Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Lilo »

NuoriD kirjoitti: No miten sä saat tempun tehtyä ilman munkkeja tai rahaa?
Mä oon niin ovela, että vaan käskytän. :wink:
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
NuoriD

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Lilo kirjoitti:
NuoriD kirjoitti: No miten sä saat tempun tehtyä ilman munkkeja tai rahaa?
Mä oon niin ovela, että vaan käskytän. :wink:
Ettet vain joutuisi maksamaan luonnossa?

Kappa perunoita?
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Lilo »

NuoriD kirjoitti:Ettet vain joutuisi maksamaan luonnossa?

Kappa perunoita?
Se on aina mahdollista, mutta jos haluu saada on pakko antaa ja sitä rataa.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
elco

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja elco »

NuoriD kirjoitti: Ettet vain joutuisi maksamaan luonnossa?

Kappa perunoita?
Tungetaanko sun visiossa ne perunat sun hanuriin yksitellen vai kappoineen päivineen?
NuoriD

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

elco kirjoitti:
NuoriD kirjoitti: Ettet vain joutuisi maksamaan luonnossa?

Kappa perunoita?
Tungetaanko sun visiossa ne perunat sun hanuriin yksitellen vai kappoineen päivineen?
Vanha kansa tietää, että nälkä lähtee kahdella tavalla, joista toinen on syöminen.
elco

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja elco »

NuoriD kirjoitti: Vanha kansa tietää, että nälkä lähtee kahdella tavalla, joista toinen on syöminen.
Sä siis meinaat vielä syödä ne helvetin perunat?!1
NuoriD

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

elco kirjoitti:
NuoriD kirjoitti: Vanha kansa tietää, että nälkä lähtee kahdella tavalla, joista toinen on syöminen.
Sä siis meinaat vielä syödä ne helvetin perunat?!1
Kunhan liesi on ensin saatu kytkettyä. Eihän niitä nyt raakana kukaan syö.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Elinkeinonharjoittaja on sopinut suullisesti toisen elinkeinonharjoittajan kanssa työn tekemisestä. Yhdessä vaiheessa teettäjäosapuoli kertoo opettelevansa tekijän hommaa, mutta kertoo, että tekijän työt jatkuvat normaalisti. Kestosta ei ole sovittu mitään, toisaalta kyse on isomman työmaan osasta, joka päättyy luonnollisesti kun työmaa on valmis.

Tekijä ottaa herneet nenään ja lopettaa työn tekemisen. Lähettää laskun teettäjälle vaatien työmaan oletettuun lopettamisaikaan asti korvausta puhuen samalla tuotannollisista ja taloudellisista syistä tapahtuneesta työn loppumisesta. Miten lähestyä asiaa?

Lisätietoina tekijä on tehnyt virheitä työssään, joita on jouduttu korjaamaan.

Omia havaintoja. Kyse ei ole työsopimuksesta, joten tuotannolliset ja taloudelliset syyt ovat tuubaa. Tekijä on lähtenyt itse, kun alkoi niin sanotusti ottaa päähän.

Onko vastaisku hyvä idea? Eli lähettää lasku tekijälle vaatien korvausta sopimuksen purkamisesta aiheutuneista kustannuksista, jonka lisäksi lisälasku virheellisen työn korjaamisesta.
Paras päivä ikinä.
Toimistorotta

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Toimistorotta »

Riemumieli kirjoitti:Elinkeinonharjoittaja on sopinut suullisesti toisen elinkeinonharjoittajan kanssa työn tekemisestä. Yhdessä vaiheessa teettäjäosapuoli kertoo opettelevansa tekijän hommaa, mutta kertoo, että tekijän työt jatkuvat normaalisti. Kestosta ei ole sovittu mitään, toisaalta kyse on isomman työmaan osasta, joka päättyy luonnollisesti kun työmaa on valmis.

Tekijä ottaa herneet nenään ja lopettaa työn tekemisen. Lähettää laskun teettäjälle vaatien työmaan oletettuun lopettamisaikaan asti korvausta puhuen samalla tuotannollisista ja taloudellisista syistä tapahtuneesta työn loppumisesta. Miten lähestyä asiaa?

Lisätietoina tekijä on tehnyt virheitä työssään, joita on jouduttu korjaamaan.

Omia havaintoja. Kyse ei ole työsopimuksesta, joten tuotannolliset ja taloudelliset syyt ovat tuubaa. Tekijä on lähtenyt itse, kun alkoi niin sanotusti ottaa päähän.

