Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat
-
- Kitisijä
Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat
Pikaisesti kuohahtavat tunteet.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
- Kitisijä
Alfa-Romeo, Lancia, Maserati, Viat ja Vespa. Perkele!
-
Rauno Räsänen:
-
Rauno Räsänen:
Rikollisuus, moraalittomuus, oliiviöljy, Napolin vuosia kestänyt roskakuskilakko.
-
- Kitisijä
Miten hirvikoira saadaan porovapaaksi pieksämättä?
En halua lyödä koiraa ja tämänastinen koirakoulutus on ollut täysin palkitsemiseen perustuvaa ja hyvin on mennyt. Parin viikon kuluttua menemme koiran kanssa poronhoitoalueelle hirvijahtiin ja oletettavaa on, että koira ainakin kerran lähtee porojen perään. Haluaisin että se jää siihen kertaan. Miten koulutan koiran niin, että en lyö sitä, mutta se ei ekan kerran jälkeen lähde porojen perään? Minun reaktio tulee jos saan koiran kiinni itse teossa. Jos saan sen kiinni poroja jahtaamasta niin rankaisu - joka ei ole lyöminen mutta on muuten hyvin ankara - tulee heti. Mutta mitä jos se ei tehoa? Mitä jos tulee toinen kerta? En ole keksinyt muuta keinoa kuin pieksäminen, joka jo ajatuksena tuntuu pahalta. Kyseessä on kuitenkin koiran henki - poroisännät ampuu koiran jos se ajaa poroja.
Yksi vaihtoehto on käydä Napapiirillä (siinä turistikylässä) katsomassa aidassa olevia poroja pe 24.9. ja kouluttaa sitä hurttaa siinä olemaan välittämättä poroista. La 25.9. alkaa jahti, vois siitä jotain apua olla siitä napsu-hommasta. Mutta mitä jos se ei tehoa? Pieksäminen tuntuu ihan hirveältä ajatukselta mutta jos kyseessä on koiran henki niin remmi kyllä viuhahtaa. Vaikka itkun ja oksennuksen kanssa jos on pakko.
Oisko neuvoa ja apua? Miten saadaan koira porovapaaksi, jahtaamaan vain hirviä eikä mitään muita sorkkaeläimiä ottaen huomioon että koira asuu kehä 3:n sisäpuolella missä ei ole poroja siedätykseen?
En halua lyödä koiraa ja tämänastinen koirakoulutus on ollut täysin palkitsemiseen perustuvaa ja hyvin on mennyt. Parin viikon kuluttua menemme koiran kanssa poronhoitoalueelle hirvijahtiin ja oletettavaa on, että koira ainakin kerran lähtee porojen perään. Haluaisin että se jää siihen kertaan. Miten koulutan koiran niin, että en lyö sitä, mutta se ei ekan kerran jälkeen lähde porojen perään? Minun reaktio tulee jos saan koiran kiinni itse teossa. Jos saan sen kiinni poroja jahtaamasta niin rankaisu - joka ei ole lyöminen mutta on muuten hyvin ankara - tulee heti. Mutta mitä jos se ei tehoa? Mitä jos tulee toinen kerta? En ole keksinyt muuta keinoa kuin pieksäminen, joka jo ajatuksena tuntuu pahalta. Kyseessä on kuitenkin koiran henki - poroisännät ampuu koiran jos se ajaa poroja.
Yksi vaihtoehto on käydä Napapiirillä (siinä turistikylässä) katsomassa aidassa olevia poroja pe 24.9. ja kouluttaa sitä hurttaa siinä olemaan välittämättä poroista. La 25.9. alkaa jahti, vois siitä jotain apua olla siitä napsu-hommasta. Mutta mitä jos se ei tehoa? Pieksäminen tuntuu ihan hirveältä ajatukselta mutta jos kyseessä on koiran henki niin remmi kyllä viuhahtaa. Vaikka itkun ja oksennuksen kanssa jos on pakko.
Oisko neuvoa ja apua? Miten saadaan koira porovapaaksi, jahtaamaan vain hirviä eikä mitään muita sorkkaeläimiä ottaen huomioon että koira asuu kehä 3:n sisäpuolella missä ei ole poroja siedätykseen?
