Sivu 492/533

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Lähetetty: 07.09.2017 8:25
Kirjoittaja James Potkukelkka
So Hard kirjoitti: 07.09.2017 8:02
exsu kirjoitti: 07.09.2017 7:59 Mites Kia? Niissä on niin pitkät takuut että se lähtisi kuitenkin kiertoon vielä takuu ajan (7v.) sisällä.
Takuu ei koske kuin tilanteita jossa ostat auton uutena.
Onko tämä joku Kia-spesifinen asia? Yleensähän takuu siirtyy.

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Lähetetty: 07.09.2017 8:25
Kirjoittaja exsu
Eli neljän tonnin arvioni oli ihan käypä. Hyvä, helpottaa vertailua.

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Lähetetty: 07.09.2017 8:30
Kirjoittaja So Hard
James Potkukelkka kirjoitti: 07.09.2017 8:25
So Hard kirjoitti: 07.09.2017 8:02
exsu kirjoitti: 07.09.2017 7:59 Mites Kia? Niissä on niin pitkät takuut että se lähtisi kuitenkin kiertoon vielä takuu ajan (7v.) sisällä.
Takuu ei koske kuin tilanteita jossa ostat auton uutena.
Onko tämä joku Kia-spesifinen asia? Yleensähän takuu siirtyy.
Olisi pitänyt tarkistaa. Olin väärässä, takuupelisäännöt on muuttunut sitten opiskeluaikojen. Ihme tempoilua.

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Lähetetty: 07.09.2017 8:38
Kirjoittaja James Potkukelkka
So Hard kirjoitti: 07.09.2017 8:30
James Potkukelkka kirjoitti: 07.09.2017 8:25
So Hard kirjoitti: 07.09.2017 8:02

Takuu ei koske kuin tilanteita jossa ostat auton uutena.
Onko tämä joku Kia-spesifinen asia? Yleensähän takuu siirtyy.
Olisi pitänyt tarkistaa. Olin väärässä, takuupelisäännöt on muuttunut sitten opiskeluaikojen. Ihme tempoilua.
Tarkoitatko, että aiemmin yleisestikin takuu koski vain ensimmäistä ostajaa, vai että Kian takuuehdot muuttuneet?

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Lähetetty: 07.09.2017 8:45
Kirjoittaja So Hard
James Potkukelkka kirjoitti: 07.09.2017 8:38Tarkoitatko, että aiemmin yleisestikin takuu koski vain ensimmäistä ostajaa, vai että Kian takuuehdot muuttuneet?
Sillon kuin sain oppini, käytetyn tavaran kaupassa takuun siirtyminen oli takuun antajan tahdon varassa.

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Lähetetty: 07.09.2017 8:47
Kirjoittaja James Potkukelkka
Vaihtoauton arvon määräytymisestä:

Mun mielestäni tässä on erilaisia autokauppiaita.

Tyyppi A jossa vaihtoautomallistossa on enemmän tikimisvaraa, joka sitten toteutaan niin, että oman autonsa kanssa vaihtoautokaupoille tulevalle tarjotaan sitten tikimisvaran verran "liikaa" ostajan autosta. Näin ostajalle tulee hyvä mieli, kun hänen autonsa arvostetaan hyvään hintaan. Mun käsittääkseni tämä on perinteinen autokaupan tekemisen tyyli. Esim. Rinta-Jouppi

Tyyppi B on käytössä uudemmilla nettiaikana aloittaneilla toimijoilla, joiden myytävien vaihtoautojen mallisto on valmiiksi hiukan edullisempi, mutta vastaavasti sitten vaihtajan oma auto arvostetaan realistisempaan hintaan. Tässä on se tsykolooginen ongelma, että vaikka väliraha jää samaksi kuin tyypin A autokaupassa, asiakasta harmittaa, että hänen rakas oma autonsa ja perheen silmäterä arvostetaan niin halvaksi. Myjän etu tässä on, että hänen myytävät autonsa on nimellisesti edullisempia kun ostaja vertailee autoja nykyään aina netissä. Esim Kamux

Eo. tilannetta kuvastaa se, että vaimon Touareg arvostettiin tyyppi A:ssa 20t:n arvoiseksi, tyyppi B:ssä 12 t arvoiseksi. Väliraha olisi lopulta tod. näk. molemmissa sama kalliimpaan vaihtaessa. A/B välimallissa Sports Car Center arvoksi tarjottiin 14t.

