Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
NuoriD

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Vesper kirjoitti:Muistakaas pojat sitten antaa palautetta hyvästäkin palvelusta.
Kyllä mä noinkin teen joskus.
Elppis
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Dumis kirjoitti: lisäys: osaan myös hymyillä, sanoa kiitos ja tervehtiä jne...
Hyvä poika :boohoo:

Käytöskurssi osa 3: At my house.
The great club outshines the individual, always and forever.
NuoriD

Elppis kirjoitti:
Kyl mä näkisin tän ihan vaan kohteliaan käyttäytymisen peilaamisella. Jos joku sanoo hyvää päivää, vastaa hyvää päivää :) Mikään ei ole ärsyttävämpää, kun että tervehdit jotain ihmistä hymyillen, ja vastaukseksi saat murahduksen ja katse maassa-asenteella läjän kortteja, eikä kiitosta.
Tästähän mä kirjoitin tuossa asiakeskusteluiden maabrändiketjussa.

Suomalais-ugrilainen ihminen säikähtää, jos tuntemattomat rupevat puhumaan. Onkohan se hullu? Kännissä? Tunnetaankohan me?
Viimeksi muokannut NuoriD, 18.09.2009 11:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nehemiah James

Viesti Kirjoittaja Nehemiah James »

Dumis kirjoitti:Tääkin on tärkeää. Mutta kuinka kerron/viestitän kaupan kassalle että sain hyvää palvelua? Tulee vaan mieleen että menee helposti sokeriseks nuoleskeluks se... Tietty voi olla mun päässäkin joku vika tässä, mutta esimerkkejä kaipaan.

lisäys: hymyn ja kiitoksen osaan ja osaan tervehtiä jne...
"Kiitos hyvästä palvelusta!"

Ympärille tai väliin erinnäinen määrä superlatiivejä palvelun tason mukaan. Ja kauniille nartuille muuten vaan ;)

No ei ehkä ihan kaupan kassalla - tai no miks ei. On sekin toiminut.
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Dumis kirjoitti:^ Kyl vähän yllätyin että ND:llä oli pokkaa sanoa. Ihan hyvä ja oikeinkin teki. Pinnat nous!
Minun vaistomainen suhtautumiseni tapaukseen on kyllä aika lailla kielteisempi. Tai siis tokihan minäkin pidän ystävällisestä palvelusta, kukapa ei pitäisi. Mutta silti on minusta vähän huonoa makua, että kun alipalkattu pätkätyöläinen, joka siis tekee varsinaisen työnsä ilmeisesti tässäkin tapauksessa ihan hyvin, sattuu tapaamaan kesken ei-niin-mielekkään työsuorituksensa tutun, ND marisee siitä, että ei saa tarpeeksi henkilökohtaista huomiota. Tässähän ei kyseessä ollut mikään ihan perusteeton ignorointi vaan aivan ilmeisesti poikkeustapaus (tutun kohtaaminen). Vähän pienisieluista ND:ltä mielestäni. Vaikka kaipa tässä tosiasiassa on kyse siitä, että minä nyt vain koen aina jonkinlaista luokkasyyllisyyttä kun oikeita töitä matalapalkalla tekevät tyypit mielistelevät minua asemansa edellyttämällä tavalla.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Elppis
Kitisijä

NuoriD kirjoitti:
Elppis kirjoitti:
Kyl mä näkisin tän ihan vaan kohteliaan käyttäytymisen peilaamisella. Jos joku sanoo hyvää päivää, vastaa hyvää päivää :) Mikään ei ole ärsyttävämpää, kun että tervehdit jotain ihmistä hymyillen, ja vastaukseksi saat murahduksen ja katse maassa-asenteella läjän kortteja, eikä kiitosta.
Tästähän mä kirjoitin tuossa asiakeskusteluiden maabrändiketjussa.

