Yhdysvaltojen presidentivaalit 2024
-
- Kitisijä
Re: Yhdysvaltojen presidentivaalit 2024
Tää on pitkä ja tylsä, mutta vaikuttaa aika tasapainoiselta:
https://www.foreignaffairs.com/united-s ... nism-trump
https://www.foreignaffairs.com/united-s ... nism-trump
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitisijä
^ Kovin oli pitkä juttu. Sanottiinko tuossa missään kohtaa, että ehkä Obaman ja Bidenin hallinnot olisivat voineet tehdä jotain toisin? Vai oliko ihan kaikki pahan Trumpin ja häntä änestäneiden vika?
-
- Kitisijä
Edit: Siirsin oikeaan ketjuun: viewtopic.php?p=831317#p831317
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitisijä
-
- Kitisijä
En ehkä ihan saa tästä kiinni nimenomaan puolustuspolitiikan kannalta - varmaan Trump olisi ihan tyytyväinen, jos Eurooppa kantaisi enemmän vastuuta Euroopassa. Mutta muuten alkaa kyllä vähän näyttää siltä, että aika vahvastihan Trump, Musk ja Vance nyt hyökkäävät EU:n poliittista integraatiota vastaan. Aivan avoimesti ja varsin voimakkaasti ne tukevat Euroopan yhtenäisyyttä rapauttavia laitaoikeistovoimia Saksan vaalien alla, ja epäilemättä muuallakin, ja yhdistävät tämän hyökkäykseensä EU:n sääntelyä vastaan. Kyllä tässä aika selkeä visio Trumpin hallinnolla on estää Euroopan nouseminen sisäisesti yhtenäiseksi, merkittäväksi vastavoimaksi oikeastaan millään politiikan sektorilla: tavoitteena hajanainen, Trumpin äärioikeistoliittolaisten hallitsema erillisten kansallisvaltioiden tilkkutäkki, jossa eurooppalaista yhtenäisyyttä ei ole, vaan valtiot ovat riippuvaisia kahdenvölisistä diileistä voimakkaamman kumppanin kanssa. Siis sama visio Euroopasta kuin Putinilla. Hulluinta on, jos eurooppalaiset itse äänestävät tämän puolesta.Ylermi Ylihankala kirjoitti: 14.02.2025 9:40 Jonkun verran seurannut tämän tilanteen ympärillä käytävää keskustelua. Mun mielestä yksi kiinnostava ja harvemmin esiin tuotu näkökulma on jenkkien ja sitä kautta NATOn suhtautuminen ja reaktiot siihen, että Eurooppa / EU muodostaisi entistä tiiviimmän ja tehokkaamman sotilaalliseen uhkaan ja voimaan kykenevän liiton. Eihän tämä jenkeille tietenkään olisi oo ja koo.
-
- Kitisijä
^
Hymyilytti. Tässä on katseltu EU:n taaperrusta ja nyt tulee Paha Trump, joka estää paratiisiin pääsyn loputtoman via dolorosan jälkeen. Eiköhän EU olisi jo yhtenäistynyt, jos se olisi tapahtumassa.
Hymyilytti. Tässä on katseltu EU:n taaperrusta ja nyt tulee Paha Trump, joka estää paratiisiin pääsyn loputtoman via dolorosan jälkeen. Eiköhän EU olisi jo yhtenäistynyt, jos se olisi tapahtumassa.
-
- Kitisijä
^ Luit tai ymmärsit lukemasi taas huonosti. En sanonut, että Trump tekee tämän. Ylle nosti keskusteluun jenkkien suhtautumisen Euroopan mahdolliseen yhdentymiskehitykseen, ja kommentoin siihen, että selvästi he toimivat nyt sitä vastaan. Ratkaisevat toimijat ovat kuitenkin, kuten kirjoitin, viime kädessä eurooppalaiset itse.
Euroopan yhtenäistymiskehitys on vähän soutamista ja huopaamista, mutta on siinä sekä merkittäviä kehityksiä menneisyydessä että mahdollisuuksia tulevaisuudessa. Esimerkiksi Puolan kehitys on todella lupaava, näyttivät jo menetetyiltä oikeistokonservatiivihulluuteen, mutta kuten toisessa ketjussa totesin, nyt ovat aika hyvällä tiellä. On tässä mahdollisuuksia yhä, jos ei hölmöillä. Trumpin ja Putinin porukat tietysti laittavat kapuloita rattaisiin minkä kerkeävät, mutta eurooppalaisista se on yhä kiinni.
