Moottorijarrutus

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6726
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Moottorijarrutus

Viesti Kirjoittaja aasi »

kyyppo kirjoitti: Ok. Mistä muuten oikeastaan johtuu se, että suuremmalla kuormituksella akku vaatii enemmän pyöritysvoimaa? Eli siis mikä siellä laturissa tekee pyörittämisen raskaammaksi?
Laturissa tarvittava magneettikenttä synnytetään sähkömagneetilla, jonka voimakkuutta pystytään säätämään sen virransyöttöä säätämällä ja siten saadaan jännite vakioitua moottorin kierrosluvusta ja auton virrankulutuksesta riippumattomaksi.
Entäs mitäs, jos akku pääsee tyhjentymään ja käynnistää auton kaapeleilla, niin useimmilla ihmisillä on tapana käydä ajamassa sen jälkeen pieni lenkki, jotta akku latautuisi. Onko se siis turhaa, eli onko lopputulos sama jos jättää auton käymään tyhjäkäynnillä vastaavaksi ajaksi?
Tiedän ainakin yhden auton (vm. 79) jossa laturi otetaan käyttöön vasta kun kierrokset ovat kerran ylittäneet tietyn rajan, mutta sehän nyt onnistuu ilman lenkkiäkin. Luulen että lopputulos on likimain sama jos jättää auton tyhjäkäynnille.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
slam

Re: Moottorijarrutus

Viesti Kirjoittaja slam »

kyyppo kirjoitti:
Entäs mitäs, jos akku pääsee tyhjentymään ja käynnistää auton kaapeleilla, niin useimmilla ihmisillä on tapana käydä ajamassa sen jälkeen pieni lenkki, jotta akku latautuisi. Onko se siis turhaa, eli onko lopputulos sama jos jättää auton käymään tyhjäkäynnillä vastaavaksi ajaksi?
slam kirjoitti: Tasasuuntaaja ottaa vaihtosähköä ilmeisesti "jännitteen aallon" molemmista päistä. Kierrosluku tekee vaihtosähköaallosta terävämmän ja tasasuuntaaja saa silloin enemmän "ruokaa" Sähköistä varausta varastoituu enemmän ja akku täytyy nopeammin. Voltti määrä pysyy samana, mutta sähköistä energiaa tulee enemmän käyttöön/varastoon.
Yönmustaritari

Re: Moottorijarrutus

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

Herra Manala kirjoitti:
Mulli75 kirjoitti:Joskus tulee myös vaihdettua vaihdetta isommalle/pienemmälle ilman kytkintä nopeissa tilanteissa, näin pyörien veto ei katkea niin pitkäksi aikaa kuin kytkimen kanssa.
Sinulta en kyllä käytettyä autoa haluaisi ostaa. Siinä autossa kun on se kytkinpoljin ihan syystä. Jos haluaa vaihtaa vaihteita ilman kytkintä, on vaihteiston tuloakselin ja auton vetoakselin nopeuserot sovitettava itse yhteen. Se taas ei todellakaan ole ainakaan nopeampaa kuin kytkimen kanssa vaihtaminen. Eikö olekin kummallista, miten vaihteet tuntuvat menevän aina vain paremmin ja paremmin sisään ilman kytkintä? Vaihdapa huviksesi joskus vaihdelaatikkoosi öljyt ja ihmettele mitä se hassunnäköinen metallihile onkaan siellä öljyn seassa. Mitä ihmeen hyötyä edes voi olla survoa vaihde väkisin sisään "nopeammin" kuin vaihtaa vaihde puolessa sekunnissa kytkintä käyttäen?

Toivoisi muuten ettei moottorijarrutus olisi mikään erityinen "suoritus", mistä puhut, vaan sujuva osa lähes joka ikistä auton hidastamistapahtumaa.

kyyppo kirjoitti:Ai.. mä taas olen ollut aina siinä käsityksessä, että laturi lataa akkua sitä tehokkaammin mitä enemmän kierroksia.. mut ei faktatietoa tästä kuitenkaan.
No ei juurikaan. Laturi lataa akkua niin kauan kun se pystyy pitämään latausjännitteen tarpeeksi suurena. Laturin hihnapyörän hidastuminen siihen pisteeseen, että latausta ei enää synny, näkyy ajovalojen himmenemisenä. Siinä missä akku pukkaa ulos 12V, laturi pukkaa tavallisesti noin 14.4V. Tämän noin 2.5V (eli 20%) eron näkee valoissa melko selvästi.