Suomalais-ugrilainen ihminen säikähtää, jos tuntemattomat rupevat puhumaan. Onkohan se hullu? Kännissä? Tunnetaankohan me?
Tai sitten se on vaan horoskoopiltaan kaksonen.
Elppis
Kitisijä

urpiainen kirjoitti:
Dumis kirjoitti:^ Kyl vähän yllätyin että ND:llä oli pokkaa sanoa. Ihan hyvä ja oikeinkin teki. Pinnat nous!
Minun vaistomainen suhtautumiseni tapaukseen on kyllä aika lailla kielteisempi. Tai siis tokihan minäkin pidän ystävällisestä palvelusta, kukapa ei pitäisi. Mutta silti on minusta vähän huonoa makua, että kun alipalkattu pätkätyöläinen, joka siis tekee varsinaisen työnsä ilmeisesti tässäkin tapauksessa ihan hyvin, sattuu tapaamaan kesken ei-niin-mielekkään työsuorituksensa tutun, ND marisee siitä, että ei saa tarpeeksi henkilökohtaista huomiota. Tässähän ei kyseessä ollut mikään ihan perusteeton ignorointi vaan aivan ilmeisesti poikkeustapaus (tutun kohtaaminen). Vähän pienisieluista ND:ltä mielestäni. Vaikka kaipa tässä tosiasiassa on kyse siitä, että minä nyt vain koen aina jonkinlaista luokkasyyllisyyttä kun oikeita töitä matalapalkalla tekevät tyypit mielistelevät minua asemansa edellyttämällä tavalla.
Toi nyt ei taas mun mielestä sovi ollenkaan argumentiksi. Eli jos ko. henkilö saisi palkankorotuksen tai paikka vakinaistettaisiin, vasta sen jälkeen olisi normaalia kohdella asiakasta asianmukaisesti, ammatin edellyttämällä tavalla?
Riemumieli
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

urpiainen kirjoitti: oikeita töitä matalapalkalla tekevät tyypit mielistelevät minua asemansa edellyttämällä tavalla.
Jos oikeita töitä ovat sinun mielestäni kaupan kassalla kyykkiminen ja muut työt, jotka ovat liukuhihnatyyppisiä ilman suurta älyllistä panosta (älyn ainakin pitäisi olla ihmisen tärkein ominaisuusa), niin hurraa.
Paras päivä ikinä.
Elppis
Kitisijä

Riemumieli kirjoitti:
urpiainen kirjoitti: oikeita töitä matalapalkalla tekevät tyypit mielistelevät minua asemansa edellyttämällä tavalla.
Jos oikeita töitä ovat sinun mielestäni kaupan kassalla kyykkiminen ja muut työt, jotka ovat liukuhihnatyyppisiä ilman suurta älyllistä panosta (älyn ainakin pitäisi olla ihmisen tärkein ominaisuusa), niin hurraa.
Ugh! Flametusta!

Mikä on "oikea työ"?
NuoriD

urpiainen kirjoitti:
Käyn tuossa kaupassa usein ja meno on aina samanlaista. Ei ollut suinkaan ensimmäinen kerta, kun koin olevani näkymätön.

Ko. mies on sitä paitsi paikalla aina päiväsaikaan ja on reilu 50-vuotias. Veikkaan olevan jonkin sortin päällikkö ko. puljussa.

En odota mielistelyä. Odotan edes alkeellista kohteliaisuutta, johon kuuluu, että asiakasta ei kohdella näkymättömänä.

