NuoriD kirjoitti: James ei lämmitä aamutohveleitani
Sanotaan nyt vaikka tonniviissataa kuussa, niin tuun ens maanantaista alkaen kolmen kuukauden ajan lämmittää sun tohvelit ja opettaan lapsille bättre folkin kieltä pariks tunniks joka päivä.
nastamuumio kirjoitti:Mä en näkisi yhteiskuntaluokkaa kovin pitkälle rahakysymyksenä, vaan niin, että kyse on sellaisesta, mitä sosiologit nimittävät kulttuuriseksi pääomaksi, jonka avulla voi tarjota erilaisia pääasiassa henkisiä resursseja.
Mä allekirjoitan tuon. Itse oon kasvanut aika persaukisessa perheessä, mutta opiskeluun, sivistykseen, lukemiseen ja tieteeseen on aina suhtauduttu positiivisesti ja mielenkiinnolla. Toisissa persaukisissa perheissä taas suhtauduttiin opiskeluun väheksyen ja keskityttiin kadehtimaan tai dissaamaan korkeakoulutettuja. Näiden perheiden lapset eivät päätyneet juuri edes lukioon saati yliopistoon, eikä se ollut tosiaan älykkyydestä kiinni.
.
Eli toisten vanhemmat ovat tymiä ja toisten eivät. Ei se ole yhteiskuntaluokka.
Zeb kirjoitti: Näiden perheiden lapset eivät päätyneet juuri edes lukioon saati yliopistoon, eikä se ollut tosiaan älykkyydestä kiinni.
No jos menivät vaihtoehtoisesti ammattikouluun niin en näe tätä erityisen pahana asiana. Tai siis en näe.
Hyvälle putkimiehelle, sähkömiehelle etc. on aina käyttöä.
Mulla on sellainen harhakuva, että lapset oppivat työnteon vanhemmiltaan.
Meidän perheessä ovat vanhemmat aina olleet töissä kokopäiväisesti (paitsi äiti äitiyslomalla), lapset kulkeneet mukana töissä (äiti museosaaren ravintolan ravintolapäällikkö) ja aina ollut tekemisen meininkiä. Nyt kun katsoo meitä kolmea, ei olla kukaan korkeasti koulutettuja, mitä sitäkin ahkerampia "duunareita". Mä en paheksu korkeammin koulutettuja niin kauan kun eivät itse nosta itseään muiden yläpuolelle. Enemmän paheksun nokkavaa asennetta ja statuspohjaista "ylemmyydentunnetta", mikä joillain kehittyy koulutuksen myötä.
PS. Alunperin Ullanlinnalainen ranskalaisen koulun käynyt exäni (wanha juttu joojoo) iski valtiotieteellisen pääsykoekirjan käteeni ja sanoi "lue tosta niin meillä on jotain fiksua puhuttavaa". Olin sanoinkuvaamattoman tyytyväinen, kun herra ei päässyt sisään *mwahahah*
Viimeksi muokannut Elppis, 12.05.2010 14:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
The great club outshines the individual, always and forever.
Todistamme, etteivät raha ja asuinalue alue korreloi perinteisesti luokkastatuksiin liitettyjen arvojen kanssa. Hanki joku sosiaalikasvattaja mun sijasta.
Todistamme, etteivät raha ja asuinalue alue korreloi perinteisesti luokkastatuksiin liitettyjen arvojen kanssa. Hanki joku sosiaalikasvattaja mun sijasta.
Kunnon palvelusväkeä on nykyään niin vaikea saada.
Zeb kirjoitti:
Ei tässä ollut kyse siitä mikä on hyvä tai paha, vaan siitä että perheissä tuntuu olevan periytyviä kulttuurieroja.
Kyllä kyllä.
Joku jonka nimeä en muista tutki vanhempien ammatin, armeijan palikkatestien ja pojan myöhemmän koulutustason välistä korrelaatio ja tulos oli seuraava:
Jos vanhemmat olivat korkeasti koulutettuja ja poika sai palikkatestissä hyvän tuloksen, poika hankki lähes varmasti korkeamman asteen koulutuksen.
