Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Herra Manala

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

^ Hei urpo, korjaa se linkkis. On pikkasen vittumaista lukea 8000 pikseliä leveetä veppisivua.
Bhven

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Herra Manala kirjoitti:^ Hei urpo, korjaa se linkkis. On pikkasen vittumaista lukea 8000 pikseliä leveetä veppisivua.
reps! Et ole vieläkään oppinut käyttämään parhainta selainta. Arvaa onko Operan kanssa ongelmia ton linkin suhteen, no ei ole.
Yönmustaritari

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

Herra Manala kirjoitti:^ Hei urpo, korjaa se linkkis. On pikkasen vittumaista lukea 8000 pikseliä leveetä veppisivua.
Kiusa se pienikin kiusa.

Enkä korjaa.
Herra Manala

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Yönmustaritari kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:^ Hei urpo, korjaa se linkkis. On pikkasen vittumaista lukea 8000 pikseliä leveetä veppisivua.
Kiusa se pienikin kiusa.

Enkä korjaa.
Aaaaasiiii, tuupas antamaan bannia. On se nyt vittu, kun ei puusilmät osaa edes tinyurlia käyttää. No, mene ignoreen sitten.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6759
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja aasi »

Mikä linkki?
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Herra Manala

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Bhven kirjoitti:reps! Et ole vieläkään oppinut käyttämään parhainta selainta. Arvaa onko Operan kanssa ongelmia ton linkin suhteen, no ei ole.
Arvaa kuinka paljon mua kiinnostaa se paljonko sulla on sen muuten käyttökelvottoman paskaselaimesi kanssa ongelmia sen kanssa, että joku on idiootti?
Herra Manala

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

aasi kirjoitti:Mikä linkki?
Oikein.
Aava

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Aava »

Joo, voisin taas kysäistä.... :oops:


Tuo auton moottoriöljy... mitä kautta voiteluöljy syötetään sylintereihin? Ja sitten joskus näkee mainoksissa, että jotku öljyt (täyssynteettiset?) mainostavat tuottavansa vähemmän karstaa bensaruiskutuksen suulle kuin muut öljyt. Onko öljyjen väliset erot isojakin, niin että kovempi hinta kannattaa maksaa?

Ja sitten yks, mitä olen miettinyt, on VVT. Kun jotenkin on tullut nelitahtimoottorista käsitys, että sen toiminta on systemaattista. Miten tähän voidaan sitten ympätä portaation venttiilien ajoitus? Jollain tietokoneohjelmalla...?

Ja viimeisenä (tällä erää) kysyisin, kumpi moottorinjäähdytyssysteemi on parempi: vesi- vai ilmajäähdytys? Vai onko niillä eroa?
NegaDuck

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Siihen asti kunnes Manala antaa läpikotaisin asiantuntevan vastauksen, tässä huteraan asiantuntemukseen pohjautuva pikavastaus:
Aava kirjoitti:Tuo auton moottoriöljy... mitä kautta voiteluöljy syötetään sylintereihin?
Moottorissa on öljypumppu joka puksuttaa moottorin käydessä, ja levittää öljyä moottorin liikkuviin osiin.

