Lolita kirjoitti:Ymmärrän täysin Gatin vastenmielisyyden hörhöjä kohtaan, mutta lehmät ja kehitysvammaiset. Jos kerran maksavat hyvin, niin eikö niitä viisi vuotta kestäisi, vaikka ovatkin mitä ovat. Viiden vuoden päästä tilanne voi olla taas erilainen. Tosin viisi vuotta on noin vanhalle miehelle jo ikuisuus
Juuri noin tai siis viimeinen lause. Nimittäin jos sitoudun viideksi vuodeksi, olen sen jälkeen vielä entistäkin vanhempi ja minulla on sitten edessä ihan sama moraalinen dilemma antaa alue niiden käyttöön seuraavaksi viideksi vuodeksi. Kunnes kuolen ellen ole kuollut jo. Sama silloinkin samoin syin.
Se ratkaisu sitoisi käteni, ei voisi harkita omaa viljelyä, joka ties minkä energiakasvien myötä saattasivat olla mahdollisia ehkä joskus tai sitten ei, mutta siihen tarvitsen koko pinta-alan 46 ha eikä 13 siitä pois. Jos nyt sitoudun, se merkkaa ihan varmasti, etten itse viljele koskaan muuten kuin autellen urakoitsijaa alueella joka on omassa käytössä. Luultavasti en oikeastikaan, veltto juoppo, mutta en pidä ettei minulla olisi vaihtoehtoja. Ja se olisi jonkun muun maata tavallaan.
Pikkuseikka yksi tonni vuodessa vähemmän verojen jälkeen, se ero, minkä vähemmällä kiristyksellä siltä ihan hyvältä kamulle vuoden sopimuksilla vuokraamalla saisin. Se kun on oikeasti hyvä jätkä, mutta noista hörhöistä en pidä. Enkä halua avustaa, ne on rikkaita jo, kansainvälisenä lahkona.
Mutta ne lehmät ja että olisin pahis. Kehitysvammaiset ei niin lehmiä siellä paijaa, vaan henkilökunta. Pöljille on muutakin steinerastraalia terapiaa. Oli niillä ennen lampaita ja sikojakin, mutta niistä luopuivat. Lehmät vaan tarttee maata paljon. Mutta ei niiden rahoitus maanviljelystä tule, se on oheistoimintaa.