Euroopan yhtenäistymiskehitys on vähän soutamista ja huopaamista, mutta on siinä sekä merkittäviä kehityksiä menneisyydessä että mahdollisuuksia tulevaisuudessa. Esimerkiksi Puolan kehitys on todella lupaava, näyttivät jo menetetyiltä oikeistokonservatiivihulluuteen, mutta kuten toisessa ketjussa totesin, nyt ovat aika hyvällä tiellä. On tässä mahdollisuuksia yhä, jos ei hölmöillä. Trumpin ja Putinin porukat tietysti laittavat kapuloita rattaisiin minkä kerkeävät, mutta eurooppalaisista se on yhä kiinni.
-
- Kitisijä
^
Ennustan, että Trumpin ja Putinin kadottua maisemista EU:n kituva talous estää kaikenlaisen yhdentymisen, koska kaikki maat käyvät omaa selviytymistaisteluaan poliitikkojen luottaessa merkantilismin hyviksi havaittuihin periaatteisiin.
EU:lla olisi mahdollisuus yhdentyä, jos keskityttäisiin suhteellisen edun hyötyjen maksimointiin ja sisämarkkinan tehostamiseen. Ulkoista tullimuuria olisi hyvä saada madallettua, samoin tuonnin vaikeuttamista.
Ennustan, että Trumpin ja Putinin kadottua maisemista EU:n kituva talous estää kaikenlaisen yhdentymisen, koska kaikki maat käyvät omaa selviytymistaisteluaan poliitikkojen luottaessa merkantilismin hyviksi havaittuihin periaatteisiin.
EU:lla olisi mahdollisuus yhdentyä, jos keskityttäisiin suhteellisen edun hyötyjen maksimointiin ja sisämarkkinan tehostamiseen. Ulkoista tullimuuria olisi hyvä saada madallettua, samoin tuonnin vaikeuttamista.
-
- Kitisijä
Ei huono ennustus, varmaan todennäköisin skenaario. Olen myös samaa mieltä siitä, että mahdollisuus parempaan kehitykseen olisi olemassa. Draghin ja Lettan raportit hahmottelivat juuri sisämarkkinan tehostamista, ja komissio suhtautuu niihin hyvin myönteisesti. Trumpin ja Putinin puristus näyttää aika monelle tarpeen yhdentymiselle. Valinta on eurooppalaisten, ja kuten jo sanoin, Saksan vaalit näyttävät tässä aika pian merkittävästi suuntaa. Ei ihme, että Trump, Musk ja Vance puhuvat niistä niin paljon.sivustahuutaja kirjoitti: 14.02.2025 12:05 ^
-
- Kitisijä
^
Merkantilismi asuu kansallisella tasolla poliitikoissa ja puolueissa. Ei EU pysty tekemään mitän, jos demokraattisesti valitut edustajat vastustavat ajatuksia. Ranskan pitäisi hyväksyä maataloustukien pienentäminen, tuonnin helpottaminen ja tullien alentaminen. Sakujen pitäisi sisäistää, että kaupankäynnissä pohjimmiltaan vaihdetaan hyödykkeitä, eikä niin, että muut ostavat sakujen kamaa rahalla.
Merkantilismi asuu kansallisella tasolla poliitikoissa ja puolueissa. Ei EU pysty tekemään mitän, jos demokraattisesti valitut edustajat vastustavat ajatuksia. Ranskan pitäisi hyväksyä maataloustukien pienentäminen, tuonnin helpottaminen ja tullien alentaminen. Sakujen pitäisi sisäistää, että kaupankäynnissä pohjimmiltaan vaihdetaan hyödykkeitä, eikä niin, että muut ostavat sakujen kamaa rahalla.