Lohkolämmitintä moititaan usein siitä että se ei pyöritä öljypumppua, ja lämpö haihduttaa öljyn moottorin kulutuspinnoilta, jolloin moottori menettää hitpointseja käynnistyessään.
Ja sitten joskus näkee mainoksissa, että jotku öljyt (täyssynteettiset?) mainostavat tuottavansa vähemmän karstaa bensaruiskutuksen suulle kuin muut öljyt. Onko öljyjen väliset erot isojakin, niin että kovempi hinta kannattaa maksaa?
Öljyissä on epäpuhtauksia, joista se karsta syntyy. Täyssynteettisissä on vähemmän epäpuhtauksia. Luulisin ainakin että ongelman voi kiertää myös vaihtamalla öljyt useammin, jos ei käytä kaikkein laadukkainta öljyä.
Ja sitten yks, mitä olen miettinyt, on VVT. Kun jotenkin on tullut nelitahtimoottorista käsitys, että sen toiminta on systemaattista. Miten tähän voidaan sitten ympätä portaation venttiilien ajoitus? Jollain tietokoneohjelmalla...?
Kyllä. Nykyään homma hoidetaan käytännössä aina elektronisesti, sillä elektroninen ratkaisu on halvempi valmistaa kuin vastaava mekaaninen ratkaisu.
Ja viimeisenä (tällä erää) kysyisin, kumpi moottorinjäähdytyssysteemi on parempi: vesi- vai ilmajäähdytys? Vai onko niillä eroa?
Ilmaa on helpompi kaataa säiliöön. Ohivirtaavassa vedessä on yleensä epäpuhtauksia (esim. kaloja) jotka pitää suodattaa pois.
Aava

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Aava »

NegaDuck kirjoitti: Ohivirtaavassa vedessä on yleensä epäpuhtauksia (esim. kaloja) jotka pitää suodattaa pois.


:rofl: :jee:
Kiitos. Selvensi.

P.s. Joo, mutta vielä hyinhyvin vakavasti kysyen, onko jäähdytystehossa eroa riippuen siitä, käytetäänkö järvi- vai merivettä? Vaikuttaako veden kalakanta jäähdytystehoon? :D
NegaDuck

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Aava kirjoitti:Vaikuttaako veden kalakanta jäähdytystehoon? :D
Kannattaa käyttää mutapohjaisen järven vettä mieluummin kuin hiekkapohjaisen. Sillä vaikka mutaisessa vedessä onkin enemmän karstaa, siinä on myös enemmän pohjakaloja ja pieneliöitä jotka syövät ja siistivät karstaa pois. Myös moottorin huokoset pysyvät terveinä ja auki mudan mineraalien hoitavan vaikutuksen ansiosta. Moottori elpyy ja saa terveen kiillon.
Aava

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Aava »

NegaDuck kirjoitti: Kannattaa käyttää mutapohjaisen järven vettä mieluummin kuin hiekkapohjaisen. Sillä vaikka mutaisessa vedessä onkin enemmän karstaa, siinä on myös enemmän pohjakaloja ja pieneliöitä jotka syövät ja siistivät karstaa pois. Myös moottorin huokoset pysyvät terveinä ja auki mudan mineraalien hoitavan vaikutuksen ansiosta. Moottori elpyy ja saa terveen kiillon.
:rofl:
Moottoriöljy = miesten Lumene.
Herra Manala

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Aava kirjoitti:Joo, voisin taas kysäistä.... :oops:

Tuo auton moottoriöljy... mitä kautta voiteluöljy syötetään sylintereihin?
Ei moottoriöljyä ole tarkoitus syöttää sylintereihin. Moottorissa on vikaa ja se savuttaa, jos moottoriöljyä pääsee sylintereihin. Sylinteriputkien alaosan seinämille sitä sen sijaan ruiskutetaan paineella, mutta sehän on periaatteessa ihan samaa tilaa kuin missä öljyt muutenkin öljypohjan sisällä kampikammiossa lilluvat.

