Urheiluosasto

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 10970
Liittynyt: 13.11.2005 22:14
Paikkakunta: Helsinki, Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!
Viesti:

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja McJanne »

Georgina kirjoitti:Sitä mä oon miettiny... etenkin kun se pihinä on siirtynyt korkeammalle syketasolle kunnon noustessa. Mutta siis ensin hengästyttää silleen normaalisti, sitten alkaa hinkumaan. Puuskuttamista en tunnista missään vaiheessa. Aattelin vaan että jos se hinkuminen ei oo normaalia ja siihen vois saada helpotusta niin jopa alkais tuo aerobinen puoli tuntuun huomattavasti helpommalta!
Niin, se vaan menee juuri päinvastoin, kovaa juoksemalla ei aeroobinen taso kasva yhtään mihinkään. Jos haluat perehtyä, niin käsitteitä Googleen: Peruskunto (PK), Vauhtikestävyys(VK), Maksimikestävyys (MK) miksei vielä kaupan päälle Nopeuskestävyys (on vähän eri alueelta jo).

Että saisit riivattua sitä hengästymisen->pihinän alkua, sun tulee nostaa peruskuntoa ylemmäs.
Georgina kirjoitti:No just se. En mä jouda mitään pitkää lenkkiä juokseen, käyn mielummin repimässä sen 20-30 minsaa täysiä. Mulla tulee matalatehoista pitkää harjoitusta jo talli ja ratsastuhommissa.
Toki, mutta se ei silti ole vallan sama. Juoksulönkössä on muitakin etuja verrattuna esimerkiksi ratsastamiseen (mikä on helvetin hyvää CORE-treeniä, btw) ja sen harjoitusvaste tukee paremmin nimenomaan juoksuharjoitteita.

Revi lisää aikaa, kokeile kausi, jos ei tule tuloksia, niin voit aina sanoa, että McPaskanpuhuntaa ei kannata uskoa ;)

Lyhyesti tän koko paskan vois kiteyttää siihen tosiasiaan, että kun oikein ja monipuolisesti tekee juoksuharjoitteita, oppii juoksemaan tosi hyvin.
Kirjoitan tätä alasti
&
(Puni) Olet kamppailu-urheiliijan irvikuva ja kamppailuyhteisön häpeäpilkku mielipiteittesi kanssa.
-JM
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Georgina »

McJanne kirjoitti: Lyhyesti tän koko paskan vois kiteyttää siihen tosiasiaan, että kun oikein ja monipuolisesti tekee juoksuharjoitteita, oppii juoksemaan tosi hyvin.
Mun tavoite on parantaa aerobista kestävyyttä niin että maastoradalta maaliin tullessa (kenttäratsastus) mä en meinaa pyörtyä hapenpuutteeseen. Sille juoksemiselle on periaatteessa ihan se ja sama. Laihtuminen toki ois pop! Mä oon pääsääntösesti juossut semmosta tasasta lenkkiä tasasessa hengästyksessä mutta silloin tällöin ottanu vetoja loppuun, ihan monipuolisuuden nimissä. Lupaan koittaa perehtyä mainitsemiisi asioihin!

Tasanen: mulle silti kovaa juoksua n. 20 min, ei kävelyvauhtia
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 10970
Liittynyt: 13.11.2005 22:14
Paikkakunta: Helsinki, Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!
Viesti:

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja McJanne »

Georgina kirjoitti:Mun tavoite on parantaa aerobista kestävyyttä niin että maastoradalta maaliin tullessa (kenttäratsastus) mä en meinaa pyörtyä hapenpuutteeseen. Sille juoksemiselle on periaatteessa ihan se ja sama. Laihtuminen toki ois pop! Mä oon pääsääntösesti juossut semmosta tasasta lenkkiä tasasessa hengästyksessä mutta silloin tällöin ottanu vetoja loppuun, ihan monipuolisuuden nimissä. Lupaan koittaa perehtyä mainitsemiisi asioihin!

Tasanen: mulle silti kovaa juoksua n. 20 min, ei kävelyvauhtia
Hmm, joko olen käsittänyt ko. suoritteen teho- ja suoritustapavaatimukset ihan päin persettä tai sitten tuossa on ristiriita, puhutko sie nyt aeroobisesta eli matalasykkeisestä touhusta vai anaeroobisesta jossa tulee tätä viheltelyäkin?