Mutta tosiaan kolme eri hyvityshintaa hyvin laajalla skaalalla, lopullinen väliraha tod. näk. sama. Mutta on tärkeä huomata, että jos saa omalle autolleen arvon tyypin A kauppiaalta, se ei päde tyypin B kaupassa.

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Lähetetty: 07.09.2017 8:47
Kirjoittaja James Potkukelkka
So Hard kirjoitti: 07.09.2017 8:45
James Potkukelkka kirjoitti: 07.09.2017 8:38Tarkoitatko, että aiemmin yleisestikin takuu koski vain ensimmäistä ostajaa, vai että Kian takuuehdot muuttuneet?
Sillon kuin sain oppini, käytetyn tavaran kaupassa takuun siirtyminen oli takuun antajan tahdon varassa.
:sir:

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Lähetetty: 07.09.2017 9:01
Kirjoittaja exsu
James Potkukelkka kirjoitti: 07.09.2017 8:47
Mutta tosiaan kolme eri hyvityshintaa hyvin laajalla skaalalla, lopullinen väliraha tod. näk. sama. Mutta on tärkeä huomata, että jos saa omalle autolleen arvon tyypin A kauppiaalta, se ei päde tyypin B kaupassa.
Tästä eilen väännettiin kotona miehen kanssa, että mitä kannattaa laskea nykyisen "arvoksi". Miehen mielestä suunnilleen se hinta, jolla niitä käytettyinä myydään, koska autokauppias haluaa tehdä kaupat ja sen kannattaa tarjota suurinta mahdollista hyvitystä. Mä taas ajattelin, että on meidän kannalta täysin yhdentekevää, tingataanko auton hintaa vai oman arvoa, kun molemmat eivät kuitenkaan toteudu. Jompaan kumpaan se autokauppias siis voittonsa kuitenkin laskee. Eli omalle autolle kannattaa määrittää joku reaaliarvo, joka on jonkin verran pienempi kuin ulkosmyyntihinta. Tuolla SH:n ehdottamalla 2/3 kaavalla sitä suunnilleen itsekin arvioin.

Ylipäätään tuo tinkimiskuvio on jotenkin älytön. Tuota autoa ostaessa pyynti oli jotain 8900 (kun muissa vastaavissa 9900). Lopulta maksoin sitä 6500, mikä tuntui prosentuaalisesti aika isolta pudotukselta hinnassa. Kai sitä pitää taaskin johonkin neuvotteluun varautua.

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Lähetetty: 07.09.2017 9:22
Kirjoittaja James Potkukelkka
Tässä tyyppi A vs B koulukunnissa näkyy erilaisina aikakausina eri tavalla tehty kauppa.

Ennen nettiaikaa myyjällä oli informaatioylivoima asiakkaaseen nähden. Asiakas ei ollut niin tietoinen autojen todellisesta arvosta ja saapui kauppaan potkimaan renkaita, huomasi unelmien vaihdokin (joka kyllä oli kallis, koska se oli niin hieno) ja mutta reilu kauppias tarjosi hyvän hyvityksen vanhasta ja kaupat syntyivät.

Nettiaikana asiakas näkee, että tuon Wanhan ajan A mallin kauppiaan pyyntihän on aivan liian kallis ja hän ei lähde hänen kauppaansa olleenkaan. Myyjällä ei ole enää informaatioetua ostajaan nähden.

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Lähetetty: 07.09.2017 9:39
Kirjoittaja So Hard
Autokauppiailla on kyllä edelleen pieni informaatioylivoima, koska heillä on käytössään toteutuneiden kauppojen hintatietoja - ilmeisesti alan toimijat vielä tekevät jonkinlaista tietojenvaihtoakin tältä osin. Netistä löytyy vain pyyntihintoja. Mutta joo, ei se ihme ole että vanhan ajan autokauppiaita kismittää.

http://www.is.fi/autot/art-2000000881591.html

Asiakkaat saavat nykyään myös ylivertaisesti tietoa siitä, että mikä kauppias on asiallinen ja mikä kusettaja. Esim. tämmöiset, joita jurppii että asiakas on pomo. No shit.

Edit. IS-linkin gallupin mukaan 52% haluaisi räjäyttää netin.