http://auto.howstuffworks.com/engine1.htm (hyvä saitti muutenkin kyselyiässä olevalle!)
Ja sitten joskus näkee mainoksissa, että jotku öljyt (täyssynteettiset?) mainostavat tuottavansa vähemmän karstaa bensaruiskutuksen suulle kuin muut öljyt.
Ööö, ei mun ymmärrykseni mukaan edelleenkään sitä öljyä edes haluta päästää tekemisiin bensa/ilmaseoksen kanssa. Öljy tukkisi bensiinin ruiskutussuuttimet ylipäätänsä. Öljy tosiaankin palaessaan savuttaa, haisee ja aiheuttaa päästöjä, joiden vuoksi auto ei pääse katsastuksessa tehtävän päästömittauksen läpi. Sitä ei missään nimessä haluta palotiloihin tai bensiinin ruiskutukseen/ilmansyöttöön tai pakoputkistoon.
Onko öljyjen väliset erot isojakin, niin että kovempi hinta kannattaa maksaa?
No eipä niissä mitään järjettömiä eroja ole, jotka tulisivat mitenkään esille normaalissa käytössä. Jos harrastetaan jotain kilpa-autoilua jossa moottoria rasitetaan äärimmilleen toistuvasti ja pidempiä aikoja, alkaa öljyissä löytymään eroja joita voidaan tulkita jollain tavalla merkityksellisiksi.
Ja sitten yks, mitä olen miettinyt, on VVT. Kun jotenkin on tullut nelitahtimoottorista käsitys, että sen toiminta on systemaattista. Miten tähän voidaan sitten ympätä portaation venttiilien ajoitus? Jollain tietokoneohjelmalla...?
Niin no autoissahan on käytännössä toi sytytys/polttoaineenruiskutuspuolikin hoidettu tietokoneohjelmalla jo viimeiset parikymmentä vuotta. Eipä siinä ihan hirveästi lisää insinööritaidonnäytteitä vaadita, että siihen yhtälöön lisätään joku ylimääräinen taulukko, joka sitten kierrosluvun ja kaasun asennon perusteella liikuttaa jotain kytkintä, joka muuttaa venttiilikoneiston ajoitusta muutamia asteita sinne tänne.
Ja viimeisenä (tällä erää) kysyisin, kumpi moottorinjäähdytyssysteemi on parempi: vesi- vai ilmajäähdytys? Vai onko niillä eroa?
Vesi, koska se pystyy sitomaan tilavuuteensa nähden moninkertaisesti energiaa ilmaan verrattuna. Ilmajäähdytyksen fiksu toiminta vaatii käytännössä jatkuvaa liikkumista. Siinä missä liikennevaloissa seistessä vesijäähdytys pystyy varastoimaan ylimääräistä lämpöenergiaa itseensä, ilmajäähdytyksellä tätä mahdollisuutta ei tietenkään ole, ja moottorin ylikuumeneminen ja kansipahvien polttaminen on huomattavasti helpompaa.
Aava

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Aava »

Herra Manala kirjoitti: http://auto.howstuffworks.com/engine1.htm (hyvä saitti muutenkin kyselyiässä olevalle!)
Joo kiitos, mutta olen käynyt aika ajoin jo parin vuoden ajan. Ja lopputulemana aina tuska, koska auton osien nimet ei ole hallussa suomeksikaan, ja täältä estrogeenilastin ja vaillinaisen 3D-ajattelun takaa edes kuva ei aina auta päättelemään, mistä suomenkielisestä osasta on kyse. *huokaus*

Anyways, kiitos taas.
Bliss

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Joku Tosinörtti auttakoon!
Miten saan poistettua messengeristä täysin turhia nimiä ja yhteystietoja?

Palvelin ei pystynyt poistamaan käyttäjää "Xxxx" yhteystietoluettelosta.
Herra Manala

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Bliss kirjoitti:Joku Tosinörtti auttakoon!
Miten saan poistettua messengeristä täysin turhia nimiä ja yhteystietoja?

