Varautuminen Kriisitilanteisiin

Yleinen lätinä jä kitinä

Oletko valmistautautunut ja miten?

En ole mitenkään valmistautunut
1
25%
Olen valmistautunut päivän verran
0
Ei ääniä
olen valmistautnut 72h
2
50%
olenvalmistaunut 1kk kriisiin
1
25%
3kk kriisiin
0
Ei ääniä
vuoden kriisiin
0
Ei ääniä
Olen hankkinut seppuku-puukon
0
Ei ääniä

Ääniä yhteensä: 4

Niba
Kitisijä

Varautuminen Kriisitilanteisiin

Viesti Kirjoittaja Niba »

Oletko varautunut sota- tai muihin tilanteisiin, yleensä mainitaan 72 tuntia, itsellä on n. 1kk tavoitteena 3kk.
Kaasupatruunat ja isommatkin kaasuempullit ostamatta, jotta vettä saisi keitettyä.
Kriisinä voisi pitää esim. 10k taisteludroonin lähettämistä Suomen alueelle?
https://yle.fi/a/20-10002676 :kele: :kele: :paavi:
Pyyhin Netikettiin..
James Potkukelkka
Kitisijä

Re: Varautuminen Kriisitilanteisiin

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Käteistä on kotona tonnin verran, trangia ja pari vedensäilytys tonkkaa. Lisäksi vararavintoa hankittu vyötärölle.

Käteinen on kuitenkin lähinnä puolison kuoleman takia leskelle, jos pankkitilin kanssa ongelmia.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Kirves löytyy. Naapurissa vanhuksia, joten uskon pärjääväni mad max -maailmassa.
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 02.06.2025 11:14 Kirves löytyy. Naapurissa vanhuksia, joten uskon pärjääväni mad max -maailmassa.
Ovatko laihoja vai lihavia?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kaappi täynnä nuudeleita, kuivalihaa ja hunajaa.

Kämppässä reilusti erilaisia teräaseita.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mulla ei ole vettä varastossa, mut väkevien viinojen kaappiin en ole varmaan edes koskenut pariin vuoteen, ja viinikaapissakin on yleensä useampi pullo. Hector laulaa jossain olleensa juovuksissa, kun kuussa käveltiin. Kriisin iskiessä mä olen kännissä kevyeen tuon tavoitellun 72 tuntia. Järsin sitten samalla pakastimessa sulavia viime syksyn haukia ja sieniä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
James Potkukelkka
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 02.06.2025 13:47 Mulla ei ole vettä varastossa,
Ei mullakaan vielä ole! Täytän kanisterin sitten kun pommit putoilevat!
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Pedantti teinimme laski litrat ja pakotti ostamaan lisää. Yritimme himmailla, mutta kyse oli elämästä ja kuolemasta.
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Bear Grylls metodi.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 02.06.2025 16:07 ^
Pedantti teinimme laski litrat ja pakotti ostamaan lisää. Yritimme himmailla, mutta kyse oli elämästä ja kuolemasta.
Taidan tehdä saman. Tosin en edelleenkään sitä vettä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
James Potkukelkka
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 02.06.2025 16:24
sivustahuutaja kirjoitti: 02.06.2025 16:07 ^
Taidan tehdä saman. Tosin en edelleenkään sitä vettä.
Sodan aikana saattaa joutua tinkimään laadusta. Kannattaa kuitenkin varata viinejä, joita voi nauttia myös huoneenlämpöisinä.
Bhven
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bhven »

^ Sangria-tölkki säilynee kolmisen vuotta? Jos juo tölkin viikossa, voi pitää 150 litran rotaatiovarastoa.
Me and my fellow Gray Men had a Gray Pride parade. Nobody noticed.
Lolita
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Just viikonloppuna kävin kotivarakaapin läpi ja suuri osa tavarasta siirtyi heti syötäväksi. Yritän syödä ne pois tällä viikolla. En tiedä kuinka pitkäksi aikaa tuo aika satunnainen kokoelma kestäisi kahdella ihmisellä, ja nythän sitä pitäisi taas täydentää. Kyllä varmaan se kolme päivää pärjättäisiin, jos on sähköä. Jos sähköä ei ole niin menee vähemmän. Vettä on kuusi litraa ja olisko puolitoista litraa kuplallista päälle. Paristoja on reilusti, pari taskulamppua, radio on, vettä varten on isohko kanisteri, käteistä on monessa muodossa, rahat kahdessa eri pankissa. Jätepusseja vessa-asioille löytyy, sanomalehteä niihin toivon löytyvän paperinkeräyksestä. Puuttuu ainakin varaliittymä kännykkään ja kännyköiden laturi ja virtalähde. Sähköttömään kokkaukseen ei ole varauduttu.

Ongelmana olen pitänyt sitä, että juuri mikään kotivara ei ole sellaista mitä meillä syötäisiin muutenkin, niin ruokien kierrättäminen on hankalaa.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Pari kiloa pervitiiniä löytyy maastokätköstä takapihalta. Tarkoitus olisi alustavasti sotia, eikä maata sikiöasennossa sängyn alla.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Vettä, ruokaa ja viinaa löytyy useammaksi päiväksi. Vesi varmaan loppuu ensimmäisenä. Löytyy myös vanha maatila kaukana kaikista sotilaallisesti merkittävistä kohteista jonne voi vetäytyä luomuviljelemään perunaa jos kriisi pitkittyy ja pks muuttuu liian vaaralliseksi paikaksi asua. Kalastus sujuu, mutta koskaan en ole metsästystä harrastanut enkä siten omista soveltuvaa asetta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Kreitsu
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Vettä ei ole (pitäisi kyllä hommata ihan normivesikatkojenkin takia), mutta säilyvää ruokaa on varastossa noin pariksi viikoksi. Täällä joutuu varautumaan ruokakriisiin jatkuvasti, koska turistit putsaa kaikki ruokakaupat. Keräilen siis talven aikana kivan purskurivaraston, etten kuole nälkään kun sesonki alkaa. Talvikautenakin pitää kyllä varautua juhlapyhiin hamstraamalla kaapit täyteen hyvissä ajoin. Kahvimaitoa (Oatly) on varastossa enkä noin kuukaudeksi.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."