Huoh. Täällä taas.
Mylwin kirjoitti:
Huoh. Asia on oikeastaan yhdentekevä, koska mielestäni maailmassa on aika paljon muutakin huolehdittavaa. Suomen turkistarhaus ei tule päällimmäisenä mieleen.
Enemmän olisin huolestunut Afrikan kokonaistilanteesta.
............
Ei varmasti kiinnosta sinua pätkääkään? Niinpä.
Kiinnostaa toki. Kansainvaellukset ovat todennäköisiä, noista yksityiskohdista en tiennyt. Missä olisi lisää asiaa?
Ja sitten minua kiinnostaa vielä vakavammat uhat kuten kasvihuoneilmiön mahdollisesti pian aiheuttama rannikkokaupunkien hukkuminen mereen ja Keski-Euroopan muuttuminen hiekkamyrskyjen autiomaaksi. Pahinta jos luonnonmetaani alkaa ilmaston lämmetessä purkautua merenpohjasta. Silloin tästä planeetasta tulee kuollut kuin Venus.
Myöskin lintuinfluensan tyylinen pandemia, uusi Musta Surma tavallaan on huolestuttava. Lisään vaikkapa mahdollisuuden, että terroristit lopulta saavat ydinpommin.
Mylwin kirjoitti:
En silti kritisoi siun tietämättömyyttä tahi välinpitämättömyyttä, koska se on varmasti vaikeaa hahmottaa ennenkuin afrikkalaiset lapsisotilaat juoksevat kalashnikovit kädessä pitkin Bulevardia, ja sitä tuskin tapahtuu. (mikäli vihreä liitto ei saa ajettua puolustusvoimia alas sitä ennen)
Kyse on kiinnostuksen aiheista ja näkökulmista - ei paremmuudesta tai huonommuudesta.
Kukamitähäh?
Enhän minä sinua tuollaisista moittinut ollenkaan.
Sanoin vain:
Gattaca kirjoitti:Mylwin: Luinko oikein, että sinulle koko turkistarhauskysymys on "tolkuttoman yhdentekevä"? Katsos kun minulle EW:lle, Homeboylle ja muille se ei ole yhdentekevä, ja meistä on osa ongelmaa jos se on sinunkaltaisillesi yhdentekevä. Tosi huono juttu tuo asenteesi oikeastaan.
Siis että jos tässä on turkistarhauskeskustelu, piittaamaton asenteesi on tämän keskustelun puitteissa tarhauksen vastustajille huono juttu, koska se käytännössä tarkoittaa että sinun mielestäsi turkistarhaus saa jatkua.
Totta kai on ja pitää olla eri kiinnostuksen aiheita.
Usein kyllä tuntuu, että ei tyypille joka pelastaa vanhoja tanssilavoja tai vanhoja museoautoja purkamiselta tai niille jotka keräävät rahaa johonkin kulttuuritarkoitukseen tai sotaveteraaneille koskaan sanota: "Mikset mieluummin auta Afrikan nälkäänkuolevia? Siellä se oikea hätä on!" Vasta eläinsuojelijoille sanotaan noin. Minusta näyttää, että niin sanoville eläimet ovat halveksuttavampia kuin vaikka ne vanhat tanssilavat tai autot. En pidä heistä.
Ja sen eläinten halveksunnan eläinoikeusliike pyrkii muuttamaan. Ihmisoikeuksilla on jo paljon puolustajia ja asia on institutionaalisesti hyväksytty. Eläinasia ei vielä. Siispä eläinoikeusliike keskittyy eläimiin. Vaikka monet sen piirissä puuhaavat ovat mukana Amnestyssäkin ym ihmisasialiikkeissä.
Mylwin kirjoitti:
Gattaca kirjoitti:
Ja olen perustellut, perustellut ja perustellut. Hän jättää juuri ne perustelut kokonaan huomiotta.
Täh? Miun nähdäksen Weasel on vastannut melkein poikkeuksetta kaikkiin väittämiin?
Ei ole todellista?

Sinäkö se sitä sotakoulua käyt?
