Söin ravintolassa

Leffat, musiikki, taide, kirjallisuus ja sensellaiset
sivustahuutaja
Kitisijä

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 19.07.2020 9:16
Valitettavasti omakin kokemukseni suomalaisesta ravintolakulttuurista vastaa tätä: https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000006574626.html suuri osa erityisesti landeravintoloista tekee vain annoksia, joita etelä-eurooppalaisiin tavernanpitäjä ei koskaan kehtaisi vierailleen tarjota.
Noinhan se on. Keskinkertaista ruokaa saa Suomessa metsästää tosissaan ja hyvää ruokaa onkin sitten jo lähes mahdotonta löytää.

Lähes mahdottomat kriteerini hyvälle ruualle:
- tuoreet raaka-aineet
- oikeat kypsyysasteet
- jotain makua

Tukun komponenteilla tuo ei siis onnistu. Kokin pitää myös osata hommansa, sillä halvasta porkkanastakin saa ylikypsää.

Tässä perusruokia, joiden pitäisi onnistua:
- lihapullat ja muusi + jokin lisuke: hapankurkku, puolukkahillo, sienet, yms
- karjalanpaisti + potut ja kasvikset
- uudet perunat + joku protsku
- lohikeitto
- jauhelihakeitto
- itse tehty hernekeitto
- munakas (jos ette mitään muuta osaa tehdä tuoreesta kamasta, niin antakaa edes vittu ostaa munakas, jonka tekee alle 5 minuuttiin kennosta lautaselle)
- käristetty hyvä makkara ja hyvää sinappia
- ruisleipä, voi tai oivariini + hyvä juusto ja leikkele

Unohdetaan ne paikalliset raaka-aineet ja perinneruuat. Opetellaan ensin käyttämään edes marketin tuoreita aineksia ja kypsentämään ne. Annos saa olla ruma, minä itse sitten asettelen ne haarukkaani. Kannan myös omat astiani ja hypin läpi sen asiakasta kyykyttävän temppuradan.

Mutta kun ei. Ei saa mitään kelvollista mistään.

Onneksi tien päällä tulee vedettyä yleensä niin lyhyitä etappeja, että kahvilatarjonnalla pärjää pitkälle. Nyt kun käytännössä kaikista kelvollisista kahviloista saa tummaakin kahvia, voi reissunälän tyydyttää kakulla ja pullalla. Jostain syystä suomen kahviloiden syötävät ovat oikein hyviä.
sivustahuutaja
Kitisijä

^ alkeellisen mökin menu:

- uusia pottuja, voita, tilliä
- grillattua sitruunamarinoitua kanaa
- savustettua lohta (norjan, liian lämmintä verkoille)
- tuoretta salaattia ja yrtteja suoraan penkistä
- paistettuja kanttarelleja ja herkkutatteja
- grillattua paprikaa ja kesäkurpitsaa (itse kasvatettu)
- muurinpohjaletut, mustikoita, sokeria, kermavaahtoa
- ruokajuomia
- kaffan pour over kahvia

Ei noita samana päivänä kaikkia vedetty, mutta linja oli tuo. Hyvin simppeliä.

Jos nyt joku tämän böndelän ravintoloitsija haluaa meistä.asiakkaan, niin ruuan pitäisi kestää vertailu yllä olevaan. Tasapelikin kelpaa. Maksan ihan mielelläni rapeista muurinpohjaletuista, vaikka eivät olisi yhtään parempia kuin itse tehdyt. Mutta heikompia lettuesityksiä halpishillolla ja purkkivaahdolla en osta. Lämmitetyjä tukun eineksiä en myöskään halua. Niitä saan halutessani Lidlin pakastealtaasta (ei ole tullu tähän mennessä ostettua).
Vagabondo
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Tapiola Bistro o mat on edelleen loistava. Gourmeeta hieman normi lounasta kalliimmalla. Tänään oli aivan loistavaa kalaa valkoviinikastikkeella. Suosittelen edelleen.

Mutta varsinainen syy ketjun avaamiseen on, että tajusin Tapiolan Robert's coffee gardenista saa paikan päällä tehtyä gelatoa. Siis siitä parkkipaikan vieressä olevasta lasikuutiosta. Pakko oli käydä testaamassa ja ihan kelvollista jäätelöä. Vallankin rakenne oli koko lailla täydellisen pehmeä ja suussa sulava, jollaista pakastettu jäätelö ei ikinä saavuta. Käymisen arvoinen, jos sattuu olemaan Tapiolassa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä

^ harmi että tuo sijainti on sellainen semikiva. Paljon hyvää, mutta se parkkis on rujo. En ymmärrä miten siitä ei ole saatu kivempaa.