-
- Kitisijä
Maataloustukien suhteen mulla on tällainen epärealistinen visio, että kun EU joutuu kuitenkin ottamaan suurempaa vastuuta Ukrainan jälleenrakentamisesta ja muusta jaloilleen saattamisesta Pax Trumpetin astuttua voimaan, niin yksi tapa rahoittaa tämä olisi Ukrainan hyväksyminen maataloustuotteiden osalta sisämarkkinoille noin niinku heti, jolloin Ukraina voisi rahoittaa nousunsa itse myymällä viljaa (muuhun) Eurooppaan. Tämä olisi sellainen shokki EU:n maatalouskenttään, että samalla voisi enemmänkin purkaa tuki- ja tulliviidakkoa. Kepulaiset tietysti neuvottelisivat erillisoikeuden verottaa espoolaisilta suoraan jyväjemmarien lomarahastoon, mutta ehkä se on pieni hinta.sivustahuutaja kirjoitti: 14.02.2025 12:22 ^
-
- Kitisijä
^
Hyvä pointti tuo ukrainan tuen tarve. Mitäs veikkaat kansallisella tasolla tapahtuvan? Riemastuvatko äänestäjät uudesta rahareiästä nollakasvun maailmassa?
Hyvä pointti tuo ukrainan tuen tarve. Mitäs veikkaat kansallisella tasolla tapahtuvan? Riemastuvatko äänestäjät uudesta rahareiästä nollakasvun maailmassa?
-
- Kitisijä
Öö? Eihän tuo mitenkään käy Euroopan maanviljelijöille?urpiainen kirjoitti: 14.02.2025 12:47Maataloustukien suhteen mulla on tällainen epärealistinen visio, että kun EU joutuu kuitenkin ottamaan suurempaa vastuuta Ukrainan jälleenrakentamisesta ja muusta jaloilleen saattamisesta Pax Trumpetin astuttua voimaan, niin yksi tapa rahoittaa tämä olisi Ukrainan hyväksyminen maataloustuotteiden osalta sisämarkkinoille noin niinku heti, jolloin Ukraina voisi rahoittaa nousunsa itse myymällä viljaa (muuhun) Eurooppaan. Tämä olisi sellainen shokki EU:n maatalouskenttään, että samalla voisi enemmänkin purkaa tuki- ja tulliviidakkoa. Kepulaiset tietysti neuvottelisivat erillisoikeuden verottaa espoolaisilta suoraan jyväjemmarien lomarahastoon, mutta ehkä se on pieni hinta.sivustahuutaja kirjoitti: 14.02.2025 12:22 ^
Nothing dramatic happens at the tipping point. That just means Amoc is then doomed and it will slowly die, but that process could take 50 to 100 years.
-
- Kitisijä
Joo. Siihen just viittasin "epärealistisella". Mut olis järkevää, kun suora maksaminen Ukrainalle on sekin tylsää.James Potkukelkka kirjoitti: 14.02.2025 13:05Öö? Eihän tuo mitenkään käy Euroopan maanviljelijöille?urpiainen kirjoitti: 14.02.2025 12:47Maataloustukien suhteen mulla on tällainen epärealistinen visio, että kun EU joutuu kuitenkin ottamaan suurempaa vastuuta Ukrainan jälleenrakentamisesta ja muusta jaloilleen saattamisesta Pax Trumpetin astuttua voimaan, niin yksi tapa rahoittaa tämä olisi Ukrainan hyväksyminen maataloustuotteiden osalta sisämarkkinoille noin niinku heti, jolloin Ukraina voisi rahoittaa nousunsa itse myymällä viljaa (muuhun) Eurooppaan. Tämä olisi sellainen shokki EU:n maatalouskenttään, että samalla voisi enemmänkin purkaa tuki- ja tulliviidakkoa. Kepulaiset tietysti neuvottelisivat erillisoikeuden verottaa espoolaisilta suoraan jyväjemmarien lomarahastoon, mutta ehkä se on pieni hinta.sivustahuutaja kirjoitti: 14.02.2025 12:22 ^
-
- Kitisijä
^
Epäilen tuota ukrainalle makselua. Tietty, jos lopetetaan kehitystuet muualle ja suunnataan kaikki ukrainaan, niin homma voi rokkaa. Muuten ei, koska fyrkka on loppu.
