Onko Homie vähäosainen

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit

Onko Homie vähäosainen?

Äänestys on voimassa 17.07.2025 13:40 asti

1 - on
5
63%
x - homeboy
2
25%
2 - ei
1
13%

Ääniä yhteensä: 8

nokkaelain
Kitisijä

Onko Homie vähäosainen

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Onko Homeboy vähäosainen - ilmeisesti on omasta mielestään vaikka toisaalta tulee hyvin toimeen vaikkei tartukaan siihen.
James Potkukelkka
Kitisijä

Re: Onko Homie vähäosainen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mitä vähäosaisella tässä tarkoitetaan?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
nokkaelain
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 17.07.2024 13:51 Mitä vähäosaisella tässä tarkoitetaan?
Lääketieteessä ei liene sille opetattavaa diagnoosiohjetta eikä koodia asialle, joten onkin hyvä että kyseenalaistat kysymyksen.
James Potkukelkka
Kitisijä

https://www.soste.fi/blogikirjoitus/koy ... ihmisista/

Ei tämäkään tuo asiaan selvyyttä.

Aivan ilman viisastelua; en voi ottaa kantaa kysymykseen ennen kuin tiedän, mitä vähäosaisuudella tässä tarkoitetaan.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.07.2024 13:51 Mitä vähäosaisella tässä tarkoitetaan?
Kun asiaa ei ole erikseen määritelty eikä Homie anna ymmärtää toisenlaiselle tulkinnalle olevan tarvetta, niin olettaisin wikisanakirjan määrittelyn osuvan riittävällä tarkkuudella kohdalleen eli;

Taloudellisesti ja yhteiskunnallisesti heikossa asemassa oleva, köyhä, varaton.

https://fi.wiktionary.org/wiki/v%C3%A4h%C3%A4osainen
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Vallankin tässä kysymyksessä todella vaikea vastustaa kiusausta äänestää homeboy, mutta koska kyselyn vilpittömänä tarkoituksena tuntuu olevan oman netti-identiteetin vahvistaminen, niin valitsin rehdisti vaihtoehdon on.

Kyllä homie selvästi on yhteiskunnan vähäosaisia vaikkakin äärimmäisen hyvin osaansa sopeutunut ja sitoutunut.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
nokkaelain
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 17.07.2024 14:38 Vallankin tässä kysymyksessä todella vaikea vastustaa kiusausta äänestää homeboy, mutta koska kyselyn vilpittömänä tarkoituksena tuntuu olevan oman netti-identiteetin vahvistaminen, niin valitsin rehdisti vaihtoehdon on.
En pidä netti-identiteetistäni. Jokin pakonomainen tarve olla tyhmä ja rasittava.

Nykyaikaisesta köyhyydestäkin on kokemusta. Olin joitakin vuosia työelämän ulkopuolella, kun työ yliopistolla loppui; ensin jatko-opintoja opintotuella, sitten ansiosidonnaisella (jatko-opiskelijan tuloista ne olivat valtavat.) Samaan aikaan siis työtön, yrittäjä ja opiskelija. Välillä myös lähes puoli vuotta ilman mitään tuloja, kun Kelalla kesti tehdä päätöstä. Välillä tili sen verran matalalla, että taktikoin bussissa maksamalla kortin magneettiraidalla - eivät ne silloin tarkistaneet reaaliajassa ettei ole katetta.

Olen siis yhteiskunnan loinen toisin kuin vaikka Homie. Toisaalta olen keskituloinen, it-alan asiantuntijahommissa.
Homeboy65
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Vagabondo kirjoitti: 17.07.2024 14:38

Kyllä homie selvästi on yhteiskunnan vähäosaisia vaikkakin äärimmäisen hyvin osaansa sopeutunut ja sitoutunut.
Huomautan tähän että minä haen töitä.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Homeboy65 kirjoitti: 18.07.2024 8:36 Huomautan tähän että minä haen töitä.
Ei kai tässä sitä kysytty, vaan päätelmä piti tehdä vallitsevan ja historiallisen tilanteen mukaan?
Homeboy65
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 18.07.2024 8:59
Homeboy65 kirjoitti: 18.07.2024 8:36 Huomautan tähän että minä haen töitä.
Ei kai tässä sitä kysytty, vaan päätelmä piti tehdä vallitsevan ja historiallisen tilanteen mukaan?
Viittasin sanoihin sopeutunut ja sitoutunut. :wink:
James Potkukelkka
Kitisijä

