Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
urpiainen
Kitisijä

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

bedlam kirjoitti:Oltais uuteen kämppään laitettu induktio, mutta kun niitä ei 50-senttisenä tainnut olla kuin yksi malli olemassakaan.
Montas mallia te olisitte sitten keittiöönne tarvinneet? Itse olen toki Lilon linjoilla, mieluiten kaasuliesi mutta sähköuuni. Valitettavasti joudun kuitenkin elämään tavallisen perusjunttisähkölieden kanssa. Mitenkäs muuten keraamiset: minulla on pahana tapana pudotella kaikenlaisia valurautapatoja liedelle. Nuo perusteräslevyt kestävät sen hyvin; olisiko keraaminen taso säpäleinä tällaisella tumpelolla alta aikayksikön?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

bedlam kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Ainoa käytännön ero lienee, että induktioliesi ehkä jäähtyy helpommin?
Ei mitään ehkä, vaan voit nostaa kiehuvan kattilan liedeltä ja lätkäistä kämmenen tilalle.
Tuskin. Induktioliesi kuumentaa kattilaa ja kattila puolestaan kuumentaa liettä.
Jenny Daa-aah! ling

Viesti Kirjoittaja Jenny Daa-aah! ling »

Mutta käsi ei kuulema pala, lämmin kosketus.
NuoriD

Jenny Daa-aah! ling kirjoitti:Mutta käsi ei kuulema pala, lämmin kosketus.
Jaa-a. Tuntuu vaan kummalta, että miten tulikuuma kattila ei liettäkin kuumentaisi tulikuumaksi, mutta ehkä lieden materiaali sitten on niin heikosti lämpöä johtavaa.
bedlam

Viesti Kirjoittaja bedlam »

NuoriD kirjoitti:
Jenny Daa-aah! ling kirjoitti:Mutta käsi ei kuulema pala, lämmin kosketus.
Jaa-a. Tuntuu vaan kummalta, että miten tulikuuma kattila ei liettäkin kuumentaisi tulikuumaksi, mutta ehkä lieden materiaali sitten on niin heikosti lämpöä johtavaa.
Kummaltahan se tuntuu, mutta niin se vain toimii.
Zeb

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Tsaari kirjoitti:Onko jollain kokemuksia induktio liedestä? Onko se niin hyvä että se kannattaa hankkia?
Meillä on keraaminen liesi, jossa on kaksi neljästä levystä sellaisia induktiojutskia. Mä olen vallan ihastunut niihin, on nimittäin ihan sairaan nopeita reagoimaan lämpötilan muuttamiseen. Vesi kiehuu hetkessä ja toisaalta keitosten lämpötilaa saa myös alennettua hetkessä. Ainoa ongelma tottumattomalle on liiallinenkin nopeus verrattuna normikeraamisiin, käännät selkäsi paistinpannulle ottaaksesi jääkaapista siihen täytettä niin eikös se pannu meinaa ehtiä suunnilleen siinä ajassa jo kärvähtää. Käden kärventämistä levyllä en oo uskaltanut kokeilla.

Meillä kävi vanhastaan osa kattiloista ja pannuista tohon induktiolle, toisaalta ei oo mitään tarvinnut heittää pois kun loput käy niille ei-induktioille.

Mun mielestä induktio kannattaa hankkia, en kyllä tiedä mitä maksaa kun toi oli tossa valmiina kun talo ostettiin.
prosessi

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Lilo kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Mustakin tavallinen keraaminen liesi on jees poks. Onko induktiossa järkeä? Ainakaan astioiden vaihdon kustannuksia ei varmasti koskaan saa takaisin säästyneen sähkön muodossa.

Keraaminen liesikin lämpenee nopeasti. Ainoa käytännön ero lienee, että induktioliesi ehkä jäähtyy helpommin?
Jos on laho pää, niin onhan induktio myös paloturvallinen satsaus.

Itse hankkisin kaasulieden.
Minä olen tosissani joutunut miettimään juuri induktion tai kaasun välillä, sillä asunnosta oli kaasuliesi vaihdettu sellaiseen vanhanaikaiseen kämälieteen kolme vuotta sitten, jolloin kaasuvaihtoehto kuitenkin jätettiin mahdolliseksi. Induktion ja kaasun välillä ei käsittääkseni pitäisi olla mitään muuta käytännön eroa kuin induktion toimimattomuus alumiinikattiloilla, eli keittämis- ja paistamisominaisuuksien pitäisi olla identtiset. Edellisessäkin asunnossa oli kaasu, johon olen ollut ihastunut jo yli 10 vuotta, siitä lähtien kun siihen aikoinaan ensimmäisen kerran tutustuin, mutta lähinnä mietityttää se, että onko liekillä varustettu liesi liian vaarallinen aikanaan lasten käytettäväksi.
Jenny Daa-aah! ling

^ Nauratti. Tähän voikin mainita et meillä on muuten nykyään se sellainen kiuas saunassa, joka ei polta. Kauheeta ylisuojelua, voi että. :wink:

Ja myrkyille oma lukollinen kaappi, oh! Ja ja ja. No aika paljon kaikkea muutakin lasten vuoksi tuunattua.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Keraamisessa liedessä kannattaa panostaa säännölliseen puhdistamiseen asianmukaisella aineella ja teräslastalla. Näitä myy ainakin erikoisliikkeet, Tampereella ainakin Piketa. Voi olla, että marketistakin saa jotain. Aika nopeasti tasoon jää ikävät rinkulat, jos laistaa puhtaanapidosta.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Kai Nalo