Onko vastaisku hyvä idea? Eli lähettää lasku tekijälle vaatien korvausta sopimuksen purkamisesta aiheutuneista kustannuksista, jonka lisäksi lisälasku virheellisen työn korjaamisesta.
Reklamaatio laskusta, virheellinen ja tekemätön työ pois, liitteeksi oma lasku vahinkojen korjaamisen kuluista ja vahingonkorvausvaade sopimusrikkomuksen aiheuttamista kuluista. Jos jotain maksettavaa jää, kuittaa omat saatavat ja maksaa sen summan minkä myöntää.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Toimistorotta kirjoitti:Reklamaatio laskusta, virheellinen ja tekemätön työ pois, liitteeksi oma lasku vahinkojen korjaamisen kuluista ja vahingonkorvausvaade sopimusrikkomuksen aiheuttamista kuluista. Jos jotain maksettavaa jää, kuittaa omat saatavat ja maksaa sen summan minkä myöntää.
Tekijä laskuttaa nimenomaan sitä aikaa, jota ei ole ollut töissä. Muuttaako tämä mitään? Kuulostaisi siltä, että laskun arvo on nolla. Eli tehdyt on maksettu. Sopimusrikkomuksen kuluihin kuulunee juridinen konsultointi? Mikä on käyvä taksa, 300 €/h? Tosin kun en tee laskulla, pitänee maksaa palkkaa, mikähän olisi sopiva tuntitaksa tässä tapauksessa?
Paras päivä ikinä.
Toimistorotta

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Toimistorotta »

Riemumieli kirjoitti:
Toimistorotta kirjoitti:Reklamaatio laskusta, virheellinen ja tekemätön työ pois, liitteeksi oma lasku vahinkojen korjaamisen kuluista ja vahingonkorvausvaade sopimusrikkomuksen aiheuttamista kuluista. Jos jotain maksettavaa jää, kuittaa omat saatavat ja maksaa sen summan minkä myöntää.
Tekijä laskuttaa nimenomaan sitä aikaa, jota ei ole ollut töissä. Muuttaako tämä mitään? Kuulostaisi siltä, että laskun arvo on nolla. Eli tehdyt on maksettu. Sopimusrikkomuksen kuluihin kuulunee juridinen konsultointi? Mikä on käyvä taksa, 300 €/h? Tosin kun en tee laskulla, pitänee maksaa palkkaa, mikähän olisi sopiva tuntitaksa tässä tapauksessa?
Kuullostaa joo, että laskun arvo on nolla, suorastaan negatiivinen kun reklamaatioon voi toki lisätä kohtuulliset reklamaatiokulut - mutta niiden pitää toki vastata sitä mitä päämies on valmis maksamaan. Eli tuntitaksa sitä myöten. Itse käytän yleensä 100 - 150 €/h jos nyt jollekulle suostun jotain tekemään - mutta laskutan toimeksiantona palkkiona, en palkkana.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Toimistorotta kirjoitti:Itse käytän yleensä 100 - 150 €/h jos nyt jollekulle suostun jotain tekemään - mutta laskutan toimeksiantona palkkiona, en palkkana.
Kyllä hävettää kun on niin käsi näissä, mutta laskuttaminen toimeksiantona edellyttäisi kai ainakin toiminimeä? Jos kaikki kulut laskuttaisi vastapuolelta, se edellyttäisi varmaankin käräjöintiä?
Paras päivä ikinä.
Toimistorotta

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Toimistorotta »

Riemumieli kirjoitti:
Toimistorotta kirjoitti:Itse käytän yleensä 100 - 150 €/h jos nyt jollekulle suostun jotain tekemään - mutta laskutan toimeksiantona palkkiona, en palkkana.
Kyllä hävettää kun on niin käsi näissä, mutta laskuttaminen toimeksiantona edellyttäisi kai ainakin toiminimeä?
Ei oikeastaan. Kyllä yksityishenkilökin voi vastaanottaa palkkion laskua vastaan. Tärkein ero toiminimihommiin on se, että kumpi ja koska maksaa palkkiosta verottajalle ennakonpidätyksen. Siitä saa ihan helposti tietoa verottajan sivuilta tai verotoimistosta.

Pääasia on se, että puhutaan toimeksiannosta ja palkkiosta, ei työsuhteesta jolloin mennään palkan ja sen myötä sivukulujen maailmaan. Pelkkä ennakonpidätys on vielä helppo hanskata.
Jos kaikki kulut laskuttaisi vastapuolelta, se edellyttäisi varmaankin käräjöintiä?
Toki, jos ei vapaaehtoisesti maksa, niinkuin ei usein käy.

Edit: Esim. kuolinpesässä uskottuna miehenä toimimisen laskutan aina palkkiona laskulla, eikä kuolinpesän tarvitse huolehtia ennakonpidätyksestä, koska se jää aina alle 1500 euron.
Viimeksi muokannut Toimistorotta, 29.03.2010 22:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Toimistorotta kirjoitti:Edit: Esim. kuolinpesässä uskottuna miehenä toimimisen laskutan aina palkkiona laskulla, eikä kuolinpesän tarvitse huolehtia ennakonpidätyksestä, koska se jää aina alle 1500 euron.
Eli verottajan mukaan maksan ennakonpidätyksen itse ja jos ei muuta ole, niin sitten vaikkapa verokortin mukaisesti. Mikä tuo 1500 egeä on?
Paras päivä ikinä.
Toimistorotta

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Toimistorotta »

