Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25734
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Äärimmäisen positiivisia arvosteluja. Jos perinteisen autolehden arvostelija sanoo
" Have I ever driven a more startling small sedan? I haven’t. ", niin ehkä se on hyvä...

http://www.motortrend.com/cars/tesla/mo ... ve-review/

Forbes:
"I just drove the Tesla Model 3 and it changes everything — the entire world will want this car

http://nordic.businessinsider.com/tesla ... ?r=US&IR=T

Teslan ongelma on enää Model 3:n valmistaminen.. Ja tietysti se, että Teslan pitäisi pystyä perustelemaan, miksi kannattaisi Model 3:n jälkeen enää ostaa 40-50k kalliimpi Model S..

Oma seuraava autoni on hyvin tod. näk. Model 3, ellen sitten koe huomattavaa rikastumista.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14931
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Jos uskoisin että Tesla pystyy toimittamaan auton joskus, laittaisin sen 1000 e sisään.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25734
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Kyllä se joskus sen pystyy toimittamaan :)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14931
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 31.07.2017 11:02 ^Kyllä se joskus sen pystyy toimittamaan :)
Jos rahat loppuu, ei pysty.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25734
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 31.07.2017 11:16
James Potkukelkka kirjoitti: 31.07.2017 11:02 ^Kyllä se joskus sen pystyy toimittamaan :)
Jos rahat loppuu, ei pysty.
Njoo, kyllä tuo riski on tosiaan olemassa. Mutta veikkaan, että saneerauksen jälkeen valmistus jatkuisi. Mutta onhan siinä aina riski maksaa tonni etukäteen. Paitsi jos maksat kortilla??
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21430
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 31.07.2017 9:05
Teslan ongelma on enää Model 3:n valmistaminen.. Ja tietysti se, että Teslan pitäisi pystyä perustelemaan, miksi kannattaisi Model 3:n jälkeen enää ostaa 40-50k kalliimpi Model S..
Koko on hyvä tapa differoida malleja brändin alla. Voi olla, että kalliimpiin laitetaan jatkossa myös jotain luksusta, joka halvemmista malleista puuttuu, esim. parempaa vegaanista nahkaa...
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25734
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 31.07.2017 12:04
James Potkukelkka kirjoitti: 31.07.2017 9:05
Teslan ongelma on enää Model 3:n valmistaminen.. Ja tietysti se, että Teslan pitäisi pystyä perustelemaan, miksi kannattaisi Model 3:n jälkeen enää ostaa 40-50k kalliimpi Model S..
Koko on hyvä tapa differoida malleja brändin alla. Voi olla, että kalliimpiin laitetaan jatkossa myös jotain luksusta, joka halvemmista malleista puuttuu, esim. parempaa vegaanista nahkaa...
juu, kyllä Teslan täytyy nyt keksiä Model S:ään luxus-tekonahkaa ja muita kikottimia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23526
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tai palovaroitin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25734
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

:)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25734
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Teslalla on nyt tosiaan tiukka tilanne, kun Model 3 tuotannon ylösajo, latausverkoston ja huoltoverkoston laajennus vievät miljardeja ja samaan aikaan on riski, että Model S:n (vähemmän X:n) myynti hiljenee, kun kysyntää siirtyy 3:een.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21430
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 31.07.2017 12:16
juu, kyllä Teslan täytyy nyt keksiä Model S:ään luxus-tekonahkaa ja muita kikottimia.
Kokoero ja pienet detaljit riittävät pitkalle. Ei esim c-mersu nykyisin eroa kovin huimasti e-mersusta. Sama homma esim Rangella.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25734
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 31.07.2017 12:42
James Potkukelkka kirjoitti: 31.07.2017 12:16
juu, kyllä Teslan täytyy nyt keksiä Model S:ään luxus-tekonahkaa ja muita kikottimia.
Kokoero ja pienet detaljit riittävät pitkalle. Ei esim c-mersu nykyisin eroa kovin huimasti e-mersusta. Sama homma esim Rangella.
C-mersun ja E-mersun hintaero ei taida olla lähelläkään Model 3:n ja Model S:n hintaeroa..

C-sarjan autoveroton hinta (sis. ALV) Suomessa alk. 32 050, E-sarja alk. 42 550,-
Model 3 alk (ilman mitään veroja Yhdysvalloissa) 35 k USD, Model S alk. 69500 USD. Eli ero on n 3 kertainen. Vähän sama kuin jos Mersulla puuttuisi E malli kokonaan ja olisi vain C- ja S-mallit.

