UnelmaSäleikkö kirjoitti:SingleMalt kirjoitti:killkill kirjoitti:Paljon parempi kuin kalaliemikuutiot.
Juuri näin, ja mikä parasta. Ruoka on aivan itse, omin pikkukätösin tehty.
Sillä saa jo brassailla, kun maku vie kielen mennessään.
Jotenkin otan tästä kuutiosyyttelystä itseeni. Kyseessähän oli siis helpot ja nopeat reseptit. Toki jos kyseessä on juhlat/viikoloppusafka teen liemen pikku kätösin, itse (tai isäni) pyydetyistä kaloista. Muuten koen erilaiset fondit ja kuutiot varsin näppäriksi, ei minulla ainakaan ole aikaa keitellä joka ilta erilaisia liemiä ruokiani varten. Joskus jos oikein innostun, keitän niitä reilumman satsin pakkaseen muttei nekään varastot ikuisesti kestä. Voidaan toki perustaa oma topic gourmet:lle?
Minä teen valmiista kuutioista liemet, koska
a) en osaa perata kalaa
b) en halua perata kalaa
c) lähikaupastani saa vain filettä, paitsi silakoista
Yleensä teen lohelle kirkkaan liemen, seille ja muulle vähärasvaiselle kalalle maitoliemen.
Yleisesti ottaen tosi monet ohjeet olivat kauhean rasvaisia ja juustoisia. Miten kityläiset säilyttävät linjansa, jos ravinto on tuommoista? Elämmekö sydän- ja verisuonitauti-aikapommin päällä?
Oma nopea wokki:
Valmis tonnikala+thai tulinen kastike sellaisessa pussissa. Olikohan abban tuote?
ylimääräinen tonnikalasäilykepurkillinen (vedessä tahi öljyssä)
wokkivihannespussukka tai sipulia, paprikaa, kesäkurpitsaa, herkkusientä, pikkuisia herneenpalkoja pitkulaisina paloina.
Paketti maustamattomia nuudeleita
(TAI jos käytät maustettuja nuudeleita, käytä kaksi säilykepurkillista tavallista maustamatonta tonnikalaa. Mikä vaan nuudelimaku käy tähän)
Kaada jäiset wokkivihannekset/paloittelemasi tuoreet vihannekset korkeareunaiseen teflonpannuun. Lisää pari ruokalusikallista öljyä (rypsi tai oliivi). Laita levy päälle kutoselle. Odotellessasi levyn lämpiämistä laske tavallisen kokoiseen kattilaan vettä noin puoliväliin ja laita se toiselle levylle kutoselle. Odotellessasi veden kiehumista hämmentele vihanneksia. Kun vesi kiehuu, laita nuudelit sinne, levy pois päältä ja kypsennä ohjeen mukaan. Jos käytät maustettuja nuudeleita, älä vielä lisää mitään mausteita, vaan kaada vaan keittovesi pois ja laita nuudelit syrjään. Muista välillä hämmennellä vihanneksia. Voit pudottaa vihannesten hellanlevyn lämpöä neloselle tässä vaiheessa. Avaa tonnikalapurkki ja tonnikala&maustekastikepussi. Kun vihannekset ovat sulaneet tai tuoreet vähän pehmenneet, lisää kala ja maustekastike (tai nuudelien mukana tulleet mausteet) vihannesten joukkoon. Kippaa myös kypsät nuudelit sekaan. Lisää noin desi-puolitoista vettä (hanasta, kylmää) ja sekoittele kaikki ainekset sekaisin. Valmis!
Vinkki: Tuliko liian tulista? Lisää joukkoon kevyttä ruokakermaa tai creme fraichea vähän kerrallaan, kunnes maku on pehmeämpi
Vinkki2: Tuliko liian mietoa? Kaupasta saa erinomaista makeaa chilikastiketta (Sweet chili sauce, punaista hyytelöä, jossa sattumia seassa). Lisää sitä vähän kerrallaan, kunnes maku on kohdallaan.
Vinkki3: Voit tehdä koko homman myös katkaravuilla tai kanasuikaleilla (jolloin aloitat ruskistamalla kanasuikaleet kypsiksi yhdessä wokki- tai tuoreiden vihannesten kanssa.)