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Lähetetty: 07.09.2017 9:49
Kirjoittaja James Potkukelkka
So Hard kirjoitti: 07.09.2017 9:39 Autokauppiailla on kyllä edelleen pieni informaatioylivoima, koska heillä on käytössään toteutuneiden kauppojen hintatietoja
Totta,

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Lähetetty: 07.09.2017 10:35
Kirjoittaja Dynamo

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Lähetetty: 07.09.2017 11:01
Kirjoittaja James Potkukelkka
:sir:

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Lähetetty: 07.09.2017 11:05
Kirjoittaja James Potkukelkka
Osaat Dynamo varmaan sanoa, minkälainen bruttokate (myyntihinta-ostohinta) käytettyjen autojen myynnissä yleensä on?

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Lähetetty: 07.09.2017 11:08
Kirjoittaja sivustahuutaja
James Potkukelkka kirjoitti: 07.09.2017 8:47
Tyyppi B on käytössä uudemmilla nettiaikana aloittaneilla toimijoilla, joiden myytävien vaihtoautojen mallisto on valmiiksi hiukan edullisempi, mutta vastaavasti sitten vaihtajan oma auto arvostetaan realistisempaan hintaan. Tässä on se tsykolooginen ongelma, että vaikka väliraha jää samaksi kuin tyypin A autokaupassa, asiakasta harmittaa, että hänen rakas oma autonsa ja perheen silmäterä arvostetaan niin halvaksi.
Tuossa vaihtoehdossa asiakas myös joutuu ostamaan jonkun halvan paskan. Mitä kalliimman saa samalla välirahalla, sen parempi.

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Lähetetty: 07.09.2017 11:09
Kirjoittaja James Potkukelkka
sivustahuutaja kirjoitti: 07.09.2017 11:08
James Potkukelkka kirjoitti: 07.09.2017 8:47
Tyyppi B on käytössä uudemmilla nettiaikana aloittaneilla toimijoilla, joiden myytävien vaihtoautojen mallisto on valmiiksi hiukan edullisempi, mutta vastaavasti sitten vaihtajan oma auto arvostetaan realistisempaan hintaan. Tässä on se tsykolooginen ongelma, että vaikka väliraha jää samaksi kuin tyypin A autokaupassa, asiakasta harmittaa, että hänen rakas oma autonsa ja perheen silmäterä arvostetaan niin halvaksi.
Tuossa vaihtoehdossa asiakas myös joutuu ostamaan jonkun halvan paskan. Mitä kalliimman saa samalla välirahalla, sen parempi.
:)

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Lähetetty: 07.09.2017 11:24
Kirjoittaja sivustahuutaja
^

- mitäs maksoit?
- 70 tonnia
- Kiasta!? Oli vissiin kaikilla herkuilla?
- Ei niillä halvemmilla kehtaa ajaa

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Lähetetty: 07.09.2017 21:21
Kirjoittaja exsu
Vagabondo kirjoitti: 06.09.2017 22:23 Laitoin hakuhetosi nettiautoon ja lisäsin vielä automaatti-ilmastoinnin, koska se on vaan niin mukava. Mitä on joskus ollut vuokra-autona, niin Ford Focus on tuntunut hintaluokkaansa ihan kelvolliselta autolta ja niitä näyttää osuvan aika paljon määrittelemisiin ehtoihin. Luulisin, että farmari on Notea isompi.

Jos bensiini ei ole ihan ehdoton vaatimus, niin Volvon V50 mallia myytiin 2012 kattavalla business classic varustepaketilla edulliseen hintaan. Niitä saa nyt käytettynä 10 000 eurosta alkaen. Hintaansa nähden poikkeuksellisen hyvin varusteltuja (vakiona mm. Webasto ja nahkapenkit) ja laadukkaita autoja. Vaimo otti silloin aikoinaan tuollaisen leasing -autona itselleen, kun se oli paras mitä firman antamilla reunaehdoilla sai.
Mulla oli ennen Notea joku pieni farkkuvolvo, ehkä V40? No, se oli kuitenkin ihan hirmu hyvä ajaa. Diesel ei tunnu järkevältä näillä ajoilla, pitäisi varmaan ihan laskea. Ennen Volvoa oli Focus (ei farkku), se taas oli kurja peli. Jotenkin ei koskaan opittu pitämään toisistamme ja oikeastaan se myytiin vain siksi alle vuodessa pois. Hyvin profiloitu siis! Näiden lisäksi on ollut vain yksi auto, se oli Audi A2. Se on mahtava peli, mutta niillä aikaa olla ikää.

Pitää käydä viikonloppuna potkimassa renkaita.

Kiitos kaikille jo tähänastisesta!