Epäilen tuota ukrainalle makselua. Tietty, jos lopetetaan kehitystuet muualle ja suunnataan kaikki ukrainaan, niin homma voi rokkaa. Muuten ei, koska fyrkka on loppu.
-
- Kitisijä
Just siks tää mun maatalousvisio onkin niin nerokas! Sen sijaan, että maksetaan omille maajusseille jatkuvasti miljarditukia (kai jo yli 40 % EU:n budjetista), että päästään ostamaan niiden kalliita tuotteita, ja lisäksi maksetaan Ukrainalle hirveitä tukisummia, niin lakataan omien jyväjemmarien tukien maksaminen ja annetaan ukrainalaisten itse tienata jälleenrakennusrahat integroituen samalla länsi-eurooppaan, ja saadaan vielä halvempaa ruokaakin. Ja maajussit siirtyy tuottavampiin duuneihin. Voi olla, että tässä mun suunnitelmassa on vielä joitain yksityiskohtia vähän hiomatta, että saadaan luvut täsmäämään, mutta mä visioin kato isoa kuvaa, kai joku ekonomi sit laskee detaljit.sivustahuutaja kirjoitti: 14.02.2025 13:17 ^
-
- Kitisijä
Pena sen keksi siinä loppumetreillä!urpiainen kirjoitti: 14.02.2025 13:59Just siks tää mun maatalousvisio onkin niin nerokas! Sen sijaan, että maksetaan omille maajusseille jatkuvasti miljarditukia (kai jo yli 40 % EU:n budjetista), että päästään ostamaan niiden kalliita tuotteita, ja lisäksi maksetaan Ukrainalle hirveitä tukisummia, niin lakataan omien jyväjemmarien tukien maksaminen ja annetaan ukrainalaisten itse tienata jälleenrakennusrahat integroituen samalla länsi-eurooppaan, ja saadaan vielä halvempaa ruokaakin. Ja maajussit siirtyy tuottavampiin duuneihin. Voi olla, että tässä mun suunnitelmassa on vielä joitain yksityiskohtia vähän hiomatta, että saadaan luvut täsmäämään, mutta mä visioin kato isoa kuvaa, kai joku ekonomi sit laskee detaljit.sivustahuutaja kirjoitti: 14.02.2025 13:17 ^
Nothing dramatic happens at the tipping point. That just means Amoc is then doomed and it will slowly die, but that process could take 50 to 100 years.
-
- Kitisijä
Noinhan se menis, mutta kun merkantilismi on niin kivaa. On tärkeää tuottaa perunat itse. Eikös ituhipitkin halua aina lähiruokaa?urpiainen kirjoitti: 14.02.2025 13:59 Just siks tää mun maatalousvisio onkin niin nerokas! Sen sijaan, että maksetaan omille maajusseille jatkuvasti miljarditukia (kai jo yli 40 % EU:n budjetista), että päästään ostamaan niiden kalliita tuotteita, ja lisäksi maksetaan Ukrainalle hirveitä tukisummia, niin lakataan omien jyväjemmarien tukien maksaminen ja annetaan ukrainalaisten itse tienata jälleenrakennusrahat integroituen samalla länsi-eurooppaan, ja saadaan vielä halvempaa ruokaakin. Ja maajussit siirtyy tuottavampiin duuneihin. Voi olla, että tässä mun suunnitelmassa on vielä joitain yksityiskohtia vähän hiomatta, että saadaan luvut täsmäämään, mutta mä visioin kato isoa kuvaa, kai joku ekonomi sit laskee detaljit.
-
- Kitisijä
Mun kotimaisen lähiruoan kulutuspreferenssini ovat mahdollistaneet paljon mukavamman meiningin sen jälkeen, kun omaksuin ensisijassa eurooppalaisen identiteetin kansallisen sijaan!sivustahuutaja kirjoitti: 14.02.2025 14:05Noinhan se menis, mutta kun merkantilismi on niin kivaa. On tärkeää tuottaa perunat itse. Eikös ituhipitkin halua aina lähiruokaa?urpiainen kirjoitti: 14.02.2025 13:59 Just siks tää mun maatalousvisio onkin niin nerokas! Sen sijaan, että maksetaan omille maajusseille jatkuvasti miljarditukia (kai jo yli 40 % EU:n budjetista), että päästään ostamaan niiden kalliita tuotteita, ja lisäksi maksetaan Ukrainalle hirveitä tukisummia, niin lakataan omien jyväjemmarien tukien maksaminen ja annetaan ukrainalaisten itse tienata jälleenrakennusrahat integroituen samalla länsi-eurooppaan, ja saadaan vielä halvempaa ruokaakin. Ja maajussit siirtyy tuottavampiin duuneihin. Voi olla, että tässä mun suunnitelmassa on vielä joitain yksityiskohtia vähän hiomatta, että saadaan luvut täsmäämään, mutta mä visioin kato isoa kuvaa, kai joku ekonomi sit laskee detaljit.
