Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23547
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Yritin bongata Yann Arthus-Bertrandin eilen töllöstä bongaamaani valokuvaa kohti juoksevasta leijonasta jostain kaupasta, muttei löydy. Help.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Edith

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Edith »

Kantsiiko ottaa tapaturmavakuutus? Kun siis käsittääksenihän Suomessa kyllä pääsee julkisiin sairaaloihin ihan kivasti, jos johonkin onnettomuuteen tai tapaturmaan joutuu. Äitini, joka siis jatkuvasti puuttuu elämääni, vaikka olen jo iso tyttö, on saanut päähänsä, että minun pitäisi sellainen ottaa. Mitä järkeä tommosessa vakuutuksessa olis? Äitinikään ei osaa vastata, mutta on tämän päähänpinttymänsä kanssa soitellut mulle pari viikkoa noin päivittäin, että joko oon vakuutuksen hankkinu.
BettyB.

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Edith kirjoitti:Kantsiiko ottaa tapaturmavakuutus? Kun siis käsittääksenihän Suomessa kyllä pääsee julkisiin sairaaloihin ihan kivasti, jos johonkin onnettomuuteen tai tapaturmaan joutuu.
Kyllähän sinne pääsee, muttei se ilmaista ole.
Geetzu

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Joo ei tosiaankaan ilmaista. Oma tapaturmavakuutus taitaa maksaa about 20e vuodessa jos en ihan väärin muista. Ei kyllä haisuakaan mitä se korvaa, vakuutuksethan otetaan vaan accidentteja karkottamaan. :D
BettyB.

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Geetzu kirjoitti: Ei kyllä haisuakaan mitä se korvaa, vakuutuksethan otetaan vaan accidentteja karkottamaan. :D
Jos sattuu olemaan tällästä soheltavaa sorttia kuten minä, niitä kannattaa olla tuplasti. Mulla on yksi töistä ja toinen omalla rahalla. Kato, tekevälle sattuu ;)
Geetzu

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

BettyB. kirjoitti:
Geetzu kirjoitti: Ei kyllä haisuakaan mitä se korvaa, vakuutuksethan otetaan vaan accidentteja karkottamaan. :D
Jos sattuu olemaan tällästä soheltavaa sorttia kuten minä, niitä kannattaa olla tuplasti. Mulla on yksi töistä ja toinen omalla rahalla. Kato, tekevälle sattuu ;)
Mä oon niin hyvä-onninen, etten oo koskaan rikkonu itteeni. No joskus sain turpaan mut en muista oliko vakuutusta sillon ja kuka makso mitäkin... Mutta siis ei mitään nyrjähdyksiä yhtään mitään! Vaikka liikun pirusti ja vittuilenkin aika paljon. Onni voi kääntyä, tsekkaan ne vakuutukset läpi. ;)
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16745
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Edith kirjoitti:Kantsiiko ottaa tapaturmavakuutus? Kun siis käsittääksenihän Suomessa kyllä pääsee julkisiin sairaaloihin ihan kivasti, jos johonkin onnettomuuteen tai tapaturmaan joutuu. Äitini, joka siis jatkuvasti puuttuu elämääni, vaikka olen jo iso tyttö, on saanut päähänsä, että minun pitäisi sellainen ottaa. Mitä järkeä tommosessa vakuutuksessa olis? Äitinikään ei osaa vastata, mutta on tämän päähänpinttymänsä kanssa soitellut mulle pari viikkoa noin päivittäin, että joko oon vakuutuksen hankkinu.
No vaikka tavallaan tietysti ärsyttää osaltaa osallistua tähän nykytrendiin, jonka mukaan julkisella puolella käyvät vain ne, jotka eivät muualle pääse, niin ihan egoistisessa mielessä olen kyllä tapaturmavakuutuksestani aika iloinen. Esimerkkinä vaikkapa se, kun kymmenisen vuotta sitten taitoin polveni aika perusteellisesti. Julkisen puolen sairaalassa asiaa ihmeteltiin vähän ja käskettiin tulla kuukauden päästä takaisin jos polvi vielä vaivaa. Painelin sitten Diakonissalaitokselle TV:stä tuttujen urheilukirurgien puheille, jotka diagnosoivat polveni alta aika yksikön ja leikkasivat seuraavana päivänä. Kirurgi elvisteli leikanneensa erikoisalaansa kuuluvana vastaavaa vammaa pelkiltä NHL-kiekkolijoilta enemmän kuin julkisella puolella moni kirurgi koko uransa aikana yhteensä. Polveni onkin entistä ehompi, ja kyllä yksityissairaalan yksityishuone sekä kuntoutus maajoukkueurheilijoiden kanssa voitti julkisen puolen ylikansoituksen ja jonottelun - ja kaikki aika pienen tapaturmavakuutuksen hinnalla. Pienemmissä tapauksissa olen myös sittemmin kääntynyt vakuutuksen turvin suoraan yksityisen puoleen, samanlaisista syistä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Edith

