Jäin miettimään, että kuinka se homma nyt oikein toimiikaan auton kanssa?
Polkupyörän dynamo on käsittääkseni Tasavirtageneraattori. Sähköä saadaan siirrettyä sellaisenaan suoraan polttimoon. Eli siinä magneetti pyörii käämin sisällä. Pyörimisnopeudella on selkeä vaikutus lampun kirkkauteen.
kysymys 1: (:lol:)
Jännite suurenee, niin eikös virtakin suurene?
http://www.malux.edu.helsinki.fi/malu/k ... ovirta.htm
Rautaa, kun pyöritetään käämin sisällä muodostuu vaihtovirtaa?
Mielestäni autolaturi on vaihtovirtageneraattori. Tuskin kyseessä on mikään voimasähkögeneraattori ja kolmivaihevirta.
kysymys 2:
Kuinka toimii tasasuuntauslaite (eli saadaan 12v virtapiiriin sopiva volttimäärä) ja millainen aparaatti se on?
Olen yrittänyt etsiä moista netistä hetken aikaa.
Auton lataustoimintaperiaatteet? (muutama kysymys)
Re: Auton lataustoimintaperiaatteet? (muutama kysymys)
Polkupyörän dynamosta olen ainakin huomannut sen, että kun nopeus ylittää tietyn maksimin, lamppu ei tule siitä enää kirkkaammaksi. Eli dynamo tuottaa virtaa tiettyyn ylärajaan asti, jonka yläpuolella kierrosluvun nostolla ei ole merkitystä. Tämä on tehty joko sisäisellä rajoittimella (ettei polttimo poksahda) tai sitten se vaan liittyy jotenkin elektroniikan lakeihin, en tiedä.
Korjattavissa oleva käsitykseni on se, että auton laturi on säädetty niin että se antaa maksimitehoa - tai ainakin melkein maksimitehoa - jo auton käydessä tyhjäkäynnillä. Se, ajaako lujaa vai ei, ei vaikuta akun latautumiseen.
Onko näin?
Korjattavissa oleva käsitykseni on se, että auton laturi on säädetty niin että se antaa maksimitehoa - tai ainakin melkein maksimitehoa - jo auton käydessä tyhjäkäynnillä. Se, ajaako lujaa vai ei, ei vaikuta akun latautumiseen.
Onko näin?
Re: Auton lataustoimintaperiaatteet? (muutama kysymys)
Näinhän se saattaisi olla. Ei täältä netistä löydä, kun kaikenlaista turhaa roinaa, jos yrittää jotain etsiä.AarneAnkka kirjoitti:
Korjattavissa oleva käsitykseni on se, että auton laturi on säädetty niin että se antaa maksimitehoa - tai ainakin melkein maksimitehoa - jo auton käydessä tyhjäkäynnillä. Se, ajaako lujaa vai ei, ei vaikuta akun latautumiseen.
Onko näin?
Miten vaihtovirrasta saadaan tasavirtaa?
-Vaihtuvaa volttimäärää, jos ruokitaan sopivalla virran määrällä saatetaan pystyä pysymään 12v. Nollakohdassa tämä ei olisi mahdollista.
edit:
Onko tasaamissysteemi joku virransäätelyvastus?
-
- Kitisijä
- Viestit: 6726
- Liittynyt: 01.07.2005 21:12
- Paikkakunta: Uleåborg
Re: Auton lataustoimintaperiaatteet? (muutama kysymys)
Diodi-sillalla. Diodin läpi menee virtaa vain yhteen suuntaan ja useampaa käyttämällä saadaan tasavirtaa aikaan. Kai sitä virransäätelyvastukseksikin voisi oikeastaan kutsua, yhteen suuntaan vastus on hirveä ja toiseen olematon.slam kirjoitti: Miten vaihtovirrasta saadaan tasavirtaa?
Minun käsittääkseni auton laturikin antaa kolmivaihevirtaa, se on kai helpoin rakenne toteuttaa.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Re: Auton lataustoimintaperiaatteet? (muutama kysymys)
Autoissa on ollut aikaisemmin tasavirtalatureita, mutta ovat huonompi tehoisia ainakin yhden sällin mukaan, jonka kanssa pölisin autoista ja muusta muutaman tunnin äskön. Kait se pelkkä dynamon tyyppinen laite on helpoin ratkaisu, mutta ei varmastikkaan, se tehokkain.aasi kirjoitti:
Minun käsittääkseni auton laturikin antaa kolmivaihevirtaa, se on kai helpoin rakenne toteuttaa.
Diodi-siltaa voisi täsä vähän mietiskellä illan ratoksi... hmm.
Re: Auton lataustoimintaperiaatteet? (muutama kysymys)
Eli kolmivaihdevirrassa on teho koko ajan sama.
(kuvassa yksi piuha menee kytkimen kautta)
Eli sähköä menee koko ajan sisälle, vaikka vaihtovirta hyppii plussasta miinukseen. Yksi piuha antaa sähköä ja diodi ei päästä sitä takaisin. Eli hommaa skulaa vähän, kun rivikoneessa ja virran ulostulo on tasainen.
(vittu olen täysin, daiju pässi) *Parasta pysyä urheilussa tai alkaa, vaikka hiihtään.*
Laturin pyöriessä nopeammin, se tuottaa enemmän. En tiedä, miten tuo virransäätäjä asiansa sitten hoitaa, että täyttyykö akkukin sitten nopeammin vai onko moinen säädetty "ottamaan vastaan/ulostamaan" vain tiettyä määrää sähkövirtaa.
..........
Tasavirtalaturista, jos haluaa samantehon irti, saattaa laitteen joutua rakentamaan kooltaan turhan massiiviseksi, ö, vai? ja vehkeen täytyy pyöriä, kun viimestä päivää.
[/img]
ps. Onko heikompi sähkövirta hitaampaa?
(kuvassa yksi piuha menee kytkimen kautta)
Eli sähköä menee koko ajan sisälle, vaikka vaihtovirta hyppii plussasta miinukseen. Yksi piuha antaa sähköä ja diodi ei päästä sitä takaisin. Eli hommaa skulaa vähän, kun rivikoneessa ja virran ulostulo on tasainen.
(vittu olen täysin, daiju pässi) *Parasta pysyä urheilussa tai alkaa, vaikka hiihtään.*
Laturin pyöriessä nopeammin, se tuottaa enemmän. En tiedä, miten tuo virransäätäjä asiansa sitten hoitaa, että täyttyykö akkukin sitten nopeammin vai onko moinen säädetty "ottamaan vastaan/ulostamaan" vain tiettyä määrää sähkövirtaa.
..........
Tasavirtalaturista, jos haluaa samantehon irti, saattaa laitteen joutua rakentamaan kooltaan turhan massiiviseksi, ö, vai? ja vehkeen täytyy pyöriä, kun viimestä päivää.
[/img]
ps. Onko heikompi sähkövirta hitaampaa?