Jos vanhemmat sen sijaan eivät olleet korkeasti koulutettuja, niin palikkatestitin korkea tulos ei useinkaan johtanut korkeamman asteen koulutukseen.
Kyllähän älykkyys osittain periytyy, sitä et varmaan kiistä?
Mä olen elellyt sellaisessa käsityksessä, että älykkyys periytyy aika heikosti. Siis geneettisessä mielessä. Voi olla tietty että oon väärässä, mutta näin muistan jostain lukeneeni.
Kyllähän älykkyys osittain periytyy, sitä et varmaan kiistä?
Mä olen elellyt sellaisessa käsityksessä, että älykkyys periytyy aika heikosti. Siis geneettisessä mielessä. Voi olla tietty että oon väärässä, mutta näin muistan jostain lukeneeni.
Siitä, että älykkyys osittain periytyy, ei liene mitään epäselvyyttä. Se, kuinka paljon se periytyy, on sitten epäselvää.
"The New York Times Magazine has listed about three quarters as a figure held by the majority of studies.[10]
"A century’s worth of quantitative-genetics literature concludes that a person’s I.Q. is remarkably stable and that about three-quarters of I.Q. differences between individuals are attributable to heredity"
Jos ainakin puolet periytyy (hyvin varovainen arvio), ei voine luonnehtia, että se perityisi "aika heikosti".
Ja kyllä, tätä on mahdollista tutkia esim. eri perheisiin adoptoiduilla identtisillä kaksosilla.
Ps. Älykkyyden periytyminen on ilmeisesti jonkinlainen tabu. Syytä en ymmärrä. Ei kait se ole sen ihmeellisempää, kuin että vanhempien pituuskin osittain periytyy.
Bluntly kirjoitti:^ Ymmärsin siis taas kerran väärin, luulin reiän olevan tulipesän ja ulkoilman välillä.
Juurikin näin eli nostettava vesipata on ehjä, mutta kuoressa tulisijan luukun vieressä on aukko. Jos pata olisi rikki, tulta ei kai saisi helposti syttymään, kun vesi valuisi liekkien päälle.
"Sosiologit pitävät älykkyyttä, niin kuin kaikkia ihmiseen liittyviä ominaisuuksia, sosiaalisena konstruktiona. Siis keskustelu siitä, onko älykkyys mahdollisesti periytyvää tai ympäristön tuotetta ei ole sosiologisesti kovin relevanttia. Psykologit ovat sen sijaan jo hyväksyneet ajatuksen että älykkyys on suureksi osaksi peritty, todellinen ominaisuus."
NuoriD kirjoitti:Ps. Älykkyyden periytyminen on ilmeisesti jonkinlainen tabu. Syytä en ymmärrä. Ei kait se ole sen ihmeellisempää, kuin että vanhempien pituuskin osittain periytyy.
Älykkyyden mittaaminen ja vertaileminen väestöllisesti on vaarallista ja se voi johtaa moraalisesti arveluttaviin tuloksiin.
Älykkyyden tutkiminen johtaa rasismiin, eugeniikkaan ja vielä pahempiin asioihin.
RP kirjoitti:^Yritätkö tappaa mut nauruun linkkaamalla JP:n tekstejä :lol:
Äläpä kaivaudu poteroon. Tiedän mihin viittaat. JP on kuitenkin tässä asiassa vastarannankiiskenä omalla laitoksellaan herättelemässä muita todellisuuteen ja ravistelemassa keskustelun päältä tabu-viittaa.
RP kirjoitti:^Yritätkö tappaa mut nauruun linkkaamalla JP:n tekstejä
Äläpä kaivaudu poteroon. Tiedän mihin viittaat. JP on kuitenkin tässä asiassa vastarannankiiskenä omalla laitoksellaan herättelemässä muita todellisuuteen ja ravistelemassa keskustelun päältä tabu-viittaa.
Tiedän mihin luulet mun viittaavan, mutta asia ei ole näin, ei johdu siitä mistä luulet sen johtuvan. Tämä on ihan semmonen henk.koht. juttu. Ei huolta kaivautumisesta