Ei sinun alasi, jos tapasi on tietoisesti tai tiedostamatta olla näkemättä tilanteen keskeisiä, sinulle hankalia kohtia! Eihän tuollaista uskaltaisi laittaa edes väijyyn, saisit jonkun eston ettet voi katsella juuri sinne suuntaan josta ryssä tulee! (henk.koht.vitt.)
I.M.Weasel kirjoitti:
En koe olevani sellaisessa asemassa, että kokisin tarvetta todistella loistavaa keskustelutaitoani sinulle. Vastaavia vaateita voisin esittää sinulle - en koe sitäkään tarpeelliseksi.
Taas ovela kieroilu Weaselilta. E.W. on sanonut Weaselin hankaliin kysymyksiin vastaamattomuutta huonoksi keskustelutavaksi. Weasel käyttää tuota lausemuotoa nyt edukseen kiertääkseen kysymykset edelleen ja kääntää niinpäin, että puhe onkin alunperin ollut hänen keskustelutaidostaan, ja SITÄ hän ei halua puolustaa!
EW:n olisi siis pitänyt ennakoida tuo kieroilu ja muotoilla sanottavansa vähän toisin?
Tuota se on aina umpikieroilla... yritetään sumuttaa pienillä tai suuremmilla koordinaattien muutoksilla itse asiasta pois. Pirullisen ovelaa. Kyllä minä alan laskea tuollaisen jo siksi Pahuudeksi, sori vaan.
I.M.Weasel kirjoitti:
Kun realiteetit ovat, että turkiksille on kysyntää, niin realistiset keskustelut käydään näillä reunaehdoilla: 1) missä niitä tuotetaan ja 2) miten niitä tuotetaan? Näistä keskusteleminen olisi mielestäni hedelmällistä myös eläinten hyvinvoinnin kannalta.
Realiteetti on, että turkistarhaus nykymuodossaan voidaan lopettaa. Ja sitä mukaa kun tuotantoa kielletään, itse tarhatuotettu nahkakin vähitellen muuttuu kuluttajien mielestä epähyväksyttäväksi ja sen kysyntä vähenee.
Chap kirjoitti:
Kyllä taatusti tulkitsen vertauksia tarkkaan. Jos et halua, että teen niin heitä disclaimer vertaukseesi ja kerro miltä osin vertaus pätee. Tai käytä parempia vertauksia. Tai vielä parempi idea, älä käytä vertauksia ollenkaan. Btw. sinulla näyttää olevan krooninen tapa verrata turkistarhausta kaikkein pahimpiin rikoksiin kuten pedofiliaan tai vapaudenriistoon – onko sitten joku ihme jos kanssakeskustelija ei heti samaistu vertaukseen?
Niin tuuo oli EW:lle mutta:
Repskops.
Sitten olet Chap itse ihan joustamaton ja mielikuvitukseton. Jos vertaukselta vaaditaan täyttä vastaavuutta vertauksen pointtina olevaan asiaan, sittenhän niiden pitäisi olla yksi ja sama asia. Siis ei saisi verrata mitään mihinkään ja ajattelu tyrehtyisi sellaiseen että asiat nyt vaan ovat mitä asiat ovat.
Miten tuota asennettasi kestäisi vaikka 70-luvun hokema:
"Ero ulkopolitiikan ja sisäpolitiikan välillä on kuin veteen piirretty viiva"? Sen lauseen suomettuneisuutta voi kritisoida, mutta ei sillä tavalla että selitettäisiin: Ei politiikkaa ja vettä voi vertailla! Politiikka on ihmisten yhteisten asioiden hoitoa, vesi on neste! Ja sitten jankattaisiin hydrodynamiikkaa että voiko veteen piirtää viivaa vai ei
"Miehet ovat Marsista naiset Venuksesta"?
Häh? Kyllä he ovat kaikki Maa-planeetalta, tutkitusti ihminen ei selviä Marsissa ja Venuksessa!
Tai Jesse-vainaan vertaus:
"Katsokaa kedon kukkia, ne ovat paremmin vaatetettuja kuin Salomo kaikessa loistossaan" tietysti kaatuisi siihen kun joku huomauttaisi, että kukilla EI ole vaatteita!
