Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
didi

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja didi »

Pyry-Matias kirjoitti: Muistan omaa asuntoani ostaessani olleeni kohtuu pihalla käytännöistä. Kyselin kovasti etukäteen kavereilta ja vanhemmilta, mutta silti olo oli epävarma. Kaikki tuntui niin suurelta ja lopulliselta.

Suosittelen, että otat vaikkapa oman isäsi tai muun käytännön asioista tietävän mukaasi, koska varmasti tulet törmäämään termeihin ja asioihin, joita et tunne, ja koko ajan ei kehtaisi keskeyttää ja kysyä.

Vieläkin hieman puistattaa oman kauppani nopea tahti ja se oma epävarmuus ja tietämättömyys.
Nappaan huomenna mukaan sekä äidin että isän. Asunnon osto ja lainan ottaminen ovat kuitenkin mielestä huikean isoja juttuja. Jos olisin ollut vähän fiksumpi, olisin ottanut selvää eri lainatyypeistä ja vastaavista jo kauan aikaa sitten. Mitäköhän tykkäisivät siellä sampopankissa, jos ottaisin pikkusiskon nordealla työskentelevän poikaystävän neuvotteluavuksi =P

Mulla on kans vähän hurjan nopea tahti. Maanantaina vasta aloin ylipäätänsä puuhata muuttoa ja miettiä vaihtoehtoja. Se tuntuisi vain jotenkin turhalta maksaa 600€/kk asunnosta joka on öh.. no ei niin kiva, kun voisin maksaa satasen vähemmän kuussa asumisesta, ja jolloin osa jää kuitenkin itselleni säästöön. Ja jos vaikka tulisikin, jotain päätöstä suuntaan, että jatkaisimme suhdetta tai löytäisin uuden, niin tulot ovat sen verran hyvät, että asunnon voisi pitää sijoituksena, pistää vuokralle tms.

Eihän avokki pakota minua muuttamaan nopeasti pois, saisin jäädä vielä toviksi, mutta en pysty olla täällä. Mielikuvitus alkaisi laukata, ja näinä parina päivänä tehty surutyö olisi ollut yhtä tyhjän kanssa.. ja sitten surisin jatkuvasti, että enää kolme viikkoa täällä, enää kaksi viikkoa jne. Nyt olen päässyt jo niin pitkälle, että en ole itkenyt tänään vielä kertaakaan =D

Hmm.. ehkä vanhemmat saavat auttaa minua tuossa tarjouksen määrittelemisessä. Mä voin olla hiljaa, vähän nyökkäillä ja maksaa. Haluaisin niin paljon juuri tuon huomisen asunnon, se näytti heti kodilta.
Bhven

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Vaola kirjoitti:Muista sitten MGandhi, ettei kiltin kanssa käytetä kalsareita. :P
Ja ravintolassa pitää laulaa itkevää huilua ja näyttää sitä huilua kaikille.
Avatar
Greppirauta
Kitisijä
Viestit: 5
Liittynyt: 17.06.2007 22:08
Paikkakunta: Eteläinen suomi

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Greppirauta »

syttiK kirjoitti:
Niba kirjoitti:En aio ainakaan yksin ostaa mitään!
Sillä jos perheeni huoltaja kuolee, niin kuka maksaa lainat!
:shock: :P
Takaajille jää tiätty osansa! Mä en taas koskaan takaa kenenkään lainaa.
Tästäkin selviää nykyään rahalla.
Elämä giharalla....
Tix

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Tix »

didi kirjoitti:Hei neuvokaan tyhmää. Te ketkä olette ostaneet asuntoja. Mitä tarkoittaa tarjouksen tekeminen? Miksi tulee tehdä tarjous jos kerran ilmoituksessa on myyntihinta? Onko tarkoitus yrittää saada hintaa alemmas vai sitten kuitenkin tarjota enemmän kuin mitä ilmoituksessa sanotaan. Eli pitääkö mukisematta maksaa sen hinta mitä ilmoituksessa on?