Autot on normaalisti suunniteltu niin, että tyhjäkäynnillä apulaitehihnan antama nopeus laturin hihnapyörälle on riittävä latauksen aikaansaamiseksi. Sähköuormituksen kasvaessa laturin hihnalle aiheuttama kuormitus kasvaa myöskin, mutta moottorielektroniikka kompensoi tilanteen syöttämällä lisää kakkua koneeseen ja pitämällä kierrosluvun tyhjäkäynnillä samana.

Tämän eron näkee kuitenkin helposti autoissa joissa on ajotietokone, joka näyttää kulutuksen paikallaan seistenkin muodossa l/h. Omassa autossa ilman valoja se on luokkaa 0.8-0.9l/h, mutta kun läimäsee päälle kaikki mahdolliset valot ja lämmittimet, niin kulutus nousee lähes puolella litralla, ja laturin moottorille aiheuttaman kuormituksen kuulee helposti. Korkeammilla kierroksilla ei yleensä saada juuri muuta hyötyä kuin lyhennettyä laturin elinikää.

Toisin sanoen mitä enemmän sähkölaitteita on sähköä kuluttamassa, sitä enemmän laturi vaatii pyöritysvoimaa. Sama pätee myös siihen, miten tyhjä akku on, ja miten paljon akku pystyy vaatimaan virtaa laturilta ihan niinkuin mikä tahansa muukin sähkölaite. Laturi onkin ehkä vähän harhaanjohtava nimitys tälle kyseiselle generaattorille. Nimittäin normaalitilanteessahan auton sähkövempeleet toimivat täysin laturin voimalla, riippumatta akusta ja sen kunnosta.
Välikaasulla vaihtaminen on taitolaji, jota kaltaisesi automaattivaihteisilla mazdoilla ajelevat hyypiöt harvemmin osaavat arvostaa.

bonuksena kerrottakoon, että vaihdelaatikon pitäessä ylimääräistä kolinaa ja/tai vaihtaminen ei meinaa enää normaali ihmisvoimin luonnistua niin sekoittamalla vaihteistoöljyyn sahanpurua on loota hetken taas kuin uusi.

Joo ja kyllä se paristo pellin alla kyllä jää käynnistysvoimaksi ja bassopillunheruttamiseksi parkkipaikoilla.
Yönmustaritari

Re: Moottorijarrutus

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

Gattaca kirjoitti:
Yönmustaritari kirjoitti:Ei tietääkseni esiinnyt muissa malleissa. Sanovat, että kun sitä oppi käyttämään niin ei muu enää kelvannut.
Mutta saiko sen todella vaihdettua normaalikytkimeksi ihan tien päälläkin? Miten? Ilman että on normivaihteisto mukana ja asentaa sen?

Ja kyllä minua vituttaisi jos moottori ei jarruttaisi. Käytän koko ajan.
Muistaakseni sen pystyi jostain kytkimestä vaihtamaan päälle/pois mutta sitä, että piti voimansiirron olla paikallaan vaihdon aikana njet snaju.
slam

Re: Moottorijarrutus

Viesti Kirjoittaja slam »

Yönmustaritari kirjoitti: Välikaasulla vaihtaminen on taitolaji, jota kaltaisesi automaattivaihteisilla mazdoilla ajelevat hyypiöt harvemmin osaavat arvostaa.

bonuksena kerrottakoon, että vaihdelaatikon pitäessä ylimääräistä kolinaa ja/tai vaihtaminen ei meinaa enää normaali ihmisvoimin luonnistua niin sekoittamalla vaihteistoöljyyn sahanpurua on loota hetken taas kuin uusi.

Joo ja kyllä se paristo pellin alla kyllä jää käynnistysvoimaksi ja bassopillunheruttamiseksi parkkipaikoilla.
Tavallisessa loodassa on ne synkronirenkaat, että ne eivät tykkää hyvää nopeasta vaihtelusta. Ainakaan minun mielestäni. Rentoutta pitää olla, että synkroni ehtii mukaan. Odottaa, odottaa ja laittaa sisään. :D Kytkin alas ja nätisti laittaa sen tai sinne suuntaan.