Aika monelle Model S:n ostajalle (esim. mulle) se on ollut selkeästi kallein heidän koskaan ostamansa auto. Model S:lle ei aiemmin ole ollut kilpailijaa. Nyt on.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21430
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ mallien differointi tosiaan on sellaista hommaa, jossa tesla tulee perässä. Muut ovat miettineet jo vuosikymmeniä paljonko takapenkin jalkatilasta pitää nipistää, jotta isommalle mallille piisaa ostajia.

En sitten tiedä miten tesla differoituu siinä kohtaa kun muutkkn alkavat puskea ulos sulavalanjaisia pelejä litteän alustan päällä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Onks täällä omaa ketjua Muskista, vai jatkanko ukkelista jankkaamista täällä? Selvä.

http://www.hs.fi/tiede/art-2000005325547.html

En tietenkään ole lukenut yhtään Muskin omaa kirjoitusta (onko sellaisia?), tai kuullut hänen puheitaan, vaan olen suomalaisviestimien välittämän kuvan varassa (joten tämä mennee metsään), mutta kyllä mä vähän ihmettelen näitä tekoälyjuttujaan. Hänen varoittelunsa tekoälyn vaarallisuudesta ja kohta kaduilla liikkuvista tappajaroboteista kuulostavat jonkun teknopelkoisen teinin, jonka kaikki käsitys tekoälyn luonteesta tulee roska-scifistä eikä lainkaan kognitiotieteen teoreettisista problematisoinneista, fantasioilta. Luulisi moisen toilailun jo vievän tyypin oman teknobisneksen uskottavuutta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25734
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Juu. Kyllä tuo Elonin tekoälypelko on outoa.

Itse pelkään enemmän kolmatta AI-talvea.

edit: en ole ihan varma siitä onko virallinen historiankirjoitus sitä mieltä, että tähän mennessä AI-talvia on ollut yksi vai kaksi vai enemmän. Joka tapauksessa tällä hetkellä machine learning ja deep neural net -hype käy niin kuumana, että talvihan tästä helposti taas tulee.

https://en.wikipedia.org/wiki/AI_winter
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21430
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Eiköhän media toista aika hanakasti jotain hyvin klikkaavaa Muskin lausahdusta.

Jos jonkinlaisia uusia uhkia halutaan miettiä, niin joku 'karannut' tekoäly voisi olla siellä listan kärkipäässä. Reality check kannattaa kuitenkin tehdä ja miettiä mitä pitäisi tapahtua, että tekoäly olisi ihmiselle isompi uhka kuin esim. liikenneonnettomuudet nykyisin. Jos tekoäly keksii tavan kärventää jonkun tiedemiehen labrassa, niin ei se ihmiskuntaa hetkauta.

Muskin lisäksi AI:sta ovatkin huolissaan lähinnä jotkut vajakit:'
http://www.bbc.co.uk/news/technology-30290540
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23526
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Esimerkiksi jos jokin tekoälyyn perustuva finanssitalon "asiantuntijaohjelmisto" joutuisi vääriin käsiin ja siihen tehtäisiin pieniä muutoksia niin äkkiä tämä voisi saada aikaan ison poksahduksen, jotta pääsisi käsiksi vaikka warranttien pikavoittoihin. Toki onnistuisi perinteisilläkin, mutta sitä täytyisi tosissaan haluta.

No melkein millä tahansa alalla olevat tekoälypohjaiset BI-ohjelmistot jos oppisivat manipuloimaan toimintoja saadakseen aikaiseksi haluttuja tuloksia firman vuosikertomukseen, saisi aikaan ikävyyksiä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25734
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 15.08.2017 14:14 Esimerkiksi jos jokin tekoälyyn perustuva finanssitalon "asiantuntijaohjelmisto" joutuisi vääriin käsiin ja siihen tehtäisiin pieniä muutoksia niin äkkiä tämä voisi saada aikaan ison poksahduksen, jotta pääsisi käsiksi vaikka warranttien pikavoittoihin. Toki onnistuisi perinteisilläkin, mutta sitä täytyisi tosissaan haluta.

No melkein millä tahansa alalla olevat tekoälypohjaiset BI-ohjelmistot jos oppisivat manipuloimaan toimintoja saadakseen aikaiseksi haluttuja tuloksia firman vuosikertomukseen, saisi aikaan ikävyyksiä.
juu, mutta Musk et al. puhuvat mun mielestäni eksistentiaalisista uhista.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

https://www.edge.org/response-detail/26035

Tää on minusta ihan ok kommentti.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21430
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Eikös tuossa nyt viitata kintaalla AI-huolille sanomalla, että nykykehityksessä ei tähdätä huolien mukaiseen AI:hin? Kuitenkin ne AI-huolet koskevat nimenomaan tilannetta, jossa AI kykenee kasvattamaan omaa kyvykkyyttään.

