Moottorijarrutus

Yleinen lätinä jä kitinä
AarneAnkka

Moottorijarrutus

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Autokoulussa suosittelivat moottorijarruttamaan (eli panemaan pienempää silmään ja nostamaan varovasti kytkintä) varsinaisen jarruttamisen sijasta aina kun siihen vain tarjoutuu tilaisuus.

Kui varte? Eikö se ole vaarallisempaa, kun vain vetävät pyörät jarruttavat?

On kai muuten niin, että vaikka moottorijarrutus nostaakin moottorin kierroksia, se ei nosta bensiininkulutusta koska bensaa syötetään moottoriin vain tyhjäkäynnin verran?
AarneAnkka

Re: Moottorijarrutus

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Aa, täältä löytyi siihen jo vastauskin:

http://www.tiede.net/keskustelut/viewtopic.php?t=2923

Tämä siis riippuu siitä onko kyseessä kaasutin- vaiko ruiskutusmoottori. Ruiskutusmoottorilla moottorijarrutus kannattaa, kaasutinmoottorilla ei.

Nyt pitäis vielä selvittää kumman tyyppinen Twingoni (vm. -97) on...
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Moottorijarrutus

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Itse inttiaikana vanhan farmari-Ladan kuluneita jarruja säästääkseni ajoin täältä Savosta Kouvolaan käyttäen moottorijarrutusta niin, että jarrutin vasta kasarmin parkkipaikalla!

Eihän se moottorijarrutus oikeastaan kuluta konetta sen enempää kuin kiihdytyskään? Vähemmän luultavasti.

Kaveri lainasi Ladaani ja vittuuntui kun en huomannut sanoa, ettei siinä kunnon jarruja ole. Kerran itse liikennevalojen punaista ja jonoa lähestyessäni polkasin Ladan jarrua, ja poljin kopsahti velttona lattiaan! Piti ajaa hieman mutkille, käsijarrua ei sentään tarvinnut.
kyyppo

Re: Moottorijarrutus

Viesti Kirjoittaja kyyppo »

AarneAnkka kirjoitti: Nyt pitäis vielä selvittää kumman tyyppinen Twingoni (vm. -97) on...
Eiköhän tuonikäiset autot aika lailla poikkeuksetta ole ruiskuja..
HoundDog

Re: Moottorijarrutus

Viesti Kirjoittaja HoundDog »

Pitkä olisi jarrutusmatka tuossa mun tomaatissa, vaikka ruisku onkin. Joskus tulee rääpäistyä D kakkoseen kun ei jaksa jalkaa liikuttaa. Toimii se toki niin...
WanhaPervo

Re: Moottorijarrutus

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

Moottorijarrutuksessa on ainakin seuraavia hyötyjä:

1)Jarrulevyt eivät kuumene.
-Suomessa tällä ei ole merkitystä, mutta jossain vuoristossa kyllä. Jos on pitkä alamäki ja jarruttelee vain jarruilla, niin levyt voivat kuumeta liikaa ja niiden teho katoaa, ja seuraavaksi mennäänkin jo mutkasta ulos rotkoon.

2)Moottorissa pysyvät kierrokset yllä, eli kun tulet mutkasta ulos ja painat kaasua, niin kone kiihtyy paremmin. Tämän hyödyllisyys riippuu omista preferensseistä.

3)Uudemmissa autoissa tietokone katkaisee polttoaineen syötön moottorijarrutuksen ajaksi. Tämän tuoma polttoaineen säästö on kuitenkin äärimmäisen marginaalinen.
Yönmustaritari

Re: Moottorijarrutus

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

kyyppo kirjoitti:
AarneAnkka kirjoitti: Nyt pitäis vielä selvittää kumman tyyppinen Twingoni (vm. -97) on...
Eiköhän tuonikäiset autot aika lailla poikkeuksetta ole ruiskuja..
Toista se on vanhan saabin kytkimillä kun ei perhana moottorilla pysty jarruttamaan. Saihan sen toisaalta kuitenkin pois päältä tarvittaessa.