Viimeksi muokannut annepa, 10.09.2010 21:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
annepa kirjoitti:
Oisko neuvoa ja apua?
Jos koirasi ei ole aiemmin poroja nähnyt, et voi kuin toivoa parasta...
Hirven tuoreella jäljellä harjoittelu ja sille yllyttäminen ja sitä kautta hirvelle leimautuminen on kai ensimmäinen ja paras vaihtoehto. Jos Sinulla on mahdollista taluttaa koiraa lehmien, lampaiden ja hevosten ohi ja ja opettaen estää niiden kimppuun yrittäminen ja haukkuminen, asia on hyvällä jalalla.
Poro ei jää - mitä nyt vihaiset hirvaat joskus- haukuttavaksi, vaan pakenee laumana, joka saattaa hajota sinne tänne tai ajo menee suurempaa tokkaan, jota koira "hämmentää" ympäriinsä tavallisesti muutaman neliökilometrin alueella. Hyvää "vieroitushoitoa" olisi saada useampi kerta kuljettaa koiraa taluttimessa talvella porotarhan ympäri ja totuttaa se sitä kautta olemaan piittaamatta poroista.
Omat koirani olen saanut tuolla "tarhankierrolla" ( onneksi on mahdollisuus)ja "ei välitä"-hokemisella tottumaan ja koko lailla hyvin poroista piittaamattomaksi. Ja jos koirasi syksyllä pölläyttää innoissaan parisataa metriä poroparttia, ei se niin paha homma ole. Seisontahaukkuahan sen pitäisi kuitenkin enimmältä olla, ja kun poro tolvaa heti ensinäkemältä pakoon, ei seisovaa haukkuvan pitäisi perään ruukaltaa.
porovapaa* -hakusanalla --> http://forum.eralle.net/index.php
-
- Kitisijä
Eli nyt pari vkoa lenkkejä Falkullaan kattoon lehmiä ja hevoisia ja sit parin vkon päästä Napsulle kattoon poroja. Käsittääkseni setäni tuntee poroisännän, vois sitä kautta yrittää jos pääsis poroaitauksen viereen harjoitteleen. Pelottaa ihan hitosti tää homma. Kasvattajan koira ammuttiin kun se muka oli porossa kiinni, poronruhosta vaan ei löytyny mitään puremajälkiä kun sen eläinlääkäri jälkeenpäin tutki.masa kirjoitti:annepa kirjoitti:
Oisko neuvoa ja apua?
lainaus
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Taitaa olla sama tapaus jota seurailin tuolla samaisella foorumilla. Poroisännät on kyllä melkosia mulkkuroistoja.annepa kirjoitti:[Kasvattajan koira ammuttiin kun se muka oli porossa kiinni, poronruhosta vaan ei löytyny mitään puremajälkiä kun sen eläinlääkäri jälkeenpäin tutki.
-
- Kitisijä
Jotkut ovat, jotkut eivät. Oli kyllä karmea seurata sivusta kun toinen menettää perheenjäsenen tämmöisen tapauksen seurauksena ja sit se ampuja ei edes joudu vastuuseen. Mut joo, siis tajuat miksi pelottaa, tuo pönteri on vielä niin huntalo että mitä tahansa voi tapahtua.masa kirjoitti:Poroisännät on kyllä melkosia mulkkuroistoja.
-
- Kitisijä
tänks
-
- Kitisijä
Vanhemmat, päättääkö teillä lapset mitä ruokaa tehdään ja mitä syödään?
-
- Kitisijä
Ruokavalio saattaa hakeutua siihen suuntaan, mistä lapsi tykkää, mutta mielipiteitä ei 3-vuotiaalta tarvitse kysellä. Hommahan menee niin, että jos kysyt, onko nälkä, vastaus on ei. Jos kysyt syötkö, vastaus on ei. Mutta jos kysyt, syötkö sitä tai tätä, niin kyllä.annepa kirjoitti:Vanhemmat, päättääkö teillä lapset mitä ruokaa tehdään ja mitä syödään?
Paras päivä ikinä.
