Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 18780
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

:?:
"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 18780
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 8687
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: No aivan varmasti aina Stadi

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Minä nyt vieläkin laitan tästä naiskaverini (viaton platon) Dacia Sandero-tilanteen! Hän on todella innostunut nyt autoon ja pelkäsin, että hän päättää päiväno jos Dacia ei olekaan hyvä. Mutta se pelittää ja h'n on katsonut nyt kuitenkin uutta autoa:
Katso tästä mistä tuttu tyttö nyt kiinnostunut!

Minulla ei ole hätäpäivää.

Itselleni voisin haluta tämän. Mitä mieltä porukka täällä on tästä?

TOUKOARSKA
"Tää on vähän kuin seuraisi ruuhka-aikaan hernerokkasumussa tapahtuvaa auto-onnettomuutta moottoritiellä. Hidastettuna." MrM 05/13
Avatar
Kerberos I
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 249
Liittynyt: 21.04.2021 14:43
Paikkakunta: Nyland

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Kerberos I »

Volvo. Ihan nätti, toivottavasti on ajotuntumastaan muuta kuin mallia 'traktori'. :D
"Ainoa todellinen viisaus on tieto siitä, että et tiedä yhtään mitään." - Sokrates
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 8687
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: No aivan varmasti aina Stadi

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Kerberos I kirjoitti: 06.05.2021 19:14 Volvo. Ihan nätti, toivottavasti on ajotuntumastaan muuta kuin mallia 'traktori'. :D
Aivan loisto ajettava. Mutta en ole nyt varma hankinko tämän. Minulle sopisi myös Sedan.

TOUKO
Stadilainen toukotyöläinen, Oliivinen
"Tää on vähän kuin seuraisi ruuhka-aikaan hernerokkasumussa tapahtuvaa auto-onnettomuutta moottoritiellä. Hidastettuna." MrM 05/13
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 18780
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/talous/art-2000007982651.html



”VEDYN käyttämistä henkilöautojen polttoaineena on korostettu yleisessä keskustelussa paljon, vaikka se on vedyn käyttökohteista sieltä huonoimmasta päästä”, sanoo tutkimusryhmän vetäjä Marko Paakkinen VTT:ltä.

Paakkisen mukaan ainakin henkilöautoissa ja kaupunkibusseissa tulevaisuuden ratkaisu on hyvin todennäköisesti sähkö eikä vetyä käyttävä polttokenno.

Syitä on ainakin kolme:

Kun sähkö ladataan akkuun, joka pyörittää auton moottoria, hyötysuhde on ylivoimaisesti parempi kuin jos sähköllä tuotetaan ensin vetyä, joka sitten poltetaan auton polttokennoissa.

Vetyautossa sähkön sisältämästä energiasta 68 prosenttia menetetään ennen kuin auton pyörät pyörivät. Osa tästä häviöstä on tosin mahdollista käyttää hyväksi esimerkiksi elektrolyysilaitoksesta talteeen otettavana kaukolämpönä tai talvella auton lämmittämiseen.

Vedyn jakeluverkosto olisi toisaalta kallis rakentaa.

Paakkisen mukaan myös monet sähköautoihin liittyvät ongelmat, kuten pula akkujen raaka-aineista, tullaan ratkaisemaan.

”Akut kehittyvät vauhdikkaasti lähivuosina niin energia- ja tehotiheyden, tuotantokustannusten, eettisen ja kestävän tuotannon kuin kriittisten materiaalienkin osalta. Autoteollisuus laittaa ehdottomasti suurimmat panokset nyt sähköautoihin”, Paakkinen sanoo.

Polttokennoilla voi Paakkisen mielestä olla paikka raskaassa liikenteessä."
"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 14458
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Sähkön hinta on menossa kohti nollaa ja pian sähköä on saatavissa nollahintaan tai alle säännöllisesti. Vedyn tuottaminen elektrolyysillä voi osoittautua ihan fiksuksi tavaksi varastoida energiaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 18780
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Lainaamani kohta käsitteli vain vedyn käyttöä henkilöautoissa. Juttu on laaja ja käsittelee monia vetytalouden käyttötarpeita.
"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 14458
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Oli blokin takana. Mitkäs olivat vedyn parhaita käyttökohteita?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 18780
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Eipä siinä mitään uutta tai erikoista ollut.