Mut joo kyllä bensaa säästän ja moottorilla jarrutan, koska voitelu pelaa kuitenkin.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Moottorijarrutus

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Yönmustaritari kirjoitti:Toista se on vanhan saabin kytkimillä kun ei perhana moottorilla pysty jarruttamaan. Saihan sen toisaalta kuitenkin pois päältä tarvittaessa.

Mut joo kyllä bensaa säästän ja moottorilla jarrutan, koska voitelu pelaa kuitenkin.
ÖÖ.. siis Saab 96:dessa kai ainakin oli ruo "vapaakytkin", vaihdettiin ilman kytkintä? En ole ajanut, Veikko Huovisen "Lampaansyöjissä" tuo. Saattoiko sen vaihtaa moottorijarruttavaksi tien päällä? Lampaansyöjät tekivät niin kun Valtteri ei osannut ajaa muuta kuin Sepen halveksimaa "polkuautoa".
WanhaPervo

Re: Moottorijarrutus

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

AarneAnkka kirjoitti:
Eikö se ole vaarallisempaa, kun vain vetävät pyörät jarruttavat?
Talvella tämä voi olla ongelma. Jos vahingossa jarrutat moottorilla liikaa, alkavat etu- tai takapyörät (riippuen onko etu- vai takaveto) luistaa.

Lukkiutumattomat ABS-jarrut eivät yleensä tätä moottorijarrutuksen tuomaa ongelmaa osaa handlata, vaikkakin jossain malleissa kai ne huomaavat myös moottorijarrutuksen aiheuttaman lukkiutumisen, ja syöttävät moottoriin polttoainetta, jotta pyörät alkavat pyöriä.
Yönmustaritari

Re: Moottorijarrutus

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

Gattaca kirjoitti:
Yönmustaritari kirjoitti:Toista se on vanhan saabin kytkimillä kun ei perhana moottorilla pysty jarruttamaan. Saihan sen toisaalta kuitenkin pois päältä tarvittaessa.

Mut joo kyllä bensaa säästän ja moottorilla jarrutan, koska voitelu pelaa kuitenkin.
ÖÖ.. siis Saab 96:dessa kai ainakin oli ruo "vapaakytkin", vaihdettiin ilman kytkintä? En ole ajanut, Veikko Huovisen "Lampaansyöjissä" tuo. Saattoiko sen vaihtaa moottorijarruttavaksi tien päällä? Lampaansyöjät tekivät niin kun Valtteri ei osannut ajaa muuta kuin Sepen halveksimaa "polkuautoa".
Ei tietääkseni esiinnyt muissa malleissa. Sanovat, että kun sitä oppi käyttämään niin ei muu enää kelvannut.
Mulli75

Re: Moottorijarrutus

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Tänään viimeksi suoritin moottorijarrutuksen, jarruja säästäen, pienempää vaihdetta käyttäen ja optimoiden mahdollisuuden kiihdyttämiseen. Vähemmän toimintoja verrattuna siihen kun olisin painanut jarrua ja vasta sitten vaihtanut pienempää vaihdetta.

Joskus tulee myös vaihdettua vaihdetta isommalle/pienemmälle ilman kytkintä nopeissa tilanteissa, näin pyörien veto ei katkea niin pitkäksi aikaa kuin kytkimen kanssa.
AarneAnkka

Re: Moottorijarrutus

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Ja minä taas pääsin ensimmäistä kertaa tänään istumaan Lexus RX400h:n kyydissä (pomo vähän mälläsi osinkotuloillaan). Ei puhettakaan moottorijarrutuksesta. Sen sijaan, tämän kaksitonnisen järkäleen hulppea liike-energia otetaan talteen akkuihin kun autolla jarruttaa.

