Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju
Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju
^ Hei urpo, korjaa se linkkis. On pikkasen vittumaista lukea 8000 pikseliä leveetä veppisivua.
Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju
reps! Et ole vieläkään oppinut käyttämään parhainta selainta. Arvaa onko Operan kanssa ongelmia ton linkin suhteen, no ei ole.Herra Manala kirjoitti:^ Hei urpo, korjaa se linkkis. On pikkasen vittumaista lukea 8000 pikseliä leveetä veppisivua.
Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju
Kiusa se pienikin kiusa.Herra Manala kirjoitti:^ Hei urpo, korjaa se linkkis. On pikkasen vittumaista lukea 8000 pikseliä leveetä veppisivua.
Enkä korjaa.
Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju
Aaaaasiiii, tuupas antamaan bannia. On se nyt vittu, kun ei puusilmät osaa edes tinyurlia käyttää. No, mene ignoreen sitten.Yönmustaritari kirjoitti:Kiusa se pienikin kiusa.Herra Manala kirjoitti:^ Hei urpo, korjaa se linkkis. On pikkasen vittumaista lukea 8000 pikseliä leveetä veppisivua.
Enkä korjaa.
-
- Kitisijä
- Viestit: 6759
- Liittynyt: 01.07.2005 21:12
- Paikkakunta: Uleåborg
Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju
Arvaa kuinka paljon mua kiinnostaa se paljonko sulla on sen muuten käyttökelvottoman paskaselaimesi kanssa ongelmia sen kanssa, että joku on idiootti?Bhven kirjoitti:reps! Et ole vieläkään oppinut käyttämään parhainta selainta. Arvaa onko Operan kanssa ongelmia ton linkin suhteen, no ei ole.
Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju
Oikein.aasi kirjoitti:Mikä linkki?
Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju
Joo, voisin taas kysäistä....
Tuo auton moottoriöljy... mitä kautta voiteluöljy syötetään sylintereihin? Ja sitten joskus näkee mainoksissa, että jotku öljyt (täyssynteettiset?) mainostavat tuottavansa vähemmän karstaa bensaruiskutuksen suulle kuin muut öljyt. Onko öljyjen väliset erot isojakin, niin että kovempi hinta kannattaa maksaa?
Ja sitten yks, mitä olen miettinyt, on VVT. Kun jotenkin on tullut nelitahtimoottorista käsitys, että sen toiminta on systemaattista. Miten tähän voidaan sitten ympätä portaation venttiilien ajoitus? Jollain tietokoneohjelmalla...?
Ja viimeisenä (tällä erää) kysyisin, kumpi moottorinjäähdytyssysteemi on parempi: vesi- vai ilmajäähdytys? Vai onko niillä eroa?

Tuo auton moottoriöljy... mitä kautta voiteluöljy syötetään sylintereihin? Ja sitten joskus näkee mainoksissa, että jotku öljyt (täyssynteettiset?) mainostavat tuottavansa vähemmän karstaa bensaruiskutuksen suulle kuin muut öljyt. Onko öljyjen väliset erot isojakin, niin että kovempi hinta kannattaa maksaa?
Ja sitten yks, mitä olen miettinyt, on VVT. Kun jotenkin on tullut nelitahtimoottorista käsitys, että sen toiminta on systemaattista. Miten tähän voidaan sitten ympätä portaation venttiilien ajoitus? Jollain tietokoneohjelmalla...?
Ja viimeisenä (tällä erää) kysyisin, kumpi moottorinjäähdytyssysteemi on parempi: vesi- vai ilmajäähdytys? Vai onko niillä eroa?
Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju
Siihen asti kunnes Manala antaa läpikotaisin asiantuntevan vastauksen, tässä huteraan asiantuntemukseen pohjautuva pikavastaus:
Lohkolämmitintä moititaan usein siitä että se ei pyöritä öljypumppua, ja lämpö haihduttaa öljyn moottorin kulutuspinnoilta, jolloin moottori menettää hitpointseja käynnistyessään.
Moottorissa on öljypumppu joka puksuttaa moottorin käydessä, ja levittää öljyä moottorin liikkuviin osiin.Aava kirjoitti:Tuo auton moottoriöljy... mitä kautta voiteluöljy syötetään sylintereihin?