Taikka zen-koanilla: "Kun puu kaatuu eikä kukaan ole kuulemassa, kuuluuko ääni?" ei ole paljon paskaakaan tekemistä puun kaatumisesta tulevan äänen mittaamisen kanssa!
Eli siis vertauksen tarkoitus ei juuri koskaan ole täydellinen vastaavuus, vaan kärjen, pointin, periaatteen osoittaminen! Niin EWlläkin.
Muutenhan kaatuisi sellainenkin pikku juttu kuin taiteen kommunikaatio. Taidat olla mr Spock!

Tai binääritietokone..
Tässä keskustelussa orja- lapsiporno ym vertauksia on käytetty esimerkkeinä jo eettisesti tuomituista toimista ja niiden kieltämisen mahdollisuudesta. Vähemmän niiden ilmiöiden vakavuuden vertailuna eläinasiohin. Mutta silti voidaan niiden vakavuuttakin vertailla: Joidenkin eläinoikeusfilosofien mielestä eläinten teollinen kasvatus ON yhtä paha asia kuin vaikkapa natsien keskitysleirit. Viidenkymmenen viime vuoden aikana kehittynyt tehotuotanto on nimittäin hieman rankempi juttu kuin Suomi-Filmin idyllissä niityllä kirmaava karja ja pihalla kotkottavat kanat. Aivan helposti syntyy mielikuvia kuten "keskitysleiri" ja "orjalaiva". Jos ei sinusta Chap, niin et sinäkään mikään arvojen Jumala ole, ja sinun käsitystäsi eläinsuojelijat haluavat muuttaa OMAN myötätuntonsa mukaiseksi.
Chap kirjoitti:
Sitä vastoin minulle on epäselvää miksi minun pitäisi verrata niiden oloja luonnonolotilaan. Ollessani Intiassa minulle ei välittynyt se kuva, että ne vapaana kulkevat, yleensä huonokuntoiset lehmät olisivat jotenkin onnenkukkuloilla ja parempiosaisia verrattuna vankeudessa eläviin lajitovereihinsa.
Tässä kohtaa ollaan mahdollisesti erimielisyyden ytimessä: sinun moraalisi perustuu erilaisiin vertauksiin kuin minun.
Tämäkin oli EW:lle, mutta kommentoin:
Jos ne Intiassa näkemäsi lehmät olivat nälkiintyneitä, nillä ei ehkä sittenkään ollut todellisen luonnoneläimen vapautta/mahdollisuutta hakeutua paremmille alueille, tai sellaista aluetta ei niille ihmisen takia ole.
Sivuseikka SINUN vertauksessasi. Ja katsos, hoksaan sen sivuseikkaisuuden itsekin.
Kyllä sinä Chap varmaan itsekin ymmärrät, että luonnontilassa synnynnäisiä käyttäytymismuotojaan toteuttamiseen pääsevän eläimen ja melkein liikuntakyvyttömäksi vangitun tehotuotantoeläimen välillä on selvä ero? Ja ymmärtänet, että olisi KUNNIOITTAVAMPAA antaa eläimen käyttää potentiaaliaan enemmän kuin tehotuotannossa sallitaan? Jos et eläimiä kunnioita, niin se on sinun "pahuuttasi" minun näkökulmastani sitten.
MINUN käsitykseni mukaan tärkein luonnontilan ja tehotuotannon vertailun tärkein pointti on tämä: Kun eläinlajit luonnossa keskenään tekevät mitä tekevät, saalistavat, tappavat ja kuolevat, se on "their business". Kun taas ihminen vangitsee eläimiä luonnontilaa paljon rajoittavimpiin oloihin tai muuten aiheuttaa eläimelle haittaa, siitä tulee "our business".
Ja mikä on "our business" ja meidän vallassamme, niin eikös vaan olisi parempi miettiä joskos sen voisi tehdä mahdollisimman eettisesti? Ennakoin sinun sanovan, että osa luontoa se ihmisen toimintakin on. Mutta: Ihminen on ainoa laji, joka sellaisia valintoja pystyy tekemään. Jos valitsemme että emme valitse tai välitä, silloinhan luovumme siitä viimeisestäkin erosta, jolla omaa ylemmyyttämme haluamme pönkittää.