"Suorassa loodassa" eli fuller merkkisissä peleissä moinen on suositeltavampaa, jos vain osaa. Siis oonhan mäx yhdistelmällä vetäny sellaisella jäiseen mäkeen ja lyöny pienempää raivolla. Mutta hienosti, jos silla ajetaan, niin se on sama kun tunnustelisi naisen nännejä ja katsoisi sitä silmiin, että tykkääkö se ;)
AarneAnkka

Re: Moottorijarrutus

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Ilmeisesti juuri noista synkronirenkaista johtuu että Twingossakaan ei saa ykköstä silmään ennen kuin nopeus on tippunut riittävän alas? Vaihdekeppi panee vastaan. Runnomalla ykkösen saa silmään, mutta en viitti runnoa kun epäilen että ratakset ottavat siitä hittiä.
slam

Re: Moottorijarrutus

Viesti Kirjoittaja slam »

aasi kirjoitti:
Laturissa tarvittava magneettikenttä synnytetään sähkömagneetilla, jonka voimakkuutta pystytään säätämään sen virransyöttöä säätämällä ja siten saadaan jännite vakioitua moottorin kierrosluvusta ja auton virrankulutuksesta riippumattomaksi.
hmm. :think:

virransyöttöä säätämällä otetaan oikeanlaista sähkövirtaa talteen? Hmm. eli virtaa muunneellaan, niin saadaan volttimäärä pysymään samoissa. jees järkevää :lol: Eli silloin sähkötasasuuntaantuu. kyl.

Aikas mielenkiintoinen laite eli se pudottelee virran arvoa sen mukaan, mitä tulee jännitettä. Jos tulee vähän jännitettä virran arvoa nostetaan... setti pysyy kunnossa... (taisin ymmärtää jotain) täytyy juhlia. :cheer:

mut mikä sitä virtaa voimistaa? Virta kasvaa ja virta loppuu hetkeksi ja samaa tekee jännite. Mistä se lisävirta saadaan?

Onko tämä henkinen köyhyys vanhaa tekniikkaa, vai järjettömyyttä:

Kyseinen generaattori "purkaa" ulos vaihtosähkövirtaa. Jännite on hetkellisesti myös nollassa. Mielestäni silloin ei edes valmistu "sähköä" ja jännitteen alkaessa saavuttaa "yläkuolokohtaa" 12 voltin kohdalta saadaan vain taltioitua voltiltaan oikean arvoista sähköä? Voi olla, että laturin on hyvä syöttää sitä 14,4; että saadaan aaltokuviota alastulessa myös sähköä talteen. Eli näin ollen neljästä kohtaa "siniaaltoa", vai mikä vittu-se-ny oli.
Viimeksi muokannut slam, 13.10.2005 11:59. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
slam

Re: Moottorijarrutus

Viesti Kirjoittaja slam »

AarneAnkka kirjoitti:Ilmeisesti juuri noista synkronirenkaista johtuu että Twingossakaan ei saa ykköstä silmään ennen kuin nopeus on tippunut riittävän alas? Vaihdekeppi panee vastaan. Runnomalla ykkösen saa silmään, mutta en viitti runnoa kun epäilen että ratakset ottavat siitä hittiä.
näin kait.

Tommosta pintapaskaa tierän... olisi pitänyt vähän pidempään kyykistellä sen avonaisen vaihdeloodan äärellä koululla :lol:
Mulli75

