Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 23963
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Monsieur Manala kirjoitti:Sssmitääää? Älä nyt viitsi. En syö, en usko, mitenkäänpäin. Oisko mullekin?
One and only, eikä ollut mikään 'hinnat alkaen' malli.

Noita diileja tulee olemaan liikenteessä tulevana vuonna. Eli autoharrastajille muistutus: Cash IS King! Erikoisuuksista kannattaa tarjota naurettavia summia 'tarjous voimassa tänään' ja joku likviditeetin kanssa kamppaileva firma tarttuu nopeaan rahaan. Sitä vaihdokkia ei sitten kannata tarjota samaan diiliin, vaan cash only.

Tuo sama ohjenuora pätee myös veneisiin, pyöriin, ynnä muihin. Mitä erikoisempi ja dekadentimpi, sitä parempia diilejä tässä suhdanteessa voi tehdä. Vastaavasti käytettyjen corollien hinnat _nousevat_.
Monsieur Manala

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Monsieur Manala »

Duck kirjoitti:
Monsieur Manala kirjoitti:Joo, vähän kuin mainostaisi impotenttiutta julkisesti.
Pikemminkin ultimaatista mieskuntoa: ei tarvitse 6..8-pyttyistä pörähtelijää vaikuttaakseen edes etäisesti mieheltä.
Kyllä se vaan on niin, että sähköautot ovat homoneitimäisempiä kuin perseraiskaus huvipuistossa hattarakioskin edessä, mutta tämän asian selittäminen sulle on vähän kuin selittäisi Gattacalle miten saadaan pillua. Tai no, sulle.
Duck

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Duck »

Monsieur Manala kirjoitti:Kyllä se vaan on niin, että sähköautot ovat homoneitimäisempiä kuin perseraiskaus
En ole nyt varma yritätkö vakuuttaa tuolla minut, vaiko itsesi. Joka tapauksessa puhut nyt Ministä tai Fiat 500:sta, et sähköautoista, jotka ovat the tulevaisuus.
Hyeena

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Hyeena »

Onpa hauska nähdä, että vielä tänä päivänäkin on olemassa henkilöitä, jotka kytkevät yli satavuotiaan ja auttamattomasti vanhentuneen polttomoottoritekniikan miehisyyteen ja seksuaalisuuteen. Tai siis se on koomista. Hauskaa ei tietysti ole huomata, että ympäristötietoisuus on yhä ja aina vain peruspihvinsyöjälle niitä homoviherpiipertäjien ja puunhalaajien juttuja.

Uskon ja toivon, että naiset ovat fiksumpia ja astuvat tulevaisuudessa mielummin homoneitimäiseen hybridiin tai sähköautoon kuin päristelijäpoikien hiilidioksidimyllyyn. Sehän tämänkin tuulen suunnan muuttaisi.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 24410
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kaippa siihen Insignian hankintaan on vielä pieni mahdollisuus.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Hyeena

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Hyeena »

exPertti kirjoitti:Ei olla kehitetty parempaa ja kustannustehokkaampaakaan menetelmää. Ehkä sitten joskus.

Mut sähköhän toisaalta on peräisin töpselistä, joten pitäähän näin vaivatonta energiamuotoa tutkia.
Riippuu varmaankin tarkastelunäkökulmasta, mikä on "parempi." Fossiiliset polttoaineet ovat kyllä korkeaenergianen ja helposti hyödynnettävä voimanlähde, mutta paremmuutta voi arvottaa myös muulla mittarilla. Osasyy siihen, että parempaa ei ole kehitetty on siinä, että niin kauan kun öljyä yhä löytyy, "kustannustehokkuus" on kunnossa jos katsotaan vain yksilön oman navan kautta. Kokonaistehokkuus järjestelmätasolla voi olla eri asia, eikä minulla ole riittäviä eväitä edes avata keskustelua siitä. Lähinnä huomioni koski sitä, että miksi juuri polttomoottoritekniikka on se pyhä lehmä, varsinkin kun kaikessa muussa miehet intoilevat uusimman uuden ja hienoimman tekniikan perään. Jos vastaus on se, että pärinä ja pakokaasu ovat hieno ja miehekäs juttu ja hiljaisuus ja päästöttömyys taas neitihomoa, niin se on vain kerta kaikkiaan koomista.