Palvelin ei pystynyt poistamaan käyttäjää "Xxxx" yhteystietoluettelosta.
Varmaankin just tolleen, palvelimelle parempana päivänä?
Bliss

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Herra Manala kirjoitti: Varmaankin just tolleen, palvelimelle parempana päivänä?
Mikähän päivä se vois olla? 20.10.2010?
Poistan koko messengerin, sillähän siitä pääsee... :roll:
Herra Manala

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Bliss kirjoitti:Mikähän päivä se vois olla? 20.10.2010?
Optimistinen luonne on toki avuksi Microsoftin kanssa touhuttaessa. Tuo oli kuitenkin ehkä vähän turhankin optimistinen arvio.
NegaDuck

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Miksi Windows refreshaa desktopin kaikki ikonit aina kun menen explorerilla jonkin aseman juurihakemistoon? Ärsyttävää swappaamista.
1108

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja 1108 »

NegaDuck kirjoitti:Miksi Windows refreshaa desktopin kaikki ikonit aina kun menen explorerilla jonkin aseman juurihakemistoon?
Koska jokunen miljoona riviä paskakoodia ei muuhun pysty.
Mulli75

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

IBM Think Pad läppärin akku alkoi eilen kiukuttelemaan. Ei ota virtaa vastaan eikä kone pysy käynnissä ilman virtajohtoa. Akun merkkivalo vilkuttaa punaista kun ennen se on aina ollut vihreä. Ei auttanut akun irottaminenkaan. Uutena hankittu vajaa 2 vuotta sitten ja päivittäisessä käytössä joka päivä.

Voiko läppärien akut olla näin perseestä ja lyhytikäisiä ? Auttaako mikään muu kuin uuden akun hankinta ?
masa

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja masa »

Mulli75 kirjoitti:Uutena hankittu vajaa 2 vuotta sitten ja päivittäisessä käytössä joka päivä.

Voiko läppärien akut olla näin perseestä ja lyhytikäisiä ? Auttaako mikään muu kuin uuden akun hankinta ?
Sehän kesti ihan hyvin ja ei auta. Akkukauppaan mars.
NegaDuck

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Kaverini väitti kivenkovaa että kun pysähtyy liikennevaloissa, kannattaa vaihtaa vapaalle, sillä moottori kuluttaa silloin tyhjäkäynnillä vähemmän bensaa kuin vaihde silmässä ja kytkin pohjassa. Pitääkö tämä oikeasti paikkansa?
masa

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja masa »

NegaDuck kirjoitti:Kaverini väitti kivenkovaa että kun pysähtyy liikennevaloissa, kannattaa vaihtaa vapaalle, sillä moottori kuluttaa silloin tyhjäkäynnillä vähemmän bensaa kuin vaihde silmässä ja kytkin pohjassa. Pitääkö tämä oikeasti paikkansa?
Pitää. Ja kun vielä nostat jalan jarrupolkimelta ja käytät käsijarrua, säästät taas fingerporillisen bensaa tankillisessa.
Herra Manala

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

NegaDuck kirjoitti:Kaverini väitti kivenkovaa että kun pysähtyy liikennevaloissa, kannattaa vaihtaa vapaalle, sillä moottori kuluttaa silloin tyhjäkäynnillä vähemmän bensaa kuin vaihde silmässä ja kytkin pohjassa. Pitääkö tämä oikeasti paikkansa?
Jo autokoulussa opetetaan, että liikennevaloissa ei seistä kytkimellä. Se kuluttaa kytkintä aivan turhaan. Bensankulutukseen se sen sijaan ei vaikuta kuin vähentävästi: Kytkinkoneisto tulee ennen vaihteistoa, ja vapaalla mutta kytkin ylhäällä pyöritetään sekä kytkinkoneistoa että vaihteiston voiman sisäänottoa, joka vaatii marginaalisesti enemmän polttoainetta. Kytkin pohjassa sen sijaan ei pyöritetä vaihteistoa lainkaan, riippumatta onko laatikossa vaihde kytkettynä vai ei. Kytkin kun on se vempele joka voiman moottorilta vaihteistolle välittää.

Painelkaahan autoistanne kytkintä pohjaan ja päästäkää irti tyhjäkäynnillä muutamaan otteeseen vaihteisto vapaalla ollessaan. Huomaatte että kyllä se moottori herkemmin pyörii kun kytkin on lattiassa.