Re: Moottorijarrutus

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Yönmustaritari kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:
Mulli75 kirjoitti:Joskus tulee myös vaihdettua vaihdetta isommalle/pienemmälle ilman kytkintä nopeissa tilanteissa, näin pyörien veto ei katkea niin pitkäksi aikaa kuin kytkimen kanssa.
Sinulta en kyllä käytettyä autoa haluaisi ostaa. Siinä autossa kun on se kytkinpoljin ihan syystä. Jos haluaa vaihtaa vaihteita ilman kytkintä, on vaihteiston tuloakselin ja auton vetoakselin nopeuserot sovitettava itse yhteen. Se taas ei todellakaan ole ainakaan nopeampaa kuin kytkimen kanssa vaihtaminen. Eikö olekin kummallista, miten vaihteet tuntuvat menevän aina vain paremmin ja paremmin sisään ilman kytkintä? Vaihdapa huviksesi joskus vaihdelaatikkoosi öljyt ja ihmettele mitä se hassunnäköinen metallihile onkaan siellä öljyn seassa. Mitä ihmeen hyötyä edes voi olla survoa vaihde väkisin sisään "nopeammin" kuin vaihtaa vaihde puolessa sekunnissa kytkintä käyttäen?

Toivoisi muuten ettei moottorijarrutus olisi mikään erityinen "suoritus", mistä puhut, vaan sujuva osa lähes joka ikistä auton hidastamistapahtumaa.

kyyppo kirjoitti:Ai.. mä taas olen ollut aina siinä käsityksessä, että laturi lataa akkua sitä tehokkaammin mitä enemmän kierroksia.. mut ei faktatietoa tästä kuitenkaan.
No ei juurikaan. Laturi lataa akkua niin kauan kun se pystyy pitämään latausjännitteen tarpeeksi suurena. Laturin hihnapyörän hidastuminen siihen pisteeseen, että latausta ei enää synny, näkyy ajovalojen himmenemisenä. Siinä missä akku pukkaa ulos 12V, laturi pukkaa tavallisesti noin 14.4V. Tämän noin 2.5V (eli 20%) eron näkee valoissa melko selvästi.

Autot on normaalisti suunniteltu niin, että tyhjäkäynnillä apulaitehihnan antama nopeus laturin hihnapyörälle on riittävä latauksen aikaansaamiseksi. Sähköuormituksen kasvaessa laturin hihnalle aiheuttama kuormitus kasvaa myöskin, mutta moottorielektroniikka kompensoi tilanteen syöttämällä lisää kakkua koneeseen ja pitämällä kierrosluvun tyhjäkäynnillä samana.

Tämän eron näkee kuitenkin helposti autoissa joissa on ajotietokone, joka näyttää kulutuksen paikallaan seistenkin muodossa l/h. Omassa autossa ilman valoja se on luokkaa 0.8-0.9l/h, mutta kun läimäsee päälle kaikki mahdolliset valot ja lämmittimet, niin kulutus nousee lähes puolella litralla, ja laturin moottorille aiheuttaman kuormituksen kuulee helposti. Korkeammilla kierroksilla ei yleensä saada juuri muuta hyötyä kuin lyhennettyä laturin elinikää.

Toisin sanoen mitä enemmän sähkölaitteita on sähköä kuluttamassa, sitä enemmän laturi vaatii pyöritysvoimaa. Sama pätee myös siihen, miten tyhjä akku on, ja miten paljon akku pystyy vaatimaan virtaa laturilta ihan niinkuin mikä tahansa muukin sähkölaite. Laturi onkin ehkä vähän harhaanjohtava nimitys tälle kyseiselle generaattorille. Nimittäin normaalitilanteessahan auton sähkövempeleet toimivat täysin laturin voimalla, riippumatta akusta ja sen kunnosta.
Välikaasulla vaihtaminen on taitolaji, jota kaltaisesi automaattivaihteisilla mazdoilla ajelevat hyypiöt harvemmin osaavat arvostaa.

bonuksena kerrottakoon, että vaihdelaatikon pitäessä ylimääräistä kolinaa ja/tai vaihtaminen ei meinaa enää normaali ihmisvoimin luonnistua niin sekoittamalla vaihteistoöljyyn sahanpurua on loota hetken taas kuin uusi.

Joo ja kyllä se paristo pellin alla kyllä jää käynnistysvoimaksi ja bassopillunheruttamiseksi parkkipaikoilla.
Tässä tulikin jo tyhjentävä vastaus välikaasun käytöstä.

Jotkut vaihdelaatikot kun ovat synkronoimattomia niin se myös edellyttää tuota taitoa käyttää välikaasua.

Varsinkin raskaankaluston käytössä on hyvä olla tuo taito hallinnassa.

