HAASTE: Helsinki City Run

Yleinen lätinä jä kitinä
Na

Viesti Kirjoittaja Na »

huima kirjoitti: Tankkaat juoksun aikana vai ennen / jälkeen? Siinä kun on nimenomaan se suuri ero, eli kuinka elimistö ottaa käyttöön energian rasituksen aikana saatavasta ravinnosta. Esimerkiksi kesäisin näkee pitkänmatkan juoksijolla sellaisia erikoisvöitä, joissa on pieniä geelipusseja. Sen geelin pitäisi olla erityisen helppoa energian imeytymisen kannalta ja sisältävän sopivasti nestettäkin pitkään suoritukseen. Bonuksena on vielä se, ettei jälkeen jää puolityhjää vesipulloa selkään loiskumaan.

Ja missäpäin juokset tuollaisia pitkiä lenkkejä, sillä jossain vaiheessa talven synkkyydessä pitäisi ottaa ohjelmaan noi pitkät lenkit.
Mä syön yleensä pari tuntia ennen lenkkiä, juon paljon. 25-30km lenkin aikana ei mene kuin ehkä 0,5-1l vettä. Taitaa olla aika vähän koska juoksuaika on kuitenkin yli 3h. Jälkeenpäin tulee sitten juotua ja syötyä taas.
Luulisin, että pitäisi jotenkin totutella jopa syömään jotain noin pitkän suorituksen aikana. Jotain energiapatukoita tms.
Juoksureitit on silloin tällöin itä-helsingin suunnalla, rastilassa ja vuosaaressa on kivoja maisemia ja maastoja. Useimmiten tulee kuitenkin lähdettyä Hietsusta juoksemaan Munkkiniemen kautta Espooseen ja takaisin. Yllättävän mukavaa maisemaa, merenrantaa ja pehmeää metsäpolkua. Pian muutto Espooseen, joten toivottavasti hyvät maastot on entistä lähempänä ja parempia. Juoksu on kyllä puuduttavampaa talvella, ei ole niin paljoa aistittavaa ja nähtävää ympäristössä. Silloin sitä jaksaa oikeastaan vain lenkkikaverin kanssa. Mielellään pitää juoksuvauhdin vielä sellaisena, että hengästyy oikeasti vain ylämäessä ja pystyy juttelemaan mukavia. :)
Avatar
Think
Kitisijä
Viestit: 1000
Liittynyt: 14.08.2005 20:56

Viesti Kirjoittaja Think »

nypari kirjoitti: Ketäs muita asiasta kiinnostuneita täälläpäin asustelee? Think...
Osittain kiinnostaa. Lauantaina juoksin testimielessä parikymppiä sellaisella viiden-kuuden minuutin kilometrivauhdilla. Lenkki meni yllättävänkin helposti. Puolimaratoonille ei siis ehkä kiinnostusta löydy, mutta ensi kesän HCM voisi olla ihan hauska tavoite, vaikka vihaankin asfaltilla juoksemista.

Mutta ainakin lenkkiseura on ihan tervetullutta.
Ovela kuin orgasmi
Avatar
Think
Kitisijä
Viestit: 1000
Liittynyt: 14.08.2005 20:56

Viesti Kirjoittaja Think »

Na kirjoitti: Mä syön yleensä pari tuntia ennen lenkkiä, juon paljon. 25-30km lenkin aikana ei mene kuin ehkä 0,5-1l vettä. Taitaa olla aika vähän koska juoksuaika on kuitenkin yli 3h. Jälkeenpäin tulee sitten juotua ja syötyä taas.
Luulisin, että pitäisi jotenkin totutella jopa syömään jotain noin pitkän suorituksen aikana. Jotain energiapatukoita tms.
Ne huiman mainitsemat geelit ovat aika kätevä vaihtoehto. Niiden haittapuolena on tosin se, ettei niitä (tai ainakaan niitä mitä olen itse kokeillut) voi ottaa sellaisenaan, vaan ne vaativat aina kyytipojaksi vettä...paitsi jos pitää sellaisesta Erittäin Äklömakeasta. Taitaapa muuten ohjeistuksessakin olla että niiden kanssa pitää juoda hieman vettä. Urheilujuoma on sinällään mukavampi, jos kerran sitä nestettä pitää kuitenkin kantaa mukana.