Lohkolämmitintä moititaan usein siitä että se ei pyöritä öljypumppua, ja lämpö haihduttaa öljyn moottorin kulutuspinnoilta, jolloin moottori menettää hitpointseja käynnistyessään.
Öljyissä on epäpuhtauksia, joista se karsta syntyy. Täyssynteettisissä on vähemmän epäpuhtauksia. Luulisin ainakin että ongelman voi kiertää myös vaihtamalla öljyt useammin, jos ei käytä kaikkein laadukkainta öljyä.Ja sitten joskus näkee mainoksissa, että jotku öljyt (täyssynteettiset?) mainostavat tuottavansa vähemmän karstaa bensaruiskutuksen suulle kuin muut öljyt. Onko öljyjen väliset erot isojakin, niin että kovempi hinta kannattaa maksaa?
Kyllä. Nykyään homma hoidetaan käytännössä aina elektronisesti, sillä elektroninen ratkaisu on halvempi valmistaa kuin vastaava mekaaninen ratkaisu.Ja sitten yks, mitä olen miettinyt, on VVT. Kun jotenkin on tullut nelitahtimoottorista käsitys, että sen toiminta on systemaattista. Miten tähän voidaan sitten ympätä portaation venttiilien ajoitus? Jollain tietokoneohjelmalla...?
Ilmaa on helpompi kaataa säiliöön. Ohivirtaavassa vedessä on yleensä epäpuhtauksia (esim. kaloja) jotka pitää suodattaa pois.Ja viimeisenä (tällä erää) kysyisin, kumpi moottorinjäähdytyssysteemi on parempi: vesi- vai ilmajäähdytys? Vai onko niillä eroa?
Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju
NegaDuck kirjoitti: Ohivirtaavassa vedessä on yleensä epäpuhtauksia (esim. kaloja) jotka pitää suodattaa pois.


Kiitos. Selvensi.
P.s. Joo, mutta vielä hyinhyvin vakavasti kysyen, onko jäähdytystehossa eroa riippuen siitä, käytetäänkö järvi- vai merivettä? Vaikuttaako veden kalakanta jäähdytystehoon?

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju
Kannattaa käyttää mutapohjaisen järven vettä mieluummin kuin hiekkapohjaisen. Sillä vaikka mutaisessa vedessä onkin enemmän karstaa, siinä on myös enemmän pohjakaloja ja pieneliöitä jotka syövät ja siistivät karstaa pois. Myös moottorin huokoset pysyvät terveinä ja auki mudan mineraalien hoitavan vaikutuksen ansiosta. Moottori elpyy ja saa terveen kiillon.Aava kirjoitti:Vaikuttaako veden kalakanta jäähdytystehoon?
Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju
NegaDuck kirjoitti: Kannattaa käyttää mutapohjaisen järven vettä mieluummin kuin hiekkapohjaisen. Sillä vaikka mutaisessa vedessä onkin enemmän karstaa, siinä on myös enemmän pohjakaloja ja pieneliöitä jotka syövät ja siistivät karstaa pois. Myös moottorin huokoset pysyvät terveinä ja auki mudan mineraalien hoitavan vaikutuksen ansiosta. Moottori elpyy ja saa terveen kiillon.

Moottoriöljy = miesten Lumene.
Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju
Ei moottoriöljyä ole tarkoitus syöttää sylintereihin. Moottorissa on vikaa ja se savuttaa, jos moottoriöljyä pääsee sylintereihin. Sylinteriputkien alaosan seinämille sitä sen sijaan ruiskutetaan paineella, mutta sehän on periaatteessa ihan samaa tilaa kuin missä öljyt muutenkin öljypohjan sisällä kampikammiossa lilluvat.Aava kirjoitti:Joo, voisin taas kysäistä....![]()
Tuo auton moottoriöljy... mitä kautta voiteluöljy syötetään sylintereihin?
http://auto.howstuffworks.com/engine1.htm (hyvä saitti muutenkin kyselyiässä olevalle!)