Rupesin miettimään, täyttääköhän moottorijarrutus tavallisenkin auton akkua jos kierrokset nousevat, vai onko auton laturi sellainen että se antaa tasaista virtaa kierrosluvusta huolimatta?
slam

Re: Moottorijarrutus

Viesti Kirjoittaja slam »

AarneAnkka kirjoitti: kaasutin- vaiko ruiskutusmoottori.
Yksi rekkapuolenopettaja käski ennen risteystä pudottamaan isoimmalta vaihteelta vain puolikkaan alaspäin. Ja vasta lähes pysähdyksissä painaa kytkimen alas ennen kuin kone yskäsee -> liian suuren pykälän ollessa päällä.

Tämä kuulemma siksi, että vaihteella jarruttaminen syö polttoainetta, kun auto käy hetken vaihtamisen välissä aina tyhjäkäynnillä. :roll:

Kaukaa ennen risteystä aloitan hidastuksen, pudotan sille pienelle 6;selle (Volvossa) ja lasketan risteykseen asti pakokaasu jarru päällä ja vähän painelen sitä oikeeta jarrua.

Monia risteyksiä ennen on 60km/h tuntinopeusalue, joten aika usein käytössä on pieni vitonen, kun lähestytään risteystä. Hidastaa jo ihan tarpeeksi. Se vaihde.

Eipä niitä vaihteita tule pahemmin vekslailtua jarrutuksessa. Rekoissa on niin hyvät jarrut nykyään. Ennen saattoi olla vähän toisin...
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6726
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Moottorijarrutus

Viesti Kirjoittaja aasi »

AarneAnkka kirjoitti:Rupesin miettimään, täyttääköhän moottorijarrutus tavallisenkin auton akkua jos kierrokset nousevat, vai onko auton laturi sellainen että se antaa tasaista virtaa kierrosluvusta huolimatta?
Laturi pyrkii pitämään jännitteen tasaisena moottorin kierrosluvusta riippumatta, virtaa annettaan sitten ihan tarpeen mukaan. Kai.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
slam

Re: Moottorijarrutus

Viesti Kirjoittaja slam »

AarneAnkka kirjoitti:
Rupesin miettimään, täyttääköhän moottorijarrutus tavallisenkin auton akkua jos kierrokset nousevat, vai onko auton laturi sellainen että se antaa tasaista virtaa kierrosluvusta huolimatta?
Vaihtovirtalatureitahan ne ovat ja jännite tasasuunnataan akulle, jossa on tasavirtaa. ??
Geetzu

Re: Moottorijarrutus

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Mulla on niin lyhyt aika autokoulusta (5v), että moottorilla jarruttelu on jatkuvassa käytössä. Sitä ei ole kukaan kyydissä ollut ihmetellytkään. Sen sijaan kiihdytyksessä "vaihteen yli hyppimistä" (kolmosella haluttuun nopeuteen --> ~90km/h, jonka jälkeen vaihde femmalle) on herättänyt kummastelua pelkääjän paikalla. "No tälleen ne neuvo autokoulussa! Oon eko-ihminen!" ja en tosiaan oo jaksanu ees miettiä just tällasissa jutuissa syitä, miksi niin tulisi tehdä... Narttu tekee mitä vanhemmat sedät käskee. :p
kyyppo

Re: Moottorijarrutus

Viesti Kirjoittaja kyyppo »

aasi kirjoitti: Laturi pyrkii pitämään jännitteen tasaisena moottorin kierrosluvusta riippumatta, virtaa annettaan sitten ihan tarpeen mukaan. Kai.
Ai.. mä taas olen ollut aina siinä käsityksessä, että laturi lataa akkua sitä tehokkaammin mitä enemmän kierroksia.. mut ei faktatietoa tästä kuitenkaan.
Yönmustaritari kirjoitti: kun sitä oppi käyttämään niin ei muu enää kelvannut.
Sellasia ne Saabit on..
Herra Manala

