Tämä postaus kumminkin vaan yleisemmin keskustelun analysointia.
Täysin off-topic sivujuonne tämä susi/koiravertailu.I.M.Weasel kirjoitti: tuohan on kun väittäisi, että koska lapset käyttävät vaippoja he eivät rakenna ydinpommeja.... tai että silikonirinnat aiheuttavat naisten kasvavan itsemurhariskin....,
Minä kumminkin vain halusin sanoa, että koira on suteen verrattuna henkisesti ja fyysisesti pentumainen aikuisenakin, ja sellaistahan sanotaan neoteniaksi. Täysin off-topicin offtopic sinulta vastustaa sillä perusteella, että siitä on koiralle haittaa sosiaalisten signaalien lukemisessa. Totta kai on. Mutta koira on silti neoteeninen ja tyhmempi versio sudesta.
Ihan sivuasia koko juttu, mutta ai kun tyypillistä sinulta mukamas vastalauseena heittää jotain totaalisen asiaankuulumatonta.
Aika vähään taas supistat perustelut koiran tai minkin viihtyvyydelle/viihtymättömyydelle häkissä! Koirankin muut tarpeet unohtuvat. Jos tuossa pikkunyanssissa pysytään, niin luulisin että se erakkona viihtyvä minkki kuitenkin näkee, kuulee ja haistaa tarhalla ympärillään olevat muut sadat minkit. Ja niinpä se ei ole toivottua erakkoelämää, vaikka häkissään yksin olisikin.I.M.Weasel kirjoitti:Kyllä sillä perusteella, että koira on laumaeläin, kun taas minkki erakko lisääntymisaikaa lukuunottamatta.Gattaca kirjoitti: Kärsiikö minkki häkissä varmasti vähemmän kuin koira kärsisi?
I sit on your face.I.M.Weasel kirjoitti: Vastustajan aliarvioiminen tyhmäksi kutsumalla on oikeastaan selvin merkki omasta heikkoudesta. I rest my case. .
Minun virheeni on aina YLIarvioida ihmisiä.
Ja mietipä itse: Jos päiväkausia keskustelisit (tyhmänä pitämäsi politiikan/historian suosikkipahiksesi nimi tähän) kanssa, hänen arvokkaasti selittäessä tyhminä pitämiäsi perusteita, ja sinun havaitessasi että hänen käsityksiinsä EI voi vaikuttaa... ja lopulta nauraisit ja sanoisit häntä tyhmäksi (mikä hän sinun mielestäsi olisikin).. niin tarkoittaisiko tuo tyhmäksi sanominen, että vastustajasi onkin oikeassa ja sinä väärässä?
Eihän siinä paljon voita, koska sellainen väittely ei ole voitettavissa. Mutta saa itsekunnioituksen takaisin lopettamalla turhan diplomaattisen perseennuolemisen. Ja sitäpaitsi kovin itsetietoista ihmistä saattaa pikku hetken riipaista, kun huomaa että ihan kaikki eivät otakaan häntä vakavasti. Huomiseen mennessä hän sen kolhun toki jo unohtaa.
Jeps. harvoinhan gradusta mitään maksetaan. Luulin vaan, että tuo on tulevaisuuden leipätyösi myös. Asenteistasi päätellen olet kyllä aina ollut siellä kolikon toisella puolella.I.M.Weasel kirjoitti: Meidän alalla gradu tekemisestä ei saa jenin jeniä palkkaa lähtökohtaisesti. Mutta minä olenkin niin paha ihminen, että tieten tahtoen halusin ottaa graduaiheeni kiistellyltä alalta oppiakseni jotain uutta ja nähdäkseni kolikon toisenkin puolen.
Hyvä niin. En kyseenalaista hyviä vaikuttimiasi sittenkin auttaa eläimiä enkä sitäkään eikö tuollaisesta tutkimuksesta olisi jotain hyötyä eläinten hyvinvoinnille. Yleinen asenteesi turkistarhaukseen vaan on peräti masentava.I.M.Weasel kirjoitti: Tutkimus oli hyvä ja sen tulokset toivottavasti lisäävät tarhaeläinten hyvinvointia.
Älä sitten itsekään paru "asiakeskusteluun sopimattomuudesta" (sopivasti vasta kun sinun arvojasi tölväistään).I.M.Weasel kirjoitti: Käsittääkseni täällä jokainen käy pääsääntöisesti omat "taistelunsa" ja ylläpidon tehtävä on pitää yleinen linja siistinä. Korjaa jos olen väärässä?
Asiakeskustelun yksi tarkoitus on esittää vastapelurille argumentteja ja vasta-argumentteja. Siis löytää aukkoja hänen ajattelussaan tarkoituksena todellakin saada hänet luopumaan sellaisesta ajattelusta jolle häneltä loppuvat itseltäänkin perusteet. Useinkaan se ei onnistu. Vastustaja vaikenee hankalista kysymyksistä tai kieroilee. Ja senkin oppii hyväksymään kunhan tajuaa että maailma nyt vaan on niin paha. Ehkä tärkeämpää on vaikuttaa muihin lukijoihin kuin vastapeluriin.I.M.Weasel kirjoitti: Pidä sinä itsekunnioituksesi, minä koitan olla tukehtumatta pullaan..., Käsittääkseni mielipidekeskustelun tarkoituksena EI ole primäärisesti pyrkiä muuttamaan toisen kantaa, vaan saada uusia näkökulmia ja oppia jotain toisen näkemyksistä - jos ei muuten niin sitten saadakseen itselle uusia työkaluja jatkoa varten. Tunne vihollisesi.
"Tunne vihollisesi"?
Jos nyt leikitään, että sinä olet se pahis, niin enpä minä tai muut ole sinulle tässä keskustelussa muita "työkaluja" antaneet kuin sen, mitä haluaisimme ihmisten ja myös sinun muutenkin ajattelevan.
Sinä taas Weasel olet vahvistanut käsitystäni, että noin umpimielistä ja pysähtynyttä ja kieroilevaa keskustelijaa EI voi saada edes harkitsemaan asioita. Kaikki mitä sinä teet ovat yritykset johdattaa keskustelua pois itse aiheesta, yritykset pysäyttää yksi asia jos joku muukin asia on pysähtynyt ja pahimpana kaikesta totaalinen vaikenemisesi silloin kuin ollaan asian ytimessä, vaikkapa minun toistuvassa huomautuksessani tutkimustesi raja-arvojen suppeudesta. Siihen et vastaa ja varmaan yrität parhaasi mukaan unohtaa asian.
Valheellisen pahiksen merkkejä kaikki. Plussaa kun oikeasti tunnut haluavan kohentaa turkiseläinten oloja nykytyylin tarhoilla. Mutta laajemmissa asioissa jumittumisesi ja tahallinen silmien sulkeminen kysymyksiltä ja kieroilusi haisee pahuudelta. Miksi haluat olla paha?
(no O.K minäkin olen paha jonkun mielestä. Arvorelativistina en sano tuota niin vakavissani kuin luulisit. Paitsi keskustelutaktiikkasi osalta)
Ja tuonkaltaisen kanssa on turha väitellä. Ei koneen kanssa kannata väitellä. Voi vain toivoa, että eläviäkin ihmisiä on kuulolla tässäkin keskustelussa.