Ja tuo ei ole edes mikään vitsi, ei liioittelua, ei kuvakieltä.
EILEN nimittäin kävin työvoimatoimiston tiedotustilaisuudessa, joita nykyään on yhtenään ja joissa on pakko käydä, tuen menettämisen uhalla.
Tiedotustilaisuuden pääaihe oli taas yksi turha "aktivointikurssi", joita paikallinen konsulttitoimisto vetää. Sitä samaa työnhaun opetusta jonka turhan lyhyemmän kurssin jo viime työttömyyskaudellani pakosta kävin, lisäksi palkaton työjakso (työnantajia ei ilmoiteta koska kierrättävät harjoittelijoita, lue: eivät työllistä jatkossa) ja lisänä vielä mahdollisuus suorittaa tietokoneen AB-kortti, joka kuulemma paljon auttaa työllistymisessä. Just joo.. kas kun meitä paljon valmiiksi osaaviakin on työttömänä.

Sitten tuli ainakin minulle UUTISPOMMI:
Työvoimatoimiston setä ja täti selittivät sen näin:
TYÖNANTAJAPUOLI on huolestunut tulevaisuudessa uhkaavasta työvoimapulasta. Siksi uuteen, tämän vuoden alusta voimaan tulllesseen hallitusohjelmaan kuuluu, että pitkäaikaistyöttömät mobilisoidaan työelämän palvelukseen. Määräys koskee 500 päivää työttömänä olleita työmarkkinarahaa saavia, ja 500+180 päivää ansiosidonnaista työttömyyskorvausta tai Kelan peruspäivärahaa saaneita. Kuulun jälkimmäisiin, reilu vuosi jäljellä.
Sen jälkeen työttömän on mentävä hänelle osoitettuun tehtävään, josta käytetään orwelilaisena terminä ei "työ" vaan "työn omaksuminen". 6 tuntia per päivä. Tästä hänelle maksetaan nykyinen peruspäiväraha (netto siis se 371/kk) + 8 euroa päivässä, mikä on tarkoitettu kattamaan matkakulut työpaikalle ja ruokailu.
Työn lisäksi toinen mahdollisuus on osallistua ylläkuvatun kaltaisiin työvoimakoulutuksiin. (Suomessa on muuten erikseen lailla kielletty, että työtön ei saa jatko-opiskella omaa alaa normaali-oppilaitoksissa, vain lyhyitä työvoimakursseja saa/pitää käydä vaikka miten vieraalta alalta, joilla sitten muka pitäisi kilpailla vuosia koulutettujen oikeiden ammattilaisten kanssa)
Työvoimatoimiston setä sanoi, että toivottavasti suhtaudumme positiivisesti tähän hyvään uudistukseen.
MINÄ katselin ympärilleni.
Olihan vitun surkeen näköistä rutuporukkaa

Naamasta päätellen koiran kehitystasolla. Kykenemättömiä muuhun kuin tottelemaan.
Vaikka kuinka MINULLA "olisi mahdollisuus menestyä", onko noilla?
Ja katso: yksin ja ainoana rohkeana avasin siinä julkisesti sanaisen arkkuni:
(Kiitos muuten URPIAISELLE inspiraatiosta!)
"Mahdoton suhtautua myönteisesti.
Tuo on nimittäin orjuuden laillistamista.
Länsimaiseen yhteiskuntaan on kuulunut, että ihmistä ei pakoteta myymään työvoimaansa mihin hintaan tahansa jotta saa elää. Varsinkaan ei pakottaa samaan yöhön mitä muutkin tekevät, mutta reippaasti alle puolella rahalla. Työntekijäkin on neuvotteluosapuoli."
Mihin työvoimatoimiston setä vikisi:
"Mutta kun on tulossa tämä työvoimapula!"
Johon minä:
"No sitten länsimaisiin tapoihin kuuluu, että se joka palveluja haluaa, maksaa siitä, eikä pakota ihmisiä siihen alle puolella rahalla. Ja ne ihmiset, jotka tuohon orjatyöhön joutuvat, eivät siellä pysyisi, jos heille olisi tarjolla oikeitakin työpaikkoja. Mutta kun ei ole. Ja mitä enemmän sitä pakkotyövoimaa käytetään, sitä vähemmän niitä oikeita työpaikkoja luodaan".
Mihin työvoimatoimiston setä:
"Mutta kun tässä on vaihtoehtona näitä kurssejakin, niinkuin tänäänkin"
Johon minä:
"Humpuukia.
Minä olen ollut.
Ei mitään hyötyä.
Niillä vain elätetään näitä konsultteja".
----
Johan meni nolon näköiseksi työvoimahenkilöt ja konsulttimisu.
Ja katso: Debiilin yleisönkin suusta kuuli huutoja:
"Asiallinen puheenvuoro! Banderollit esiin! Kyllähän töitä tekisi, jos siitä maksetaan niinkuin kuuluu!"
-----
Vittu, oon kova jätkä!
Minulle ei vittuilla!
Ehkä hyväkin että joku vähän fiksumpi ja vähemmän herranpelkoinen on tässä jamassa!
-------------
Ja vaikka itse pelastuisinkin tuosta orjatyöstä ennen määräaikaa..
Tätä minä en koskaan unohda ja aion protestoida sitä vastaan. Huutaa katoilta julki.
Selvittämättä on, jos kieltäytyy orjatyöstä, maksaako sossu silti perusturvan 380 brutto. Luultavasti ei, pahaa pelkään.
Itse en orjaksi lähde, rupean saatana metsärosvoksi!
Minä olen jo ihan tarpeeksi yhteiskunnallisia velvollisuuksia täyttänyt, oppivelvollisuudesta ja asevelvollisuudesta lähtien. Ja varsinkaan Kityläisten enemmistön uusoikeistolaisten paskasakki-persoonien palvelu ei ole tästedes minulle mikään arvo.
----
Ja tuo on sitä, että työnantajat pakolla ottavat halpaa työvoimaa. Jos se ei ole orjuutta, niin mikä sitten?
-----
Ja te, jotka nyt hurraatte uudelle laille.
Vaikka miten selittelette, te kannatatatte ORJUUDEN LAILLISTAMISTA ja PAKKO-ORJUUTTA. Ja jos se teistä on hyvä meille "huonommille ihmisille", niin varmaan se oli hyvä neekereillekin?
Herätkää ja miettikää vähän asioita asioina ja mitä teistä itsestänne on tullut.