Chap kirjoitti:
Sori, minä en osta/ymmärrä päättelyäsi:
1. Miksi ei pystyttäisi objektiivisesti arvioimaan? Itsehän mainitsit selkeän häiriökäyttäytymisen ”yksiselitteiseksi” indikaattoriksi huonovointisuudesta. Jostain syystä enemmän tieteelliset mittarit (kuten stressihormonitaso) eivät kuitenkaan kelpaa sinulle vaan haluat korvata ne ”maalaisjärjellä” (viittaus EW:n aikaisempaan viestiin).
EW:lle tuokin.
Itse siteeraan Animalian sivuilta
http://www.animalia.fi/ :
"EU-raportti todistaa hyvinvointiongelmista
EU-komission tieteellinen komitea julkaisi loppuvuodesta 2001 raporttinsa turkiseläinten hyvinvoinnista. Raportti perustuu julkaistuihin tieteellisiin tutkimuksiin turkiseläinten hyvinvoinnista.
Raportissa todetaan tarhauksen aiheuttavan eläimille vakavia hyvinvointiongelmia. Johtopäätös on, että eläimet eivät pysty häkeissä toteuttamaan suurta osaa keskeisistä käyttäytymistarpeistaan. Raportti päätyy esittämään perustavanlaatuisia muutoksia turkistarhojen olosuhteisiin ja eläinten käsittelyyn."
Tuo "The Welfare of Animals kept for Fur Production" raportin saa PDF-muodossa sivulta:
http://europa.eu.int/comm/food/fs/sc/sc ... me_en.html
En ole vielä itsekään lukenut. Tuskin bogustiedettä ja höpöä sentään.
Ja sitten kun Ruotsin lakiin tulee nyt vaatimus mm. uimamahdollisuudesta minkeille, niin eiköhän sekin perustu tieteellisiin tutkimuksiin, vähän samalta alalta jossa Weasel on gradunsa tehnyt? Ja kuitenkin erilaisin johtopäätöksin. Uskoako sitten suomalaiseen systeemiin sitoutuvaa Weaselia vai muita?
Chap kirjoitti:
2. Kuten Aasi ehdotti, jos tuotantoeläimet huumataan siten, että he ovat onnesta soikeina ja ainoa mitä osaavat ajatella on kuinka paljon he rakastavat isoveljeä, onko tämä jotenkin epäeettistä? Jos on, niin miksi?
Sellainen huumaaminen tulisi varmaan liian kalliiksi, jos miettii mitä ihmistenkin psyykenlääkkeet maksavat.Ja taas se "idealistinen" ongelma eläimen potentiaalisten mahdollisuuksien kunnioittamisesta. Mutta jos voitaisiin niinkuin jossain sci-fissä geenimanipulaatiolla luoda täysin aivoton lihaa tai turkiksia tuottava organismi, niin minulle kelpaisi.
Chap kirjoitti:
3. Näytät suhtautuvan täysin kritiikittömästi luonnontilaan oikeana vertauskohtana. Mikä tekee siitä oikeamman vertauskohdan kuin jokin toinen vaihtoehto?
Tuosta sanoin jo yllä.
Chap kirjoitti:
4. Onko eläimen kärsimys todellakin ainoa asiaan vaikuttava tekijä? Onko eläintuotannon mahdollisilla hyödyillä mitään merkitystä arvioitaessa tuotannon eettisyyttä? Minun mielestäni on.
Nyt tavallaan haksahdat samaan, mistä muita tuonnempana syytät: Absoluuttisen moraalin etsintään. Eettisillä ratkaisuilla on kohde, tunteva olento. Kuka sitten olisi se olento, joka tuon eläinten tuntemukset PLUS tuotannosta saatavat hyödyt -eettisen KOKONAISUUDEN kokisi? En keksi kuin Jumalan. En tiedä uskonko Jumalaan, ja ainakaan minun Jumalani ei ole sinun Jumalasi.