Re: Moottorijarrutus

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Mulli75 kirjoitti:Joskus tulee myös vaihdettua vaihdetta isommalle/pienemmälle ilman kytkintä nopeissa tilanteissa, näin pyörien veto ei katkea niin pitkäksi aikaa kuin kytkimen kanssa.
Sinulta en kyllä käytettyä autoa haluaisi ostaa. Siinä autossa kun on se kytkinpoljin ihan syystä. Jos haluaa vaihtaa vaihteita ilman kytkintä, on vaihteiston tuloakselin ja auton vetoakselin nopeuserot sovitettava itse yhteen. Se taas ei todellakaan ole ainakaan nopeampaa kuin kytkimen kanssa vaihtaminen. Eikö olekin kummallista, miten vaihteet tuntuvat menevän aina vain paremmin ja paremmin sisään ilman kytkintä? Vaihdapa huviksesi joskus vaihdelaatikkoosi öljyt ja ihmettele mitä se hassunnäköinen metallihile onkaan siellä öljyn seassa. Mitä ihmeen hyötyä edes voi olla survoa vaihde väkisin sisään "nopeammin" kuin vaihtaa vaihde puolessa sekunnissa kytkintä käyttäen?

Toivoisi muuten ettei moottorijarrutus olisi mikään erityinen "suoritus", mistä puhut, vaan sujuva osa lähes joka ikistä auton hidastamistapahtumaa.

kyyppo kirjoitti:Ai.. mä taas olen ollut aina siinä käsityksessä, että laturi lataa akkua sitä tehokkaammin mitä enemmän kierroksia.. mut ei faktatietoa tästä kuitenkaan.
No ei juurikaan. Laturi lataa akkua niin kauan kun se pystyy pitämään latausjännitteen tarpeeksi suurena. Laturin hihnapyörän hidastuminen siihen pisteeseen, että latausta ei enää synny, näkyy ajovalojen himmenemisenä. Siinä missä akku pukkaa ulos 12V, laturi pukkaa tavallisesti noin 14.4V. Tämän noin 2.5V (eli 20%) eron näkee valoissa melko selvästi.

Autot on normaalisti suunniteltu niin, että tyhjäkäynnillä apulaitehihnan antama nopeus laturin hihnapyörälle on riittävä latauksen aikaansaamiseksi. Sähköuormituksen kasvaessa laturin hihnalle aiheuttama kuormitus kasvaa myöskin, mutta moottorielektroniikka kompensoi tilanteen syöttämällä lisää kakkua koneeseen ja pitämällä kierrosluvun tyhjäkäynnillä samana.

Tämän eron näkee kuitenkin helposti autoissa joissa on ajotietokone, joka näyttää kulutuksen paikallaan seistenkin muodossa l/h. Omassa autossa ilman valoja se on luokkaa 0.8-0.9l/h, mutta kun läimäsee päälle kaikki mahdolliset valot ja lämmittimet, niin kulutus nousee lähes puolella litralla, ja laturin moottorille aiheuttaman kuormituksen kuulee helposti. Korkeammilla kierroksilla ei yleensä saada juuri muuta hyötyä kuin lyhennettyä laturin elinikää.

Toisin sanoen mitä enemmän sähkölaitteita on sähköä kuluttamassa, sitä enemmän laturi vaatii pyöritysvoimaa. Sama pätee myös siihen, miten tyhjä akku on, ja miten paljon akku pystyy vaatimaan virtaa laturilta ihan niinkuin mikä tahansa muukin sähkölaite. Laturi onkin ehkä vähän harhaanjohtava nimitys tälle kyseiselle generaattorille. Nimittäin normaalitilanteessahan auton sähkövempeleet toimivat täysin laturin voimalla, riippumatta akusta ja sen kunnosta.
Exsat

Re: Moottorijarrutus

Viesti Kirjoittaja Exsat »

