Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25821
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: Johtopäätöksensä kun kuitenkin oli, että sijoittaminen on aivan liian hankalaa itse tehtäväksi ja intresseiltään aivan liian ristiriitaista muiden tehtäväksi annettavaksi.


Eikös tuo tarkoita, että ei voi sjoittaa ollenkaan :)

Vai katkesiko ajatus?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16745
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti:
urpiainen kirjoitti: Johtopäätöksensä kun kuitenkin oli, että sijoittaminen on aivan liian hankalaa itse tehtäväksi ja intresseiltään aivan liian ristiriitaista muiden tehtäväksi annettavaksi.


Eikös tuo tarkoita, että ei voi sjoittaa ollenkaan :)

Vai katkesiko ajatus?
Ei, mä luulen pikemminkin, että ymmärsit Puttosen vitsin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25821
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:
urpiainen kirjoitti: Johtopäätöksensä kun kuitenkin oli, että sijoittaminen on aivan liian hankalaa itse tehtäväksi ja intresseiltään aivan liian ristiriitaista muiden tehtäväksi annettavaksi.


Eikös tuo tarkoita, että ei voi sjoittaa ollenkaan :)

Vai katkesiko ajatus?
Ei, mä luulen pikemminkin, että ymmärsit Puttosen vitsin.
:) Okei.

Itse tehtävä sijoittaminenhan on helppoa. Puttosen prinsiipit ainakin aikoinaan olivat; osta hajautettu salkku ja unohda.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16745
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Joo, mä luulen, että Puttosen vitsinkin idea on ikään kuin luoda oikeaa asenneilmapiiriä sijoittamiseen: on jotenkin väärä kysymyskin kysyä, mistä löytää tahon, joka tuo varman, nopean ja korkean tuoton. Siinä on niin monta niin perustavanlaatuista sekaannusta, että pitää aloittaa alusta.

Puttosen lisäksi luin muuten äsken Lindström & Lindströmin populaarikirjan Onnistu osakemarkkinoilla, joka minusta oli ihan kiinnostava arvo-osakestrategian perustelu suht ajantasaisen behavioural finance'in perusteella. Minusta tämä kirja (joka on korostetun rahasto- ja salkunhoitajavihamielinen) antaa pinnallisuudestaan huolimatta aika hyvää kuvaa indeksin voittamisen mahdollisuudesta (ja miksi juuri jäykät rahastot eivät siihen kykene) rajoitetusti rationaalisia ja rajoittamattomasti laiskoja oikeita ihmisiä koskevan empiirisen tutkimuksen, pikemminkin kuin Platonin taivaassa operoivan teorian, pohjalta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Hans Jörgen
Kitisijä
Viestit: 1040
Liittynyt: 29.07.2011 4:26

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Hans Jörgen »

Omia rahojani en laittaisi kiinni yhteenkään rahastoon. Jos kiinnostaa treidailla itse aktiivisesti, niin hajautettu salkku. Jos ei, niin indeksirahasto/ETF. Jos jokin rahasto väittää pystyvänsä tekemään pitkäjänteisesti alfaa silkalla taidolla, miksei niiden business case ole laskuttaa siitä ja vain siitä reippaasti? Asiakkaita varmasti riittäisi, vaikka kuorisivat puolet voitoista omaan taskuun. Kylhän noi puulaakit on olemassa lähes vain ja ainoastaan rikastuttaakseen omistajansa, ja ainoat syyt pyrkiä lyömään indeksi ovat imagollisia ja markkinoinnillisia; (lyhytaikaistakin) profittia tehneen puljun on helpompi kerätä lisää tyhmää rahaa. Tämä toki samalla rajoittaa rahastomiesten liiallista riskinottoa, mikä ei aina ole edes hyvä juttu; valtavirran mukana on turvallista mennä sekä syteen että saveen, kenkää tulee vain jos sooloilet vastavirtaan indeksin osoittaessa yläviistoon. Eli siinä indeksin tuntumassa on turvallista olla, vaikkei siitä kellään pitäisi olla mithn syytä maksaa mithn.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25821
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exPertti kirjoitti:Entä vaikuttaako tieto, että turvapaikanhakijoita opastetaan valehtelemaan asioistaan millään tavalla ja johonkin suuntaan ajattelumaailmaamme tästä asiasta.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 27393.html

Tuskin. Osoittaa vain, että ovat rationaalista porukkaa. Toimisin itse aivan samoin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti:Tuskin. Osoittaa vain, että ovat rationaalista porukkaa. Toimisin itse aivan samoin.
Minusta tuo vahventaa väitettä elintasopakolaisuudesta. Jos on oikeasti ikävä tilanne, ei tarvitse keksiä tarinoita.
Universaali disclaimer.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14945
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