Koskaan ei voi olla niin kiire, että ei ehdi sanoa edes "hei" tai edes nyökätä asiakkaalle.
Viimeksi muokannut NuoriD, 18.09.2009 11:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vesper
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Dumis kirjoitti:esimerkkejä kaipaan.
Voi ihan vaan sanoa että kiitos hyvästä palvelusta tai vaikka olipa hyvää palvelua, kiitos. Voin luvata että piristää kassan päivää tuhannesti. Yleensä kun asiakkaat on niitä valivalivalittajia.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Dumis

Viesti Kirjoittaja Dumis »

urpiainen kirjoitti:
Mun mielestä olis ollut okei että kassa olis moikannut (ja muutenkin noudattanut kohteliaisuusetikettiä esim. katsomalla silmiin)ND:tä ja sitten jatkanut juttua jos tilanteessa ei ND olisi tarvinnut enempää kassan huomiota. Mielestäni sitä ei voi laittaa asiakkaan syyksi että kaupan kassalla olosuhteet on mitä on, joten kyllä jos saan nihkeetä palvelua, niin saatan vaihtaa putiikkia tai vastaavasti lisätä jos saan hyvää.
Dumis

Viesti Kirjoittaja Dumis »

Vesper kirjoitti:
Dumis kirjoitti:esimerkkejä kaipaan.
Voi ihan vaan sanoa että kiitos hyvästä palvelusta tai vaikka olipa hyvää palvelua, kiitos. Voin luvata että piristää kassan päivää tuhannesti. Yleensä kun asiakkaat on niitä valivalivalittajia.
Njoo, jotenkin se on vinoutunut mun nupissa vähän semmoiseksi ylilyömiseksi, mutta nyt kun käänsin pässäni itteni kassalle duuniin, niin ehkä se olisi sittenkin kiva kuulla. Lupaan raportoida tähän ketjuun kunhan käytän "the magic words" 8)
urpiainen
Kitisijä

Elppis kirjoitti:Eli jos ko. henkilö saisi palkankorotuksen tai paikka vakinaistettaisiin, vasta sen jälkeen olisi normaalia kohdella asiakasta asianmukaisesti, ammatin edellyttämällä tavalla?
No ei kyllä noinkaan. Vaikeaa. Taidan tarkoittaa jotain sellaista, että toki palveluammatissa toimiminen edellyttää sopivaa käytöstä, mutta silti suuremman ystävällisyyden eksplisiittinen vaatiminen osoittaa minusta vähän huonoa makua - erityisesti kun tässä oli vaatijallekin käynyt selväksi, että kassalla oli päällä poikkeustapaus (jutustelu paikalle saapuneen tutun kanssa). Tai siis tarkoitan (ehkä), että palvelutyöntekijän - ja kaikkien muidenkin - tulee käyttäytyä asiallisesti, mutta jos tämä joskus unohtuu, tilannetta voi koettaa ymmärtää eikä heti valittaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Elppis
Kitisijä

urpiainen kirjoitti:
Elppis kirjoitti:Eli jos ko. henkilö saisi palkankorotuksen tai paikka vakinaistettaisiin, vasta sen jälkeen olisi normaalia kohdella asiakasta asianmukaisesti, ammatin edellyttämällä tavalla?
No ei kyllä noinkaan. Vaikeaa. Taidan tarkoittaa jotain sellaista, että toki palveluammatissa toimiminen edellyttää sopivaa käytöstä, mutta silti suuremman ystävällisyyden eksplisiittinen vaatiminen osoittaa minusta vähän huonoa makua - erityisesti kun tässä oli vaatijallekin käynyt selväksi, että kassalla oli päällä poikkeustapaus (jutustelu paikalle saapuneen tutun kanssa). Tai siis tarkoitan (ehkä), että palvelutyöntekijän - ja kaikkien muidenkin - tulee käyttäytyä asiallisesti, mutta jos tämä joskus unohtuu, tilannetta voi koettaa ymmärtää eikä heti valittaa.
Ah, point taken. Ei sitä tosiaan aina sitä 8h jaksa putkeen hymyillä ja olla iloinen, varsinkin kun suuri osa palvelun vastaanottajista on kaikkea muuta paitsi.
bliss

Viesti Kirjoittaja bliss »

NuoriD kirjoitti: Käyn tuossa kaupassa usein ja meno on aina samanlaista. Ei ollut suinkaan ensimmäinen kerta, kun koin olevani näkymätön.
Äänestä jaloillasi, käy muussa kaupassa.
Lilo
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Lilo »

