Formaatinmuunnos ei vaikuta kuvanlaatuun käytännössä lainkaan. Muunnoksessa vain korvataan puuttuvat tiedot ja tehdään jotain synkronointijuttuja. Samalla myös siivotaan pois TS:n ylimääräiset streamit, kuten teksti-tv. Muunnos on hidas, koska siinä joudutaan käymään elokuva läpi frame kerrallaan. On myös nopeita muuntimia, jotka vain karsivat ylimääräiset paketit pois, mutta niiden tulos on epävarma. Ainakin kuvan ja äänen synkronointi saattaa pettää. Onpa niitäkin, jotka väittävät pelkän tiedoston päätteen muuttamisen mpeg2:si riittävän.Hebuli kirjoitti:Onko sulla pertzi vielä tietoa vaikuttaako tuo mitenkään kuvanlaatua heikentävästi kun tekee tuon formaatinmuunnoksen? Olen aina itse ajatellut että mpeg-2 on mpeg-2, eli kuvanlaatu olisi tuollaisessa muunnoksessa sama.pertzi kirjoitti:TopField, ProCaster ym. lukevat ja kirjoittavat MPEG2 Transport Streamia (TS), siis suoraan digikanavien bittivirtaa. TS on epäluotettava datalähde. DVD-soittimet lukevat MPEG2 Program Streamia (PS), joka on tarkoitettu luotettavaksi datalähteeksi. Nämä formaatit eivät ole samat, joten TS-tiedosto täytyy koodata uudelleen PS-tiedostoksi.

Käytännössä muunnos on PS-formaatista muunto TS-formaattiin + ProCasterin otsikkotietojen liitto. PS->TS on käytännössä kaikissa videoeditointiohjelmistoissa, joten siitä ei tule ongelmaa. Sen sijaan ProCasterin otsikkotiedoista saattaa tulla. Niistä on kyllä dokumentti, mutta se on kuulemma vanhentunut. Dokumentti löytyy osoitteesta http://www.toppy.org.ukHebuli kirjoitti: Jostain FAQ:sta luin myös että tekeillä olisi ohjelma jolla voisi muuntaa DVD-levyjä Procasterin/Topfieldin ymmärtämään muotoon. En tosin täysin tajua miksi noin haluaisin tehdä. Jos minulla on elokuva DVD:llä, mieluummin katselen sitä DVD-soittimella, kuin muunnan ja siirrän digiboksilleni viemään kiintolevytilaa.
Itse rakensin pienen ohjelman, jolla katselin tuota headeria annettujen speksien mukaan. Osa kentistä oli ihan järkeviä, mutta osa oli selvästi väärin. Tiedä sitten. Uudempikin versio otsikkotietojen rakenteesta on liikkunut verkossa, mutta se ei ole valmistajan virallinen dokumentti.
Huhujen mukaan ainakin videoeditointiohjelmaan VideoReDo ollaan tekemässä muunnostyökalua, jolla saisi kirjoitettua ProCaster/TopField-formaatin mukaisia tiedostoja. Minulla on ohjelman viimeisin versio, ja siinä ei vielä ole sitä ominaisuutta. Tarkempia tietoja haluavat tai ohjelmasta kiinnostuneet voivat käydä osoitteessa http://www.videoredo.com
Siirto tietokoneelta digiboksiin on järkevä ainakin sellaisissa tilanteissa, joissa alkuperäinen ohjelma ei ole ollut DVD:lla. Esimerkiksi siirto videonauhalta digiboksiin olisi joskus oikein hyödyllinen. Keksin heti muutaman VHS:lla olevan lastenohjelman, jonka haluaisin boksiin. Joskus olisi myös järkevää editoida ohjelmaa tietokoneella ja ladata se sen jälkeen takaisin digiboksiin.
Uskon Hebuli, että olet oikeassa syissä, miksi DVD-polttimella varustetut digiboksit ovat harvinaisia. Ilman TS->PS -muunnosta poltettu levy toimisi käytännössä vain polttolaitteella soitettuna. Muunnoksen kanssa aikaa taas kuluisi niin rutosti, että se ei näyttäisi hyvältä laitteen spekseissä.
TopField/ProCasterin Altair-tiedostojensiirto-ohjelman turbokytkin tekee muuten ainakin seuraavaa:
- Katkaisee nauhoituksen varoittamatta
- Pysäyttää katsottavan nauhoituksen still-kuvaan
- Ei käynnistä nauhoitusta
- Ei anna vaihtaa kanavaa
Sitä ei kannata käyttää muuten kuin silloin, kun ei tee digiboksilla mitään muuta.
Turboton siirto on älyttömän hidas, mutta se ei häiritse boksia. Sen voi siis jättää päälle esimerkiksi katsoessaan jotain nauhoitusta. Tietokoneen kovalevyllä kannattaa sitten olla paljon tilaa.
p.