NuoriD kirjoitti:Prius muuten kiihtyy nollasta sataan 11,7 sekunnissa, mutta pysähtyy 100:sta nollaan 3:ssa sekunnissa. Jarrujen teho ylittää siis moottoritehon lähes nelinkertaisesti. Itseasiassa varmasti vielä paljon enemmänkin, jarruttaessa rajoittavana tekijänä on renkaiden pito koko jarrutuksen ajan - ei jarrujen teho.
Itse asiassa olen kerran joutunut vastaavanlaiseen tilanteeseen, missä mustangissa jäi kaasupoljin lattiamaton reunan alle kakkosvaihteella urku auki, ja voin sanoa että sai kyllä polkea aika uskomattomasti jarrua että sai nopeuden edes vähän hiljenemään. Satasesta viiteenkymppiin päästyä kyllä huomasi että jarrut eivät oikein pidä ajatuksesta, ja niillä on sentään ahvenistollakin ajeltu, vaikkakin ovat moisessa käytössä turhan tehottomiksi havaittu useampi kierros putkeen ajettaessa.
Auto, mikä liikkuu 150+km/h omaa jo sen verran Tami-momentumia, että kunnon hidastus perusperheautojarruilla puuduttaa kyllä jarrut aika topakasti. Tähän kun vielä liitetään automaattinen voimansiirto joka pystyy kasvattamaan renkaille menevää momenttia nopeuden hidastuessa ja jarrujen koko ajan enemmän puutuessa, autoa todellakin voi olla lähes mahdoton saada pysähtymään, ellei moottorin vetoa saada katkaistua.
Eikä se ainakaan auta, että Priuksessa on muutenkin noita jarruongelmia ollut.