So Hard kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:Tuskin. Osoittaa vain, että ovat rationaalista porukkaa. Toimisin itse aivan samoin.
Minusta tuo vahventaa väitettä elintasopakolaisuudesta. Jos on oikeasti ikävä tilanne, ei tarvitse keksiä tarinoita.
Kyllä kai tiedostava ihminen yrittää maksimoida onnistumisprosenttinsa. Ei kai hän siinä mitään häviä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
So Hard kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:Tuskin. Osoittaa vain, että ovat rationaalista porukkaa. Toimisin itse aivan samoin.
Minusta tuo vahventaa väitettä elintasopakolaisuudesta. Jos on oikeasti ikävä tilanne, ei tarvitse keksiä tarinoita.
Kyllä kai tiedostava ihminen yrittää maksimoida onnistumisprosenttinsa. Ei kai hän siinä mitään häviä.
Totta kai elintasopakolainen haluaa maksimoida onnistumisprosenttinsa. Vituttaisihan se maksaa mummolta ryöstetyt eläkesäästöt salakuljettajalle jos saa vain paluulipun.
Universaali disclaimer.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja elco »

Eikö ole aivan selvää, että Irakissa on tajuttu, että on latu auki, sieltä tulee elintasopakolaisia tänne parhaiden oddsien ja parhaan ilmaisen elintason perässä, ja että noinhan se tietty tulijan kannalta kannattaa.

Kun tämä on selvää niin miksi Suomi ei sulje Ruotsin rajaa ja passita jok'ikistä paperitonta sieltä tulijaa takaisin Haaparantaan. En tajua.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23547
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

IL: jättilista turvapaikanhakijoille maksettavista etuuksista. Tiivistettynä (ilman ateriaa, yksin, vastaanottokeskuksessa, per kk, ennen päätöstä);

Norja 1400€ (5hlön perhe!)
Sveitsi 1097€ (toimeentulotuki)
Tanska 804€ (ennen 1474€)
Ranska 343€
Suomi 316€
Ruotsi 229€
Itävalta 179€
Saksa 143€, 216€ 3kk:n jälkeen, 400€ 15kk:n jälkeen. (hinnoissa ruoat mukana)
Malta 130€ (ateria mukana)
Alankomaat 93-193€
Viro 90€
Espanja 82€
Italia 75€
Latvia 65€
Puola 55€
Britannia 51€
Belgia 30€
Luxemburg 25€ (ateria mukana)
Unkari 22€
Slovenia 18€
Tsekki 13€
Slovakia 12€
Liettua 10€
Portugali "Taloudellista apua saatavilla. Mahdollisuus hakea sosiaaliturvaa ja toimeentuloa."
Bulgaria -
Kroatia -
Kypros -
Romania -
Irlanti -
Kreikka -
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16745
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Pitäisi vuokrata auto Etelä-Italiassa. Ei tietenkään voi kuin päättyä huonosti, mutta miten voisi minimoida sähläyksen ja ongelmat ja pysyä silti kohtuullisessa hintaluokassa? Isot vuokraajat pitävät Collision Damage Waivereissaan tyypillisesti sellaista melkein parin tonnin omavastuuta, ja Theft Protectionissa vieläkin korkeampaa. Omavastuun lasku on joko tolkuttoman kallista tai siitä ei anneta mitään tietoja, kehotetaan vain neuvottelemaan paikallisesti paikan päällä. Auto Europe tarjoaa omaa omavastuuvakuutustaan heidän kauttaan vuokrattuihin autoihin suht järkevään hintaan - ainakin, jos ottaa auton joltain paikalliselta toimijalta (Sicily by car, Firefly tai Maggiore), mikä sekin kuulostaa vähän riskiltä. Onko kokemuksia ja suosituksia? Vagabondo? Elco? Euro-Pertti?

Olen aiemmin vuokraillut ainakin Europecarin kautta Toscanassa ja jonkun muun kautta Sisiliassa, eikä mitään ongelmia ole ollut. Jotenkin nyt tuntuu tuolla etelässä mantereella olevan takkuisempaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti:Pitäisi vuokrata auto Etelä-Italiassa. Ei tietenkään voi kuin päättyä huonosti, mutta miten voisi minimoida sähläyksen ja ongelmat ja pysyä silti kohtuullisessa hintaluokassa?
Ei taida olla mahdollista. Sun pitää lentää Roomaan, vuokrata auto sieltä ja ajaa Etelä-Italiaan.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9495
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Mä olen viimeaikoina käyttänyt rentalcarssia, joka tarjoaa omaa erillistä nollavastuuvakuutusta. Jää hinnassa autoliikkeiden vakuutuksia edullisemmaksi ja autoliikkeiden tarjonnastakin saa helposti blokattua edullisimman vaihtoehdon. Mahdollisessa ongelmatilanteessa toki hieman työläämpi, kun joutuu jälkikäteen sitten hakemaan omavastuun takaisin toisaalta. En osaa sanoa kuinka nätisti omavastuun korvaus sujuu, kun en ole vielä joutunut testaamaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16745
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Kiitos. Nopeasti katsottuna rentalcars.comin kautta saisi vaikka budgetin vuokra-auton sinänsä samaan hintaan kuin suoraan toimijalta, mutta edullisesti mukaan tuon rentalscarin oman täyssuojan, jonka pitäisi kattaa myös lasi-, rengas- ja pohjavauriot. Tässä kai ongelmana olisi pääasiassa se, että kun tosiaan mahdollinen omavastuuosuus pitää karhuta jälkikäteen rentalcarsilta eikä budgetilta, niin ilmeisesti budget tekisi vuokraustilanteessa kuitenkin omavastuuosuutta vastaavan katevarauksen luottokortille - mikä taas tuollapäin on helposti melkein 5000 euroa (paljonkohan mun luottokortissa on katemahdollisuutta....). Lisäksi tuntuu ikävältä tuo jälkikäteisasioiminen. Täytyy miettiä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6315
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja exsu »