Ööö, ei mun ymmärrykseni mukaan edelleenkään sitä öljyä edes haluta päästää tekemisiin bensa/ilmaseoksen kanssa. Öljy tukkisi bensiinin ruiskutussuuttimet ylipäätänsä. Öljy tosiaankin palaessaan savuttaa, haisee ja aiheuttaa päästöjä, joiden vuoksi auto ei pääse katsastuksessa tehtävän päästömittauksen läpi. Sitä ei missään nimessä haluta palotiloihin tai bensiinin ruiskutukseen/ilmansyöttöön tai pakoputkistoon.Ja sitten joskus näkee mainoksissa, että jotku öljyt (täyssynteettiset?) mainostavat tuottavansa vähemmän karstaa bensaruiskutuksen suulle kuin muut öljyt.
No eipä niissä mitään järjettömiä eroja ole, jotka tulisivat mitenkään esille normaalissa käytössä. Jos harrastetaan jotain kilpa-autoilua jossa moottoria rasitetaan äärimmilleen toistuvasti ja pidempiä aikoja, alkaa öljyissä löytymään eroja joita voidaan tulkita jollain tavalla merkityksellisiksi.Onko öljyjen väliset erot isojakin, niin että kovempi hinta kannattaa maksaa?
Niin no autoissahan on käytännössä toi sytytys/polttoaineenruiskutuspuolikin hoidettu tietokoneohjelmalla jo viimeiset parikymmentä vuotta. Eipä siinä ihan hirveästi lisää insinööritaidonnäytteitä vaadita, että siihen yhtälöön lisätään joku ylimääräinen taulukko, joka sitten kierrosluvun ja kaasun asennon perusteella liikuttaa jotain kytkintä, joka muuttaa venttiilikoneiston ajoitusta muutamia asteita sinne tänne.Ja sitten yks, mitä olen miettinyt, on VVT. Kun jotenkin on tullut nelitahtimoottorista käsitys, että sen toiminta on systemaattista. Miten tähän voidaan sitten ympätä portaation venttiilien ajoitus? Jollain tietokoneohjelmalla...?
Vesi, koska se pystyy sitomaan tilavuuteensa nähden moninkertaisesti energiaa ilmaan verrattuna. Ilmajäähdytyksen fiksu toiminta vaatii käytännössä jatkuvaa liikkumista. Siinä missä liikennevaloissa seistessä vesijäähdytys pystyy varastoimaan ylimääräistä lämpöenergiaa itseensä, ilmajäähdytyksellä tätä mahdollisuutta ei tietenkään ole, ja moottorin ylikuumeneminen ja kansipahvien polttaminen on huomattavasti helpompaa.Ja viimeisenä (tällä erää) kysyisin, kumpi moottorinjäähdytyssysteemi on parempi: vesi- vai ilmajäähdytys? Vai onko niillä eroa?
Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju
Joo kiitos, mutta olen käynyt aika ajoin jo parin vuoden ajan. Ja lopputulemana aina tuska, koska auton osien nimet ei ole hallussa suomeksikaan, ja täältä estrogeenilastin ja vaillinaisen 3D-ajattelun takaa edes kuva ei aina auta päättelemään, mistä suomenkielisestä osasta on kyse. *huokaus*Herra Manala kirjoitti: http://auto.howstuffworks.com/engine1.htm (hyvä saitti muutenkin kyselyiässä olevalle!)
Anyways, kiitos taas.
Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju
Joku Tosinörtti auttakoon!
Miten saan poistettua messengeristä täysin turhia nimiä ja yhteystietoja?
Palvelin ei pystynyt poistamaan käyttäjää "Xxxx" yhteystietoluettelosta.
Miten saan poistettua messengeristä täysin turhia nimiä ja yhteystietoja?
Palvelin ei pystynyt poistamaan käyttäjää "Xxxx" yhteystietoluettelosta.
Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju
Varmaankin just tolleen, palvelimelle parempana päivänä?Bliss kirjoitti:Joku Tosinörtti auttakoon!
Miten saan poistettua messengeristä täysin turhia nimiä ja yhteystietoja?
Palvelin ei pystynyt poistamaan käyttäjää "Xxxx" yhteystietoluettelosta.
Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju
Mikähän päivä se vois olla? 20.10.2010?Herra Manala kirjoitti: Varmaankin just tolleen, palvelimelle parempana päivänä?
Poistan koko messengerin, sillähän siitä pääsee...

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju
Optimistinen luonne on toki avuksi Microsoftin kanssa touhuttaessa. Tuo oli kuitenkin ehkä vähän turhankin optimistinen arvio.Bliss kirjoitti:Mikähän päivä se vois olla? 20.10.2010?
Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju
Miksi Windows refreshaa desktopin kaikki ikonit aina kun menen explorerilla jonkin aseman juurihakemistoon? Ärsyttävää swappaamista.
Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju
Koska jokunen miljoona riviä paskakoodia ei muuhun pysty.NegaDuck kirjoitti:Miksi Windows refreshaa desktopin kaikki ikonit aina kun menen explorerilla jonkin aseman juurihakemistoon?
Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju
IBM Think Pad läppärin akku alkoi eilen kiukuttelemaan. Ei ota virtaa vastaan eikä kone pysy käynnissä ilman virtajohtoa. Akun merkkivalo vilkuttaa punaista kun ennen se on aina ollut vihreä. Ei auttanut akun irottaminenkaan. Uutena hankittu vajaa 2 vuotta sitten ja päivittäisessä käytössä joka päivä.
Voiko läppärien akut olla näin perseestä ja lyhytikäisiä ? Auttaako mikään muu kuin uuden akun hankinta ?
Voiko läppärien akut olla näin perseestä ja lyhytikäisiä ? Auttaako mikään muu kuin uuden akun hankinta ?
Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju
Sehän kesti ihan hyvin ja ei auta. Akkukauppaan mars.Mulli75 kirjoitti:Uutena hankittu vajaa 2 vuotta sitten ja päivittäisessä käytössä joka päivä.
Voiko läppärien akut olla näin perseestä ja lyhytikäisiä ? Auttaako mikään muu kuin uuden akun hankinta ?
Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju
Kaverini väitti kivenkovaa että kun pysähtyy liikennevaloissa, kannattaa vaihtaa vapaalle, sillä moottori kuluttaa silloin tyhjäkäynnillä vähemmän bensaa kuin vaihde silmässä ja kytkin pohjassa. Pitääkö tämä oikeasti paikkansa?
Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju
Pitää. Ja kun vielä nostat jalan jarrupolkimelta ja käytät käsijarrua, säästät taas fingerporillisen bensaa tankillisessa.NegaDuck kirjoitti:Kaverini väitti kivenkovaa että kun pysähtyy liikennevaloissa, kannattaa vaihtaa vapaalle, sillä moottori kuluttaa silloin tyhjäkäynnillä vähemmän bensaa kuin vaihde silmässä ja kytkin pohjassa. Pitääkö tämä oikeasti paikkansa?
Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju
Jo autokoulussa opetetaan, että liikennevaloissa ei seistä kytkimellä. Se kuluttaa kytkintä aivan turhaan. Bensankulutukseen se sen sijaan ei vaikuta kuin vähentävästi: Kytkinkoneisto tulee ennen vaihteistoa, ja vapaalla mutta kytkin ylhäällä pyöritetään sekä kytkinkoneistoa että vaihteiston voiman sisäänottoa, joka vaatii marginaalisesti enemmän polttoainetta. Kytkin pohjassa sen sijaan ei pyöritetä vaihteistoa lainkaan, riippumatta onko laatikossa vaihde kytkettynä vai ei. Kytkin kun on se vempele joka voiman moottorilta vaihteistolle välittää.NegaDuck kirjoitti:Kaverini väitti kivenkovaa että kun pysähtyy liikennevaloissa, kannattaa vaihtaa vapaalle, sillä moottori kuluttaa silloin tyhjäkäynnillä vähemmän bensaa kuin vaihde silmässä ja kytkin pohjassa. Pitääkö tämä oikeasti paikkansa?
Painelkaahan autoistanne kytkintä pohjaan ja päästäkää irti tyhjäkäynnillä muutamaan otteeseen vaihteisto vapaalla ollessaan. Huomaatte että kyllä se moottori herkemmin pyörii kun kytkin on lattiassa.