^Saat ilmeisesti työmarkkinatukea ja asumistukea?
Homeboy65
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 18.07.2024 9:33 ^Saat ilmeisesti työmarkkinatukea ja asumistukea?
Joo.
James Potkukelkka
Kitisijä

Siinä tapauksessa olet niin pienituloinen, kuin Suomessa on mahdollista olla. Tai noh.. onhan mahdollista, että joku maksaa velkoja ja hänellä on sen takia vähemmän rahaa käytettävissä. Mutta se on silloin oma valinta.
Homeboy65
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 18.07.2024 9:47 Siinä tapauksessa olet niin pienituloinen, kuin Suomessa on mahdollista olla. Tai noh.. onhan mahdollista, että joku maksaa velkoja ja hänellä on sen takia vähemmän rahaa käytettävissä. Mutta se on silloin oma valinta.
Joo. Koen kuitenkin että moderni pohjoismainen köyhyys on kovin suhteellista.
30-luvulla oli olematon sos.turva, 50 % lapsista oli aliravittuja, monilla lapsilla ei ollut kenkiä, maaseudulla kulki kerjäläisiä jne.
James Potkukelkka
Kitisijä

Homeboy65 kirjoitti: 18.07.2024 9:50
James Potkukelkka kirjoitti: 18.07.2024 9:47 Siinä tapauksessa olet niin pienituloinen, kuin Suomessa on mahdollista olla. Tai noh.. onhan mahdollista, että joku maksaa velkoja ja hänellä on sen takia vähemmän rahaa käytettävissä. Mutta se on silloin oma valinta.
Joo. Koen kuitenkin että moderni pohjoismainen köyhyys on kovin suhteellista.
30-luvulla oli olematon sos.turva, 50 % lapsista oli aliravittuja, monilla lapsilla ei ollut kenkiä, maaseudulla kulki kerjäläisiä jne.
Juu.

Mutta oletko vähäosainen vai et, en osaa sanoa, koska sen määritelmä on jäänyt tässä ketjussa auki.

Suomen köyhiin kuulut ja jos joku on sinua köyhempi, se on oma valinta.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Homeboy65 kirjoitti: 18.07.2024 9:04 Viittasin sanoihin sopeutunut...
Sä toistuvasti painotat kuinka hyvin yhteiskunnan tuet riittää elämiseen vai mitä? Eikö tuo kerro siitä, että olet onnistunut sopeuttamaan kulurakenteesi vastaamaan pieniä tuloja?
...ja sitoutunut. :wink:
Mielestäni en ole koko kitinässä olo aikanani nähnyt sun kehittävän omaa työkykyäsi niin että uskottavasti vaikuttaisi sulla olevan mahdollisuuksia kohottaa yhteiskunnallista asemaasi. Joo, palkkatukitöitä haet ja toisinaan saat, mutta ei tilapäinen työpätkä tuo merkittävää muutosta. Sen sijaan oikein glorifioit esim. tietoteknistä avuttomuuttasi vaikka sellaiset perustaidot on nykypäivänä välttämättömyys oikeastaan kaikkiin vähänkään järkevämpiin työtehtäviin. Ja rehellisesti sanottuna sun vallitsevalla työhistorialla merkittävää muutosta on aika vaikea saadakaan aikaan nykyisessä taloustilanteessa. Markkinoilla on tarjolla niin paljon nuorempia vaihtoehtoja. Ikäsyrjintää on edelleen työmarkkinoilla ja isot aukot CV:ssä vaikeuttaa työnsaantia. Sitten on vielä se hoitamaton masennus...