Ei.annepa kirjoitti:Vanhemmat, päättääkö teillä lapset mitä ruokaa tehdään ja mitä syödään?
Päättää. Mulla ei siis ole lapsia, mutta aina kun tulee nälkä, käyn kysymässä pihalla leikkiviltä kakaroilta, mitä ruokaa saan tehdä ja syödä.annepa kirjoitti:Vanhemmat, päättääkö teillä lapset mitä ruokaa tehdään ja mitä syödään?
-
- Kitisijä
No ni, olen sitä mieltä että lapsi syö sitä mitä aikuiset kantaa pöytään. Aikuiset tekee päätöksen ravitsemuksellisen ja muun terveydellisen (esim allergiat) asian perusteella. Mulla vaan on pari sukulaista jotka on sitä mieltä että mun näkemys on "huvittava" ja "jyrkkä" ja mun ei näköjään pitäisi kommentoida koska mulla ei ole omia lapsia. En siis tarkoita sitä että ei useinkin voisi tehdä niitä ruokia mistä lapsi tykkää, mutta jos äiti ja isä tykkää kaalilaatikosta ja lapsi ei, niin sen kerran kun sitä esim kerran kuussa tehään niin lapsi syö sitä ja sillä siisti. Kaiken lisäksi makuaistia voi kouluttaa eri makuihin.
No, näiden kahden sukulaisen mielestä olen VÄÄRÄSSÄ ja teidän mielestä en. Toisen sukulaisen lapset on hirveitä kauhukakaroita jotka ei usko mitään. Toisen lapsia en oo nähny.
Jos heillä lapset saa päättää mitä syö koska "en tykkää siitä ja tästä", niin mitähän muuta ne saa päättää? Että pestäänkö hampaat illalla ja aamulla vai ei? Noustaanko aamulla seittemältä vai kaheksalta? Mennäänkö kouluun ja tarhaan vai ei?
Mulla on kyllä semmoisiakin kavereita jotka on samaa mieltä kuin minä. Niillä joskus lapset sinkkuroi ruokapöydässä ja tuloksena on "syöt tätä tai olet ilman". Yleensä lapset syö sit sitä mitä nokan eessä on, mieluummin kuin ovat nälissään.
Ja lapsilla tarkoitan alle n 16-vuotiasta ihmistä. Se ikäinen kait yleensä jo pystyy perustelemaan ja hakemaan tietoa jos haluaa esim ryhtyä kasvissyöjäksi. Aikuisen vastuulla on silti, tässä teini-iän vaiheessakin varmistaa että nuoriso tajuaa protskujen, rasvojen ym tarpeen ja tyydyttää ne eikä syö vaan kaurapuuroa tai kurkkua tai kasvispitsaa.
No, näiden kahden sukulaisen mielestä olen VÄÄRÄSSÄ ja teidän mielestä en. Toisen sukulaisen lapset on hirveitä kauhukakaroita jotka ei usko mitään. Toisen lapsia en oo nähny.
Jos heillä lapset saa päättää mitä syö koska "en tykkää siitä ja tästä", niin mitähän muuta ne saa päättää? Että pestäänkö hampaat illalla ja aamulla vai ei? Noustaanko aamulla seittemältä vai kaheksalta? Mennäänkö kouluun ja tarhaan vai ei?
Mulla on kyllä semmoisiakin kavereita jotka on samaa mieltä kuin minä. Niillä joskus lapset sinkkuroi ruokapöydässä ja tuloksena on "syöt tätä tai olet ilman". Yleensä lapset syö sit sitä mitä nokan eessä on, mieluummin kuin ovat nälissään.
Ja lapsilla tarkoitan alle n 16-vuotiasta ihmistä. Se ikäinen kait yleensä jo pystyy perustelemaan ja hakemaan tietoa jos haluaa esim ryhtyä kasvissyöjäksi. Aikuisen vastuulla on silti, tässä teini-iän vaiheessakin varmistaa että nuoriso tajuaa protskujen, rasvojen ym tarpeen ja tyydyttää ne eikä syö vaan kaurapuuroa tai kurkkua tai kasvispitsaa.