Mä ajoin suurimman osan autokoulun ja kakkosvaiheen välisestä ajasta vuoden -80 dieselmersulla. Siinä moottorijarrutus toimi hyvin, ja "oikeaa" jarrua tuli käytettyä vain silloin, kun halusi pysähtyä nopeasti tai lopullisesti. Sitten kun kakkosvaiheessa istuin takaisin autokoulun uuden bensa-auton rattiin, niin meinasin ajaa heti ekoissa valoissa edessä olevan perään, kun oletin vauhdin hidastuvan huomattavasti nopeammin moottorijarrutuksen voimin.. :oops: (ei kyllä osunut, onneksi)
Avatar
Camilla
Kitisijä
Viestit: 1314
Liittynyt: 14.08.2005 23:08

Re: Moottorijarrutus

Viesti Kirjoittaja Camilla »

AarneAnkka kirjoitti:
Nyt pitäis vielä selvittää kumman tyyppinen Twingoni (vm. -97) on...
Erinomainen valinta! Mun twille on vielä samalta vuodeltakin. Minkä värinen sulla on?

nim. rakkautta ensi silmäyksellä
slam

Re: Moottorijarrutus

Viesti Kirjoittaja slam »

Herra Manala kirjoitti: laturi pukkaa tavallisesti noin 14.4V.
Generaattori eli "sähkön valmistaja" antaa tietysti vaihtovirtaa, jota voidaan varastoida tasavirraksi, jossa virta kiertää plussasta miinukseen. Tämä on tietysti tarpeellista, sillä muutenhan lamput rikkoutuisivat ja välkkyisivät? Ellei sähköaaltoa saada niin nopeaksi, että silmä ei huomaa virran katkeamista. :roll:

Tasasuuntaajan, eli hmm katkojan kärjet, (vai mikä perse sen nyt muuttaa tasa virraksi) :lol: Tämä laite naputtaa akulle tiettyä voltti määrää. Vehkeen pyöriessä nopeammin energiaa tulee enemmän varastoon. Sähkövaraus?

Miksi tasasuuntaajaa ei voida asettaa tasan 12, volttiin? Tai ehkä se on käytännön mahdottomuus? Lämpötilojen ja muiden muuttuessa... hmm.

Tasasuuntaaja ottaa vaihtosähköä ilmeisesti "jännitteen aallon" molemmista päistä. Kierrosluku tekee aallosta terävämmän ja tasasuuntaaja saa silloin enemmän "ruokaa" Sähköistä varausta varastoituu enemmän ja akku täytyy nopeammin. Voltti määrä pysyy samana, mutta sähköistä energiaa tulee enemmän käyttöön/varastoon.

Akun ollessa huono valot himmenevät ja kaasua polkastaessa kirkastuvat. Eikös heikko virran (sähkövirran) määrä vaikuta valojen himmenemiseen? Valot päällä käynnistäessä akusta lähtee isovaraus pois, ja valot himmenevät hetkeksi... Ison varauksen lähtiessä tulee kait jännite häviö, lampuille? hmm. Eli nopea ulos nussiminen on se pointti ja jännitehävö lampuille on seuraus... :lol:

Yhtäkkinäinen nopea sisään nussiminen (isolla massalla) saattaa nostaa hetkellistä jännitettä tasavirtapiirissä. ? :twisted: Systeemi palautuu pian omille raiteilleen. eikä se tule edes katkojan läpitte laturista, vaan se syntyy hetkellisen rajun sisään nussimisen seurauksena paikallisena juttuna... nopee tuleminen kasvattaa sisäistä induktanssia? mitä valssia lienee :lol:

Sulake estää liiallisen "henkisen kirkastumisen" eli lamput eivät kirkastu paljoa normaalia ennenpääääääääääää :lol:

en tierä... voi8 morjes
slam

Re: Moottorijarrutus

Viesti Kirjoittaja slam »

Exsat kirjoitti: jarrua
Haluaisin sellaisen maastomallisen henkilökuljetus auton, jossa olisi vakiona pakokaasujarru ja fullerin loota...