Itselle kävi kerran niin että henkilöautosta katkesi kytkinvaijeri kesken matkan. Onneksi taidot oli opittu ja matka jatkui vaikkei kytkin toiminutkaan. Enkä muuten tee sitä vaihteen vaihtoa ilman kytkintä huvikseni, vaan taustalla on jokin syy. Sen verran tekniikka ja autorempat tulleet tutuiksi että olen nähnyt mitä tuhoa vaihdelaatikkoon tai muihin auton osiin voi saada jos ei tunne toimintoja ja fysiikkaa.
Herra Manala

Re: Moottorijarrutus

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

slam kirjoitti:Tasasuuntaajan, eli hmm katkojan kärjet, (vai mikä perse sen nyt muuttaa tasa virraksi) :lol: Tämä laite naputtaa akulle tiettyä voltti määrää. Vehkeen pyöriessä nopeammin energiaa tulee enemmän varastoon. Sähkövaraus?

Miksi tasasuuntaajaa ei voida asettaa tasan 12, volttiin? Tai ehkä se on käytännön mahdottomuus? Lämpötilojen ja muiden muuttuessa... hmm.

Tasasuuntaaja ottaa vaihtosähköä ilmeisesti "jännitteen aallon" molemmista päistä. Kierrosluku tekee aallosta terävämmän ja tasasuuntaaja saa silloin enemmän "ruokaa" Sähköistä varausta varastoituu enemmän ja akku täytyy nopeammin. Voltti määrä pysyy samana, mutta sähköistä energiaa tulee enemmän käyttöön/varastoon.
Laturin perässä käytetään yleensä neljän diodin diodisiltaa, joka muuntaa vaihtovirran kokoaaltotasasuunnatuksi tasavirraksi. Jännitteen siniaaltomainen "pomppiminen" taas tasoitetaan suotokondensaattoreilla, jolloin latausjännite pysyy jatkuvasti riittävän korkeana lataakseen akkua. Vaikka virtapiirissä ei käytettäisi suotokondensaattoria, teoriasi suuremmasta ruoasta kierrosluvun kasvaessa ei toimi, koska aallon taajuuden kasvattaminen ei kuitenkaan kasvata sitä prosentuaalista aikaa, joka vietetään latauksen kynnysjännitteen yläpuolella, vaan ainoastaan siellä käydään useammin per minuutti.

Latausjännite toki voitaisiin asentaa tasan 12 volttiin, mutta se olisi lievästi sanottuna idioottimainen teko, koska latausjännitteen tulee olla suurempi kuin akun nimellisjännitteen. Toisin sanottuna jos yrität ladata 12 voltin akkua 12 voltin tasavirralla, on lopputulos tyhjänlainen.

"Katkojan kärjet" taas sijaitsevat virranjakajassa, joka pyöriessään kytkee ja katkoo sytytystulpille johdettavan sytytysvirran bensiinimoottorisissa autoissa. Dieselmoottorisissa autoissahan koko sytytysjärjestelmää ei edes tarvita. Kaikki nykyaikaiset autot tosin toimivat jo kärjettömällä CDI-sytytyksellä.

Yönmustaritari kirjoitti:Välikaasulla vaihtaminen on taitolaji, jota kaltaisesi automaattivaihteisilla mazdoilla ajelevat hyypiöt harvemmin osaavat arvostaa.
Hah. Älä sinä traktorilla ajava turvenuija nyt viitsi oikeasti opettaa isääsi nussimaan volvon takapenkillä. Kyse oli mahdollisimman nopeasta vaihtamisesta, ei pelkästä välikaasulla vaihtamisesta yleisesti. Jos sinä väität vaihtavasi nopeammin ilman kytkintä, käyttäen välikaasua, niin on sinulla aika saatanan kierrosherkkä kone siinä traktorissasi. Itse vaihdan vaihteita kilpailutilanteessa (in-car kameran kuvanauhaa analysoitaessa) helposti alle 0.3 sekunnissa. Onnea vaan sen välikaasun annosteluun ja kierrosten nousemisten ja laskemisen odotteluun siinä ajassa. Amatöörit. Enkä ole vittuperkele ikinä omistanut ensimmäistäkään automaattivaihteista autoa.