-
- Kitisijä
Kuuntelin vähän aikaa Vancen puhetta Munchenissa. Aivan mielenvikaista kamaa. Jopa umpirähmällään olleet uussuomettuneet ulkopolitiikan kokoomuskärjet ovat arvostelleet puheen hulluutta julkisesti poikkeuksellisen suoraan. Kuinka ollakaan, persujen silmää tekevät Mäkelästä Purraan päinvastoin kiittelevät somessa Vancen hienoa ja osuvaa puhetta. Voisiko suomalainen vaaliväki vihdoin todeta, että eiköhän nää Persut ole nyt nähty, ja ihan kansallisen turvallisuuden nimessä siirretään ne historian roskalavalle.
HS-analyysi | ”Aika paksua” – Suomalaisasiantuntija tiivisti tyrmistyksen, jonka Vancen puhe herätti
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011034906.html
Münchenin konferenssi | Jani Mäkelä: ”Toivoisin, että ulkoministeri miettii vastaisuudessa tarkemmin puheitaan”
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011036409.html
HS-analyysi | ”Aika paksua” – Suomalaisasiantuntija tiivisti tyrmistyksen, jonka Vancen puhe herätti
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011034906.html
Münchenin konferenssi | Jani Mäkelä: ”Toivoisin, että ulkoministeri miettii vastaisuudessa tarkemmin puheitaan”
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011036409.html
-
- Kitisijä
Tässä vielä nämä sananvapauden puolustajat, jotka haluavat sensuroida nyt Helsingin yliopistoa.
https://www.hbl.fi/2025-02-14/usa-krave ... eannonser/
https://www.hbl.fi/2025-02-14/usa-krave ... eannonser/
-
- Kitisijä
Näin se doge-juna jyskyttää. Jos Kamala olisi voittanut, homma olisi varmaan vaan yli-viikaroitu ja lyöty vielä lisää rahaa päälle.
Elon Muskin virasto löysi 2 miljardia dollaria ”väärin sijoitettua rahaa”
Muskin johtaman ryhmän mukaan rahat oli korvamerkitty Yhdysvaltain asunto- ja kaupunkikehitysministeriöön ”rikkinäisen prosessin” vuoksi Joe Bidenin hallinnon aikana.
– Nämä varat oli korvamerkitty rahoituspalvelujen hallinnointiin, mutta niitä ei enää tarvittu, Dogen tilillä kirjoitetaan.
Doge-ryhmä kertoo viestipalvelu X:ssä tehneensä yhteistyötä asunto- ja kaupunkikehitysministeriön kanssa ongelman korjaamisessa ja varojen vapauttamisessa muuhun käyttöön.
https://www.verkkouutiset.fi/a/elon-mus ... tua-rahaa/
Subscriptions are through the roof. People want their biases confirmed. They want to be cocooned in feedback that they were always right.
-
- Kitisijä
No onhan tuokin ajatus, mutta pitää muistaa, että puolet porukasta pitää suurimpana sisäisenä uhkana islamia, ja toinen puoli pitää suurimpana sisäisenä uhkana äärioikeistoa, jota kutsutaan äärioikeistoksi, koska vastustavat islamia.urpiainen kirjoitti: 14.02.2025 23:44 Voisiko suomalainen vaaliväki vihdoin todeta, että eiköhän nää Persut ole nyt nähty, ja ihan kansallisen turvallisuuden nimessä siirretään ne historian roskalavalle.
Subscriptions are through the roof. People want their biases confirmed. They want to be cocooned in feedback that they were always right.