HCM:ssä tarjoavat reissun varrella yleensä vettä, energiajuomaa, suolakurkkuja ja banaanejakin muistaakseni. Ainakin tuohon energiajuoman (Dexal) makuun kannattaa totuttautua, sillä siitä on oikeasti apua maratonilla. Jos vielä sattuu olemaan kuuma päivä, niin suolatasapaino tippuu liian alhaiseksi noin pitkällä matkalla jos mitään muuta kuin vesitankkausta ei suorita. Jos ei taas jostain syystä saa tuota Dexalia kurkusta alas, niin aikaisemmin tuolla on ollut tankkauspisteiden varrella sellaisia pöytiä johon voi itse toimittaa haluamansa pullon sisältöineen odottamaan.

Sen mitä tuossa useamman maratoonin juosseiden harjoittelua olen seurannut, niin monet juoksevat tavallisesti ihan sellaisia tunnin lenkkejä ja selvästi allekin. Sen lisäksi ennen maratoonia tietyn määrän sekä 20km että muutamia 35 km lenkkejä.

On tietysti todella erilaista miten kunkin kannattaa maratoniin harjoitella. Joillain on tärkeämpää kasvattaa peruskuntoa, toiset tarvitsevat enemmän sitä totuttautumista pitkiin lenkkeihin.
Ovela kuin orgasmi
Na

Viesti Kirjoittaja Na »

Think kirjoitti:
Sen mitä tuossa useamman maratoonin juosseiden harjoittelua olen seurannut, niin monet juoksevat tavallisesti ihan sellaisia tunnin lenkkejä ja selvästi allekin. Sen lisäksi ennen maratoonia tietyn määrän sekä 20km että muutamia 35 km lenkkejä.

On tietysti todella erilaista miten kunkin kannattaa maratoniin harjoitella. Joillain on tärkeämpää kasvattaa peruskuntoa, toiset tarvitsevat enemmän sitä totuttautumista pitkiin lenkkeihin.
Tuossa keväällä kuin alottelin niin lueskelin paljon noita erilaisia harjoitusohjelmia. Tää mitä mä itse nyt noudatan on suunnilleen oman kokoisen ja alle 30-vuotiaan naisen treeniohjelma. En nyt tietenkään muista mistä mä sen aikoinaan printtasin...jonkun kotisivulta. :)
Yleensä taidetaan suositella juuri sellaista 8-15km peruslenkkiä+1 pidempi n.20km lenkki/vko keskellä harjoituskautta. Ja sitten vasta loppuvaiheessa harjoituskautta noita pidempiä 30km lenkkejä.
Tuossa harjoitusohjelmassa se kuitenkin se on ollut mukana siitä asti kuin siihen kokee kykenevänsä ihan liikoja rasittumatta. Mulla oli melko hyvä pohjakunto marathonin treenauksen aloittaessa joten on tullut melkein alusta asti juostua pitkää matkaa. Syksyn, talven ja kevään aikana olis sitten kestävyyden entisestään kasvaessa myös nostaa sitä nopeutta pikkuhiljaa. Tarkoituksena olis siis juosta marathon alle 4 tunnin, ei vain päästä maaliin.
Mitenkäs muuten kovilla pakkasilla...käyttekö jossakin sisähallissa juoksemassa?
Avatar
alja
Kitinän uhri
Viestit: 521
Liittynyt: 17.08.2005 8:08
Paikkakunta: saunan taka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja alja »

mä oon kuullut että nännit pitää teipata -myös miehiltä - ennen maratonia ja puolikastakin, paita kun hankaa ne aika äkkiä rikki, ja sellainen voi pilata sitten hyvän juoksun.
*osallistui keskusteluun* :)
Ulkona paistaa aurinko,
mutta sisällä sataa.
tuulenpuiska

