät olleet poliitikkoja.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25814
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 15.03.2022 17:51
Nato-jäsenyyden haitoista puhutaan liian vähän, sanoo keskustan ryhmänjohtaja Juha Pylväs: ”Ei yhtään riskejä mietitä"

"Ukraina julkisesti oli niin sanotusti Nato-halukas. Heidän seurauksensa oli tuollainen."
Ukraina oli pukeutunut provosoivasti.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16736
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 16.03.2022 8:27
urpiainen kirjoitti: 15.03.2022 17:51
Nato-jäsenyyden haitoista puhutaan liian vähän, sanoo keskustan ryhmänjohtaja Juha Pylväs: ”Ei yhtään riskejä mietitä"
"Ukraina julkisesti oli niin sanotusti Nato-halukas. Heidän seurauksensa oli tuollainen."
Ukraina oli pukeutunut provosoivasti.
Samaa mietin. Argumentille muistaakseni löytyi pragmatistisia ymmärtäjiä Kitinästäkin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14944
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Yksi asia mikä minua on härinnyt Nato- keskustelussa, on hakuajankohdan kritisointi. Moni perustelee kattellaan ja fiilistellään tai negatiivisen kantansa ihan vaan sillä, että pelätään Karhun kostoa. Siis tämä riittää.

Asiahan on juuri päinvastoin. Itsenäisenä valtiona teemme puolustusratkaisumme omasta näkökulmasta omin perustein. Venäjä on juuri nyt ja lähitulevaisuudessa too busy with Ukraina kostaakseen sotilaallisesti (joka olisi hyvin epätodennäköistä ylipäätään). Ja ehkä tärkein, aiemmin Suomi ei ole kansakuntana ollut hakemuksen takana, nyt olemme.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25814
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 16.03.2022 9:11
James Potkukelkka kirjoitti: 16.03.2022 8:27
urpiainen kirjoitti: 15.03.2022 17:51
Ukraina oli pukeutunut provosoivasti.
Samaa mietin. Argumentille muistaakseni löytyi pragmatistisia ymmärtäjiä Kitinästäkin.
:oops: Se on ihan eri asia!1111

Mutta joo. Hämmästyttävää kyllä, tämä auttaa mua ymmärtämään raiskauskeskustelun eri osapuolia aiempaa paremmin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21482
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Aina kannattaa valita sanansa tarkkaan, etenkin poliitikkona. Kansa vaan on sen verran simppeliä.

Se nyt kuitenkin on kiistaton fakta, että jos ukrainalaiset olisivat 2013 valinneet Valko-Venäjän tien, niin tätä sotaa ei olisi syttynyt. Tällä hetkellä kuitenkin näyttää siltä, että ukrainalaiset tekivät oikean valinnan. Hirvittävästä hinnasta huolimatta 2013 kallistuminen länteen johtaa luultavasti parempaan kokonaishyvinvointiin vähänkin pitemmällä tähtäimellä. Paljon tietenkin riippuu muiden suurten puheiden lunastamisesta kun tulee jölleenrakennuksen aika.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21482
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Suomi satsaa 300 miljoonaa euroa ruoan huoltovarmuuteen – ”Viljelijöillä on nyt huoli”
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/8 ... fe95394b20

Ensimmäinen maksuerä Kepun Nato-kannasta lähti nyt maksuun. Loput 0,3% Suomen BKT:sta maksetaan lähiviikkojen aikana.

Ukrainalle sytytettiin kynttilä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25814
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

, HVK totesi maataloudesta ja suomalaisesta ruuasta on sellainen, että saatavuus on hoidossa esimerkiksi lannotteiden ja siementen kohdalla. Huoli ei siis liity tilanteeseen juuri nyt, vaan katsotaan myös pidemmälle.
Elinkeinotukihan tämä on.

Kuva
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21482
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Toivottavasti edes osa kepun äänestäjistä ymmärtää kepun lypsävän rahaa riskeemalla lasten hengen.