20 vuotta sitten olisi vielä ollut hyvät saumat muuttaa elämän suunta. 10 vuotta sitten olisi ollut mahdollista. Nyt jo hyvin vaikeaa. Omalla aikaansaamattomuudellasi olet hyvin sitouttanut itsesi vähäosaisuuteen. Osittain varmaan just sen takia, että et koe sitä niin pahana olotilana ja pärjäät mielestäsi kohtuullisen hyvin, niin ei ole ollut motivaatiota pyristellä siitä irti.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

James Potkukelkka kirjoitti: 18.07.2024 9:52 Mutta oletko vähäosainen vai et, en osaa sanoa, koska sen määritelmä on jäänyt tässä ketjussa auki.
Oliko mun esittämässä määritelmässä jotain vikaa? Ainakaan homie ei kokenut tarpeelliseksi kiistää ko. määritelmää.
Homeboy65
Kitisijä

Kyllä minä haen muitakin kuin palkkatukipaikkoja. On velvollisuuskin hakea. Täältä: www.duunitori.fi
James Potkukelkka
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 18.07.2024 10:06
James Potkukelkka kirjoitti: 18.07.2024 9:52 Mutta oletko vähäosainen vai et, en osaa sanoa, koska sen määritelmä on jäänyt tässä ketjussa auki.
Oliko mun esittämässä määritelmässä jotain vikaa? Ainakaan homie ei kokenut tarpeelliseksi kiistää ko. määritelmää.
:sir:

Sun linkittämän määritelmän mukaan homie on vähäosainen.

En ole seurannut riittävän tarkasti, mistä tämä kysymys oikein lähti liikkeelle?
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Homeboy65 kirjoitti: 18.07.2024 10:08 Kyllä minä haen muitakin kuin palkkatukipaikkoja. On velvollisuuskin hakea. Täältä: www.duunitori.fi
Koska sä olet viimeksi ollut muissa kuin tukitöissä? Et muutamaan vuoteen ja tunnetusti mun muisti ei riitä sen vanhempien keskustelun muistamiseen.

Ja selvennykseksi en epäile sun työnhakua. Olen vain ollut ymmärtävinäni ettei se oikein tuota tulosta.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

James Potkukelkka kirjoitti: 18.07.2024 10:15 En ole seurannut riittävän tarkasti, mistä tämä kysymys oikein lähti liikkeelle?
En minäkään. Olen käsitellyt tätä irrallisena kysymyksenä.
Homeboy65
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 18.07.2024 10:22
Homeboy65 kirjoitti: 18.07.2024 10:08 Kyllä minä haen muitakin kuin palkkatukipaikkoja. On velvollisuuskin hakea. Täältä: www.duunitori.fi
Koska sä olet viimeksi ollut muissa kuin tukitöissä? Et muutamaan vuoteen ja tunnetusti mun muisti ei riitä sen vanhempien keskustelun muistamiseen.

Ja selvennykseksi en epäile sun työnhakua. Olen vain ollut ymmärtävinäni ettei se oikein tuota tulosta.
No en ole ollut pitkään aikaan mutta siis haen töitä eikä ole tuottanut tulosta. Ensi vuoden alussa palkkatukeni on 70 % ja silloin voi olla mahdollista saada joku palkkatukipaikka. Pyrin Konttiin.
James Potkukelkka
Kitisijä

Vuosia sitten kitinässä esitettiin voimakasta paheksuntaa, kun homie kertoi käyvänsä leipäjonossa. Kuitenkin homie kuuluu Suomen vähätuloisimpaan osaan, eikä Suomessa pitäisi olla homieta vähätuloisempia. Toki oikeasti joitain on. Johtuen siitä, että eivät hae heille kuuluvia tukia tai maksavat maksuja, joita ei ole pakko maksaa.
Homeboy65
Kitisijä

Jep. En koe eläväni suuressa köyhyydessä ja kurjuudessa koska:
- Maslowin tarvehierarkian mukaan perustarpeet (ruoka, asuminen jne.) ovat ihan hyvin tyydytettyinä.
- Joka viikko rahaa riittää ylimääräiseenkin vaikka ei niin paljon.
- Vapaa-aika kompensoi aika paljon sitä että paalua ei ole niin paljon.

Tehdään vertailua. Venäjällä esim. pienimmät eläkkeet ovat sitä tasoa että ainoa keino jolla jotkut siellä elävät on:
- Asuvat kadulla.
- Syövät kaalia joka toinen päivä.

Liioittelen ehkä vähän. Vain vähän...
Homeboy65
Kitisijä

Minusta on kovin ihmeellinen tulkinta että yhteiskunnan minimituilla elävä ei ole vähäosainen. Voisikohan tuo yksi perustella?