Päivän uutiskatsaus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Lolita
Kitisijä

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Viime vuonna jouduin huomauttamaan Hesaria niinkin tärkeästä asiasta kuin ettei kaljakellunta suinkaan tapahdu Vantaajoella vaan Keravajoella :roll:

Ei ne osaa mitään.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Toimittajan homma on vaikeaa. Helppoahan se olisi, jos saisi kirjoittaa vain asioista, jotka kiinnostavat itseään, mutta kun se ei mene niin.

Jos munkin pitäisi laatia juttu kansanmusiikkifestareilta tai perunannostosta, niin varmaan asiavirheitä riittäisi.

Mutta kyllähän se joskus hämmästyttää, että esim. taloustoimittaja ei seuraa oman alansa uutisia, vaan kirjoittaa selkeitä asiavirheitä. Silloin, kun toimittaja kirjoittaa alasta, johon itse on erikoistunut, niin selvät asiavirheet ovat vähemmän helposti anteeksi annettavia.
Teraslilja_m
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Teraslilja_m »

Viimeksi kun minä olin jackrusselinterrierin kanssa tekemisissä, niin pidin sitä pannasta kiinni ja pyörittelin, kun kävi tyttäreni kimppuun ... :o
Terrieri söi isäntänsä pottuvarpaan
Iltalehti kirjoitti:Muusikko Jerry Douthett, 48, makasi humalassa ryyppäjäisissä, kun hänen jackrusselinterrierinsä puri miehen isovarpaan poikki ja hotkaisi sen kitaansa.

Ennen karmivaa tapausta Douthettin isovarvas oli pahasti tulehtunut. Hän kieltäytyi menemästä lääkäriin, vaikka hänen hänen hoitaja-vaimonsa aneli miestään.

Yksivuotias Kiko-terrieri kuitenkin ratkaisi lääkäripelon syömällä isäntänsä mätänevän varpaan.

Kiko todisti teollaan, että koira on todella ihmisen paras ystävä.
Life is complex, it has real and imaginary parts.
annepa
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja annepa »

Teraslilja_m kirjoitti:Viimeksi kun minä olin jackrusselinterrierin kanssa tekemisissä, niin pidin sitä pannasta kiinni ja pyörittelin, kun kävi tyttäreni kimppuun ... :o
Iltalehti kirjoitti:Muusikko Jerry Douthett, 48, makasi humalassa ryyppäjäisissä, kun hänen jackrusselinterrierinsä puri miehen isovarpaan poikki ja hotkaisi sen kitaansa.

Ennen karmivaa tapausta Douthettin isovarvas oli pahasti tulehtunut. Hän kieltäytyi menemästä lääkäriin, vaikka hänen hänen hoitaja-vaimonsa aneli miestään.

Yksivuotias Kiko-terrieri kuitenkin ratkaisi lääkäripelon syömällä isäntänsä mätänevän varpaan.

Hahhahaa. Minä olen kuullu pölysutista (=pieni koira, fifi), joka piti emäntäänsä sängyssä makaamalla vatsan päällä ja murisemalla kun emäntä yritti liikahtaa ja nousta ylös.

Voivoi, pienten koirien kanssa on usein se ongelma että niitä ei kouluteta koska "no se on niin söööpöööö". Sit kun ei ole koulutusta ja rajoja niin koira onkin porukan pomo ja siitä seuraa ongelmia. Eniten puremia kai aiheuttaa fifit, ne vain ei ole otsikoissa koska ne on niin pieniä - puremat siis. Otsikkoihin pääsee rotikat ja muut isot koirat, koska ne saa enemmän tuhoa aikaiseksi yhellä haukulla.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Eikös täällä aikoinaan pyörinyt lista koirien aiheuttamista vaurioista ja kirkkaana kärkenä loisti kultainen noutaja.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
NuoriD

annepa kirjoitti:
Teraslilja_m kirjoitti:Viimeksi kun minä olin jackrusselinterrierin kanssa tekemisissä, niin pidin sitä pannasta kiinni ja pyörittelin, kun kävi tyttäreni kimppuun ... :o

Hahhahaa. Minä olen kuullu pölysutista (=pieni koira, fifi), joka piti emäntäänsä sängyssä makaamalla vatsan päällä ja murisemalla kun emäntä yritti liikahtaa ja nousta ylös.