Chap kirjoitti:
5. Mitä nykyisillä tuotantoeläimille pitäisi tehdä? Koska he ovat kuitenkin jo jonkin verran lajiutuneet luonnossa elävistään sukulaisistaan, heitä ei voi välttämättä päästää luontoon. Estää lisääntyminen ja antaa heidän kuolla sukupuuttoon? Olisiko se eettistä toimintaa?
Käytännössä ne viimeiset tapettaisiin ja lyötäisiin nahoiksi kuten ennenkin. Mutta sitten ei olisi enää epäeettistä turkistuotantoa. Siitä sitten kyllä voidaan filosofoida, riistetäänkö siten tulevilta eläinpolvilta oikeus elämään, mutta se menee jo minullekin vähän liian abstraktiksi. vähän sama kuin aborttikeskusteluissa.
Chap kirjoitti:
Hetkinen, ymmärränkö nyt oikein? Sinä uskot absoluuttiseen moraaliin? Ja koska itse osaat kuunnella ”ihmisyyttäsi” ja siten tiedät mikä on oikein ja mikä väärin, niin kaikki mikä on tätä oikeaa vastaan on automaattisesti väärin?
Kysyt EW:ltä mutta minä vastaan oudosta relativistisesta filosofiastani käsin.
Minä en usko pysyvään, kiveeenhakattuun, absoluuttiseen moraaliin. Länsimaisen filosofian suurimpia mokia sellaisen olettaminen ja sen etsiminen. Jälki kun nämä absoluuttisen moraalin etsijät tai tietäjät pääsevät valtaan, on usein hirveää. Inkvisiittoritkin varmaan uskoivat olevansa vain nöyriä Totuuden etsijöitä.
Mutta minä uskon näkökulmiin ja erilaisiin myötätunnon kohteisiin. Ja siitä näkökulmasta sillä myötätunnolla kun maailmaa katselen, näen valoa ja varjoa, todellakin mustaa ja valkoista. Hyvää ja Pahaa. Se ei kuitenkaan ole absoluuttiseen moraaliin vetoavaa nuoruuden ehdottomuutta. Mutta totta kai minulle on Hyvä ja Paha ja myötätunnon kohteet siinä missä seison, enkä voi yhtäaikaa nähdä kaikkien muiden näkökulmista. Seuraanko sitten itseäni vai kuutta miljardia muuta loputtomasti poukkoillen? Itseäni tietysti.
Tuo saattaa kuulostaa karulta kaikki aatteet kaikkia vastaan -individualismilta. Sitä maailma kuitenkin aika pitkälle on. Aatteita levitettäessä on sitten pakko kuitenkin vedota absoluuttiseen moraaliin, eivät ihmiset ilman sitä tukea kestä.
On minun tyylistäni vaikka tämä etu:
(varoitus, seuraava on taas VERTAUS

)
Jos kysytään SAAKO ihmisiä kiduttaa, ei tarvitse sopertaa: "Minun mielestäni on olemassa absoluuttinen moraalinen totuus ja minun mielestäni se menee niin, että ihmisiä ei saa kiduttaa, mutta oivoi, saatan toki olla täysin väärässäkin."
... jolloin altistaa itsensä poliitikkojen ja filosofien ja pappien YLIpuhuttavaksi!
Vaan voi sanoa: "Minä tunnen myötätuntoa kidutettavia ihmisiä kohtaan ja minä en HALUA että heitä kidutetaan!"
Chap kirjoitti:Anyways, lapsityövoiman käyttö lenkkareiden tuotannossa eroaa nähdäkseni neljällä olennaisella tavalla turkistarhauksesta:
Ja taas tuo sinun Mister Spock -binääritietokonemainen vertausten ymmärtämättömyytesi.
EW:n tarkoitus ei koskaan ollut vertailla lapsityövoimaa ja turkistarhausta kohta kohdalta! Eivät mitkään kaksi asiaa yksi yhteen VOI mennä, elleivät ole yksi ja sama ilmiö.