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Edith »

Joo, kiitos vastauksista. Ei se vakuutus tosiaankaan hirveesti maksa. Ihmetyttäny vaan tuo äidin äkillinen voimakas pakkomielle tosta asiasta. En tiedä, onko mulla joskus pentuna ollut vakuutusta, mutta aikuisvuosina ei koskaan. Ja nyt sitten semmonen pitäis heti paikalla hankkia. Tapaturma-altiskaan mä en ole ollut kyllä koskaan, muuta terveysongelmaa kyllä on riittänyt, muttei tapaturmia koskaan. Mutta kerta se olisi ensimmäinenkin, kai.

Nyt sitten kyselisin tämmöstä, että olisko typerintä ikinä tai muuten vaan huolestuttavan lapsellista, jos tilaisin Aku Ankan? 18-vuotiaana onnistuin itseni vieroittamaan siitä vihdoin ja viimein, kun päätin suhtautua kielteisesti amerikkalaiseen hapatukseen, jota Disneynkin katsoin olevan, mutta nyt oon viime aikoina alkanut ostella irtonumeroita taas. Tossa tuoreimmassakin niin pisti huvittaan tommonen kun professori Hameen-Panttila, Lähi-Idän muinaishistorian asiantuntija.
BettyB.

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Edith kirjoitti:olisko typerintä ikinä tai muuten vaan huolestuttavan lapsellista, jos tilaisin Aku Ankan?
Mä just peruin omani, kun en muka koskaan ehtinyt lukea sitä. Mutta suosittelen, keskiviikkoihin tulee ihan uus hohde!
Edith

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Edith »

Tilasin!
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8603
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Mä olen jo niin aikuinen nirppanokka, että en ole Akun tilaaja, vaan kerään ja luen yhä uudelleen Don Rosan Ankka-sarjiskirjoja. Roopen nuoruusvuosista ilmestyi just kakkososa!
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Lilo »

Lolita kirjoitti:Mä olen jo niin aikuinen nirppanokka, että en ole Akun tilaaja, vaan kerään ja luen yhä uudelleen Don Rosan Ankka-sarjiskirjoja. Roopen nuoruusvuosista ilmestyi just kakkososa!
Don Rosa. Hmph. Karl Barks, muut ei kelpaa. :leuhka:
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
SaintJohnPerse

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja SaintJohnPerse »

BettyB. kirjoitti:
Edith kirjoitti:olisko typerintä ikinä tai muuten vaan huolestuttavan lapsellista, jos tilaisin Aku Ankan?
Mä just peruin omani, kun en muka koskaan ehtinyt lukea sitä. Mutta suosittelen, keskiviikkoihin tulee ihan uus hohde!
Varo, sinua saatetaan syyttää empatiakyvyttömäksi ja lapselliseksi, jos tilaat Akua.
nokkaelain

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Edith kirjoitti:Nyt sitten kyselisin tämmöstä, että olisko typerintä ikinä tai muuten vaan huolestuttavan lapsellista, jos tilaisin Aku Ankan? 18-vuotiaana onnistuin itseni vieroittamaan siitä vihdoin ja viimein, kun päätin suhtautua kielteisesti amerikkalaiseen hapatukseen, jota Disneynkin katsoin olevan, mutta nyt oon viime aikoina alkanut ostella irtonumeroita taas. Tossa tuoreimmassakin niin pisti huvittaan tommonen kun professori Hameen-Panttila, Lähi-Idän muinaishistorian asiantuntija.
Kaverini - ex-kieltenopiskelija sekin - on koko ikänsä tuota tilannut ja nykyään käsittääkseni suurelta osin tuon iskevän kielenkäytön takia. (Itse en ole nähnyt numeroakaan vuosiin.)
ninnithequeen