Asiaa sen paremmin tuntematta muistelisin jossain pyjamajumpassa miettineeni samankaltaista oiretta; happi loppuu ja pierettää ja silti pystyi jatkamaan pätkissä. Jälkidiagnoosi oli aivan yksinkertainen; en vain hengittänyt millään tavalla edes lähelle oikein suoritusten aikana -> pyörrytys.

Pystyykö sulla olemaan vatsa/selkälihakset suhteettoman kuvassa kunnossa muuhun kroppaan nähden ja/tai väärä hengitystekniikka?

Eniveis, aeroobista kuntoa kyllä parannat parhaiten lönköllä etkä spurteilla.

Mut kun nyt ton maastoradan sanoit, niin tuli vielä mieleen, että toki automaagisesti saa helpoiten monipuolisen harjoitteen kun lähtee metsään juoksentelemaan, juurakot ja kivet ja korkeusvaihtelut, ne ne vasta on poikaa. Muutenkin kannattaa säädellä harjoitusvastusta mielummin korkeusprofiililla kun nopeudella, hox!
Kirjoitan tätä alasti
&
(Puni) Olet kamppailu-urheiliijan irvikuva ja kamppailuyhteisön häpeäpilkku mielipiteittesi kanssa.
-JM
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14018
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Georgina kirjoitti:Mun tavoite on parantaa aerobista kestävyyttä...

Tasanen: mulle silti kovaa juoksua n. 20 min, ei kävelyvauhtia
Aerobinen kestävyys ei tuolla tavoin juuri parane. Jos et jaksa juosta suuremmin hengästymättä ainakin kolmea varttia, niin sitten kävelet. Matalalla sykkeellä (max 140) ainakin kolmen vartin lenkkejä aluksi kolmesti viikossa. Lisää sitten yksi intervallireeni mukaan ja tee siitä neljän reeni. Kilpailusuorituksen kesto korreloi tuon kestävyyskunnon reenaamisen kanssa yllättävän vähän.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Georgina »

McJanne kirjoitti: Hmm, joko olen käsittänyt ko. suoritteen teho- ja suoritustapavaatimukset ihan päin persettä tai sitten tuossa on ristiriita, puhutko sie nyt aeroobisesta eli matalasykkeisestä touhusta vai anaeroobisesta jossa tulee tätä viheltelyäkin?
Siis... Noin normaalisti ratsastus ei isommin hengästytä (vaikka oon sykemittarilla siihen mitannut aika koviakin sykkeitä, 170 luokkaa) mutta se tilanne jossa hengästyn on kilpailutilanteessa maastoradalla joka on fyysisestikin varsin raskas. Toki siihen liittyy paljon jännitystä ja hengitystekniikassa ja hengittämisessä ylipäätään olisi varmasti parantamisen varaa.

Kuva
McJanne kirjoitti:Pystyykö sulla olemaan vatsa/selkälihakset suhteettoman kuvassa kunnossa muuhun kroppaan nähden ja/tai väärä hengitystekniikka?
Ensimmäistä epäilen jälkimmäinen täysin mahdollinen. Tosin eilen aamulla kävin räntäsateessa taas juoksemassa. Laitoin radion samalla korvanappiin, ehkä maltoin juosta hitaampaa, ehkä räntäsade oli hyvästä mutta juoksin puolisen tuntia aivan sujuvasti pihisemättä vaikka otin reippaampaakin pätkää. En juossut pidemmästi koska oli kiire töihin.
McJanne kirjoitti:Muutenkin kannattaa säädellä harjoitusvastusta mielummin korkeusprofiililla kun nopeudella
Ootko koskaan käyny Oulussa? :mrgreen:

