Olettaen, että et kuulu kirkkoon, sen kai pitäisi mennä jotakuinkin näin:
Verotettava ansiotulo 1500€
- ennakonpidätys 19,5% = 292,50€
- TEL-maksu 4,6% = 69,00€
- työttömyysvakuutusmaksu 0,5% = 7,50€
Veronalaisesta tulosta käteen jää 1131,00€
Siihen päälle verottomat päivärahat 15x30€ = 450€
Eli tilille pitäisi lävähtää 1581€.
Mikä sulla on kuukausittainen tuloraja tuolle 19,5%:lle? Nimittäin jos tulot ovat ylittäneet sen rajan, niin ylimenevästä osastahan toimitetaan ennakonpidätys lisäprosentin mukaan, joka on todennäköisesti jotain päälle 30% luokkaa..
EDIT: Toisaalta tuo verotettavasta palkasta käteenjäävä 1131,- on aika lähellä tuota mitä sait, eli voihan olla että palkanlaskija on ystävällisesti vähentänyt päivärahojen osuuden bruttopalkastasi mutta jättänyt ne maksamatta sinulle.
Ymmärtääkö joku verotuksesta..?
Re: Ymmärtääkö joku verotuksesta..?
Jepjep. Olisiko niin, että lisät maksetaan erikseen esim. seuraavan kuun palkan yhteydessä? Joissain paikoissahan toimitaan näin. Kysäiseppä palkanlaskijaltasi, kyllähän se on velvollinen kertomaan palkanmaksuperusteet.kyyppo kirjoitti:
EDIT: Toisaalta tuo verotettavasta palkasta käteenjäävä 1131,- on aika lähellä tuota mitä sait, eli voihan olla että palkanlaskija on ystävällisesti vähentänyt päivärahojen osuuden bruttopalkastasi mutta jättänyt ne maksamatta sinulle.
-
- Elämätön Kitisijä
Osa- vai kokopäivärahaan? Osapäiväraha on 14 euroa, joten 15*14=210 ja 1131+210=1341 eli aika lähellä sitä, mitä sulle maksettiin. Kokopäiväraha maksetaan yli kymmenestä tunnista, tsekkaa http://www.rahatieto.fi/paivar3.htm . Tässä mun arvaus.Vaola kirjoitti:Minulla oli oikeus päivärahaan viideltätoista päivältä, mutta olimme sopineet että mahdolliset päivärahat sisältyvät palkkaan.
Minä, kuten monet muutkin joutuvat vähän väliä hankalan palkanmuodostuksen vuoksi ottamaan selvyyttä palkka-asioissa firmamme kamreerilta tai usein muualla palkanlaskija-nimiseltä henkilöltä. Turhia liikaa itse murehdit, kysymällähän se selkiää. Esimerkiksi määrävuotiskorvaukset tai erityyppiset taannehtuvasti tulevat korvaukset ja korotukset tuppaavat aiheuttamaan päänvaivaa.SikaMika kirjoitti:
Kysäiseppä palkanlaskijaltasi, kyllähän se on velvollinen kertomaan palkanmaksuperusteet.