EDIT: ja toivotaan siis, että osa ymmärtäjistä antaa äänensä muille puolueille ensi keväänä.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21482
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Nyt tapahtuu!

Hallitus alkoi valmistella selontekoa Suomen turvallisuusaseman muutoksesta Venäjän hyökkäyksen vuoksi
https://yle.fi/uutiset/3-12363237

Hallitus ei tee selonteossa esitystä Nato-jäsenyydestä suuntaan tai toiseen. Eduskunta kuitenkin keskustelee Suomen mahdollisesta jäsenyydestä sotilasliitossa selonteon pohjalta.

Jouluksi valmista.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14944
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

sivustahuutaja kirjoitti: 17.03.2022 14:20 Jouluksi valmista.
Mutta minkä vuoden.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21482
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Kyllä tämän vuoden jouluksi pitää tuon selonteon valmistelun valmistua.
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2463
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja KKK »

Jännä nähdä miten tämä homma menee.

Hämmästyttävän paljon on vielä suomettumista ilmassa. Moni poliitikko ikään kuin pelkää esittää kovin voimakkaita kannanottoja puoleen tai toiseen.

Ylermin kanssa olen osittain samaa mieltä - kun vihulaisella on muuta tekemistä, nyt olisi periaatteessa paras mahdollinen hetki toimia.

Se on varma, että Venäjä pyrkii sen kaikin keinoin estämään, mutta nyt meidän on tiivistettävä rivimme ja kestettävä se paska mitä sieltä niskaan tulee. En saakeli soikoon voi sietää kiusaajia koulun pihalla, saati sitten valtiona. Bullyjä, jotka muita tuuppien ja tönien kuvittelevat että voivat tehdä mitä tahansa.

Kyllä se tilanne mahdollisen Nato-jäsenyydenkin jälkeen normalisoituu ja idänkauppa alkaa käydä.

Edelleen olen kuitenkin aika vakuuttunut, että vaikka Nato julkisesti julistaa että ovi on auki, taustalla on välitetty viesti että "ei just nyt, odotellaan että tilanne Ukrainassa rauhoittuu". Vaikka tilannetta ajattelisi miten päin, Suomen ja Ruotsin jäsenyys just nyt kun Venäjä on sotajalalla on Natolle pelkästään riski, ei mahdollisuus.
Amazing shit happens!
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21482
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^

Aika kauan saadaan kampaviineriä mutustella Suomi-Venäjä-seurassa, ennen kuin suomalaisilla poliitikoilla on munaa julkaista jotain tämmöistä:

Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16736
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Toivon, että suomalaiset poliitikot eivät tulevaisuudessakaan lähde tuollaiseen puolivillaiseen populismiin kansainvälisissä suhteissa. Jonkinlainen tyynen asiallinen linja on parempi. Huomaan myös, että tuollainen suomettumistraumalta kuulostava manailu siitä, että suomalaisilla poliitikoilla "ei ole munaa" haistatella avoimesti Venäjälle ei vetoa minuun. Toivon, että esimerkiksi natojäsenyys hoidetaan nopeasti ja tehokkaasti maaliin, mutta ei tuollaiselta identiteettiperformanssipohjalta, vaan sekin tyynen asiakeskeisesti.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16736
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2 ... 2c04e7d0c0

Mikä ihmeen uutinen muka on että "Suomen paikka on Natossa"? Vanhastaan ajattelen, että Dave on varmaan tyytyväinen, että Hesari ottaa kantaa näin näkyvästi pääkirjoitussivullaan. Minä taas pidän tätä epätoivottavana journalismina, vaikka olenkin itse sitä mieltä, että Suomen paikka on Natossa.
Viimeksi muokannut urpiainen, 18.03.2022 9:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21482
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Katsotaan sitten Natossa, miten kieli muuttuu.