Jälkimmäistä kommenttiasi en oikein ymmärrä. Oletko sitä mieltä, että energian tuottaminen fossiilisilla polttoaineilla olisi jossain määrin ympäristöystävällisempää kuin muiden töpselistä tulevien energianlähteiden, vai mikä kytkentä tällä oli autojen voimalähdekeskusteluun?

Minusta hiilidioksidia ja pienhiukkasia tuottavien polttomoottorien korvaaminen päästöttömillä kehonsiirtotekniikoilla on melkoisen suuri tekninen edistysaskel ympäristön kannalta ja tervehdin ilolla kaikkia siihen suuntaan tapahtuvia muutoksia. Parhaan ymmärrykseni mukaan esimerkiksi akkutekniikan osalta esim. lataamisaikaan liittyvät ongelmat ja akkujen paino ovat pikku hiljaa ratkeamassa. Nämä lienevät ne suurimmat kivet kengässä autojen sähköistymisen esteenä.
Duck

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Duck »

Hyeena kirjoitti:Uskon ja toivon, että naiset ovat fiksumpia ja astuvat tulevaisuudessa mielummin homoneitimäiseen hybridiin tai sähköautoon kuin päristelijäpoikien hiilidioksidimyllyyn. Sehän tämänkin tuulen suunnan muuttaisi.
No voi kuule, sitten kun sähköauto löytyy joka kodista, bensa-autoilijoihin assosioituu semmoista kapinallista jännää miehekkyyttä ja 6-pyttyisellä bensavehkeellä voi imuroida kaiken irtaimen pillun itselleen. Ovat samalla tavalla jännähotteja kuin höyryvetureita harrastavat steampunkkarit ovat nykyään.

Suurin este sähköautoille edelleen on akkuteknologia. Vaikka akkuihin saataisi tarpeeksi virtaa per kilogramma että ne ylittävät bensan energiatiheyden, ongelmana on edelleen hidas lataus. Bensapumpusta tulee aika lailla tehoa sekunnissa perussähkökaapeliin verrattuna.
Viimeksi muokannut Duck, 01.04.2009 11:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Monsieur Manala

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Monsieur Manala »

Duck kirjoitti:
Monsieur Manala kirjoitti:Kyllä se vaan on niin, että sähköautot ovat homoneitimäisempiä kuin perseraiskaus
En ole nyt varma yritätkö vakuuttaa tuolla minut, vaiko itsesi. Joka tapauksessa puhut nyt Ministä tai Fiat 500:sta, et sähköautoista, jotka ovat the tulevaisuus.
Ei, vaan puhun sähköautosta. Vaikka se miten olisi tulevaisuutta, se ei silti kykene tarjoamaan minkäännäköisiä fiiliksiä. Tämä ei tietenkään häiritse yhtään, jos on muutenkin puupökkelö ilman kykyä tuntea ajamiseen liittyviä fiiliksiä. Moottorinäänet ovat erittäin tärkeä osa autonhallintaa ja sitä kautta ajonautintoa. Edelleen, jos ei koskaan ole Ajanut, tämän selittäminen on suunnilleen yhtä helppoa kuin seksin kuvaileminen impotentille. Siis Hyeenan kaltaiselle kaverille.

Huvittavaksi kieltämättä asia menee siinä vaiheessa, kun löyhin lähtötiedoin automaattisesti kuvitellaan, että auto on ympäristöystävällisempi esimerkiksi pelkän hybriditekniikan ansiosta, kuten Hyeenan tapauksessa voimme nähdä. Näinhän asia ei tietenkään todellisuudessa ole, vaan monet tämän päivän hybridit jäävät päästöasioissa jopa perusdieselien jalkoihin, käyttöympäristöstä ja ajotavastakin riippuen. Tai riippumatta.