Voivoi, pienten koirien kanssa on usein se ongelma että niitä ei kouluteta koska "no se on niin söööpöööö". Sit kun ei ole koulutusta ja rajoja niin koira onkin porukan pomo ja siitä seuraa ongelmia. Eniten puremia kai aiheuttaa fifit, ne vain ei ole otsikoissa koska ne on niin pieniä - puremat siis. Otsikkoihin pääsee rotikat ja muut isot koirat, koska ne saa enemmän tuhoa aikaiseksi yhellä haukulla.
Meillähän on kaksi räksyttävää hamsteria eli Chihua. Niiden luonteet ovat selkeästi erilaiset, vanhempi on alistuva perusluonteeltaan, nuorempi taas dominoiva. Jos se olisi iso koira, niin se vaatisi tosiaan kovaa koulutusta. Ollaan me nytkin siitä kitketty pois meille muriseminen.
Riemumieli
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

NuoriD kirjoitti:Meillähän on kaksi räksyttävää hamsteria eli Chihua. Niiden luonteet ovat selkeästi erilaiset, vanhempi on alistuva perusluonteeltaan, nuorempi taas dominoiva. Jos se olisi iso koira, niin se vaatisi tosiaan kovaa koulutusta. Ollaan me nytkin siitä kitketty pois meille muriseminen.
Onko räksyttävä hamsteri sama kuin rotta eli pikkupaska?
Paras päivä ikinä.
NuoriD

Riemumieli kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Meillähän on kaksi räksyttävää hamsteria eli Chihua. Niiden luonteet ovat selkeästi erilaiset, vanhempi on alistuva perusluonteeltaan, nuorempi taas dominoiva. Jos se olisi iso koira, niin se vaatisi tosiaan kovaa koulutusta. Ollaan me nytkin siitä kitketty pois meille muriseminen.
Onko räksyttävä hamsteri sama kuin rotta eli pikkupaska?
No Ei! Meidän koirat on prinsessoja!
annepa
Kitisijä

NuoriD kirjoitti: Jos se olisi iso koira, niin se vaatisi tosiaan kovaa koulutusta. Ollaan me nytkin siitä kitketty pois meille muriseminen.
No just tätä minä tarkotan. Miksi se ei NYT vaadi kovaa koulutusta? No koska se on pieni ja söpö ja sen voi helposti siirtää nostamalla paikasta toiseen. Voi elämä.... se vois sille piskillekin olla parempi henkisesti että sille ois annettu "kova koulutus". Miksi se saa muille sit murista? Tarkoitan että "ollaan kitketty meille muriseminen pois" viittaa siihen että se saa muille kuitenkin rähistä. Miksi?

Koira on dominoiva jos sen antaa olla. Jos laumalla on selkeä johtaja joka kertoo mitä kuuluu ja kuka käskee niin se koira ei ole dominoiva.

Bluntly, en muista, mutta en kiellä.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
NuoriD

annepa kirjoitti:
NuoriD kirjoitti: Jos se olisi iso koira, niin se vaatisi tosiaan kovaa koulutusta. Ollaan me nytkin siitä kitketty pois meille muriseminen.
No just tätä minä tarkotan. Miksi se ei NYT vaadi kovaa koulutusta? No koska se on pieni ja söpö ja sen voi helposti siirtää nostamalla paikasta toiseen. Voi elämä.... se vois sille piskillekin olla parempi henkisesti että sille ois annettu "kova koulutus". Miksi se saa muille sit murista? Tarkoitan että "ollaan kitketty meille muriseminen pois" viittaa siihen että se saa muille kuitenkin rähistä. Miksi?