Amerikasta saattaisi löytyä fullerin lootalla maasturia. Tietääkö joku?

ps. tuo pakarijarru oli läppä 8)
AarneAnkka

Re: Moottorijarrutus

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Camilla kirjoitti:
AarneAnkka kirjoitti:Nyt pitäis vielä selvittää kumman tyyppinen Twingoni (vm. -97) on...
Erinomainen valinta! Mun twille on vielä samalta vuodeltakin. Minkä värinen sulla on?
Hopeinen helmiäisväri (lilaan vivahtava). Ostin auton käytettynä viime syksynä saatuani ajokortin.
nim. rakkautta ensi silmäyksellä
Sitä se oli mullakin... jo silloin kauan sitten kun auto ekaa kertaa tuli markkinoille. :h: On muuten kokoisekseen aivan uskomaton tilaihme. Moni nykyautokin jää sille toiseksi. Ainoat parannukset joita siihen toivoisin olisivat ohjaustehostin, ABS-jarru ja ripaus enemmän tehoa, kun se tuppaa huutamaan leipää maanteillä ja motarilla. Uusimmissa Twingoissa nuo kaikki ongelmat on jo taidettu korjata.
kyyppo

Re: Moottorijarrutus

Viesti Kirjoittaja kyyppo »

Herra Manala kirjoitti: Autot on normaalisti suunniteltu niin, että tyhjäkäynnillä apulaitehihnan antama nopeus laturin hihnapyörälle on riittävä latauksen aikaansaamiseksi. Sähköuormituksen kasvaessa laturin hihnalle aiheuttama kuormitus kasvaa myöskin, mutta moottorielektroniikka kompensoi tilanteen syöttämällä lisää kakkua koneeseen ja pitämällä kierrosluvun tyhjäkäynnillä samana.

Tämän eron näkee kuitenkin helposti autoissa joissa on ajotietokone, joka näyttää kulutuksen paikallaan seistenkin muodossa l/h. Omassa autossa ilman valoja se on luokkaa 0.8-0.9l/h, mutta kun läimäsee päälle kaikki mahdolliset valot ja lämmittimet, niin kulutus nousee lähes puolella litralla, ja laturin moottorille aiheuttaman kuormituksen kuulee helposti. Korkeammilla kierroksilla ei yleensä saada juuri muuta hyötyä kuin lyhennettyä laturin elinikää.

Toisin sanoen mitä enemmän sähkölaitteita on sähköä kuluttamassa, sitä enemmän laturi vaatii pyöritysvoimaa. Sama pätee myös siihen, miten tyhjä akku on, ja miten paljon akku pystyy vaatimaan virtaa laturilta ihan niinkuin mikä tahansa muukin sähkölaite.
Ok. Mistä muuten oikeastaan johtuu se, että suuremmalla kuormituksella akku vaatii enemmän pyöritysvoimaa? Eli siis mikä siellä laturissa tekee pyörittämisen raskaammaksi?

Kun sanoit, että tarvittaessa moottorinohjauselektroniikka syöttää lisää jerkkua koneelle riittävän kierrosluvun ylläpitämiseksi, niin miten tämä toimii vanhemmissa kaasarikoneellisissa autoissa? Laskeeko niissä sitten kierrokset jos laturi vaatii enemmän voimaa kuin mitä auto tyhjäkäynnillä jaksaa antaa?

Entäs mitäs, jos akku pääsee tyhjentymään ja käynnistää auton kaapeleilla, niin useimmilla ihmisillä on tapana käydä ajamassa sen jälkeen pieni lenkki, jotta akku latautuisi. Onko se siis turhaa, eli onko lopputulos sama jos jättää auton käymään tyhjäkäynnillä vastaavaksi ajaksi?
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Moottorijarrutus

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Yönmustaritari kirjoitti:Ei tietääkseni esiinnyt muissa malleissa. Sanovat, että kun sitä oppi käyttämään niin ei muu enää kelvannut.
Mutta saiko sen todella vaihdettua normaalikytkimeksi ihan tien päälläkin? Miten? Ilman että on normivaihteisto mukana ja asentaa sen?

Ja kyllä minua vituttaisi jos moottori ei jarruttaisi. Käytän koko ajan.