Meitsi menee huomenna tekemään tarjousta ja sitten toivon, että myöntävät pankissa sen jälkeen lainan :mrgreen:
Välittäjät vie eteenpäin kaikki tarjoukset jotka on >90% pyyntihinnasta. Pyyntihinta on pyyntihinta. Jos ei ole välittäjää, sitten kannattaa miettiä kuinka paljon koittaa tinkiä. Selvitä alueen hintoja muualta jos mahdollista. Heinäkuussahan se asuntohintojen palvelu aukeaa toteutuneiden kauppojen osalta... alueen toteutuneet neliöhinnat selviää sieltä aika näpsysti.

En ole kyllä koskaan kuullut kenestäkään joka olisi maksanut pyyntihintaa muulle kuin rakennusliikkelle. Ehkä sellaisiakin on. Omaksi turvaksesi käy kuitenkin ensin hakemassa lainanlupaus kiertelemällä parikin pankkia ennen kuin teet tarjousta.

Kaveri hoiti tuon tarjouskierroksen sillä, että soitti myyjälle, sanoi että jätetään paskanjauhanta väliin ja kysyi, että mihin hintaan tuo oikeasti lähtee, sano numero niin minä sanon kyllä tai ei. 20.000 € tippui ja kauppakirjaan nimet samana päivänä.
didi

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja didi »

Greppirauta kirjoitti: Kilpailuta pankit, eli juokse kaikki mahdolliset läpi. Siinä matkan varrella oppii urvelokin lainoista, koroista, maksuajoista, maksutavoista aikasteen paljon.
Ziisus, en mä muistanut tuota kilpailuttamista. Mä haluan sen yhden tietyn kämpän. Tämä voipi räjähtää reisille.

Millaisia hintaeroja eri pankkien lainoilla sitten voi olla? Voi luoja. Mä taidan juosta ympäriinsä pussi päässä...
Tix

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Tix »

didi kirjoitti:Haluaisin niin paljon juuri tuon huomisen asunnon, se näytti heti kodilta.
Älä missään nimessä anna myyjän tietää tuota. Tenttaa alueesta, kosteusvaurioista, remonteista, tulevista remonteista jne. epätoivoon saakka. Kun sitten vihdoin säälistä teet tarjouksen joka on -5% pyyntihinnasta niin vastaus voi olla se mitä haetaan.
didi

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja didi »

Tix kirjoitti: En ole kyllä koskaan kuullut kenestäkään joka olisi maksanut pyyntihintaa muulle kuin rakennusliikkelle. Ehkä sellaisiakin on. Omaksi turvaksesi käy kuitenkin ensin hakemassa lainanlupaus kiertelemällä parikin pankkia ennen kuin teet tarjousta.
Hmm.. kävin tosiaan jo maanantaina pankissa hakemassa ihan vain lainaa mahdollisia vuokratakuuta ja ensimmäistä vuokraa varten, kun on nyt tämä matka .. muuten olisikin ollut rahaa tarpeeksi kasassa. Silloin pankkimiekkonen sanoi, ettei pitäisi olla mitään ongelmaa saada jopa sadantuhannen lainaa, mikäli päätyisinkin vuokra-asunnon sijaan ostamaan oman asunnon. Soitin hänellä vielä tänään pariin otteeseen jutellakseni lisää asiasta. Omaan korvaan lainanlyhennykset kuulostivat oikein kohtuullisilta.
Tix

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Tix »

didi kirjoitti:Millaisia hintaeroja eri pankkien lainoilla sitten voi olla? Voi luoja. Mä taidan juosta ympäriinsä pussi päässä...
Viitekorkoa kannattaa hiukan ensin miettiä, haluaako korkoriskin vai hiukan kalliimman kiinteän tuomaan turvaa. Älä missää nimessä ota primekorkoa, oli pankki mikä tahansa - kusetus nro 1. Pyydä tarjoukset 12 kk euriborilla ja 10 vuoden kiinteällä korolla.