Viesti Kirjoittaja tuulenpuiska »

Täähän kuulostaa hyvälle haasteelle. Maraton olisikin liikaa mulle, mutta puolimaraton riittävällä varoitusajalla...katsotaan tilanteen kehittymistä 8)
Avatar
Impi
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 184
Liittynyt: 18.08.2005 8:46

Viesti Kirjoittaja Impi »

Mitähän se osallistuminen mahtaa maksaa?

Voisin olla messissä. 21 kilsaa menee kyllä, tosin nopeudesta en mene lupaamaan mitään. Mun tavoite voisi olla se, että tulen kaikkeni antaneena maaliin..
Siveellistä elämää jo vuodesta 2005
killkill

Viesti Kirjoittaja killkill »

nypari kirjoitti:KK?

Sori, minen juokse askeltakaan, ellei viinakauppa ole just menossa kiinni. Finlandia-Hiihdosta tai rullaluistinmaratonista voisin kiinnostuakin :)

EDIT: ja Helsinki City RHUM toimii koska tahansa!
Viimeksi muokannut killkill, 05.09.2005 15:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Yönmustaritari

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

Tix kirjoitti:Olen messissä. Aikakin saada juoksukunto taas entiselle tasolle.
Tasolle joo. Entiselle tasolle. Taso on tasoton tai kelvoton. Jotain semmosta.

Siihen pitäisi ostaa 100 euron asikset tai 150 euron riipukit. Katotaan jos ehtii käymään simonvaatehuoneella.
SingleMalt

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

Na kirjoitti:...
'
Juoksetko muuten sattumalta huopalahti, tali, vermo, munkkiniemi-akselilla?

Joku sun näköinen hyvin kevyesti lentävä gimuli on juossut mua monesti vastaan noilla poluilla..
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 22097
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tykkään liikaa paskamahastani, jotta osallistuisin tämmöiseen tolloiluun. Lisäksi penikkatauti tappaa yli rollaattorinopeuksissa.

Urheile niin kuolet terveempänä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Na

Viesti Kirjoittaja Na »

SingleMalt kirjoitti:
Na kirjoitti:...
'
Juoksetko muuten sattumalta huopalahti, tali, vermo, munkkiniemi-akselilla?

Joku sun näköinen hyvin kevyesti lentävä gimuli on juossut mua monesti vastaan noilla poluilla..
Oon juossu! Varsinkin keväällä ja alkukesästä.
Sä juokset siis myös? Mä en huomaa ihmisiä juostessa, sitä painaa eteenpäin vaan omissa aatoksissaan. :)
SingleMalt

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

Na kirjoitti:Oon juossu! Varsinkin keväällä ja alkukesästä
Niin arvelinkin. Nassus oli heti tutunnäköinen, kun laitoit sen esille ja kyllähän mä aina näpsäkän näköiset tyttäret muistan..

Mä painan vaan konosena menemään. Ei paikat tahdo kestää juoksua, joten kävelllen kävellen.. Tai katsotaas nyt, jos sitä onnistusi polven totuttamaan juoksemiseen joskus. Tuo puolimaraton oli tavoitteena jo viime syksynä, mutta ei paikat kestäny. Marraskuussa oli sitten polvileikkaus ja nyt vieläkin toipilaan yritän saada koipee tottelemaan.

Katsotaan katsotaan..