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Meille tulee kans Aku. Sillon tällön luen, mutta eih, ei ne oo enää niin hyviä kuin ennen. Don Rosat parhaita. Ja juurikin ne nimien väännöt Ankkalinnaystävällisempään muotoon, heh.
SaintJohnPerse

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja SaintJohnPerse »

ninnithequeen kirjoitti:Meille tulee kans Aku. Sillon tällön luen, mutta eih, ei ne oo enää niin hyviä kuin ennen. Don Rosat parhaita. Ja juurikin ne nimien väännöt Ankkalinnaystävällisempään muotoon, heh.
Niin. Puhuvat eläimet ovat hauskoja.
ninnithequeen

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

SaintJohnPerse kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:Meille tulee kans Aku. Sillon tällön luen, mutta eih, ei ne oo enää niin hyviä kuin ennen. Don Rosat parhaita. Ja juurikin ne nimien väännöt Ankkalinnaystävällisempään muotoon, heh.
Niin. Puhuvat eläimet ovat hauskoja.
Rokkitähti Möykkäel Jaksonen on jäänyt mieleen. Eikä se muistaakseni ollu ees eläin!
BettyB.

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

SaintJohnPerse kirjoitti:Varo, sinua saatetaan syyttää empatiakyvyttömäksi ja lapselliseksi, jos tilaat Akua.
Mähän olen?

Tosin, tänään aamulla näin kissan jääneen auton alle, siinä se raukka makasi viereisellä kaistalla jonkun typerän ruhjomana. Ei ollut edes pysähtynyt paikalle katsomaan miten kävi. Oli pakko pysähtyä siirtämään kissa tien sivuun, ja itkeä tirauttaa pari kyyneltä. Oksensin. Ens yönä näen todennäköisesti painajaisia. Että kai mulla jonkin asteinen empatiakyky on ainakin eläimiä kohtaan...
SaintJohnPerse

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja SaintJohnPerse »

BettyB. kirjoitti:[. Että kai mulla jonkin asteinen empatiakyky on ainakin eläimiä kohtaan...
Minulla löytyy empatiakykyä ainakin kissoja, ankkoja ja oravia kohtaan. Hevosista en niin välitä.
masa

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja masa »

BettyB. kirjoitti: siinä se raukka makasi viereisellä kaistalla jonkun typerän ruhjomana..
Eiköhän ainut typerä tässä kohtaa ole se kissan omistaja.
BettyB.

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

masa kirjoitti:
BettyB. kirjoitti: siinä se raukka makasi viereisellä kaistalla jonkun typerän ruhjomana..
Eiköhän ainut typerä tässä kohtaa ole se kissan omistaja.
No mulla on tohonkin eriävä mielipide, ei kissat ole tarkoitettu elämään neljän seinän sisällä (pl. jalostetut rotukissat jotka ei edes pärjää ulkona). Mutta joo, saat syyttää ketä haluat. En vaan ymmärrä että eläimet jätetään keskelle tietä makaamaan muidenkin yliajamiksi. Ja tämä koskee kaikkia oravaa suurempia eläimiä.
masa

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja masa »

BettyB. kirjoitti: No mulla on tohonkin eriävä mielipide, ei kissat ole tarkoitettu elämään neljän seinän sisällä
Ei niitä silti tarvitse pihalle vapaaksi päästää, kuten ei koiriakaan.
BettyB. kirjoitti: Mutta joo, saat syyttää ketä haluat.
Asiassa ei voi syyttää ketään muuta, kuin sitä välinpitämätöntä mourun omistajaa, joka ei jaksanut talutushihnan kanssa viedä mouruaan pisulle.
BettyB. kirjoitti: En vaan ymmärrä että eläimet jätetään keskelle tietä makaamaan muidenkin yliajamiksi. Ja tämä koskee kaikkia oravaa suurempia eläimiä.
Puoliksi allekirjoitan tuon. Poikkeuksen tekee vaikapa lahden motari. Pysähdypä siivoamaan supikoiran raatoa aamuruuhkassa, niin seuraavaksi siivotaan tieltä pois kymmentä autoa, ja sen ensimmäisen auton kuljettajaa.
Geetzu