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Lähetetty: 07.09.2017 22:04
Kirjoittaja Ylermi Ylihankala
Olen ajellut jonkin verran työpaikan ja appiukon Focuksilla. Ne perhanat natisevat rakentestaan, ilmeisesti jotkut muoviosat. Toivottavasti uudemmat vastaavat eivät natise.

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Lähetetty: 07.09.2017 22:09
Kirjoittaja Vagabondo
exsu kirjoitti: 07.09.2017 21:21
Vagabondo kirjoitti: 06.09.2017 22:23 Jos bensiini ei ole ihan ehdoton vaatimus, niin Volvon V50 mallia myytiin 2012 kattavalla business classic varustepaketilla edulliseen hintaan. Niitä saa nyt käytettynä 10 000 eurosta alkaen. Hintaansa nähden poikkeuksellisen hyvin varusteltuja (vakiona mm. Webasto ja nahkapenkit) ja laadukkaita autoja.
Mulla oli ennen Notea joku pieni farkkuvolvo, ehkä V40? No, se oli kuitenkin ihan hirmu hyvä ajaa. Diesel ei tunnu järkevältä näillä ajoilla, pitäisi varmaan ihan laskea.
Trafilla näkyy olevan laskuri. Laskin V50 1.6 dieselin mukaan.

VERON MÄÄRÄ
päivässä / vuodessa*
1.1.2017-
Perusvero: 0.444 / 162.060
Käyttövoimavero: 1.045 / 381.425
Yhteensä: 1.489 / 543.48

Ei tuossa ihan hirveästi voi hävitä, kun polttoaineen hinta ja kulutus jää hieman bensakoneen alapuolelle.

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Lähetetty: 07.09.2017 22:17
Kirjoittaja exsu
Kiitos!

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Lähetetty: 07.09.2017 23:03
Kirjoittaja Dynamo
Jos V50 dieselin meinaa ostaa, niin kannattaa tsekata, että onko sen pdf-filtteri (hiukkasloukku) sellainen joka tulee vaihtaa 120tkm välein vai sellainen jolla voi ajella ihan valmistajan tarkoittamana pidemmän matkaa. Molempia on, en muista milloin tuo 120tkm ja vaihtoon -suodatin poistui valmistuksesta.

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Lähetetty: 08.09.2017 8:31
Kirjoittaja Vagabondo
Dynamo kirjoitti: 07.09.2017 23:03 Jos V50 dieselin meinaa ostaa, niin kannattaa tsekata, että onko sen pdf-filtteri (hiukkasloukku) sellainen joka tulee vaihtaa 120tkm välein vai sellainen jolla voi ajella ihan valmistajan tarkoittamana pidemmän matkaa. Molempia on, en muista milloin tuo 120tkm ja vaihtoon -suodatin poistui valmistuksesta.
Volvon V50:stä ei kannata ostaa kuin noita viimeisen vuoden, eli 2012, business classic varustepaketin autoja, koska niissä oli samaan rahaan huomattavasti perusautoa parempi varustelu. En muistanut, että hiukkasloukusta olisi tarvinnut koskaan välittää . Katsoin netistä sen vuoden ohjekirjan läpi ja siellä ei aiheesta mainita mitään, joten vaihdettavat on ilmeisesti vanhemmissa malleissa. Hain vielä rekkarilla varaosaliikkeen tietokannasta, niin ilmoitti, ettei kyseiselle rekkarille ole hiukkasloukkuja.

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Lähetetty: 08.09.2017 10:37
Kirjoittaja Dynamo
^
On noissa viimeisimmissäkin hiukkasloukku, mutta se ei ole tuo 120tkm välein huolto-ohjelman mukaan vaihdettava.

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Lähetetty: 08.09.2017 10:48
Kirjoittaja Vagabondo
Dynamo kirjoitti: 08.09.2017 10:37 ^
On noissa viimeisimmissäkin hiukkasloukku, mutta se ei ole tuo 120tkm välein huolto-ohjelman mukaan vaihdettava.
Yes yes, sitä tarkoitin, mutta ehkä vähän hämärin sanakääntein.

Mutta ei nuo vaihdettavatkaan hiukkasloukut enää ole mikään katastrofi. Noita tarvikeloukkuja näytti saavan 400 kahtapuolen vähän autosta riippuen. Ei nyt mikään maatakaatava huoltokustannus 120tkm kohti, mutta toki parempi kun ei tarvitse vaihdella.