Aivan ensimmäiseksi kannattaisi korvata vihreällä
vedyllä fossiilinen vety teollisuuden prosesseissa. Tämä olisi tietysti yksinkertaisinta, koska vedylle on jo olemassa valmis käyttökohde. Nykyään Suomessa tehdään fossiilista vetyä 150 000 tonnia vuodessa ja ensin siis kannattaisi korvata tämä. Se leikkaisi 2% Suomen CO2-päästöistä.

Seuraavaksi kannattaisi korvata hiili teräksen tuotannossa. Yksin SSAB:n Raahen tehdas tuottaa 7% Suomen CO2-päästöistä. Aika huikeaa, että yksi tehdas tuottaa 7% Suomen päästöistä.

Sitten tulevat synteettiset polttoaineet ja sähköverkon tasapainotus.

Eli vihreällä vedyllä on paljon järkeviä käyttökohteita. Henkilöautojen polttokennot eivät kuulu niihin.
"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 12515
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.05.2021 9:30 Eli vihreällä vedyllä on paljon järkeviä käyttökohteita. Henkilöautojen polttokennot eivät kuulu niihin.
Rekkoihin ja varsinkin laivoihin taisivat vetyä visioida. Mut mitens jupahtava pienveneily? Kulkeeko Exsun kalastusalus tulevaisuudessa polttokennopohjaisella sähkömoottorilla vai biobensalla?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 14458
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.05.2021 9:30
Eli vihreällä vedyllä on paljon järkeviä käyttökohteita. Henkilöautojen polttokennot eivät kuulu niihin.
Jos vetykapasiteettia rakennetaan, niin en pitäisi epätodennäköisenä, että myös vetyautoilu muuttuisi järkeväksi.

Jos sähkö olisi ilmaista, niin onko vetytehdas pääomakusrannuksiltaan liian kallis vetybensalle? En tiedä
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 18780
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^Eiköhän pienveneissä ole sama tilanne kuin henkilöautoissa.

Edit:itse asiassa pienveneethän ovat valtavan paljon vaikeampi rasti. Jakeluverkko täytyisi tuoda järven rantaan.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 18.05.2021 9:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 18780
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 18.05.2021 9:46
James Potkukelkka kirjoitti: 18.05.2021 9:30
Eli vihreällä vedyllä on paljon järkeviä käyttökohteita. Henkilöautojen polttokennot eivät kuulu niihin.
Jos vetykapasiteettia rakennetaan, niin en pitäisi epätodennäköisenä, että myös vetyautoilu muuttuisi järkeväksi.

Jos sähkö olisi ilmaista, niin onko vetytehdas pääomakusrannuksiltaan liian kallis vetybensalle? En tiedä
Jäljelle jää silloinkin jakeluverkoston ongelma henkilöautoille ja pienempänä ongelmana polttokennojen hinta.

Eikä sähkö voi koskaan ilmaista olla (muuten kuin hetkittäin). Pääomakustannus on aina.
"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 12515
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.05.2021 9:46 ^^Eiköhän pienveneissä ole sama tilanne kuin henkilöautoissa.
Mä olen ajatellut (no, oikeasti mä en ole ajatellut tätä), että energiatarve on veneissä niin järjettömän korkea ja vielä huonosti ennakoitava (koska voi tuplaantua kelin kovetessa), että näköpiirissä oleva akkujen kapasiteetti ei oikein riitä, vaan mukaan tarvitaan tiiviisti nestemuotoon pakattua energiareserviä, kun luonnonsatamissa ei edes ole latausmahdollisuutta. Mutta voin olla aivan hakoteillä?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 20592
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.05.2021 9:48Jäljelle jää silloinkin jakeluverkoston ongelma henkilöautoille ja pienempänä ongelmana polttokennojen hinta.
En näe tässä mitään ongelmaa.

Magnesiumhydridi on tulevaisuuden mullistava polttoaine

Polttokennot halpenevat tuotekehityksen ja massatuotannon takia.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 14458
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.05.2021 9:48 Eikä sähkö voi koskaan ilmaista olla (muuten kuin hetkittäin). Pääomakustannus on aina.
Se hetkittäinen ilmainen sähköhän tässä on se pihvi. Sähkön hinta muutenkin tulee lähestymään nollaa. Tulevaisuudessa hinta perustuu johonkin muuhun kuin siirrettyihin kilowattitunteihin. Tuollaisessa maailmassa erilaiset joustot ja varastointiratkaisut ovat tärkeitä. On vähän vaikea ennustaa, millainen tulevaisuuden kysyntäprofiili tulee olemaan. Voi olla, että akkukäyttöisten autojen lataus yöllä ja tarpeen mukaan on ihan riittävä varastointiratkaisu.