-
- Kitisijä
^ Eurooppa on elänyt vuosikymmeniä aika helppoa elämää, suurempia uhkia ei ole ollut ja USA on vielä turvannut selustan, eikä ainakaan ruokkinut Euroopan sisäisiä uhkia. Tällaisessa tilanteessa meillä on ollut varaa katsoa vähän läpi sormien sitä, että osa porukasta haluaa romuttaa elämäntapamme lähtökohtia äänestämällä populistista äärioikeistoa. Niille on voitu vähän naureskella ja luottaa siihen, että ei niiden taitamaton viuhdonta kuitenkaan johda mihinkään vakavaan.
Nyt tilanne on muuttunut niin epävakaaksi ja riskit isoiksi, että liberaalista demokratiasta kiinnostuneilla ei enää oikein ole tätä luksusta. Euroopan menestystä uhkaavat sekä idästä että lännestä autoritääriset voimat, jotka haluavat purkaa liberaalin demokratian perusteita, hajottaa Euroopan yhtenäisyyttä ja voimaa, ja sopia asiat keskenään yli Euroopan pikkuvaltioiden. Emme voi antaa näiden voimien liittolaisille, tai hyödyllisille idiooteille, Euroopan sisällä valtaa. Näillä tukijoilla ne eivät enää ole harmittomia.
Suomi on, kiitos kokoomuksen, ollut länsi-euroopan eturintamassa näiden pimeyden voimien normalisoinnissa ja valtaan päästämisessä. Nyt olisi aika näyttää esimerkkiä toiseen suuntaan ja pystyttää palomuuri uudestaan. Toki Suomi on pieni tekijä, Saksan vaalit ja niitä seuraava vallanjako tulee olemaan todella tärkeä. Niin myös UK:n ja Ranskan tilanteet. Tämä näkyy myös Muskin toimissa.
Edit. Ihme kyllä, jopa Hesari alkaa uskaltaa sanoa tätä ääneen. Ihan hyvä juttu, vaikka linkkiin tulikin typerä otsikko versio, paperilehdessä parempi.
Essee | J. D. Vancen lausahdukseen Greta Thunbergistä tiivistyy, mitä USA:n ja Euroopan suhteille on käymässä
https://www.hs.fi/kirjeenvaihtajat/art- ... 35512.html
Nyt tilanne on muuttunut niin epävakaaksi ja riskit isoiksi, että liberaalista demokratiasta kiinnostuneilla ei enää oikein ole tätä luksusta. Euroopan menestystä uhkaavat sekä idästä että lännestä autoritääriset voimat, jotka haluavat purkaa liberaalin demokratian perusteita, hajottaa Euroopan yhtenäisyyttä ja voimaa, ja sopia asiat keskenään yli Euroopan pikkuvaltioiden. Emme voi antaa näiden voimien liittolaisille, tai hyödyllisille idiooteille, Euroopan sisällä valtaa. Näillä tukijoilla ne eivät enää ole harmittomia.
Suomi on, kiitos kokoomuksen, ollut länsi-euroopan eturintamassa näiden pimeyden voimien normalisoinnissa ja valtaan päästämisessä. Nyt olisi aika näyttää esimerkkiä toiseen suuntaan ja pystyttää palomuuri uudestaan. Toki Suomi on pieni tekijä, Saksan vaalit ja niitä seuraava vallanjako tulee olemaan todella tärkeä. Niin myös UK:n ja Ranskan tilanteet. Tämä näkyy myös Muskin toimissa.
Edit. Ihme kyllä, jopa Hesari alkaa uskaltaa sanoa tätä ääneen. Ihan hyvä juttu, vaikka linkkiin tulikin typerä otsikko versio, paperilehdessä parempi.
Essee | J. D. Vancen lausahdukseen Greta Thunbergistä tiivistyy, mitä USA:n ja Euroopan suhteille on käymässä
https://www.hs.fi/kirjeenvaihtajat/art- ... 35512.html
-
- Kitisijä
Ja mikä on se syy, miksi heitä äänestetään?urpiainen kirjoitti: 16.02.2025 9:23 osa porukasta haluaa romuttaa elämäntapamme lähtökohtia äänestämällä populistista äärioikeistoa.