EW:n pointti käsittääkseni oli että turkistarhauksen jatkamisen puolustaminen Suomessa sillä, että muualla eläimiä kohdeltaisiin vielä huonommin vastaa sitä että Suomessa sallittaisiin lapsityövöima tai lapsipornoteollisuus koska muualla lapsia kohdeltaisiin vielä huonommin. Yritä nyt pysytellä tuossa vertauksen kovassa ytimessä äläkä rönsyile. ja et sinäkään lapsityövoimaa Suomessa tuolla perusteella hyväksyisi. Tee älyllinen harppaus edelleen tuossa vertauksen kovassa ytimessä pysyen ja vertaa tuohon turkistarhausperusteluun.
Ja niille meistä, joista nykymuotoinen turkistarhaus on suuri eettinen vääryys, nuo yksityiskohtaiset lenkkarivertailut jostain kustannus/hyöty asioista ovat kovaa ja julmaa ja kyllä, PAHAA eläinten halveksimista.
Chap kirjoitti:
Siksi minusta turkistuotannon kieltäminen Suomessa, mutta maahantuonnin, myynnin ja käytön salliminen, olisi aikalailla sama asia kun laittaisi silmät kiinni ja toivoisi, että kaikki ongelmat katoavat.
Tämä EW:n hahmottama laki voisi mahdollisesti jotenkin toimia, jos olisi myös kiellettyä tuoda tarhattuja turkiksia ja sitä pystyttäisiin jotenkin uskottavasti valvomaan (mikä lienee epätodennäköistä).
No minähän edellä sanoin, että minusta olisi toivottavaa, jos MYÖS tarhatuotettujen turkisten myynti kiellettäisiin. Mutta jos vain tuotanto kiellettäisiin, ei myyntiä, siinä kävisi nähdäkseni näin:
Ensinnäkin Suomessa ei enää olisi tuota epäeettistä toimintaa. Omassa maassamme voimme sen lopettaa, muualla emme, joten aloittakaamme itsestämme. Muu maailma yleensä seuraa länsimaiden esimerkkiä.
Toiseksi kun tarhaus olisi kielletty, mutta tarhatuotettua turkista olisi vielä kaupoissa, ihmiset alkaisivat miettimään, että hitto, tämän tavaran tuottaminen Suomessa on kielletty eettisistä syistä! Kaupassa oleva turkiskin alkaisi tuntua epäeettiseltä tuotteelta laajemmankin yleisön kuin eläinsuojelijoiden mielestä. Joten turkisten myynti vähenisi ilman myyntikieltoakin.
Ja vähitellen sama asenne leviäisi jopa venäjälle ja Kiinaan asti.
Mylwin kirjoitti:
Puhutaan kuitenkin hieman eri asiasta. (turkistarhaus/ihmisten joukkomurhaaminen)
SINUN mielestäsi Mylwin puhutaan ihan eri tason asioista. Ja juuri tuon käsityksesi eläinoikeusliike haluaa muuttaa. Ja ihmisten kopeuden uskoa että juuri heidän elinaikanaan on saavutettu lopullinen eettinen varmuus.
Kipaiskaapa Chap ja Mylwin kirjastoon ja lainatkaa vaikka Peter Singerin: "Oikeutta eläimille" ja joku Leena Vilkan kirja. Ai niin, ette te viitsi
Mylwin kirjoitti: Turkistarhauksellekin lienee jotain hieman korkealentoisempiakin syitä kuin se, että ihmiset ovat vaan niin turhamaisia ja on pakko saada minkkiä niskaan. Ulkomaankauppa lienee yksi niistä.

Yksi ekassa puheenvuorossa luettelemistani kliseistä bongattu! "Ulkomaankauppa". Itsestäänselvyys tuo. Totta kai joku, vaikka valtiontalous, haluaa saada rahaa tuotteista joita joku haluaa ostaa.
Ja jos tuollaiset bisnestalousperustelut asetetaan elävien tuntevien olentojen, vaikka olisivat eläimiä, kärsimyksen edelle.. niin suuntaanpa valokiilani tuohon, näen suuren varjon, enemmän mustaa kuin valkoista ja sanon kuin sanonkin, että tuo on Pahuutta!
..ja nyt koetan pitää piiiitkän tauon tästä keskustelusta, vaikka provosoituisinkin. Alkaa viedä liikaa aikaa.
Niin ja pahoittelen mahdollisia typoja ja huonoja lauserakenteita. Väsy.