Vetytalouden luonne riippuu vaaditusta pääomasta. Jos kustannukset ovat pääosin sähköä, niin automaattinen vetytehdas voi toimia ilmaisella sähköllä aina kun sitä on tarjolla ja varastoida energian vetynä. Heikko hyötysuhde ei haittaa, koska sähkö on ilmaista*.

* ilmainen tarkoittaa tässä yhteydessä ilmaista tai lähes ilmaista.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 18780
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 18.05.2021 9:52
James Potkukelkka kirjoitti: 18.05.2021 9:46 ^^Eiköhän pienveneissä ole sama tilanne kuin henkilöautoissa.
Mä olen ajatellut (no, oikeasti mä en ole ajatellut tätä), että energiatarve on veneissä niin järjettömän korkea ja vielä huonosti ennakoitava (koska voi tuplaantua kelin kovetessa), että näköpiirissä oleva akkujen kapasiteetti ei oikein riitä, vaan mukaan tarvitaan tiiviisti nestemuotoon pakattua energiareserviä, kun luonnonsatamissa ei edes ole latausmahdollisuutta. Mutta voin olla aivan hakoteillä?
Lisäsin alkuperäiseen viestiini jakeluverkon ongelman veneilyssä. Isommissa satamissa toki hoituu, mutta ei mökkijärven rannassa
"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 18780
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 18.05.2021 10:02
James Potkukelkka kirjoitti: 18.05.2021 9:48 Eikä sähkö voi koskaan ilmaista olla (muuten kuin hetkittäin). Pääomakustannus on aina.
Se hetkittäinen ilmainen sähköhän tässä on se pihvi. Sähkön hinta muutenkin tulee lähestymään nollaa. Tulevaisuudessa hinta perustuu johonkin muuhun kuin siirrettyihin kilowattitunteihin. Tuollaisessa maailmassa erilaiset joustot ja varastointiratkaisut ovat tärkeitä. On vähän vaikea ennustaa, millainen tulevaisuuden kysyntäprofiili tulee olemaan. Voi olla, että akkukäyttöisten autojen lataus yöllä ja tarpeen mukaan on ihan riittävä varastointiratkaisu.

Vetytalouden luonne riippuu vaaditusta pääomasta. Jos kustannukset ovat pääosin sähköä, niin automaattinen vetytehdas voi toimia ilmaisella sähköllä aina kun sitä on tarjolla ja varastoida energian vetynä. Heikko hyötysuhde ei haittaa, koska sähkö on ilmaista*.

* ilmainen tarkoittaa tässä yhteydessä ilmaista tai lähes ilmaista.
Kuten referoin, jutussa oli mukana myös synteettiset polttoaineet ja sähköverkon tasapainotus.
"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 14458
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.05.2021 10:03
urpiainen kirjoitti: 18.05.2021 9:52 Mä olen ajatellut (no, oikeasti mä en ole ajatellut tätä), että energiatarve on veneissä niin järjettömän korkea ja vielä huonosti ennakoitava (koska voi tuplaantua kelin kovetessa), että näköpiirissä oleva akkujen kapasiteetti ei oikein riitä, vaan mukaan tarvitaan tiiviisti nestemuotoon pakattua energiareserviä, kun luonnonsatamissa ei edes ole latausmahdollisuutta. Mutta voin olla aivan hakoteillä?
Lisäsin alkuperäiseen viestiini jakeluverkon ongelman veneilyssä. Isommissa satamissa toki hoituu, mutta ei mökkijärven rannassa
Kohtuullisen marginaalisessa käytössä esim. biopottoaineet voivat toimia ihan hyvin. Polttomoottori on ihan hyvä ratkaisu monessa hommassa. Esim. kovassa käytössä olevaa moottorisahaa tuskin kannattaa mitenkään muuten toteuttaa.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 6701
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.05.2021 9:48 Jäljelle jää silloinkin jakeluverkoston ongelma henkilöautoille ja pienempänä ongelmana polttokennojen hinta.
Jos raskasliikenne ajaa vedyllä, niin jakeluverkosto on olemassa.