Ylermi Ylihankala kirjoitti: Aerobinen kestävyys ei tuolla tavoin juuri parane. Jos et jaksa juosta suuremmin hengästymättä ainakin kolmea varttia, niin sitten kävelet. Matalalla sykkeellä (max 140) ainakin kolmen vartin lenkkejä aluksi kolmesti viikossa. Lisää sitten yksi intervallireeni mukaan ja tee siitä neljän reeni. Kilpailusuorituksen kesto korreloi tuon kestävyyskunnon reenaamisen kanssa yllättävän vähän.
Perkele voin lopettaa koko homman sitten tähän jos se ei mitään auta. Mulla ei yksinkertaisesti riitä tunnit viikossa tuohon sun systeemiin eikä kärsivällisyys kävelyyn. Ei kyse ole siitä ettenkö jaksa juosta 3 varttia vaan siitä etten muitten hommien ohella EHDI. Siksi olen sen aikaa kun ehdin vetänyt kovemmalla teholla. Ja kyllä mä ainakin itse olen ollut tuloksia huomaavinani.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Ja taas vain puolen tunnin lenkillä! Nyt tuntuu lihaksissa kun oon saikulla ehtinyt käydä joka toinen päivä, etusääret kirraa ärsyttävästi eikä lenkillä edes verry. Pitänee pitää pari päivää taukoa seuraavaan. Lisäksi oon pienesti jumppaillu välipäivät ja hevonenkin on taas pelissä mukana joten aktiivista ratsastusta näin kelirikkoaikaan n. 4-5 h viikossa ja köpöttelyä toinen mokoma. Lisäksi sain ne lyhemmät työajat läpi ja päätettiin työporukan kans että yritetään järkätä kahvakuulatreenit kerran viikkoon.

Mahtava ko jaksaa siellä lenkillä oikeasti jo JUOSTA jonkimoisen pätkän, lönkyttely ei sovi mun luonteenlaadulle yhtään.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
scarface
Elämätön Kitisijä
Viestit: 306
Liittynyt: 07.04.2011 22:12

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja scarface »

Syyskuussa tuli juostua Ruskalla täysmara - ja alle 4 tunnin! :D Ultrajuoksu haaveissa, oisin menny jo Wihalle, mutta päkiä vaivasi vähän turhan rankalla kädellä.

Huhtikuussa Pariisin maraton :) Kesäkuussa ehkä Suomi-juoksun 60 kilsaa.

Eli: treeniohjelmassa ollut juoksua, salia (lähinnä keskivartalo- ja käsitreeniä, pyöräilyä ja crossaria), jotain kuitenki joka päivä.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Tohon juoksuun näyttäis pätevän sama kuin ratsastukseen: Lantio pystyyn että lonkat pääsee rullaan, keskivartalo tiukkana, ylävartalo odottaa, naama taakse ja jalasta eteen!
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
scarface
Elämätön Kitisijä
Viestit: 306
Liittynyt: 07.04.2011 22:12

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja scarface »

Tossa torstaina tuli testattua ekaa kertaa ikinä bodypump. Olihan se ihan jees ja jatkossa saatan sillon tällön tunnilla käydäkin, mutten kyllä jatkuvasti, koska on asteen verran tylsää pidemmän päälle..

Aloitan lätkänpeluunki pitkän tauon jälkeen työpaikan höntsäjengissä, jossa onneks on 2 muuta naista jo :) kaivelin varusteita esille ja mahtuivatki vielä päälle.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Sunnuntaista tänään iltapäivään mennessä 8345kcal edestä liikuntaa. Huomenna vielä n 1500kcal annos ja ensi la+su lisää arviolta 4000kcal.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 10970
Liittynyt: 13.11.2005 22:14
Paikkakunta: Helsinki, Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!
Viesti:

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja McJanne »

Vuoden alusta 238 treenipäivää, keskimäärin 4767kcal/treenipäivä, 1.1*10^6 kcal kulutettuna keskimäärin 695kcal/h tahdilla vastannee jotain 160kg+ kiloa ihraa.

Jestas sitä on tullu syötyä tänäkin vuonna, samoin laiskottelupäiviä on aivan liikaa että voisi puhua mistään vakavasta kuntoilusta, vain 73% päivistä treenipäiviä.

Keskimääräinen keskisyke kaikissa harjoitteissa 136bpm, keskimääräinen maksimisyke kaikissa harjoitteissa 180bpm.