^ Niin, mun mielestä on vastaavasti ikävä huomata, miten moni asiakas kohtelee sitä kaupan kassaa olemattomana, eli puhuu esim. puhelimessa koko ostostenteon ajan.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
Vesper
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Olipa Urpiainen typerä kommentti. Oletko koskaan ajatellut, että jotkut kaupan kassalla työskentelevät tekevät sitä työtä ihan mielellään ja jopa pitävät työstään? Ja vaikka tarjolla olisi sitä sinun mittapuullasi parempaakin työtä/koulutusta, he ovat tyytyväisiä tilanteeseensa. Melko alentavaa kuvitella, että he joutuisivat nöyristelemään parempia ihmisiä, vain pitääkseen työpaikkansa kun ei muutakaan ole tarjolla. Nyt kyllä sietäisit hieman hävetä.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
NuoriD

urpiainen kirjoitti:
No ei kyllä noinkaan. Vaikeaa. Taidan tarkoittaa jotain sellaista, että toki palveluammatissa toimiminen edellyttää sopivaa käytöstä, mutta silti suuremman ystävällisyyden eksplisiittinen vaatiminen.
Varmaankin luit postauksen? Kassa ei osoittanut minulle mitään huomiota. Katsoi koko ajan sivuun kaveriinsa. Ei katsonut minua päin kertaakaan, sanoi vain summan. Annoin kortin, ei sanonut kiitos, ei edelleenkään katsonut minuunpäin vaan jatkoi juttelua kaverins kanssa. Koko asioinnin aikana ei mitään kontaktia.

En hitto vieköön vaadi mitään kumartelua tai "suit you Sir" mielistelyä, vaan sitä, että kassa edes huomaa minun olevan paikalla. On mielestäni käsittämätöntä, että voit puolustella ala-arvoista asiakaspalvelua jollain luokkasyyllisyydellä. Kyse nimenomaan ei ollut mistään "suuremman ystävällisyyden vaatimuksesta. Ja kuten kirjoitin, meno on ollut ennenkin ko. kaupassa samanlaista.

Olen käynyt siinä, koska se sijaitsee niin hyvin kotimatkani varrella.
Viimeksi muokannut NuoriD, 18.09.2009 12:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NuoriD

Lilo kirjoitti:^ Niin, mun mielestä on vastaavasti ikävä huomata, miten moni asiakas kohtelee sitä kaupan kassaa olemattomana, eli puhuu esim. puhelimessa koko ostostenteon ajan.
Aivan. Minä en tee niin.
Elppis
Kitisijä

NuoriD kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:
No ei kyllä noinkaan. Vaikeaa. Taidan tarkoittaa jotain sellaista, että toki palveluammatissa toimiminen edellyttää sopivaa käytöstä, mutta silti suuremman ystävällisyyden eksplisiittinen vaatiminen.
Varmaankin luit postauksen? Kassa ei osoittanut minulle mitään huomiota. Katsoi koko ajan sivuun kaveriinsa. Ei katsonut minua päin kertaakaan, sanoi vain summan. Annoin kortin, ei sanonut kiitos, ei edelleenkään katsonut minuunpäin vaan jatkoi juttelua kaverins kanssa. Koko asioinnin aikana ei mitään kontaktia.

En hitto vieköön vaadi mitään kumartelua tai "suit you Sir" mielistelyä, vaan sitä, että kassa edes huomaa minun olevan paikalla. On mielestäni käsittämätöntä, että voit puolustella ala-arvoista asiakaspalvelua jollain luokkasyyllisyydellä.
:D Mä olen kerran tällaisessa tilanteessa vittuillakseni puhunut englantia ja sanonut että "excuse me, how much?" ja väkisin vaatinut huomion itseeni.
Riemumieli
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Elppis kirjoitti:Mikä on "oikea työ"?
Siittäjä.
Paras päivä ikinä.
Tiski

Viesti Kirjoittaja Tiski »

Vesper kirjoitti:Olipa Urpiainen typerä kommentti. Oletko koskaan ajatellut, että jotkut kaupan kassalla työskentelevät tekevät sitä työtä ihan mielellään ja jopa pitävät työstään?
Näin on. Mulla on yksi kollega joka on miettinyt useamman kuin yhden kerran, että oli virhe lopettaa kassaneidin hommat. Ihmisten kanssa jutustelu oli kuulemma kivaa ja työt ei koskaan ressannu.