Hintaeroja tulee mm. siitä, että mikä on marginaali viitekoron päälle (+0,4% on hyvä, +0,5% kohtuullinen ja kaikki muu silkkaa kusetusta) ja minkäänlaisia perustamiskuluja tai nostomaksuja tms. ei pidä maksaa, niille pitää sanoa heti kärkeen että älkääs nyt naurattako. Lisäksi on hyvä neuvotella valmiiksi mahdollisuus muuttaa kuukausierää maksutta ainakin pari kertaa laina-aikana.

Lainan hinta laskee muuten sitten aika nätisti jos isi ja äiti lupaa oman kämppänsä vakuudeksi, olettaen että sinulla ei ole säästöjä/valtiontakausta/muita vakuuksia 30% asunnon hinnasta.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18766
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Niba »

Tix kirjoitti:
didi kirjoitti:Haluaisin niin paljon juuri tuon huomisen asunnon, se näytti heti kodilta.
Älä missään nimessä anna myyjän tietää tuota. Tenttaa alueesta, kosteusvaurioista, remonteista, tulevista remonteista jne. epätoivoon saakka. Kun sitten vihdoin säälistä teet tarjouksen joka on -5% pyyntihinnasta niin vastaus voi olla se mitä haetaan.
Lakimiehet on ketkuja, ne tuntuu tietävän.
Tietysti oma maksukyky ja varautuminen tuleviin koronnousuihin on ok.
Laskea pitää
Pyyhin Netikettiin..
didi

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja didi »

Tix kirjoitti: Älä missään nimessä anna myyjän tietää tuota. Tenttaa alueesta, kosteusvaurioista, remonteista, tulevista remonteista jne. epätoivoon saakka. Kun sitten vihdoin säälistä teet tarjouksen joka on -5% pyyntihinnasta niin vastaus voi olla se mitä haetaan.
Mä laitan vanhemmat kyselemään. Äiti on hyvä noissa tiukoissa ja isi tyhmissä kysymyksissä. Mä voin seurata vierestä ja oppia.

Tulevat remontit ja vastaavat kävin jo puhelimessa myyjän kanssa läpi, ja minulla on talon asioista 32 sivua mustaa valkoisella.
didi

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja didi »

Tix kirjoitti:Viitekorkoa kannattaa hiukan ensin miettiä, haluaako korkoriskin vai hiukan kalliimman kiinteän tuomaan turvaa. Älä missää nimessä ota primekorkoa, oli pankki mikä tahansa - kusetus nro 1. Pyydä tarjoukset 12 kk euriborilla ja 10 vuoden kiinteällä korolla.

Hintaeroja tulee mm. siitä, että mikä on marginaali viitekoron päälle (+0,4% on hyvä, +0,5% kohtuullinen ja kaikki muu silkkaa kusetusta) ja minkäänlaisia perustamiskuluja tai nostomaksuja tms. ei pidä maksaa, niille pitää sanoa heti kärkeen että älkääs nyt naurattako. Lisäksi on hyvä neuvotella valmiiksi mahdollisuus muuttaa kuukausierää maksutta ainakin pari kertaa laina-aikana.

Lainan hinta laskee muuten sitten aika nätisti jos isi ja äiti lupaa oman kämppänsä vakuudeksi, olettaen että sinulla ei ole säästöjä/valtiontakausta/muita vakuuksia 30% asunnon hinnasta.
Enköhän mä pelaisi varman päälle, ja ottaisin vähempiriskisen vähän kalliimman koron. Kannattaisikohan ottaa puolet ja puolet lainasta eri öh.. eri euriboreilla (Kuulostako melkein ammattilaiselta?)

Damn.. jos olisin rahaa jo säästössä.. vastavalmistuneella tradenomilla ei ole hurjasti säästöjä vielä ehtinyt kertyä. Mä järkeilin asiaa niin, että se mitä menetän mahdollisesti siinä, etten välttämättä kilpailu pankkeja, korvautuu sillä, että en heitä esimerkiksi muutamaan kuukauteen rahaa kankkulankaivoon eli vuokraan.