Bluntly kirjoitti: Lisäksi penikkatauti tappaa yli rollaattorinopeuksissa.
Sama riesa oli meikäreiälläkin. Sitten laitoin 140 juuroa lenkkareihin ja vaivat hävisivät. Aina aikaisemmin olen yrittänyt juosta halvoilla rouskuilla ja aina yritys loppunut siihen kun penikat vaivas jo ripeällä kävelylläkin. Käy ammattilaisella valitsemassa kengät. Auttaa pomminvarmasti.
Na

Viesti Kirjoittaja Na »

SingleMalt kirjoitti:
Tuo puolimaraton oli tavoitteena jo viime syksynä, mutta ei paikat kestäny. Marraskuussa oli sitten polvileikkaus ja nyt vieläkin toipilaan yritän saada koipee tottelemaan.
No toivottavasti pääset mukaan. Teippaat ja tuet hyvin niin kestää. Vaikka tyhmäähän se turhia riskejä on ottaa. Oishan se kiva jos polvetkin toimis eläkeikään saakka. Asfaltti on aina vähän katalampi, ei varmaan kantsi ihan heti sillä treenata.

Niin ja jos vielä näkyy niin pysäytä ja moikkaa toki. :)
Na

Viesti Kirjoittaja Na »

Flunssaista typeryyttä. Kävin juoksemassa n.3km ja meinasi kuolo korjata.
Kuumetta kun ei tänään ollut niin tyhmästi ajattelin, että voisihan sitä vähän jo. Huudot vielä siihen päälle ja päätin vielä malttaa levätä ainakin viikonloppuun. :)
Avatar
Camilla
Kitisijä
Viestit: 1314
Liittynyt: 14.08.2005 23:08

Viesti Kirjoittaja Camilla »

Lupaan osallistua sekä city runille että maratonille! Kaverin kanssa treenataan yhdessä tota maratonia varten ja lisäksi osallistun kuntosalin järjestämään maratonkouluun. Otan maratonille tavoitteeksi maaliin pääsyn.

Ajattelin juosta nyt syksyllä pari kertaa viikossa about 10 km lenkit ja lisäksi muuta liikuntaa. Talvella varmaan joku lenkki per viikko(viikonloppuna, en tykkää juosta pimeällä ja liukkaalla). Keväällä sitten alkaisi kunnon treenaus. Toivottavasti lonkka pysyy kunnossa, pitää koittaa juosta mahdollisimman paljon hiekalla.
Avatar
Think
Kitisijä
Viestit: 1000
Liittynyt: 14.08.2005 20:56

Viesti Kirjoittaja Think »

Na kirjoitti: Tarkoituksena olis siis juosta marathon alle 4 tunnin, ei vain päästä maaliin.
Mitenkäs muuten kovilla pakkasilla...käyttekö jossakin sisähallissa juoksemassa?
Sama vika. Ei sinne viitsi ihan vaan maaliin pääsyä varten lähteä.

Mä en todennäköisesti juurikaan edes juokse talvella. Ehkä kerran viikossa käyn lenkillä jos ei pahoja pakkasia satu olemaan liikenteessä. Sisähallissakin voisi käydä silloin tällöin. Punttisalillakin voi periaatteessa juosta joskus juoksumatolla. Pidän kunnon yllä talvella muilla tavoin.

Mä taidan tyytyä tässä treenissä pääasiassa noihin 30min lenkkeihin miltei maksimivauhdilla ja silloin tällöin satunnaisesti tehdä noita kestävyyttä tukevia 20-30km lenkkejä. Luulisin että tuo on mulle paras tapa. Tuo marathon kun ei sinällään ole mulle mikään päätavoite, mutta samallahan tässä yhdelle sellaisellekin voi lähteä.
Ovela kuin orgasmi
Avatar
Think
Kitisijä
Viestit: 1000
Liittynyt: 14.08.2005 20:56