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

BettyB. kirjoitti:En vaan ymmärrä että eläimet jätetään keskelle tietä makaamaan muidenkin yliajamiksi.
Enkä minä. Joskus niiltä kulkureiltakin jopa löytyy panta, josta saa poimittua numeron, johon rohkeutta tarpeeksi kerättyään jopa uskaltaa soittaakin... Vaikka ei itse olisi yli ajanut (en ole onneksi) niin kamala syyllisyys ja suru iskee kun kertoo tuntemattomalle löytäneensä kissan murjottuna tienlaidasta.

Kylmä aamu, en uskalla pihalle.
Herra Manala

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Geetzu kirjoitti:Uus koti, uudet vermeet... Astianpesukone hokee "lisää suolaa" ja vahvistusnapinkaan painalluksen jälkeen ei luovuta! Mitä suolaa, miks? Kirkastettakin on jo erikseen, vaikka tabletissa olevan luulis jo riittävän... Mitä himskatin suolaa ja mistä hä?
Onpa tyhmä astianpesukone. Sen siitä saa kun ostaa tommosia tonnin hintasia digitaalielektronisia, lasten kanssa juttelevia ja kahvia keittäviä astianpesukoneita.

Saiksä sen jo toimii? Suolahan on tosiaan tarkotettu pehmentämään runsaasti kalkkia sisältävää kovaa vettä (vähentämään sen pintajännitystä) jotta vesi "pesisi" paremmin tunkeutuen likaan, eikä vain kelluisi sen lian yli jättäen kalkkitahroja. Suomessa on verrattain todella pehmeää vettä, joten noita suolia ei tarvii heitellä koneeseen kuten esimerkiksi joissain keski- ja etelä-euroopan maissa. Tän lisäks ne 3-in-1 (1. pesuaine, 2. vedenpehmennin, 3. huuhtelukirkaste) tyyliset pesuainetabletit kirkastepallojen kanssa sisältää jo suolaa/vedenpehmennintä vähintään riittävästi suomen olosuhteisiin.

Mut noi kirkastepallohässäkät ei yleensä ole kauheen hyviä pesukoneen toiminnan kannalta. Ne kun yleensä päästävät itsensä liukenemaan veteen jo pesuohjelman aikana muodostaen melko törkeästi vaahtoa koneeseen. Pesukone alkaa sitten hörppimään sitä vaahtoa/ilmaa, ja pesemään huonommin (vesipumppu saattaa alkaa pitämään myös ikävämpää ääntä). Tän lisäks kun se kone on sitten sitä vaahtoa täynnä, niin kun pesuohjelma vaihtuu huuhteluohjelmaks, suuri osa siitä pesuaineesta jää pyörii huuhteluohjelmankin ajaksi, koska viemäri ei vedä sitä vaahdottunutta pesuainetta sieltä ulos (tiiät varmaan miten käsitiskissä kun vedät tulpan pois, se kaikki vaahto jää silti altaaseen pyörimään pesuveden poistuttua). Ja tää sitten tietty lisää pesuainejäämiä koneeseen ja astioihin, joita ei vauvankaan oo hyvä syödä. Et silleens.
Herra Manala

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

masa kirjoitti:
BettyB. kirjoitti: No mulla on tohonkin eriävä mielipide, ei kissat ole tarkoitettu elämään neljän seinän sisällä
Ei niitä silti tarvitse pihalle vapaaksi päästää, kuten ei koiriakaan.
Ei kissoja tarviikaan _päästää_ yhtään minnekään, nimittäin ne perkeleet keksii mennä vaikka postiluukusta tai katon rajassa olevasta kikkelinpaksusesta tuuletusikkunan raosta.