En mä halua vanhempia takaamaan minun lainaani, ja tiedän, etteivät vanhemmat periaatteesta haluaisi siihen ryhtyä.
Avatar
syttiK
Kitisijä
Viestit: 1116
Liittynyt: 05.04.2006 11:10
Paikkakunta: kiimakaupuNki

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja syttiK »

didi kirjoitti: Enköhän mä pelaisi varman päälle, ja ottaisin vähempiriskisen vähän kalliimman koron. Kannattaisikohan ottaa puolet ja puolet lainasta eri öh.. eri euriboreilla (Kuulostako melkein ammattilaiselta?)
Meillä on puolet ja puolet.

Nyt korkojen noustessa on korkoerät ollu hieman korkeempia mitä silloin ostaessa, mutta eipä noi hirveesti oo kumminkaan heitelly.
Hei ämmä, sulla on väärä asenne.
Tix

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Tix »

didi kirjoitti:Enköhän mä pelaisi varman päälle, ja ottaisin vähempiriskisen vähän kalliimman koron. Kannattaisikohan ottaa puolet ja puolet lainasta eri öh.. eri euriboreilla (Kuulostako melkein ammattilaiselta?)
Se voi olla ihan fiksua sekin. Riippuu vähän mitä ajatuksia on. Jos haluaa varmuudella kiinteän kuukausierän 10 vuodeksi niin asia on pihvi. Jos taas kuvittelee, että haluaa välillä tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä, niin ainakin osa lainasta kannattaa ottaa vaihtuvakorkoiseksi sen takia, että niissä ylimääräiset lyhennykset eivät aiheuta ns. korkosakkoa.
didi kirjoitti:Damn.. jos olisin rahaa jo säästössä.. vastavalmistuneella tradenomilla ei ole hurjasti säästöjä vielä ehtinyt kertyä. Mä järkeilin asiaa niin, että se mitä menetän mahdollisesti siinä, etten välttämättä kilpailu pankkeja, korvautuu sillä, että en heitä esimerkiksi muutamaan kuukauteen rahaa kankkulankaivoon eli vuokraan.

En mä halua vanhempia takaamaan minun lainaani, ja tiedän, etteivät vanhemmat periaatteesta haluaisi siihen ryhtyä.
No periaatteessa laina tarvitsee aina täydet vakuudet, muuten se on kalliimpaa. Ensiasunnon ostaja saa 15% valtiontakausta, ja asunto kattaa 70%. Ylimääräistä vakuutta/säästöjä tarvitsee siis 15% ostohinnasta. Helpoiten asia ehkä ratkeaisi sillä, että ottaisit 2 lainaa, joista toinen olisi se mikä puuttuu 15% ja sopisitte, että se maksetaan ensin pois ja vanhempasi panttaisivat/takaisivat sen. Silloin heidän vastuunsa olisi aika pieni ja lyhytaikainen.
didi

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja didi »

Tix kirjoitti:No periaatteessa laina tarvitsee aina täydet vakuudet, muuten se on kalliimpaa. Ensiasunnon ostaja saa 15% valtiontakausta, ja asunto kattaa 70%. Ylimääräistä vakuutta/säästöjä tarvitsee siis 15% ostohinnasta. Helpoiten asia ehkä ratkeaisi sillä, että ottaisit 2 lainaa, joista toinen olisi se mikä puuttuu 15% ja sopisitte, että se maksetaan ensin pois ja vanhempasi panttaisivat/takaisivat sen. Silloin heidän vastuunsa olisi aika pieni ja lyhytaikainen.
Mulla ei kyllä sitten taida olla muuta vaihtoehtoa, kuin ottaa vähän kalliimpaa lainaa. Vanhemmat palaavat kohta reissusta, täytynee lähteä kuuntelemaan heidän mielipiteitään asiasta. Nooh, katsoo nyt miten asiat lähtevät lutviutumaan.

Nyt on vähän sellainen olo, että itku saattaa tulla. isosti. Snif!
Tix

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Tix »

didi kirjoitti:Mulla ei kyllä sitten taida olla muuta vaihtoehtoa, kuin ottaa vähän kalliimpaa lainaa. Vanhemmat palaavat kohta reissusta, täytynee lähteä kuuntelemaan heidän mielipiteitään asiasta. Nooh, katsoo nyt miten asiat lähtevät lutviutumaan.