Top Gearissahan oli hauska testi missä suorituskykyisessä ajossa verrattiin urheilullista BMW M3:a ja Toyota Prius hybridiä. M3 voitti taloudellisuudessa Priuksen ns. "hands down".
Duck

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Duck »

Monsieur Manala kirjoitti:Vaikka se miten olisi tulevaisuutta, se ei silti kykene tarjoamaan minkäännäköisiä fiiliksiä. Tämä ei tietenkään häiritse yhtään, jos on muutenkin puupökkelö ilman kykyä tuntea ajamiseen liittyviä fiiliksiä. Moottorinäänet ovat erittäin tärkeä osa autonhallintaa ja sitä kautta ajonautintoa.
No tietenkin jos olet ruostunut kiinni bensamoottorin tuomiin fiiliksiin niin hankalaahan siitä on lähteä irroittautumaan ja virittäytymään uudelleen sähkökoneiden vastaaviin. Sehän saattaisi vaatia jopa uuden oppimista.
M3 voitti taloudellisuudessa Priuksen ns. "hands down".
Ja kumpaahan teknologiaa on ehditty kehitellä pidempään?

Hybridiautot ovat joka tapauksessa vain väliaskel, sillä infrastruktuuria ei muuteta ihan käden käänteessä. Seuraava askel, joka kohta tuleekin jo markkinoille, ovat töpselistä ladattavat hybridit. Ja sitä seuraava askel Opel Amperan kaltaiset bensalla jatkettavat sähköautot.

Vetyautot kannattaa unohtaa. Vedyn tuottamiseen tarvitaan 10x enemmän sähköä kuin akkujen lataamiseen samalla sähköllä, kuljettuihin kilometreihin suhteutettuna.
Viimeksi muokannut Duck, 01.04.2009 11:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hyeena

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Hyeena »

Olen ihan mielelläni impotentti, mutta en ymmärtääkseni ole sanonut, että hybridi olisi automaattisesti ympäristöystävällisempi?
Hyeena

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Hyeena »

Duck kirjoitti:
Hyeena kirjoitti:Uskon ja toivon, että naiset ovat fiksumpia ja astuvat tulevaisuudessa mielummin homoneitimäiseen hybridiin tai sähköautoon kuin päristelijäpoikien hiilidioksidimyllyyn. Sehän tämänkin tuulen suunnan muuttaisi.
No voi kuule, sitten kun sähköauto löytyy joka kodista, bensa-autoilijoihin assosioituu semmoista kapinallista jännää miehekkyyttä ja 6-pyttyisellä bensavehkeellä voi imuroida kaiken irtaimen pillun itselleen. Ovat samalla tavalla jännähotteja kuin höyryvetureita harrastavat steampunkkarit ovat nykyään.

Suurin este sähköautoille edelleen on akkuteknologia. Vaikka akkuihin saataisi tarpeeksi virtaa per kilogramma että ne ylittävät bensan energiatiheyden, ongelmana on edelleen hidas lataus. Bensapumpusta tulee aika lailla tehoa sekunnissa perussähkökaapeliin verrattuna.
Aiemmassa viestissäni viittasin tähän kehityssuuntaan:

http://ohjelmaopas.yle.fi/artikkelit/ti ... mioni-akku
Duck

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Duck »

Hyeena kirjoitti:Aiemmassa viestissäni viittasin tähän kehityssuuntaan:

http://ohjelmaopas.yle.fi/artikkelit/ti ... mioni-akku
Vinkee jippo, kuten myös se korealainen superkondensaattori. Mutta tuon sähkömäärän lykkäämiseen tuossa ajassa tarvitaan aika tyjy kaapeli. Ei taida ihan joka taloyhtiön sähkötolppa pystyä moiseen. Latausasemilla voi tietenkin olla vähän tuhdimmat laturivehkeet, voi käydä vaikka kaffella kun auto latautuu vartissa.
elco

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja elco »

Hyeena kirjoitti:Onpa hauska nähdä, että vielä tänä päivänäkin on olemassa henkilöitä, jotka kytkevät yli satavuotiaan ja auttamattomasti vanhentuneen polttomoottoritekniikan miehisyyteen ja seksuaalisuuteen. .
Eikä vain miehiä.
Duck