-
- Kitisijä
Kuulostaa järkevältä, erityisesti siinä vaiheessa kun lapsen kanssa pystyy keskustelemaan. Yritäpä tosiaan 2-vuotiaan kanssa keskustella että millä sitä tänään kupu täytettäis.Vaola kirjoitti:Yhdessä koetetaan päättää. Tosin vanhemmilla on veto-oikeus olla hyväksymättä epäterveellisiä tms. vaihtoehtoja. Yhdessä keskustellen tulee perusteltua lapsille mm. erinäisten ruoka-aineiden tarpeellisuus.annepa kirjoitti:Vanhemmat, päättääkö teillä lapset mitä ruokaa tehdään ja mitä syödään?
Jokainen joutuu välillä syömään niitä ei niin kivojakin juttuja, kun muut haluaa, mut sellaisia safkoja en tietenkään tee jotka tulee joltakulta ylös.
^Jo 5-vuotiaan kanssa pystyy alkeellisesti keskustelemaan ja sopimaan asiasta. Päävastuu ja -päätäntävalta on kuitenkin sillä, joka ruuan tekee 
Toki on päiviä, jolloin muksu söisi pelkkiä nakkeja tai keksejä mutta saa arvata toteutuuko toive...

Toki on päiviä, jolloin muksu söisi pelkkiä nakkeja tai keksejä mutta saa arvata toteutuuko toive...

Varmasti tulen noudattamaan Vaolan linjaa. 18kk tyttömme osaa jo vaatia sitä mitä haluaa, jos saisi itse päättää millä eläisi; tällä hetkellä se olisi fetajuusto "eta, eta, eta". Osaa jo ilmaista mitä ei suuhunsa laita; kädellä pois työntäminen, suun tiukasti kiinni pitäminen ja osoittaminen siihen ruoka-aineeseen minkä suuhunsa haluaa, tiukka "ei" yms. Kyllä se syöminen on tähän mennessä hoitunut ihan puhumalla ympäri vaikka pieni onkin. Ja yleensä lopputulos on mielestään "yvää". Ainoa mitä en "syötä" on riisipuuro, se yökitään ulos, joten saa muuta puuroa jos meillä miehen kanssa riisipuuroa.
Onko kukaan teistä hiotuttanut kotonaan parkettilattiaa?
Tuleeks siitä ihan järkky pöly? (siis onko parketinhiojilla sellaiset laitteet, jotka eivät pöllytä lakkapölyä huoneeseen...?)
Tuleeks siitä ihan järkky pöly? (siis onko parketinhiojilla sellaiset laitteet, jotka eivät pöllytä lakkapölyä huoneeseen...?)
-
- Kitisijä
Hiotutin + lakkaututin kun olin muuttanut edellisestä asunnostani tavarat pois. Hintakaan ei ollut paha. Tuli siisti ja pölyäkään ei ollut pahanlaisesti. Kovin pölyisessä asunnossa kai lakkaus ei onnistu oikein kunnolla, vaan lakkaan tulee kaikenlaisia knöölejä tms.Gaia kirjoitti:Onko kukaan teistä hiotuttanut kotonaan parkettilattiaa?
-
Rauno Räsänen:
-
Rauno Räsänen:
-
- Kitisijä
Ennen kuin muutettiin, parketti hiottiin ja lakattiin. Kolmessa huoneessa ei parkettia ollut ja niihin roudattiin jotain asuntoon jo kannettuja kodinkoneita jemmaan ja muistaakseni vielä koitettiin teippailla ovien rakoja umpeen mutta olivat silti hienon puupölyn peitossa. Samoin seinät ja ovet. Pölyn kanssa tietysti pärjättiin, kun ei vielä asunnossa asuttu mutta voi elämä mikä haju lakkauksesta tuli.Gaia kirjoitti:Onko kukaan teistä hiotuttanut kotonaan parkettilattiaa?

Elämä kantaa, jos sen antaa
Onko palstan vanhimpien vakkareiden joukkoon kuuluva petilammas hylännyt meidät? Liittyykö asiaan draamaa?
Kyllä.NuoriD kirjoitti:Liittyykö asiaan draamaa?