Nyt on vähän sellainen olo, että itku saattaa tulla. isosti. Snif!
No se vakuudeton 15% on varmaankin sitten sellaisella 0,7 - 0,8% marginaalilla. Just näistä vakuudettomista omasäästöosuuslainoista rahoitustarkastus on älähdellyt .. mutta ne on käytäntö.
Chap

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Chap »

Pari lisäystä didille:
1. Jos et halua juuri nyt miettiä lainaehtoja viimeiseen yksityiskohtaan saakka, kannattaa ottaa euribor 12 kk sidottu laina. Lainaehdot voi neuvotella milloin tahansa uusiksi.
2. Jos vähän puristaa, marginaalin pitäisi saada 0,3 %:iin. Voi esim. sanoa, että Osuuspankki lupasi 0,3 %, mutta pysyn oman pankin asiakkaana, jos saan saman. Vaikket saisikaan ihan noin alas marginaalia, saanet ainakin kilpailukykyisen tarjouksen.
3. Tarjouksen voi myös tehdä ehdollisena, esim. pankin lainalupauksen varmistuminen on ehto tarjoukselle.
SaintJohnPerse

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja SaintJohnPerse »

didi kirjoitti:Hei neuvokaan tyhmää. Te ketkä olette ostaneet asuntoja. Mitä tarkoittaa tarjouksen tekeminen? Miksi tulee tehdä tarjous jos kerran ilmoituksessa on myyntihinta? Onko tarkoitus yrittää saada hintaa alemmas vai sitten kuitenkin tarjota enemmän kuin mitä ilmoituksessa sanotaan. Eli pitääkö mukisematta maksaa sen hinta mitä ilmoituksessa on?

Meitsi menee huomenna tekemään tarjousta ja sitten toivon, että myöntävät pankissa sen jälkeen lainan :mrgreen:

Saadaksesi hieman suuntaa onko asunnon hinnat kohdallaan kannattaa katsoa saman postinumero alueen keskimääräiset neliöhinnat samankokoisissa asunnoissa. Ota vaikka Etu-ovesta/oikotiestä haku. Toteutuneet neliöhinnathan eivät vielä ole julkisia, joten jos pystyt odottamaan siihen saakka odottaa, niin saat hieman faktaa mitä kannattaisi tarjota. Ilmaahan asuntojen pyyntihinnoissa on aina, koska omistajat yrittävät saada ainakin välittäjän palkkion saada kuitattua.


Kannattaa kiinnittää huomiota myös juuri niihin yhtiövastikkeisiin ja rahoitusvastikkeisiin saadakseen selville mitä ne asumiskustannukset loppujen lopuksi ovat. Pieni yhtiövastike voi tarkoittaa sitä, että pari kertaa vuodessa peritään ns. ylimääräinen yhtiövastike. Kannattaa myös varautua siihen, jos rahoitusvastiketta ei ole laisinkaan, talo on vanha eikä päätettyjä korjauksia ole, niin sellainen pieni putkiremontti "saattaa" olla tulossa, mutta talon mummot ovat vastustaneet hoito/korjausvastikkeen nostamista. Ja kun remppa tulee, niin kassassa ei olekaan yhtään rahaa. Onko taloyhtiöllä yhtään vuokratuloja?

Jos saat, jostain selville kuinka kauan asunto on myynnissä, niin siitä voi olla hyötyä, kun miettii mitä kannattaa tarjota: ts. Jos asunto on ollut vasta viikon tai kaksi myynnissä, niin myyjät eivät välttämättä ota kovin pieniä tarjouksia vastaan, mutta jos asunto on ollut myynnissä kolme kuukautta ja vielä tyhjillään, niin myyjät/välittäjä saattavat olla sen verran väsyneitä, että pienempikin tarjous voi mennä läpi. Tästä voit saada suuntaa laittamallla esim. Oikotiehen hakuun "vanhimmat ensin", jos asunto on ns. listan alkupäässä, niin se on voinut olla ties kuinka kauan myynnissä.
didi