Muutenkin on omituista, että Tapiolan reunoilta ei löydy viihtyisiä puistoja take away eväiden syömiseen. Monta semikivaa mestaa, mutta kaikki vähän rumia. Laittaisivat puolet mestoista kuntoon oikeasti ja myisivät loput gryndereille.
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

urpiainen kirjoitti: 28.02.2020 11:11
Vagabondo kirjoitti: 28.02.2020 10:44 Mä olen nyt muutaman kerran käynyt Tapiolan Bistro o matissa lounaalla. Vaikka päivällistä ei ole tullut vielä testattua, niin nyt voi jo todentaa kyseessä olevan oikein laadukas ravintola.
:komp:
Lisäpisteitä vielä siitä, että vaikka se sijaitsee tympeässä ostoskeskusmiljöössä, niin kunhan ravintolaan pääsee sisään, on siellä ihan ikkunat ulos ja voi kuvitella olevansa ihmisarvoisessa ympäristössä.
Söin taas lounasta tässä päivänä muutamana Bistro o matissa. Oli huono. :cry:
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

urpiainen kirjoitti: 12.10.2020 9:58 kuljetusruoan standardi ympäri maailman on b-luokan pizza
Tästä piti vielä jatkamani, että vaikka en kovin usein noutopizzaa syö, niin just tällä hetkellä Espoon tarjonta tällä saralla on ensimmäistä kertaa ehkä ikinä ihan tyydyttävä, kun Helsingissä joku viitisen vuotta sitten läpi lyönyt laatupizzerioiden trendi on rantautunut lähiömattoonkin. Tapiolan Guido's ja Urheilupuiston Putte's ovat minusta aika hyviä, ja vielä keskenään sen verran tyyliltään eriliaisia, että vaihteluakin saa. Niin se Espoo edistyy! Ja kun sitä Länsiväylää ajaa pizzan perässä, ei matka Lauttasaaren Lucaankaan ole kovin pitkä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 15.10.2020 9:46 Tapiolan Guido's ja Urheilupuiston Putte's ovat minusta aika hyviä, ja vielä keskenään sen verran tyyliltään eriliaisia, että vaihteluakin saa.
Peukkua molemmille, mutta Puttelle kaksi peukkua!
Vagabondo
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 15.10.2020 9:46Ja kun sitä Länsiväylää ajaa pizzan perässä, ei matka Lauttasaaren Lucaankaan ole kovin pitkä.
Lauttasaaresta puheenollen; Oletko käynyt Trattoria Limonessa? Mä olen muutaman kerran pyörähtänyt ja se on mielestäni aika aitoa italialaista trattoriameininkiä. Silleen hyvää ja rehtiä italialaista ruokaa ja pizzaa ilman fine dining hienostelua. Palvelun saa halutessaan italiaksi mistä lisäpisteitä fiilikseen. Erikseen pitää mainita erinomainen talon prosecco, jota valitettavasti ei Alkon kautta saa. Piti tarkistaa, sillä olisin muutaman pullon hankkinut kaappiin, jos olisi saanut.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
Vagabondo
Kitisijä

Mua vähän harmittaa, että Ison Omenan valikoimasta katosi Pizzarium koronan myötä. Suomessa ei juuri ole paikkoja jotka myy tyypillisiä Italialaisia pizzapaloja ja Pizzarium oli tyylissään vielä varsin laadukas.

Positiivista taas Tortilla Housen ilmestyminen. Eihän se silleen fiini ole kuin Eatos oli aikoinaan, mutta ei tarvi jatkossakaan astua Taco Belliin, kun tuolta saa raikkaan tuoreita burritoja.
aasi
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja aasi »

Vagabondo kirjoitti: 15.10.2020 10:24 Mua vähän harmittaa, että Ison Omenan valikoimasta katosi Pizzarium koronan myötä. Suomessa ei juuri ole paikkoja jotka myy tyypillisiä Italialaisia pizzapaloja ja Pizzarium oli tyylissään vielä varsin laadukas.
Mua kans harmittaa Oulun Pizzariumin visiitin jäänti kovin lyhytaikaiseksi, ehdin juuri oppia sen olemassaolon kun pisti jo lapun luukulle parisen vuotta sitten.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Lolita
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Triplassa on Pizzarium, tai oikeammin Pasilan asemalla. Näyttää aika kituvalta nyt korona-aikaan.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
McJanne
Kitisijä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja McJanne »

Sompasaareen tulee Putte.
Kirjoitan tätä alasti
&
(Puni) Olet kamppailu-urheiliijan irvikuva ja kamppailuyhteisön häpeäpilkku mielipiteittesi kanssa.
-JM
Vastaa Viestiin