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Duck »

elco kirjoitti:Eikä vain miehiä.
"Women find expensive cars more attractive". Ei tossa sanottu mitään siitä onko se bensa-auto, kunhan se vaan on kallis. Koenigsegg Quant voisi olla vallan oivallinen tosimiehen valinta.
elco

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja elco »

Duck kirjoitti: "Women find expensive cars more attractive". Ei tossa sanottu mitään siitä onko se bensa-auto, kunhan se vaan on kallis. Koenigsegg Quant voisi olla vallan oivallinen tosimiehen valinta.
Tuota voi tutkia lisää. Lyön kaljoista vetoa siitä, että kyrväkäs polttomoottorivehje peittoaa tutkimuksessa mennen tullen sähkökikottimet.
Duck

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Duck »

elco kirjoitti:Lyön kaljoista vetoa siitä, että kyrväkäs polttomoottorivehje peittoaa tutkimuksessa mennen tullen sähkökikottimet.
Juu pidä sinä vaan ne kaljaa juovat vanhat naiset. ;)
elco

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja elco »

Duck kirjoitti:
elco kirjoitti:Lyön kaljoista vetoa siitä, että kyrväkäs polttomoottorivehje peittoaa tutkimuksessa mennen tullen sähkökikottimet.
Juu pidä sinä vaan ne kaljaa juovat vanhat naiset. ;)
En tajuu, mutta ei se mitään.

Näyttäviin ja nopeisiin naisiin tehoaa se, että gubbea ei rahtuakaan kiinnosta maailman tulevaisuus vaan oma tulevaisuutensa.
Duck

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Duck »

elco kirjoitti:Näyttäviin ja nopeisiin naisiin tehoaa se, että gubbea ei rahtuakaan kiinnosta maailman tulevaisuus vaan oma tulevaisuutensa.
Noh... onneksi maailmassa on muitakin naisia kuin nuo "näyttävät ja nopeat". Puhut varmaan strippareista? He ainakin näyttävät aika nopeasti.
Duck

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Duck »

exPertti kirjoitti:Mutta kukapa eko-ihminen innostuisi elinkaarianalyysistä.
Klemola?
elco

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja elco »

Duck kirjoitti: Puhut varmaan strippareista?
En mitenkään erityisesti, mutta varmaan niistäkin.
Duck

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Duck »

Turha tässä kuitenkaan on umpimileisesti kiistellä sähkö- ja bensa-autojen paremmuudesta sillä ihan oikeat tosimiehet kuitenkin ratsastavat hevosella tai juoksevat sen sijaan että tarvitsisivat mekaanisia apuvälineitä liikkuakseen. Liitettiinhän ensimmäisiin autoihinkin hevosenpää keulaan koristeeksi ja autoja vastustettiin kun ne kilpailivat kulkineina hevosten kanssa. Sähköautot ovat nyt ihan samanlaisessa vaiheessa. Bensa-auton ympärille on rakentunut romantiikkaa joka ei tahdo karista pois. Ja tuskin kariseekaan. Ovathan hevosetkin nousseet aivan erityisromanttiseen asemaan. Bensa/riisseliautoilla lienee edessä sama.
elco

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja elco »

Duck kirjoitti:sillä ihan oikeat tosimiehet kuitenkin ratsastavat hevosella tai juoksevat sen sijaan että tarvitsisivat mekaanisia apuvälineitä liikkuakseen
Eivät muuten ratsasta eivätkä juokse vaan tarvitsevat.