Viesti Kirjoittaja Think »

alja kirjoitti:mä oon kuullut että nännit pitää teipata -myös miehiltä - ennen maratonia ja puolikastakin, paita kun hankaa ne aika äkkiä rikki, ja sellainen voi pilata sitten hyvän juoksun.
*osallistui keskusteluun* :)
JeesPox! On kuulemma vieläpä äärimmäisen tuskallista... :D Mulla ei jostain syystä tuollaista ongelmaa ole. Muita vähän epätavallisempia hankauspaikkoja on esim. persaus...Eli vakoon vaan vaseliinia :wink:
Ovela kuin orgasmi
Avatar
alja
Kitinän uhri
Viestit: 521
Liittynyt: 17.08.2005 8:08
Paikkakunta: saunan taka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja alja »

Think kirjoitti:
alja kirjoitti:mä oon kuullut että nännit pitää teipata -myös miehiltä - ennen maratonia ja puolikastakin, paita kun hankaa ne aika äkkiä rikki, ja sellainen voi pilata sitten hyvän juoksun.
*osallistui keskusteluun* :)
JeesPox! On kuulemma vieläpä äärimmäisen tuskallista... :D Mulla ei jostain syystä tuollaista ongelmaa ole. Muita vähän epätavallisempia hankauspaikkoja on esim. persaus...Eli vakoon vaan vaseliinia :wink:
mä en taida osallistua juoksuun koska en pääse sellaseen kuntoon alle vuodessa, mutta voin tulla viralliseksi kityläisten nännien teippaajaksi 8)
Ulkona paistaa aurinko,
mutta sisällä sataa.
Avatar
BrianW
Kitisijä
Viestit: 1279
Liittynyt: 14.08.2005 18:50
Paikkakunta: Suomen Ritchmond
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BrianW »

alja kirjoitti:mä oon kuullut että nännit pitää teipata -myös miehiltä - ennen maratonia ja puolikastakin, paita kun hankaa ne aika äkkiä rikki, ja sellainen voi pilata sitten hyvän juoksun.
*osallistui keskusteluun* :)
Oikeassa olet. Kerran kun jää tekemättä niin sen muistaa pitkän aikaa.
When the going gets weird, the weird turn pro.

Dr. Hunter S. Thompson
Na

Viesti Kirjoittaja Na »

Think kirjoitti:[

Sama vika. Ei sinne viitsi ihan vaan maaliin pääsyä varten lähteä.

Mä en todennäköisesti juurikaan edes juokse talvella. Ehkä kerran viikossa käyn lenkillä jos ei pahoja pakkasia satu olemaan liikenteessä. Sisähallissakin voisi käydä silloin tällöin. Punttisalillakin voi periaatteessa juosta joskus juoksumatolla. Pidän kunnon yllä talvella muilla tavoin.

... Tuo marathon kun ei sinällään ole mulle mikään päätavoite, mutta samallahan tässä yhdelle sellaisellekin voi lähteä.
Nyt alkoikin kiinnostaa, että onko sulla joku muu päätavoite tuon urheilemisen suhteen? Vai omaksi iloksiko vaan?

Mä harrastin telinevoimistelua kymmenisen vuotta ja sen jälkeen tulikin sitten juoksu. Oikein muita urhailulajeja ei sitten olekaan elämään mahtunut. Ja koska tuo juoksu nyt on se ainoa innostuksen kohde urheilun saralla niin talvi on todellakin hieman hankala. Keuhkot ei niin tykkää kylmästä, pukeutuminen on vaikeampaa jne.. Mutta toisaalta hyvä treenata erilaisissa sääoloissa, kai sekin kestävyyttä (ainakin sietokykyä jos ei muuta) kasvattaa.

Mitäpä muuta herrasväki urheilee juoksun rinnalla?
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18558
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Viesti Kirjoittaja Niba »

Mä otan osaa sit pyörätuolilla tai jotain, ei pysty ei kykene juoksee kun 50m..
Pyyhin Netikettiin..
HoundDog

Viesti Kirjoittaja HoundDog »

Na kirjoitti: Mitäpä muuta herrasväki urheilee juoksun rinnalla?
Jaa. Herroista en tiedä ja tuo juokseminenkin on jäänyt viime vuosina vähemmälle. Mikä lie siinä on, mutta juostessa tunne on sellainen että se ei oikeen sovellu kuolleen neekerin ruumiinrakenteeseen. Pisin ikinä juostu matka on 15 km. No en minä _siihen_ kuollut, mutta eipä se kaukana ollut. Kunnon tossut tottakai auttais asiaa, mutta miksi hankkia kun ei se muutenkaan maistu.