Koira on dominoiva jos sen antaa olla. Jos laumalla on selkeä johtaja joka kertoo mitä kuuluu ja kuka käskee niin se koira ei ole dominoiva.

Bluntly, en muista, mutta en kiellä.
No kyllä me ollaan yritetty sitä kieltää haukkumasta vieraille.

Mutta kun se on sellainen rääpäle, niin sitä on hyvin vaikea ottaa vakavasti, eikä kukaan vaahtosammutinta isompi sitä pelkää.
annepa
Kitisijä

NuoriD kirjoitti:
annepa kirjoitti:

Mutta kun se on sellainen rääpäle, niin sitä on hyvin vaikea ottaa vakavasti, eikä kukaan vaahtosammutinta isompi sitä pelkää.
Niin. Rääpäle, helppo, ei oteta vakavasti. Älkää yrittäkö, kieltäkää. TOSIN koiran kommunikointitapa on haukkuminen, mutta haukkujakin on erilaisia. Jos se on rähinähaukkua tai suojeluhaukkua niin heti pois, ihmiset rähisee ja suojelee kun on tarvetta, koira ei.

Sitähän minä yritin selittää että jos koira ei tiedä paikkaansa laumassa niin siitä tulee epävarma, ainakin rouva Stillwellin ja Cesar Milanin mukaan. Epävarma koira on koko ajan epävarma eikä sillä ole mukavaa. Jos koira luottaa siihen että isäntä/emäntä hoitaa pomon hommat niin sen ei tarvi ees yrittää. Eikä se ole ihmisillekään mukavaa jos koira äristelee ja näyttelee purukalustoa kun kulkee ohi.
NuoriD

annepa kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:
annepa kirjoitti:

Niin. Rääpäle, helppo, ei oteta vakavasti. Älkää yrittäkö, kieltäkää. TOSIN koiran kommunikointitapa on haukkuminen, mutta haukkujakin on erilaisia. Jos se on rähinähaukkua tai suojeluhaukkua niin heti pois, ihmiset rähisee ja suojelee kun on tarvetta, koira ei.

Sitähän minä yritin selittää että jos koira ei tiedä paikkaansa laumassa niin siitä tulee epävarma, ainakin rouva Stillwellin ja Cesar Milanin mukaan. Epävarma koira on koko ajan epävarma eikä sillä ole mukavaa. Jos koira luottaa siihen että isäntä/emäntä hoitaa pomon hommat niin sen ei tarvi ees yrittää. Eikä se ole ihmisillekään mukavaa jos koira äristelee ja näyttelee purukalustoa kun kulkee ohi.
Täytyy ottaa perheen kanssa puheeksi.

Mä olen vaan liian pehmo. Jotenkin vaikea karjua sellaiselle pikku rääpäleelle.

Mutta kuten sanottu, kyllä me ollaan se sillai alistettu, ettei se meidän nenälle hypi. Tämä sivumennen sanoan taas varmaan juontaa juurensa ihmisen laumaluonteesta. Ihmisen on helppo laittaa itselleen kukkoilua yrittävä heikompi lauman jäsen kuriin. Sitten kun mennään suhteeseen oman lauman ulkopuolelle, niin tuon pikku rääpäleen näkee taas oman lauman jäsenenä.
annepa
Kitisijä

NuoriD kirjoitti:
Mä olen vaan liian pehmo. Jotenkin vaikea karjua sellaiselle pikku rääpäleelle.
Ei tarvi karjua. Jämäkkyys riittää. Esim jos pönteri hyppii mun (tai kenen tahansa) päälle niin me norataan se (käännetään selkä "eikä huomata"). Toimii aika tehokkaasti eikä sen takia ole tarvinu norailla enää pitkään aikaan.

Myös lyhyt terävä kielto toimii ainakin tolla mejän hulmulla hyvin kun se pöljäilee, ei tarvi huutaa.

