Elppis kirjoitti:RP kirjoitti:Mitä tarkoitat shoppailutaipumuksillani? Sitäkö, että shoppaan paljon? Vai mitä?
Mä näen sun "shoppailutaipumukset" sellaisena, että mielelläsi ostat merkkikamaa. Aivan varmasti ostat muutakin, mutta varmasti Hello Kittyt, GAP:n vaatteet jne. tekevät aikamoisen loven lompakkoon. En voi muuta olla kuin kade; ainakin siitä miten hyvin osaat valikoida tuotteet

Varmaankin aika harkittuja ostoksia (ei vittuilua, tosissani siis), missä mä taas oon huono. Käytän saman rahamäärän moneen ei-niin-laadukkaaseen vaatteeseen, millä saisin puolet näistä vaatteista, mutta tosiaan laadukkaampina.
Tytsälle ostan paljon merkkikamaa, koska ovat huutonetissä suhteellisen edukkaita ja jälleenmyynti arvo on myös suhteellisen suuri. Useimmiten tulee maksettua saman verran merkkituotteesta (laatu on hyvä ja kestävä useimmiten) kuin enintään H&M lastenvaatteesta loppupeleissä. Omansakin saa joskus takaisin, joskus voittoakin, jos vaate haluttu. Mutta se ei ole ideana itselläni.
Se toki vaatii vaivaa, aikaa ja kärsivällisyyttä. Pitää olla jo zen-tason shoppailija ja todella rrrrrakastaa sitä puuhaa. Kun kerran ei ole rikas, eikä olla. Eilenkin pakkailin kaksi tuntia huutonetti paketteja, että saa kassaa kerrytettyä. Budjetointi on kaiken a ja o, tietää mitä on varaa tuhlata ja mitä ei. Budjetista ostetaan myös ne välttämättömät jutut mitä ne nyt ikinä onkaan. No esim. toppapuku talveksi.
Kierrätän lähes kaikki tytsän ostokset myymällä kun käyvät pieniksi. Omiani en myy, paitsi kirjat. Enkä todellakaan ole ikuisuuksiin maksanut DVD elokuvasta yli 3e/kpl. Kauppojen alennysmyynnit ei oikein houkuta kun ne on mielestäni usein "alennuksia" vain. Mies ei enää soita että hei se ja se leffa 6,95e vaan. Ehei, se on oppinut mun vastauksen. Olen odottanut jo vuoden jotta Angel-sarjan boxi alenee, kärsivällisyyttä sano.
Heräteostoksia en juurikaan tee, yleensä päivän pari mietin ostanko vai en. Joko en osta tai sitten siinä ajassa tuote on jo esim. alennuksessa. Win.
Hyödynnän myös miehen työmatkat. Täällä yksi tytön GAPin asu maksoi lähes 60e kun jenkeissä sama maksoi hiukan päälle 20e. Joten sieltä sitten.
Itse ostan usein kerralla kaikki vaatteeni kun vanhat lähtee UFFille, usein Ale aikoina. Nyt tarvitsen ulkoilupuvun, pärjään tämän talven villakangastakilla ja odotan ALEjen loppurysäystä. Välttämättömyyksiin ALEt kelpaa. Merkkejä ostan lähinnä vain laukuissa ja asusteissa. Muutoin H&M akselia vaatetus.
Hintavertailu on kanssa must. Yksi leffa maksaa netissä 4e, toisaalla 12,95 ja kaupassa 9,95e. Kannatti siis surffailla.
Shoppailukassaan säästäminen on myös pop. Raha kiertämään.