Selviytymisstrategiani:
Laaja ja monipuolinen työkokemus, eli osaan tehdä muutakin hommaa kuin sitä, mihin olen kouluttautumassa. Monipuolista on työkokemus myös omalta alalta.
Oman alani (yritys- ja joukkoviestintä) ei oikein voi ulkoistaa kehittyviin maihin, ja jossain määrin näiden asema on jopa korostunut, vaikka mediayhtiöt näyttävätkin välillä vapauttavan työvoimaansa tehtävistään. Toisaalta alalle on hakijoita ihan hitosti, mutta se on osittain silmänlumetta; kaiken maailman kansanopisto- ja ammattikorkeakoulutyypit ilman työkokemusta ja joskus ilman alan koulutustakin hakevat massoittain viestintäalan duuneja, jotka käytännössä saa useimmiten joku maisteri (jotka saavat työkokemuksensa kätevästi oman laitoksen välittämänä). Sama se oli pääsykokeenkin kanssa. Ne 600 hakijaa, joista 30 pääsee, olivat pääosin liikkeellä alan seksikkyyden takia ja siksi, että piti lukea vain yksi pääsykoekirja.
Suosin Tixin tavoin suhdeverkostoja, ja olenkin tätä kautta saanut oikein hyviä työtarjouksia - vuoden alusta alkaa taas yksi kolmevuotinen järjettömän mielenkiintoinen ja rento projekti. Sain kuulla rahoituksen varmistumisesta tänään

Minusta verkostojen hyödyntämisessä ei ole mitään kyseenalaista, niin kauan kun ne perustuvat todellisilla työsuorituksilla ja taidoilla saavutettuihin kannuksiin eikä esimerkiksi poliittiseen kähmintään tai sukulaisuussuhde-pyrkyröintiin. Pyrin pitämään hyvät suhteet kaikkiin kollegoihin ja esimiehiin. Olen itsekin headhuntannut pari hyväksi työntekijäksi tietämääni kaveriani niihin firmoihin, missä olen itse työskennellyt ja tiennyt työvoiman tarpeesti.
Jos ilman työtä joutuu olemaan, niin plan b on perustaa oma yritys, joka tarjoaisi esimerkiksi taitto-. käännös-, taulukkolaskenta-, ja oikolukupalveluita. Tälle huomasin olevan kysyntää jatkuvasti, kun tein hommia tutkimusassistenttina. Esimerkiksi projektiluontoisissa tutkimustöissä käytännön hommiin liittyvät pyörät pitää turhauttavasti keksiä koko ajan uudelleen, kun tutkijat tekevät töitä eri laitoksille ja käytännöt vaihtelevat. Avaimena on tässäkin ne ihmissuhdeverkostot. Kun tietää suoraan kenelle tarjoutua ja millä hinnalla niin arvelisin töitä riittävän.