Ei ole koskaan ollut ongelmia tämän kanssa kunhan pitää venyttelyn kevyenä, joten jatkan näin.SikaMika kirjoitti:Ähh, no tuota. Lihassolusi ovat treenin jälkeen ihan kirjaimellisesti rikki ja vuotavat solunestettä. Ne tarvitsevat lepoa jotta ehtivät korjata itsensä aminohapoilla.

Siksi lihaksia pitää lämmitellä ennen treeniä, ei niinkään venytellä, paitsi ehkä jos lajisi on baletti tai jokin muu laji joka vaatii suorituksessa äärimmäistä venyvyyttä ja liikeratoja suorituksen aikana. Venyttely ei ole erityisen hyvä lämmittelymuoto. Venyttelyä tietenkin dynaaminenkin venyttely on (esim. jalan nostot eri suuntiin, käsivarsien heilautukset taakse jne.), mutta puhuin staattisesta venyttelystä joka on tarkoitettu harjoittelun jälkeiseen (esim. illalla) lihasten rauhoittamiseen ja rentouttamiseen, jolloin myös niiden koordinaatiokyky heikkenee. Näen kovin monen tekevän sitä ennen punttitreeniä, mikä on väärin, piste piste lukko fi.Frederik Krueger kirjoitti:Ähhh, tuota. Kaikkien eniten hukassa ovat ne jotka hajoittavat paikkansa alottamalla treenaamisen kylmiltään. Itse olen saanut nivuseni revähtämään kyykätessä pelkällä tangolla kun alkuvenyttely jäi vajavaiseksi.
Itse suosin esilämmittelyssä lihasten ja nivelten läpikäyntiä systemaattisesti sormista aina varpaisiin: sormikoukistukset => käsien pyöritykset ranteiden ympäri => kyynärvarsien pyöritykset kyynärpäiden ympäri jne., aina nilkkojen pyörityksiin asti. Siihen päälle joko hieman naruhyppelyä tai jalkojen nostoja eteen/sivuille/taakse.
Monet myös suorittavat lämmittelyn tekemällä suoritettavan liikkeen ensin paljon pienemmällä vastuksella, mikä onkin ihan hyvä vaihtoehto koska siinä lämmittely ainakin osuu juuri oikeaan kohtaan kehoa.
Lähde: Puolalaisen urheilulääkärin suosittu venyttelyvideo ja -kirja, en muista nimeä, sori. Voin yrittää kaivaa jos kiinnostaa. Hänkin tutki työkseen lihashuoltoa ja nimenomaan venyttelyn maailmaa.