Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat
-
- Kitisijä
Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat
^
Missä tilassa? Taivasalla vai hyvin eristetyssä 'pakastimessa'?
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Täh. Eikö se kuluta täysillä aina saman verran?Pulkannaru kirjoitti:^
Teltassa.
-
- Kitisijä
Jos ulkona pakkasta 5 astetta ja suht tiivis yksinkertainen lumeton teltta... niin stetson kertoo 18h*9kW. Ja 15 asteen pakkasessa 23h*9kW. Riippuu toki paikan tuulisuudesta ja teltan sisällä olevan tavaran lämmönvarauskyvystä. Ja seuraavatkin vaikuttavat: toimiiko termari, lämpötilapyynti ja onko muuta termaria kuin ylikuumenemissuoja !
Voin toki olla väärässäkin.
Voin toki olla väärässäkin.
-
Rauno Räsänen:
-
Rauno Räsänen:
Mitähän sähkön keskihinta on tällä hetkellä?
10-15 centtiä kwh?
Jos viistoista, niin 23*9*0.15= 31 euroa vuorokausi. Halvemmaksihan toi tulis kuin löpölämmitin.
10-15 centtiä kwh?
Jos viistoista, niin 23*9*0.15= 31 euroa vuorokausi. Halvemmaksihan toi tulis kuin löpölämmitin.
Jos se on koko ajan täysillä niin se kuluttaa tietty 9 kw x24h vrk:ssa eli 216 kwh vrk:ssa eli about 20 euroo menee vrk:ssa. Mulla meni vrk:ssa 50 euroa sähköön taloa kuivattaessa rakennusvaiheessa.
Tyhmä kysmys. Onko 9kw öljylämmitin yhtä tehokas kuin 9 kw sähkölämmitin?
nim: määänäistämitääntajua
nim: määänäistämitääntajua
Haluaisin antaa Gattacalle sellaisen vinkin että jos pillua haluaa, niin kannattaisi muuttaa Varkauteen.
Parin pakkasyön kokemuksella, kaasulämmittimet ovat ihan saatanasta ja sähkölämmitin on liian kova peli pääsulakkeille. Joten polttoöljylämppäri on paras.McJanne kirjoitti:Masa: öljylämppärit ovat fiksumpia ainoastaan helvetin isoissa tiloissa, esim. autohalleissa ja sellaisissa.
-
- Kitisijä
Hmm, no ehkä mä luen hälläväliä-asennetta sitten liian herkästi rivien väleihin?urpiainen kirjoitti:Mulla on myös vähän hankaluuksia paikallistaa ensimmäistäkään hälläväliä-häiskää ketjusta. Lisäksi ymmärsin, että porukka keskustelee Zebin tilanteesta, eli vanhan tulisijan paloeristelevyjen poiskantamisesta. Tässä tilanteessa olisin itse paljon taipuvaisempi kauhistelemaan vaikkapa irrationaalisen raivoamisen suosittelua ongelmanratkaisukeinoksi kuin kuvitteellisia hälläväliä-häiskiä. Kukin tavallaan.NuoriD kirjoitti:No jos allekirjoituksesi mukaan ryhdytään nipottamaan, niin voitko osoittaa tästä viestiketjusta edes yhden viestin, jossa asbestiin suhtauduttiin hälläväliä asenteella.EveryWoman kirjoitti:Noista asbestihommista vielä, kun tänne karautti sen verran monta hälläväliä-häiskää kintailla viittailemaan.
--
T: Nipo
Kirjoitit ketjussa esiintyvän monta hälläväliä-häiskää asbestiin liittyen, mutta esitä nyt alkuun edes yksi kyseisen kaltainen viesti
Jos Zeb ette tosiaan isompaa remonttia ole tekemässä, niin ei kai siinä mitään. Kyllä munkin mielestä yksittäisiä levyjä voi kantaa pois ihan itsekin.
Siis mulla on huputettuna 75 metriä anturaa. Huputuksen koko on 2m * 1.85m.McJanne kirjoitti: 25A sulake ei riitä? Mitähän vittua sinä oikein rakennat? Jos on pakko alkaa hifisteleen, hanki vesilämmönvaihdin, käyttää sähköä veden lämmitykseen ja puhaltaa kuumaa ilmaa. Muntterssilta löytyy.