EDIT: Juoksiko Neil Armstrong ekana Kuuhun? Ratsastiko? Menikö sähkövehkeellä?
elco

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja elco »

McJanne kirjoitti: Menikös NA kuuhun veekasilla sitten?
Ookko vähä yksinkertanen: jos sinne olisi ollut tie niin totta meisselissä ne olisivat ajaneet sinne!
Monsieur Manala

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Monsieur Manala »

Duck kirjoitti:
Monsieur Manala kirjoitti:Vaikka se miten olisi tulevaisuutta, se ei silti kykene tarjoamaan minkäännäköisiä fiiliksiä. Tämä ei tietenkään häiritse yhtään, jos on muutenkin puupökkelö ilman kykyä tuntea ajamiseen liittyviä fiiliksiä. Moottorinäänet ovat erittäin tärkeä osa autonhallintaa ja sitä kautta ajonautintoa.
No tietenkin jos olet ruostunut kiinni bensamoottorin tuomiin fiiliksiin niin hankalaahan siitä on lähteä irroittautumaan ja virittäytymään uudelleen sähkökoneiden vastaaviin. Sehän saattaisi vaatia jopa uuden oppimista.
Etpä taaskaan kerran ymmärtänyt vittujakaan, mikä ei yllättänyt. Polttomoottorin äänen sävy muuttuu rasituksen/vastavoimien/kitkan ja kaasun asennon mukaan. Se äänen sävy ja taajuus on kuljettajalle ensiarvoisen tärkeää feedbackia pidon äärirajoilla ajaen ja esimerkiksi sivuluisujen hallinnassa. Ja kyllä, mm. rata-ajossa tällaisia huikeita tilanteita tulee eteen mm. ihanjokavitunmutkassa. Vastaavaa efektiä ja vastetta ei sähkömoottorilla synny.

Mut eihän sun tarvii ymmärtää, kun sun mielestä yli 80km/h tuntinopeudet luovat jo lievää epämukavuudentunnetta ja kontrollin vähenemistä, jos olen oikein ymmärtänyt? Ja koska kenenkään EI TARVII ajaa kilpaa. Tai käydä ratapäivillä. Tai mennä sivuluisussa. Tai harrastaa ylipäätänsä yhtään mitään muuta kuin mistä sä tykkäät.
Duck kirjoitti:
Monsieur Manala kirjoitti:M3 voitti taloudellisuudessa Priuksen ns. "hands down".
Ja kumpaahan teknologiaa on ehditty kehitellä pidempään?
Kyllähän ne molemmat teknologiat taitavat olla 1800-luvulta peräisin. Kerros nyt sitten että kumpi on fiksumpi ostaa, auto joka on suorituskykyisempi, käyttötarkoituksessaan taloudellisempi, paremman kuuloinen, paremman näköinen, parempi ajaa, vähemmän myrkyllisiä materiaaleja valmistukseensa vaativa, moninkertaisesti vähemmän päästöjä valmistuksessaan synnyttävä ja parempaa feedbackia ja ajonautintoa kuljettajalleen tarjoava...

...Vai se hybridi, jolle on onnistuttu lyömään lappusilmäisille idiooteille läpi menevä leima ympäristöystävällisenä, vähäpäästöisenä vaihtoehtona, joka on ihan täyttä hevonpaskaa? Muistaakseni jo pelkkien Priuksen akkujen valmistaminen ja valmistuksen jälkeinen rahtaaminen tehtaalle luovat enemmän hiilidioksidipäästöjä ennenkuin ne ovat edes asennettu ko. autoon, kuin mitä vastaavan tavallisen henkilöauton valmistamisen aiheuttamat päästöt ja ympäristön kuormittaminen ovat yhteensä. Siihen mennessä kun Prius on saatu Toyota-kauppaan myytäväksi, se on aiheuttanut jo enemmän ympäristökatastrofia kuin mitä keskiverto polttomoottoriauto on eläneenä ja kuolleena yhteensä aiheuttanut.
Monsieur Manala

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Monsieur Manala »

elco kirjoitti:
Duck kirjoitti: "Women find expensive cars more attractive". Ei tossa sanottu mitään siitä onko se bensa-auto, kunhan se vaan on kallis.
Tuota voi tutkia lisää. Lyön kaljoista vetoa siitä, että kyrväkäs polttomoottorivehje peittoaa tutkimuksessa mennen tullen sähkökikottimet.
Voitit. Ei tarvitse tutkia enempää:

http://blog.wired.com/cars/2008/09/weve-got-some-b.html