Tulokulma (kehityskäyrän trendin nousukulma) 32% 2011 tasosta.
Kirjoitan tätä alasti
&
(Puni) Olet kamppailu-urheiliijan irvikuva ja kamppailuyhteisön häpeäpilkku mielipiteittesi kanssa.
-JM
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14018
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

scarface kirjoitti:Syyskuussa tuli juostua Ruskalla täysmara - ja alle 4 tunnin!
Hei, tää on mennyt ohi. Hieno saavutus!
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
scarface
Elämätön Kitisijä
Viestit: 306
Liittynyt: 07.04.2011 22:12

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja scarface »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
scarface kirjoitti:Syyskuussa tuli juostua Ruskalla täysmara - ja alle 4 tunnin!
Hei, tää on mennyt ohi. Hieno saavutus!
Kiitti! :) Vielä vois himppasen yrittää rutistaa muutaman minuutin pois :)

Eilen juosten duuniin rapia 6 kilsaa. Juoksuharrastustahan tässä on koitettu ylläpitää, ihan hyvältä vaikuttaa. Pitkiksiä kohta kehiin, kunhan koivet saa 100 % kuntoon (fyssariharjoitteita tehty lokakuun lopulta ja tepsineethän nekin ovat).
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14018
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Viisi hiihtokertaa takana. Eka kasin jälkeen neljä perus 16,4km lenkkiä. Eilen oli kyllä hidas tapaus, kun lähdin illalla pelkän lounaan voimin, voimatonta oli. 73,6 km ko tuosta tulee. Viime talvena meni alle 200, toissa talvena 600km.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 10970
Liittynyt: 13.11.2005 22:14
Paikkakunta: Helsinki, Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!
Viesti:

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja McJanne »

Kokeilin muuten tuossa väliviikolla lumikenkäilyä, varsinkin puuterilumessa just mun laji, perkele! Pakko saaha samanmoiset, sit ei varmaan tulekaan kymmeneen vuoteen lumikelejä... Mut kuulema kantaa lettosuollakin kun vaan otta sopivan painon kantavat. Wiiii!

Suksiakin kattelin, mutta ei kunnon umpihankisuksia löydy ja homolirpakkeilla ei kyllä pysty kykenemään, latunsa on vanki jne jne.

Kesäksi kun vielä iskee polkupyöräkuume niin on helvetti värisuora inhokkilajien sisällyttämisessä jumppaohjelmaan, lulz.
Kirjoitan tätä alasti
&
(Puni) Olet kamppailu-urheiliijan irvikuva ja kamppailuyhteisön häpeäpilkku mielipiteittesi kanssa.
-JM
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Juoksua kiihtyvällä tahdilla, sunnuntaina alkaa kahvakuula ja edelleen se hiihto polttelee että pitäis päästä testaamaan! Alkaa näkyä istunnan parantumisena (keskikehon hallinta) tämä urheiluhulluus.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14018
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

106,4 km hiihtoa. Pari normi lenkkiä sitten viime kerran. Komeeta keliä on ollut.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14018
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

135,8km, pari lenkkiä tullut hiihtoo muun liikunnan päälle.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14018
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:135,8km, pari lenkkiä tullut hiihtoo muun liikunnan päälle.
+1, 168,6 km
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3230
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
Ylermi Ylihankala kirjoitti:135,8km, pari lenkkiä tullut hiihtoo muun liikunnan päälle.
+1, 168,6 km
Oon pikkusen perässä. Mulla toi säbä syö suorittamista.
Who says you need to buy a guitar?
masa

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja masa »

Oon taas päässyt juoksuharjoittelun makuun, mutta nyt kolmen viikon kohdalla alkaa ilmetä sellaista kireyttä että meinaa tehdä tuskaa jo välillä kävelläkin normaalisti.

Venyttely, voi kuinka mä vihaankaan sitä. :evil:
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Kannattaa mennä joogatunnille. Venyy, pääsee tsiigaileen tsigujen pyllyjä ja samalla torjuu masennusta.
Prepare for the worstest.
masa

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja masa »

Menisin jos sellaisia olisi aamutuimaan tarjolla duunipaikan läheisyydessä. E o.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Georgina »

masa kirjoitti:Oon taas päässyt juoksuharjoittelun makuun, mutta nyt kolmen viikon kohdalla alkaa ilmetä sellaista kireyttä että meinaa tehdä tuskaa jo välillä kävelläkin normaalisti.

Venyttely, voi kuinka mä vihaankaan sitä. :evil:
Ei se auta kuin venytellä. Syötkö magnesiumia? käytkö hierojalla?
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Selvästi puskee lentsua, pelottaa etten perjantaina pääse kahvakuulaan! Se on tosi tehokasta hommaa, tosin viime viikolla en selkeästikään miettinyt riittävästi selän asentoa ja aina yhtä paska alaselkä on edelleen hankalana, viikonlopun se lauloi hoosiannaa buranasta huolimatta.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Vastaa Viestiin