slam kirjoitti:Tasasuuntaajan, eli hmm katkojan kärjet, (vai mikä perse sen nyt muuttaa tasa virraksi)
Tämä laite naputtaa akulle tiettyä voltti määrää. Vehkeen pyöriessä nopeammin energiaa tulee enemmän varastoon. Sähkövaraus?
Miksi tasasuuntaajaa ei voida asettaa tasan 12, volttiin? Tai ehkä se on käytännön mahdottomuus? Lämpötilojen ja muiden muuttuessa... hmm.
Tasasuuntaaja ottaa vaihtosähköä ilmeisesti "jännitteen aallon" molemmista päistä. Kierrosluku tekee aallosta terävämmän ja tasasuuntaaja saa silloin enemmän "ruokaa" Sähköistä varausta varastoituu enemmän ja akku täytyy nopeammin. Voltti määrä pysyy samana, mutta sähköistä energiaa tulee enemmän käyttöön/varastoon.
Laturin perässä käytetään yleensä neljän diodin diodisiltaa, joka muuntaa vaihtovirran kokoaaltotasasuunnatuksi tasavirraksi. Jännitteen siniaaltomainen "pomppiminen" taas tasoitetaan suotokondensaattoreilla, jolloin latausjännite pysyy jatkuvasti riittävän korkeana lataakseen akkua. Vaikka virtapiirissä ei käytettäisi suotokondensaattoria, teoriasi suuremmasta ruoasta kierrosluvun kasvaessa ei toimi, koska aallon taajuuden kasvattaminen ei kuitenkaan kasvata sitä prosentuaalista aikaa, joka vietetään latauksen kynnysjännitteen yläpuolella, vaan ainoastaan siellä käydään useammin per minuutti.
Latausjännite toki voitaisiin asentaa tasan 12 volttiin, mutta se olisi lievästi sanottuna idioottimainen teko, koska latausjännitteen tulee olla suurempi kuin akun nimellisjännitteen. Toisin sanottuna jos yrität ladata 12 voltin akkua 12 voltin tasavirralla, on lopputulos tyhjänlainen.
"Katkojan kärjet" taas sijaitsevat virranjakajassa, joka pyöriessään kytkee ja katkoo sytytystulpille johdettavan sytytysvirran bensiinimoottorisissa autoissa. Dieselmoottorisissa autoissahan koko sytytysjärjestelmää ei edes tarvita. Kaikki nykyaikaiset autot tosin toimivat jo kärjettömällä CDI-sytytyksellä.
Yönmustaritari kirjoitti:Välikaasulla vaihtaminen on taitolaji, jota kaltaisesi automaattivaihteisilla mazdoilla ajelevat hyypiöt harvemmin osaavat arvostaa.
Hah. Älä sinä traktorilla ajava turvenuija nyt viitsi oikeasti opettaa isääsi nussimaan volvon takapenkillä. Kyse oli mahdollisimman nopeasta vaihtamisesta, ei pelkästä välikaasulla vaihtamisesta yleisesti. Jos sinä väität vaihtavasi nopeammin ilman kytkintä, käyttäen välikaasua, niin on sinulla aika saatanan kierrosherkkä kone siinä traktorissasi. Itse vaihdan vaihteita kilpailutilanteessa (in-car kameran kuvanauhaa analysoitaessa) helposti alle 0.3 sekunnissa. Onnea vaan sen välikaasun annosteluun ja kierrosten nousemisten ja laskemisen odotteluun siinä ajassa. Amatöörit.
Enkä ole vittuperkele ikinä omistanut ensimmäistäkään automaattivaihteista autoa.