Ei toi normi keskuksen ampeerimäärä riitä millään, kun pitää ottaa valoihin, betonimyllyyn ja vedenlämmittimiin sähkö. Lisäksi vielä kyrpämyllyt ja 1 öljylämmitin. Tolla setillä 9kw voimavirtalämmitin korkkaa het automaattisulakkeen.
Eikä tässä mitään hifistellä, vaan yritetään pitää anturan pinta plusasteiden puolella. Ostan tiistaina toisenkin poöljylämmittimen, niin ei tartte stressailla
Kyllä me tehdään koko yläkerta ja putket päälle. Ei ole mitään muuta jännän näköistä löytynyt kuin tuo yksi levy, mutta kyllähän tämä vähän mietityttää että missä kaikissa paikoissa sitä a-juttua voi olla.EveryWoman kirjoitti:Jos Zeb ette tosiaan isompaa remonttia ole tekemässä, niin ei kai siinä mitään. Kyllä munkin mielestä yksittäisiä levyjä voi kantaa pois ihan itsekin.
Meidän henk.koht. neuvonantaja sanoi, että kyllähän niitä asbestikartoituksia tehdään, muttei yleensä tällaisiin kohteisiin. Kyseessä siis 50-luvun alun rintamamiestalo. Kyllä mua silti vieläkin vähän huolestuttaa, mutta olen varmaan myös sellainen nipo.
-
- Kitisijä
Koen olevani vähän väärä henkilö kommentoimaan, mutta sanonpa nyt sanottavani kun kerran aloitin.Zeb kirjoitti:Kyllä me tehdään koko yläkerta ja putket päälle. Ei ole mitään muuta jännän näköistä löytynyt kuin tuo yksi levy, mutta kyllähän tämä vähän mietityttää että missä kaikissa paikoissa sitä a-juttua voi olla.EveryWoman kirjoitti:Jos Zeb ette tosiaan isompaa remonttia ole tekemässä, niin ei kai siinä mitään. Kyllä munkin mielestä yksittäisiä levyjä voi kantaa pois ihan itsekin.
Meidän henk.koht. neuvonantaja sanoi, että kyllähän niitä asbestikartoituksia tehdään, muttei yleensä tällaisiin kohteisiin. Kyseessä siis 50-luvun alun rintamamiestalo. Kyllä mua silti vieläkin vähän huolestuttaa, mutta olen varmaan myös sellainen nipo.
Onko siis kysymys puutalosta? Näppituntumalta voisi sanoa, että pöllyämisvaara koskee erityisesti kivitaloja. Omassamme putkiremontin aikana nähtiin, että sitä pölyä tosiaankin tulee, eikä mitenkään pieniä määriä. Ja kartoitusta tehtiin remontin edetessä juuri tästä syystä. Puutalossa kuvittelisin, että eniten siellä pölyävät eristeet. Mutta sitä en tiedä, miten asbestin voisi eristeistä tunnistaa (vai onko yleensä mahdollista ilman ammattiapua). Niistä nyt kuitenkin varmasti tulee huomattavasti vähemmän sitä pölyä kuin kivimateriaalin rikkomisesta ja poistamisesta; ja pölyämistä voi varmaan paremmin myös hallita.
Kaipa sekin jo jotakin kertonee riskitasosta, jos tosiaan vastaaviin kohteisiin ei yleensä kartoituksia teetetä. Jättäkää kartoittamatta ja purkakaa itse, suurta varovaisuutta noudattaen? Monta kertaa huolellisesti itselleen tekevä harrastelija tekee hommat jopa ammattilaisia paremmin, koska ammattilaisella ei ole varaa tehdä yhtä hitaasti ja tarkasti.
Mitä itse tekisit kun kyseessä siis 50-luvun alun rintsikka, puurakenteinen? Törmätty siis toistaiseksi yhteen asbestilevy(epäilyyn), vanhan tulisijan paikan alla. Tarkoitus olisi tehdä yläkerta uusiksi ja putkityöt. Putkissa meillä on apuna yksi vanhempi sukulainen, joka on putkimies ja muutenkin rempannut vielä vanhempia taloja.McJanne kirjoitti:^näppituntumalta, alan ammattilaisena, sanoisin että edellisen kommentin voi heittää suoraan mappi ö:n, lyhentämättömänä.
