Mulla taas olisi penkistä sellainen kysymys että miksi näen niin monien tekevän sitä pienellä nykyttävällä liikkeellä? Mielestäni he eivät tee sitä läheskään koko liikeradalla. Mulla jokainen toisto osuu rintaan ja siitä suorille käsille. Olkapäävammatko estävät?
Samaa olen ihmetellyt myös lajitreeneissä esim. etunojapunnerrusten ja vatsaliikkeiden teossa. Valmentaja vetää niitä kaksi kertaa nopeammalla tikitikitik-vauhdilla, mutta huomattavasti pienemmällä liikeradalla kuin minä. Ehkä mulle on iskostunut koulun ja armeijan kuntotesteistä kuinka puhtaassa suorituksessa suoran vartalon pitäisi käytännössä koskettaa maata ja siitä suorille käsille ennenkuin se lasketaan suoritukseksi, joten niin olen etunojiakin aina tehnyt.
Vatsaliikkeissä ehkä hieman ymmärrän sen että pienemmällä liikkeellä pidetään vatsalihasten jännitys koko ajan päällä, mutta silti hieman pidempi liike vaikuttaa mielestäni kokonaisvaltaisemmin vatsan seutuun.
Niin joo ja näkee välillä tätäkin
hauisliikettä tekeviä joilla käsivarsi ei mene lähellekään suoraa, mutta tällöin kyseessä on mielestäni yleensä aloittelijat jotka kokeilevat liian isoilla painoilla.
Yleisesti: onko lyhyemmästä liikeradasta jotain hyötyä harjoittelun kannalta?