Oma arvaus on, että suurin osa ajaa akuilla ja vähemmistö joka kaipaa suurempaa vetokykyä ajoneuvoiltaan tai ajavat pitkiä matkoja säännöllisesti ajavat sitten vedyllä. Vetokyvyn suhteen ongelma on siis lisääntyvä kulutus, ei se etteikö sähkömoottoriin saa vääntöä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 12515
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 18.05.2021 10:18
James Potkukelkka kirjoitti: 18.05.2021 10:03
urpiainen kirjoitti: 18.05.2021 9:52 Mä olen ajatellut (no, oikeasti mä en ole ajatellut tätä), että energiatarve on veneissä niin järjettömän korkea ja vielä huonosti ennakoitava (koska voi tuplaantua kelin kovetessa), että näköpiirissä oleva akkujen kapasiteetti ei oikein riitä, vaan mukaan tarvitaan tiiviisti nestemuotoon pakattua energiareserviä, kun luonnonsatamissa ei edes ole latausmahdollisuutta. Mutta voin olla aivan hakoteillä?
Lisäsin alkuperäiseen viestiini jakeluverkon ongelman veneilyssä. Isommissa satamissa toki hoituu, mutta ei mökkijärven rannassa
Kohtuullisen marginaalisessa käytössä esim. biopottoaineet voivat toimia ihan hyvin. Polttomoottori on ihan hyvä ratkaisu monessa hommassa. Esim. kovassa käytössä olevaa moottorisahaa tuskin kannattaa mitenkään muuten toteuttaa.
Joo. Mut veneasemilla bensa maksaa nyt joku 1,960 / litra, ja fillarikommunistit meinaa vielä nostaa sitä! Venemarssi eduskuntatalolle! Bensavero pois jos ostaa ruotsiksi!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 18780
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 18.05.2021 10:18
James Potkukelkka kirjoitti: 18.05.2021 10:03
urpiainen kirjoitti: 18.05.2021 9:52 Mä olen ajatellut (no, oikeasti mä en ole ajatellut tätä), että energiatarve on veneissä niin järjettömän korkea ja vielä huonosti ennakoitava (koska voi tuplaantua kelin kovetessa), että näköpiirissä oleva akkujen kapasiteetti ei oikein riitä, vaan mukaan tarvitaan tiiviisti nestemuotoon pakattua energiareserviä, kun luonnonsatamissa ei edes ole latausmahdollisuutta. Mutta voin olla aivan hakoteillä?
Lisäsin alkuperäiseen viestiini jakeluverkon ongelman veneilyssä. Isommissa satamissa toki hoituu, mutta ei mökkijärven rannassa
Kohtuullisen marginaalisessa käytössä esim. biopottoaineet voivat toimia ihan hyvin. Polttomoottori on ihan hyvä ratkaisu monessa hommassa. Esim. kovassa käytössä olevaa moottorisahaa tuskin kannattaa mitenkään muuten toteuttaa.
Synteettiset polttoaineet ja biopolttoaineet ovat hyvä ratkaisu esim. lentokoneisiin tai juuri moottorisahoihin. Ts. käyttökohteisiin, jossa tarvitaan kevyttä ja energiatiheää ratkaisua. Em. varmastikin pysyvät polttomoottorikäyttöisinä
pitkään, mutta sehän ei haittaa, jos polttoaine on tehty co2-neutraalisti.

Veikkaa, että lentoliikenne on viimeisenä säilyvä suuren mittakaavan polttomoottorikäyttö. Laivaliikenteestä en osaa sanoa. Riippuu siitä, mikä on edullisinta; synteettinen polttoaine, polttokenno vai sähkö akuilla.

Periaatteessahan synteettisillä polttoaineilla voisi ratkaista myös henkilöautojen päästöt, mutta halvemmaksi tulee varastoida sähkö suoraan autojen akkuihin ja käyttää sähkö sähkönä.
"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 18780
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000007975677.html

Persujen vaalikampanja saa nostetta.
"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 14458
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.05.2021 11:09
Veikkaa, että lentoliikenne on viimeisenä säilyvä suuren mittakaavan polttomoottorikäyttö. Laivaliikenteestä en osaa sanoa. Riippuu siitä, mikä on edullisinta; synteettinen polttoaine, polttokenno vai sähkö akuilla.
En ihan usko akkukäyttöisiin isoihin laivoihin. Akut toimivat parhaiten silloin, kun niitä voi ladata välillä. Konttilaivat vetävät niin pitkiä pätkiä satamien välillä, että akkujen pitäisi olla todella isoja. Lauttaliikenne yms on sitten eri juttu.

En sulkisi pois ydinvoimaakaan isojen laivojen voimanlähteenä. Kunhan ihmisille valkenee, millainen hiiletön maailma todellisuudessa on, niin ydinvoiman kannatus voi kasvaa "räjähdysmäisesti".
Vastaa Viestiin