5-6 kertaa viikossa tulee urheiltua. Siis nykyään. Määrät on lisääntyneet, kun on tuota vapaa-aikaakin siunaantunut. Lauantai on pyhitety levolle (siis laatu oluelle ja sen sellaiselle). 3-4 kertaa viikossa säpänderiä. Siihen päälle pyöräilyä, rullaluistelua, uintia ja muita pallopelejä sopivissa määrin. Niin ja talvella hiihtoa, jos kelit sallii.

On topic. Taidanpa sittenkin koittaa juoksua. Epäilisin että peruskunto antaisi myöden puolimaratoonin, vaan antaako jalat. Saattaa olla että koitan ja voipi olla että osallistun. Porkkanana olisi myöhempi osallistuminen johonkin lyhyen matkan triathloniin. Harrastesarjassa toki. Ja leikkimielellä tietty. Tahtoisin silti.
Geetzu

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Pisin matka, mitä oon juossut on 10km. Noista ajoista ei hirvittävän pitkä aika, mutta niin pitkä, savuisa ja huonoelämäntapainen kuitenkin, että moiseen suoritukseen uudelleen pääsemisessä varmasti kestää kestää kestää... 3km reitit on varsin sopivia mulle. Nykyään teen jostain syystä sitä tuolla aamuisin, että hölkkään - kävelen - hölkkään - taas kävelen, no kunhan syke pysyy ylhäällä. Kintuissa ei vikaa mut en oo koskaan osannu hengittääkään oikein (näillä tupakoitsijan keuhkoillani varsinkaan). Ikinä en tommoselle maratonille lähtis. Kannustan kyllä juoksijoita "oisit lähteny aiemmin ni ei tarttis juosta!" huudoillani.
Avatar
Think
Kitisijä
Viestit: 1000
Liittynyt: 14.08.2005 20:56

Viesti Kirjoittaja Think »

Na kirjoitti: Nyt alkoikin kiinnostaa, että onko sulla joku muu päätavoite tuon urheilemisen suhteen? Vai omaksi iloksiko vaan?

Mitäpä muuta herrasväki urheilee juoksun rinnalla?
Tässä kohtaa on tietenkin hyvä sanoa, että en itseasiassa juurikaan edes pidä juoksemisesta :) Se nyt vaan on vaikuttanut olevan hyvä tapa nilkkojen ja polvien vahvistamiseen, niin ja kunnon ylläpitämiseen siinä samalla.

Se varsinainen tavoite tai tavoitteet ovat kaikki sellaiset mäet, joita voi sanoa vuoriksi. Ihan vielä ens vuonna en taida lähteä yli 5000 metrisille, mutta ehkä jo sitä seuraavana. Saa nähdä, eli periaatteessa ihan omaksi iloksi harjoittelen sellaisilla pitkäaikaisilla tavoitteilla. Mutta tuo ylöspäin kapuaminen on tässä harjoittelussa kokoajan mielessä. Toisaalta nyt iski myös harjoitteluinnostus, joten päätin aloittaa tällaisen vuoden kestävän tehoharjoittelun :)

No tuon juoksemisen lisäksi käyn lenkillä pyörällä ja luistimilla. Etenkin talvisin uintia, sulkapalloa, squashia, punttisalia ja satunnaisesti muita lajeja. Seinäkiipeilyä ja joogaa pitäisi alkaa myös tässä talvella harrastamaan aktiivisemmin.
Ovela kuin orgasmi
Vastaa Viestiin