-
- Kitisijä
Omia, parempia kommenttejasi odotellessa (ja jos vielä viitsisit korjata mun mahdolliset virhepäätelmät, olisin kiinnostunut).McJanne kirjoitti:alan ammattilaisena
Ootas vaan, kyllä täältä löytyy sellaisia kaikkien alojen tietäjiä että ne onnistuvat todistamaan sun olevan väärässä.McJanne kirjoitti:Faktaa
-
- Kitisijä
Jos ei muuten niin suoltamalla tuhat riviä asiaankuulumatonta paatosta.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Kiitos Jannelle asiallisesta vastauksesta.
Mies on edelleen sitä mieltä että asbestikartoitus on turha, ja että hän kyllä tietää ettei täällä ole muualla asbestia kuin ehkä siinä levyssä, joka on jo asianmukaisesti hoidettu veke. Minun mielenrauhani vuoksi tänne nyt kuitenkin tulee tyyppi asbestifirmasta katsomaan paikat. Eikä ole edes niin kallista kuin öljysäiliön pyyhkiminen rätillä.
Mies on edelleen sitä mieltä että asbestikartoitus on turha, ja että hän kyllä tietää ettei täällä ole muualla asbestia kuin ehkä siinä levyssä, joka on jo asianmukaisesti hoidettu veke. Minun mielenrauhani vuoksi tänne nyt kuitenkin tulee tyyppi asbestifirmasta katsomaan paikat. Eikä ole edes niin kallista kuin öljysäiliön pyyhkiminen rätillä.
Onko Radonmittaus tehty?
Mä tein sen. Alle 200 Beckerelliä oli selvästi.
-
- Kitisijä
^
Mulla oli 200. Radonputkisto oli, mutta rakennuttaja oli säästänyt noin 20v saitten ja jättänyt putken pään yläpohjaan ja radonimurikin puuttui !
Kunhan kelit lämpenee ja kärpäset suunnittelee pörräyksen alkua, niin vien radonputken pään katolle ja laitan uuden imurin toimintaan.
Mulla oli 200. Radonputkisto oli, mutta rakennuttaja oli säästänyt noin 20v saitten ja jättänyt putken pään yläpohjaan ja radonimurikin puuttui !
Kunhan kelit lämpenee ja kärpäset suunnittelee pörräyksen alkua, niin vien radonputken pään katolle ja laitan uuden imurin toimintaan.
-
Rauno Räsänen:
-
Rauno Räsänen:
Hohhoijaa, viekää nyt mun mielenrauhan rippeetkinNuoriD kirjoitti:Onko Radonmittaus tehty?
Olen yrittänyt tuudittaa itseni uskoon, että radon tuulettuisi pois tuolta kellarin ilmanvaihtotsydeemeistä jos sitä on. Kellarihan ei ole asuinkäytössä. Kai täälläkin sitten joku hemmetin putki johtaa sen suoraan meidän makkariin niinku Pulkkikiksella.
Mitä muuten maksoi radonmittaus, ND? Mies riemastuu varmaan jos esitän tämän seuraavaksi.
En mä muista, mutta se ei maksa paljon mitään.
Posti tuo purkit, niitä pidetään talossa määrätty aika ja sitten lähtetetään STUK:iin takaisin.
Posti tuo purkit, niitä pidetään talossa määrätty aika ja sitten lähtetetään STUK:iin takaisin.
Ehkä teen tuon salaa. Jos mies kysyy purkeista niin sanon että liittyy johonkin feng shuihin eikä niihin saa koskea.NuoriD kirjoitti:En mä muista, mutta se ei maksa paljon mitään.
Ne purkit menee helposti naamavoiteiden sekaan piiloon.Zeb kirjoitti:Ehkä teen tuon salaa. Jos mies kysyy purkeista niin sanon että liittyy johonkin feng shuihin eikä niihin saa koskea.NuoriD kirjoitti:En mä muista, mutta se ei maksa paljon mitään.
No, ehkä liiottelen jonkin verran. (En tosin paljoa.) Mutta vääristynyt kuva tulee varmaan kun kirjoitan aina vain näistä erimielisyyden aiheista. Eipä kai niissä olisi paljoa luettavaa missä ollaan samoilla linjoilla. Ja jokaisessa meistä on puutteensa, eikös?exPertti kirjoitti:Miten minusta on alkanut tuntua aika persoonalta tämä miehesi?