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja didi »

kiitoksi vinkeistä kaikille. kai mä tästä selviän.. viisi itkua tulla tänään, mikä on huomattavasti parempi kuin eilen :P
Avatar
Greppirauta
Kitisijä
Viestit: 5
Liittynyt: 17.06.2007 22:08
Paikkakunta: Eteläinen suomi

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Greppirauta »

didi kirjoitti:kiitoksi vinkeistä kaikille. kai mä tästä selviän..
Kyllä siitä selviää...ja ajan myötä unohtaa. Itku vaihtuu vitutukseksi ja vitutus tyhjiöksi ja tyhjiö elämäksi ;) Ja mä oon sitä mieltä, että näiden kokemusten jälkeen kropassa on aina yks uus kohta johon ei voi enää sattua :D

Tsemppiä! Ja rohkeutta astua_iki_omaan elämään!

edit - rohkeus lienee parempi asia kun roheus
Elämä giharalla....
elco

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja elco »

Siis tässä on nyt siinä mielessä vaarallinen case, että liikkeellä on tunnekuohuinen naisenpuolikas, joka haluaa nimenomaisen kämpän. Elikä vaara on ilmeinen, että välittäjänniljake nauraa koko matkan pankkiin.

Tarjoa aluksi max 90%. Kun teet tarjouksen niin vihollinen tekee usein vastatarjouksen, jos ollaan alueella.

Ole valmis häviämään kauppa - aina löytyy muita vähintään yhtä kivoja kämppiä. Muuta veke sieltä yhteiskämpästä, jos ahistaa - mene vaikka Kämppiin, jos rahalla ei ole väliä.

Ja rahallahan on väliä: mieti paljonko joudut painamaan duunia, että saat esim. tehtyä viisi tonnia netto. Kaupantekotilanteessa on mahdollista tehdä helpommin rahaa kuin mitenkään muuten arkielämässä. Ts. tinkaa aina vielä se viimeinen tonni.
didi

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja didi »

elco kirjoitti:Siis tässä on nyt siinä mielessä vaarallinen case, että liikkeellä on tunnekuohuinen naisenpuolikas, joka haluaa nimenomaisen kämpän. Elikä vaara on ilmeinen, että välittäjänniljake nauraa koko matkan pankkiin.

Tarjoa aluksi max 90%. Kun teet tarjouksen niin vihollinen tekee usein vastatarjouksen, jos ollaan alueella.

Ole valmis häviämään kauppa - aina löytyy muita vähintään yhtä kivoja kämppiä. Muuta veke sieltä yhteiskämpästä, jos ahistaa - mene vaikka Kämppiin, jos rahalla ei ole väliä.

Ja rahallahan on väliä: mieti paljonko joudut painamaan duunia, että saat esim. tehtyä viisi tonnia netto. Kaupantekotilanteessa on mahdollista tehdä helpommin rahaa kuin mitenkään muuten arkielämässä. Ts. tinkaa aina vielä se viimeinen tonni.
Hyvin kiteytetty =)

Mä vaan sitä mietin, että jos toisena vaihtoehtona on asunnon vuokraaminen.. ja noissa asunnoissa mitkä kelpaisivat minulle ja olisivat sopivan matkan päässä molemmista työpaikoista on aika korkeat vuokrat. Ainakin noissa asunnoissa mitä olen katsellut, vuokra-asunnoissa siis, on sitouduttava siihen asuntoon ja vuokraan vuodeksi. Mitä tulisikaan maksamaan vuoden verran asunnossa jonka vuokra on 600/kk.

Mutta juu, ehdotukset otetaan huomioon. Mä laitan vanhukset hoitamaan tuon tinkaamisen.. mä oon itse vaan über nössö. Nyt vaan on pakko mennä nukkumaan. Voimat pois, itku ja syömättömyys pistää veteläksi.
Avatar
ak
Kitinän uhri
Viestit: 593
Liittynyt: 14.08.2005 21:20

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja ak »

didi kirjoitti:Hei neuvokaan tyhmää. Te ketkä olette ostaneet asuntoja. Mitä tarkoittaa tarjouksen tekeminen? Miksi tulee tehdä tarjous jos kerran ilmoituksessa on myyntihinta? Onko tarkoitus yrittää saada hintaa alemmas vai sitten kuitenkin tarjota enemmän kuin mitä ilmoituksessa sanotaan. Eli pitääkö mukisematta maksaa sen hinta mitä ilmoituksessa on?