Meillä on ollut Ranskassa ja Italiassa auto hotwiren kautta, mutta en kyllä muista ehtoja ulkoa.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9495
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

^^ Piti oikein tutkia vuokrausehtoja, kun ole tuolta etelästä koskaan vuokrannut tai oikeastaan edes käynyt korkeamman rikollisuusasteen takia. Varkausturvan 2300-3400€ omavastuuosuus tuntuu kyllä aikamoiselta ryöstöltä. Voiko tuollaista edes vakuutukseksi kutsua.

Kannattaa tarkistaa, mutta mulla on sellainen mielikuva, että rentalcars:n omavastuunpoisto olisi kattanut vain 2000€ omavastuuteen asti. Ihmettelin kesällä, että hassu raja siihen keksitty, kun eihän omavastuuosuudet ole lähelläkään sitä. Nyt ymmärrän syyn sen rajan olemassaoloon.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16745
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Joo. Paikallisista pienemmistä toimijoista kehutuimmalta vaikuttava Maggiore ei edes suostu myöntämään sellaista omavastuun poistoa, joka olisi voimassa myös eteläisimmissä maakunnissa, vaikka muualle Italiaan sen saa suht halvallakin. Isoilla ketjuillakin näyttää olevan oma politiikkansa noille alueille; tyypillisesti siten, että varkauksien varalle ei voi etelässä ostaa täyttä omavastuu-waiveria. Avis tosin antaa vain yhdet yleiset ehdot koko Italiaan, ja Finnairin plussalla saattaisi vielä jonkun alennuksenkin saada. Jos otan sen (törkeän kallis!), niin saa nyt sitten nähdä, myyvätkö kuitenkaan niin hyvän vastuu-waiverin kuin antavat ymmärtää vai eivät. Taas sitä sinisilmäistä suomipoikaa vedätetään!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16745
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Soitin Avikselle. Vaikka netissä väittävät, että on vain yhdet ehdot koko Italiaan, puhelimessa selvisi, etä itse asiassa parissa eteläisessä maakunnassa varkausomavastuuta ei saa laskettua alle 750 euron. Mitäköhän tästä tulee.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti:^ Soitin Avikselle. Vaikka netissä väittävät, että on vain yhdet ehdot koko Italiaan, puhelimessa selvisi, etä itse asiassa parissa eteläisessä maakunnassa varkausomavastuuta ei saa laskettua alle 750 euron. Mitäköhän tästä tulee.
750 eurolla suhaa jo aika paljon taksilla.
Universaali disclaimer.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6315
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja exsu »

Vuokra-autoihin kohdistuvat riskit lienevät suurin syy ko. alueen erikoishinnoittelulle.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16745
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Taksi ei oikein ole toimiva ratkaisu, kun olen vaikeuttanut elämääni rakentamalla niin tavattoman monimutkaisen kiertueohjelman syvälle sisämaahan pienestä barokkikaupungista toiseen, yhdestä masseriasta toiseen slow food agriturismoon. Kyllä mä auton tarvitsen, vaikka rahat ja hermothan tässä ilman muuta menee. Tosin kuvittelisin myös varkausriskin olevan pienempi, kuin jos asioisin isoissa automarketeissa tai yön yli isoissa satamakaupungeissa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3298
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Kysymys: Voiko mielestäsi 9v headbangerin ottaa mukaan Slipknotin keikalle Hartwall Areenalle maanantaina 18.1.2016? Ja permannolle tietenkin. Live Nationin sivuilla ei mainita ikärajoista.

Itse olin 12v ikäisenä tsekkaamassa sen aikaista raskasta rockia (Rainbow – Straight Between The Eyes Tour) äidin kyydissä ja se oli aivan helvetin makeeta. Ja siis ajat ovat muuttuneet.

Nyt jyrkkää tuomiota kehiin!
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25821
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Kait se riippuu sitä, miten porukka tuolla käyttäytyy. Itse en ole koskaan tuon kaltaisen bändin keikalla ollut.

Oman poikani kanssa olen aikoinaan ollut katsomassa AC/DC:tä permannolla, mutta AC/DC-fanithan ovat vanhoja äijänkäppänöitä kuten minä, eivät mitään hormonihuuruissa riehuvia sonneja.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11450
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Diddley Bow kirjoitti:Kysymys: Voiko mielestäsi 9v headbangerin ottaa mukaan Slipknotin keikalle...
Slipknothan on saakelin pelottava bändi, pelotti mua vaikka olin 28.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.