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Keraamisessa liedessä kannattaa panostaa säännölliseen puhdistamiseen asianmukaisella aineella ja teräslastalla. Näitä myy ainakin erikoisliikkeet, Tampereella ainakin Piketa. Voi olla, että marketistakin saa jotain. Aika nopeasti tasoon jää ikävät rinkulat, jos laistaa puhtaanapidosta.
Ja tästä syystä en itse enää huolisi keraamista liettä omaan keittiööni. Ne on niin perseestä pitää puhtaana.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Täytyykin hakea duunin jälkeen uusi lasta, vanha hajos. Toisaalta se oli paska vempula, tosi epäkäytännöllinen. ...samalla vois noukkia muija hääsormuksen pienennyksestä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Vesper
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Liputan induktion puolesta. Toki jos keittiössä lähinnä mikrotetaan valmisruokia, menee investointi hukkaan.
Omaan tulevaisuuden keittiöön tulee ehdottomasti muutama herkku Mieleltä, mm. induktiovokki ja höyryuuni.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Kai Nalo

exPertti kirjoitti:
No, mikä teillä on?
No keraaminen liesi. Mitä odotit?

Minä haluan tehdä ruokaa, enkä jynssätä jotain helvetin hellaa joka on kaunis, mutta epäkäytännöllinen.
bliss

Viesti Kirjoittaja bliss »

No pitääkö sitä ruokaa hellalle kipata niin että joutuu jynssäilemään?

Mun keraaminen liesi pysyi kyllä ihan kauniina ja puhtaana. Eikä vaatinut muuta kuin että viitsi pyyhkäistä kevyesti joka päivä. Ei hinkkaamisia. :]
Kai Nalo

bliss kirjoitti:No pitääkö sitä ruokaa hellalle kipata niin että joutuu jynssäilemään?
En tiedä kuinka sinä paistat pihvisi ja kalasi, mutta ainakin minulla jo pelkästään siinä hommassa roiskuu rasvaa ihan riittävästi.
bliss

^Välillä roiskuu mutta ei sitä rasvaa tarvitse jynssätä. Se lähtee pyyhkäisemällä. Ainakin mun liesitasolta.

Teen varmaan jotain eri tavalla kuin te... :shock:
Elppis
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Elppis »

bliss kirjoitti:
Syöt kevyesti, joten ehdit pyyhkimään sen joko ennen ruokailua tai sen jälkeen. Me muut taas jäädään mahoinemme sohvalle, ihmetellään että taas tuli syötyä liikaa, unohdetaan se he****n hella, joka on seuraavana mahdotonta saada puhtaaksi.
The great club outshines the individual, always and forever.
Dumis

Viesti Kirjoittaja Dumis »

Liesi on kyllä ehottomasti semmoinen paikka jota hinkkaan eniten keittiössä, en oikein tiedä miksi, mutta se on kyllä puhdas verrattuna muuhun köökkin aina. Ehkä just se jynssääminen on saanut mut pyyhkäsemään siitä päältä, niin pysyy puhtoisena.
NuoriD

Meillä on sellainen itsepuhdistuva liesi. Tai ainakaan mä en ole sitä koskaan puhdistanut ja puhtaana pysyy...
Chap

Viesti Kirjoittaja Chap »

bliss kirjoitti:^Välillä roiskuu mutta ei sitä rasvaa tarvitse jynssätä. Se lähtee pyyhkäisemällä. Ainakin mun liesitasolta.

Teet sen ison virheen, että pyyhit rasvat heti pois, mikä on turhaa sykkimistä ja vie sinulta paljon energiaa. Ottaisit vaan iisimmin ja antaisit rasvojen seistä viikon tai pari, niin voisit sitten teräslastalla kaapia niitä pois.
bliss

^Ihan ylivoimaista. Ei tämmönen niuhottaja kykene moiseen rentouteen.
Nehemiah James

Viesti Kirjoittaja Nehemiah James »

Minä pidän meidän keraamisen lieden kondiksessa. No minä niitä ruokiakin mäiskin kasaan. Geetsun liedestä näin joskus jossain kuvan ja juoduin läksyttämään sitä narttua. Tuhma, tuhma narttu!! Keraamisen lieden puhtaanapito on ihan vitun helppoa. Paljon helpompaa kuin perinteisen.
Jenny Daa-aah! ling

^ Sain tuplaläksytykset, ellen jopa triplat. Vähän IRL-läiskintääkin...

Mut hyvin kelpas uusille asukkaille, kehuivat hienoa keittiötä! :D
Otan sulle kuvan nykyisestä todistaakseni läksytysten uponneen...

Davelle rebzzz.
Kai Nalo

Ottakaa mallia Viherahosta!

Frederik Krueger
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Minulla on sellainen sähköäsäästävä liesimalli jossa ainoastaan toinen levyistä toimii jos uuni on päällä. Jos haluaa käyttää molempia levyjä, uuni pitää olla poissa päältä. Laskujeni mukaan tämä ominaisuus säästää vuodessa sähköä yhden zambialaisen kylän verran.

Ehkä siellä on vaan joku sulake palanut sisältä, löytyy varmaan lieden ohjekirjasta joka on tietysti hukassa. En ole lieden ensimmäinen omistaja.

Seuraava lieteni on luultavasti induktioliesi koska niin sitä kehutte. Ennen tätä päivää en ollut edes kuullut sellaisista, luulin keraamisen lieden olevan edelleen uusinta uutta.

Jos seuraavassa kämpässäni on sauna, se tulee olemaan infrapunasauna.
Onko joku pissinyt mun muroihin?