Meitsi menee huomenna tekemään tarjousta ja sitten toivon, että myöntävät pankissa sen jälkeen lainan :mrgreen:
Muiden hyvien neuvojen lisäksi vielä tosta tarjoamisesta omakohtainen kokemus: Tein tarjouksen (oli voimassa 12.00 seuraavaan päivään asti). Myyjä teki vastatarjouksen jonka itse hyväksyin. Välittäjä halusi minun tekevän tämän kirjallisesti välitysliikkeen tarjouslomakkeella. Siinä kohtaa, kun kauppujen teko ajankohta oli sovittuna ja siihen oli enää muutama päivä aikaa olin erittäin iloinen, että täytin tuon lomakkeen huolellisesti, kun välittäjä soitti ja rupesi muistuttamaan, että asuntohan vapautuu vasta 1,5 kk kuluttua. Olin onneksi merkannut, että avaimet käteen kaupan yhteydessä, jossa sitten pysyttiin ja välittäjä hyvitti sotkun omasta palkkiostaan myyjälle.

Suosittelen laskemaan itse huolella paljon on varaa maksaa ja millaisella maksuajalla. Pankit tarjosivat itselleni ainakin reilusti enemmän lainaa, kuin mitä minulla oli halua ottaa. Mieti kannattaako elää seuraavat 20 vuotta pelkillä nuudeleilla ;) Kannattaa tarkistuttaa ne omat laskelmat vielä jollain muulla, jos ei ole ihan varma.

Vaikka se kyseinen asunto tuntuisi juuri nyt ainoalta ja oikealta niin mieti oikeasti tarkkaan. Selvitä tulevat remontit, mahdoliset ympäristöön vaikuttavat hankkeet (kaavamuutokset jne.).

Itsellä oli kiikarissa 15. kerroksen asunto, mutta "hiukka" laski kiinnostusta, kun suoraan kohdalle oli haussa kaavamuutos 22 kerroksiselle talolle.
Avatar
ak
Kitinän uhri
Viestit: 593
Liittynyt: 14.08.2005 21:20

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja ak »

didi kirjoitti:Mitä tulisikaan maksamaan vuoden verran asunnossa jonka vuokra on 600/kk.
7200 e.

Mutta, esim. vaikka 80k€ * 5% korkoa on ekana vuonna 4000e. Päälle vaikka 100e/kk vastiketta = 1200e eli yhteensä 5200e. Eroa siihen vuokraan jää 2000e, mutta mutta irtoaako se kämppä tohon hintaan? Montahan sataa euroa per neliö keskiverto putkiremppa kustantaa? Korosta saa tietty korkohyvityksen verotuksessa, mutta jos tuolla rahalla meinaa selvitä lainan lyhennyksestä niin ei se hirveästi vielä 500e/kk erällä lyhene. Jos lainatarve on tota suurempi niin ero on tietenkin entistä pienempi. Jos kämpästä vahingossa maksaa vaikka vain 5000e ylimääräistä, kun halusi just sen niin...
Avatar
syttiK
Kitisijä
Viestit: 1116
Liittynyt: 05.04.2006 11:10
Paikkakunta: kiimakaupuNki

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja syttiK »

ak kirjoitti:[Montahan sataa euroa per neliö keskiverto putkiremppa kustantaa?
Tääl pyörii hinnat 300-500e/m2. Hinnat noissakin nousee koko ajan verrattuna siihen, mitä ne oli vuosi sitten.
Hei ämmä, sulla on väärä asenne.
didi

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja didi »

Kiitoksia kaikille avusta ja neuvoista. Mä klaarasin sen. Ei se ollutkaan niin hirveää.