Noniin, ralliart on testailtu.
Huvittavinta tässä on ehkä se, että auto ei ollut sisältä yhtään niin halvan näköinen kuin 3-sarjan bemari, vaikka lanseriin olikin liimattu jotain hiilikuituwanna-b -tarraa vähän sinne sun tänne.
Auton suorituskyky on rajumpi kuin kuvittelin. Puhutaan että tämä olisi "laajalla rundialueellä vääntävä, eikä niinkään repivä kuten evo". Paskat. 7 sekunnin 0-100km/h aika ei tee kunniaa perstuntoelämykselle. Pehvatuntumalta vehje repii eteenpäin kuin viiden sekunnin vehkeet, renkaat etsivät epätoivoisesti pitoa ykkösvaihteella risteyksistä lähtemällä, ja laatikkoa manuaalisesti käskemällä isompaa vaihdetta saa pedaali pohjassa ajettaessa lapioida vuorotteleville kytkimille sellaista tahtia että alkaa naurattaa.
Melutaso yllätti positiivisesti. Vaikka alla oli 18-tuumaiset gummit, en tuntenut S-typeen verrattuna olevani meluisassa autossa. Ainoastaan moottori on repiessä aika karkeaääninen rundikellon ylärekisterissä, mutta normaalissa ajossa auto oli sekä moottori- että rengasmelultaan yllättävän hiljainen.
Myös jousitusmukavuus oli positiivinen yllätys. Kuvittelin että tuolla rengastuksella on kivekset hellänä ajon jälkeen, mutta ei. Auto tuntui olevan oikein mainio kompromissi ajomukavuuden ja tarkkuuden/sporttisuuden väliltä.
Tarkka ohjaus ja repivä suorituskyky tekevät toisaalta autosta hieman hermostuneen. Vaikka autolla aika hieno Jekyll/Hyde -tyylinen splittaava persoonallisuus tuntui olevankin, niin ohjauksen hermostuneisuus siirtyi kyllä "siviilipuolellekin". Tuo lienee kuitenkin pääosin tottumiskysymys.
Oikeastaan auton ainoa fail on penkkien ja ratin yhteistoiminta. Ratti jää liian kauas. Siitä ei pääse mihinkään. Autoa joutuu ajamaan polvet suussa, tai ratille ei yllä kunnolla/ajoasennon joutuu vääntämään jo luonnottomankin pystyksi.
Ja Masan kanssa oon kyllä ihan samaa mieltä siitä boy racer -lookista, varsinkin tuon sportbackin yhteydessä missä on järjetön lintulautaspoileri perseeseen liimattuna. Itse näänkin ainoana realistisena vaihtoehtona mustan sedanin, jossa ei ole takaspoileria, ja jonka konepellin ilmanottoaukot sekä takaosan diffuusori täten "katoaa" mustaan pohjaväriin ihan eri tavalla.
Niinkuin tähän tyyliin, mutta "gun metal" värisillä vanteilla ja ilman takaspoikkaa ei liene enää ihan hirveä kolmekymppisenkään kaverin ajella:
Ja en tehny vielä tilausta. Sain mielestäni 2 tonttua liian huonon tarjouksen, ja arvoskelen vielä tuon ajoasentohomman kanssa. Ei se mikään Jaguar kyllä ole, ei, mutta ois siinä 5 vuotta huoletonta suorituskykyä kaikille keleille, jota oon jotenkin jännästi alkanu tässä kevättalven mittaan arvostamaan.
Bensaa näytti kehäajossa kello kolmen aikaan kelpaavan noin 8 litraa satasella, muiden mukana posotellessa ja välillä seistessä. Lapikkaa antamalla lukema oli aika helposti 12 luokkaa, mutta toisaalta en oikein keksi että kuinka moni auto joka kaasua painaessa tarjoaa "jumalautaaa!" -elämyksen, menee tuosta kovin paljoa vähemmälläkään.