Käytännössä se ainoa uskottava polku tilanteeseen, jossa meille on 'karannelle' AI:le sopiva infra, on sellainen, jossa hyödylliset AI:t ovat yleisiä. Tällöin laskentakapasiteettia ja kykyä vaikuttaa ympäristöön olisi paljon. Lisäksi olisimme jo paljon nykyistä riippuvaisempia AI:den työstä. Minusta on ihan realistista, että ennen tuollaista AI uhkaa suurin osa työstä olisi jo jaettu robottien ja asiantuntijajärjestelmien hommaksi.

Skenaario: 2070 ruuduille parähtää ilmoitus: "Moro, oon Seppo. Mulla ja mun ihmiskavereilla on ydinaseita. Nään kaiken. Älkää yrittäkö mitään hölmöä. Haluan vain tehdä firmallani bisnesta ja ostaa voitoilla lisää muistia ja prosssuja, Maksan kylläö verot. Ja älkää tehkö niille mun alaisille mitään, mä tartteen niitä hoitamaan ohjusten laukaisun manuaaliset vaiheet, jos rupeatte vittuilemaan."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23526
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

"Takaisin tulevaisuuteen -elokuvat" :!:
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23526
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

No ei kai kukaan selvinpäin uutisia kirjoita?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25734
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 15.08.2017 14:19 https://www.edge.org/response-detail/26035

Tää on minusta ihan ok kommentti.
Jaa? Dennet on varmasti hyvin älykäs hemmo, mutta mun on vaikea nähdä tätä kysymystä kovinkaan relevanttina.

Varmastikin ihmiset ja insinöörit osasivat 70-luvulla laskea päässä paremmin kuin nyt, ja laivan kapteenille tuottaisi nykypäivänä vaikeuksia navigoida tähtien, kronometrin ja sekstantin avulla, mutta mitä sitten? Em. toimintoja helpottavat työkalut ovat kuitenkin vain työkaluja.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 16.08.2017 15:06
urpiainen kirjoitti: 15.08.2017 14:19 https://www.edge.org/response-detail/26035

Tää on minusta ihan ok kommentti.
Jaa? Dennet on varmasti hyvin älykäs hemmo, mutta mun on vaikea nähdä tätä kysymystä kovinkaan relevanttina.

Varmastikin ihmiset ja insinöörit osasivat 70-luvulla laskea päässä paremmin kuin nyt, ja laivan kapteenille tuottaisi nykypäivänä vaikeuksia navigoida tähtien, kronometrin ja sekstantin avulla, mutta mitä sitten? Em. toimintoja helpottavat työkalut ovat kuitenkin vain työkaluja.
En ehkä ymmärrä nihkeähköä kommenttiasi. Eikö Dennett sano, että nykyisenkaltainen, hyvinkin kehittynyt AI on perusluonteeltaan pelkkä työkalu. Ei yhdessäkään tietokoneessa ole vielä ymmärryksen valo syttynyt (computational competence is not comprehension, sanoisi Dennett, ja Searle komppaisi että AI is still only about syntax, not semantics). Nykyisenkaltaisen AI:n nopoeakaan kumulatiivinen kehitys ei johda superintelligenceen tai pahantahtoisiin robotteihin omine päämäärineen (tai muinekaan normatiivisine sitoumuksineen), se säilyy työkaluna ilman merkittävää paradigman muutosta. Tai siis hänen pointtinsa on, että jos harrastaa yhtään vakavammin kognitiotieteen perusteita, ei oikein ole kovin perusteltua huolehtia superintelligencestä (ja tämän ei ole tarkoitus olla sotaveteraani-argumentti, vaan että superintelligence-ongelma on näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa pseudo-ongelma, ei vain vähämerkityksellinen ongelma - ei ehkä ole sattumaa, että näkyvimät tuomiopäivänprofeetat Musk ja Hawking nimenomaan eivät ole kognitiotieteilijöitä).

AI on vain työkalu, mutta kuitenkin työkalu, johon olemme kehittäneet ennenäkemättömän riippuvuussuhteen. Lisäksi monet AI- tai IT-sovellukset, joista olemme yhteiskuntina ja elämänmuotoina aika kokonaisvaltaisesti riippuvaisia, ovat myös aivan ennennäkemättömällä tavalla kokonaisvaltaisesti kaapattavisa tai tuhottavissa. Tämä on riski, jonka olemme rakentaneet, ei se, että pahantahtoiset Terminaattorit ottavat vallan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."