Mutta minusta metsä vastaa niinkuin huutaa. Toki on kohteliasta tervehtiä asiakasta, mutta myyjälläkin saa olla huono päivä, myyjäkin saa olla ajatuksissaan tms. Itse olisin ratkaissut tilanteen ärähtämisen sijaan sillä, että olisin itse tervehtinyt myyjää.
urpiainen
Kitisijä

Hmm. Siis olen samaa mieltä, että vuorovaikutuskumppanin ystävällinen huomioiminen on ihan perusvelvollisuus, oli kyseessä taloudellinen vuorovaikutus kuten vaikkapa ostotapahtuma kassalla, tai mikä tahansa muu. Ja vaikka juttelee tutun kanssa, tulee huomioida asiakas/muu vuorovaikutuskumppani. Silti en pääse yli siitä tunteesta, että ystävällisemmän palvelun vaatimisessa itselleen valittamalla liian epäystävällisestä palvelusta on jotain hankalaa. Suosisin itse siis aika pitkälle ymmärtämistä (ei ole sama kuin hyväksyminen!) valittamisen sijaan. Mutta kuten sanoin, tämä on varmaan minun henk. koht. ongelmani, en missään nimessä halua julistaa mitään yleistä lakia asiasta. Onhan tässä mukana myös se, että minulla kun on tämä perisuomalainen korkea kynnys valittaa saamastani nihkeästä palvelusta, niin nihkeän palvelun toistuessa lakkaan vain asioimasta kyseisessä paikassa. ND taas pyrkii auttamaan paikkaa kehittämään tuotettaan niin, että asiakkaat eivät valu muualle, mikä lienee paikan omassakin intressissä paljon enemmän kuin minun tuppisuisuuteni.

Kai tämä tosiaan on minulle jokin henkilökohtainen ongelma: esim. varatessani hotelleja ulkomailta tapaan tarkistaa muiden matkailijoiden kokemuksia trip advisorista. Haluaisin lukea, toimiiko palvelu - mutta pääasiassa saan silmilleni amerikkalaisten valitusta siitä, että alkuasukkaat eivät respassa hymyile tarpeeksi tai puhuttelevat ravintolassa heitä kankealla englannillaan ilman riittäviä kohteliaisuusfraaseja. Tämä saa minut kiusaantumaan tavattomasti koko turisteilustani.

Edit: Luulen, että Tiski on käytännöllisessä ratkaisussaan yllä tismalleen asian ytimessä. Tasa-arvoista kohtelua asiakasplavelijaa kohtaan on nimenomaan, että ymmärtää poikkeuksia ja kantaa oman vastuunsa ystävällisen kommunikaation onnistumisesta (eikä vaadi paapomista).
NuoriD

Minä kun itse toimin eräänlaisessa asiakaspalvelussa itsekin, niin toivoisin, että jos teen jotain selvästi väärin, minulle asiasta huomautettaisiin.

Minun tilanteeni on se, että jos ei ole potilaita, ei ole euroja.

Jokainen potilas, jonka menetän, on minun rahoistani pois.

Esimerkiksi nyt kun tämän sikainfluenssahössätyksen aikana ei saa kätellä, niin koen sen kovin vaikeaksi, koska olen tottunut siihen, että kättelen jokaisen potilaani.

Nyt selitän jokaiselle vo:n aluksi, miksi en kättele. Otan tietty edelleen katsekontaktin ja esittelen itseni, tai jos ollaan tuttuja, niin tervehdin muuten.