Riemumieli kirjoitti:
Toimistorotta kirjoitti:Edit: Esim. kuolinpesässä uskottuna miehenä toimimisen laskutan aina palkkiona laskulla, eikä kuolinpesän tarvitse huolehtia ennakonpidätyksestä, koska se jää aina alle 1500 euron.
Eli verottajan mukaan maksan ennakonpidätyksen itse ja jos ei muuta ole, niin sitten vaikkapa verokortin mukaisesti. Mikä tuo 1500 egeä on?
Lähtökohta on se, että maksaja ilmoittaa maksun ja tilittää verokortin mukaisen pidätyksen verottajalle:

13.2. Työkorvaus

Työkorvaus on korvausta työstä, tehtävästä tai palveluksesta, joka maksetaan muun kuin työ- tai virkasuhteen perusteella. Luonnolliselle henkilölle maksettavasta työkorvauksesta toimitetaan ennakonpidätys kuten pää- tai sivutoimen palkasta. Jos suorituksen saaja on maksuhetkellä ennakkoperintärekisterissä, ei ennakonpidätystä kuitenkaan toimiteta. Ennakonpidätys ennakkoperintärekisteriin merkitsemättömälle yhteisölle (esim. osakeyhtiölle), yhteisetuudelle (esim. tiekunnalle) tai yhtymälle (esim. avoimelle yhtiölle) toimitetaan 13 prosentin suuruisena. Työkorvauksesta ei suoriteta työnantajan sosiaaliturvamaksua.

Yksityishenkilöitä ja kuolinpesiä koskee poikkeus, ettei ennakonpidätysvelvollisuutta ole 1500 € saakka samalle henkilölle maksetuista palkkioista. Niistä vaan tehdään veroilmoitus ja maksetaan itse ennakkoa jos siltä tuntuu.

Nää löytyy kaikki verottajan sivuilta, googlaa vaikka "palkkio ennakonpidätys." Laskuttaminen on helppoa, älä nyt missään nimessä toimeksiantoja palkaksi muuta vaan pidä palkkioina.

Toiminimestä on se käytännön hyöty, että voi hakeutua ennakonpidätysrekisteriin jolloin pidätystä ei tartte tehdä ja sen lisäksi voi tehdä verovähennyksiä läppäreistä yms. "työkaluista" joita tarvii "toimeksiantoihin" eli etupäässä pelaamiseen. Itse en moiseen kikkailuun ole jaksanut lähteä, mutta usemalla kaverilla on Tmi/Ay/Ky/Oy jonka kautta kaikki lelut hankintaan.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Jepulis, I stand erected. Kyllä olisi kivaa olla juristi, joka tietäisi juristien juttuja. Plääh.
Paras päivä ikinä.
Toimistorotta

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Toimistorotta »

Riemumieli kirjoitti:Jepulis, I stand erected. Kyllä olisi kivaa olla juristi, joka tietäisi juristien juttuja. Plääh.
Ei tää taida olla juristien juttuja. Virrrrkamiehet tietää paremmin, mää vaan soitan niille ja kysyn.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Toimistorotta kirjoitti:Ei tää taida olla juristien juttuja. Virrrrkamiehet tietää paremmin, mää vaan soitan niille ja kysyn.
Mikähän minä sitten olen, kun olen sekä juristi että virkahomo...
Paras päivä ikinä.
Manaaja

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

^ Et ainakaan tilitoimistolla töissä?
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Manaaja kirjoitti:^ Et ainakaan tilitoimistolla töissä?
Jåå ei, vaikka gradu pitäisi kirjoittaa, että olisi ktm.
Paras päivä ikinä.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8603
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Mistä te lihavat ihmiset ostatte farkkunne? Siis yli 34" vyötäröllä varustetut tai naisten koot 42:sta ylöspäin.

Nimim. Patomursu, joka ei mahtunut yksiinkään kaupan farkkuihin
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja par-sky »

henkan ja maukan tai seppälän yms. läskiperseet osastolta.

Sitten on nämä "naisten vaate liikkeet", jotka on suunnattu "aikuisille naisille", esim. mode xl. Nuista löytyy vaatteita myös "suomalaisen naisen mitoituksella". Tosin osa niistä on aika raitiovaununkuljettaja-lookia.
Me transmitte sursum, Caledoni!
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja par-sky »

Pitääkö töihin mennä vaikka työnantaja jättää palkat maksamatta?
Me transmitte sursum, Caledoni!
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23545
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Lolita kirjoitti:Mistä te lihavat ihmiset ostatte farkkunne?
http://www.fitnesstukku.fi/5/fi/artikla ... index.html
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
nastamuumio

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Lolita kirjoitti:Mistä te lihavat ihmiset ostatte farkkunne? Siis yli 34" vyötäröllä varustetut tai naisten koot 42:sta ylöspäin.
KappAhlin neljäkakkoset on mulla nyt jalassa. Lisäks mulla on yhdet Uffilta ostetut HM:n Logg-malliston väljämalliset neljäkakkoset. Tavarataloista löytynee noiden lisäks muitakin merkkejä, joista saa väljää neljäkakkosta tai jopa sitä suurinta kokoa eli neljänelosta.