Ja tottakai se on oman lauman jäsen, ja siksi minä suojelen sitä, sen ei tarvi :)
Lilo
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Lilo »

NuoriD kirjoitti: No kyllä me ollaan yritetty sitä kieltää haukkumasta vieraille.
“Do or do not... there is no try.”
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
huima
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja huima »

Lilo kirjoitti: “Do or do not... there is no try.”
You so geek <3
Gat
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Gat »

Onko Daven rukkaset saaneet varsinaista tottelevaisuuskoulutusta? Siis näitä ihan istu, paikalla, maahan, sivulle jne?

Ihan kaikissa tapauksissa ne ei koulutetullakaan koiralla toimi, esim. meidän saksanseisojalla oli valikoiva kuulo kissan (!!!!) nähdessään. Haukkuminen ja ärsyttävä nenään vinkuminen voi myös olla syvä vaisto/tunnetila, jolle ei paljoa mahda koira itsekään.

Varsinainen karjuminen pitäisi mielestäni säästää todellisiin hätätilanteisiin. Käskyt ihan tavallisella puheäänellä mieluummin. Jos aina huutaa tavalliset käskytkin, karjumiselta menee teho ja sitten ei enää ole lisätä tehoa tosipaikan tullen.

Palveluskoiraväen olen joskus huomannut karjuvan kaikki käskyt. Ilmeisesti niillä natseilla on pahoja itsetunto- ja peniksen koko -ongelmia.
annepa
Kitisijä

Gat kirjoitti: Ihan kaikissa tapauksissa ne ei koulutetullakaan koiralla toimi, esim. meidän saksanseisojalla oli valikoiva kuulo kissan (!!!!) nähdessään.
Joo niin tuttua, paitsi tuo ei tiiä mikä on kissa, toiset koirat saa aikaan kuulo-ongelman! Mut pönteri onkin vasta puolivuotias. Eli koulutus on pahasti kesken.
Gat kirjoitti: Varsinainen karjuminen pitäisi mielestäni säästää todellisiin hätätilanteisiin. Käskyt ihan tavallisella puheäänellä mieluummin. Jos aina huutaa tavalliset käskytkin, karjumiselta menee teho ja sitten ei enää ole lisätä tehoa tosipaikan tullen.
Äänenpaino on se avainasia. Jos hoet että "kultarakasmussukka" äreällä äänellä ja muristen, koira luulee että olet vihainen. Jos lässytät koiralle iloisella äänellä että "saatanan pösilö, paskanaama mitä menit tekemään", niin koira heiluttellee häntää ja luulee että sitä kehutaan. Jos sanot normaalitilanteessa että "iii-STU" ja koira istuu ja vaihdatkin sanan ja sanot esim että "haai-STA" niin koira tod näk istuu.
NuoriD

huima kirjoitti:
Lilo kirjoitti: “Do or do not... there is no try.”
You so geek <3
Kuva
aasi
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja aasi »

annepa kirjoitti:
Äänenpaino on se avainasia. Jos hoet että "kultarakasmussukka" äreällä äänellä ja muristen, koira luulee että olet vihainen. Jos lässytät koiralle iloisella äänellä että "saatanan pösilö, paskanaama mitä menit tekemään", niin koira heiluttellee häntää ja luulee että sitä kehutaan. Jos sanot normaalitilanteessa että "iii-STU" ja koira istuu ja vaihdatkin sanan ja sanot esim että "haai-STA" niin koira tod näk istuu.

Tästä tuli mieleen: http://www.youtube.com/watch?v=-9JcOZlMlLY
NuoriD

Gat kirjoitti:Onko Daven rukkaset saaneet varsinaista tottelevaisuuskoulutusta?
Ei.
Gat
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Gat »

annepa kirjoitti: Jos sanot normaalitilanteessa että "iii-STU" ja koira istuu ja vaihdatkin sanan ja sanot esim että "haai-STA" niin koira tod näk istuu.
No ehkä noin lähekkäisillä sanoilla. Mutta kun käskysanoja on paljon, kyllähän ne sanatkin erottavat. Saksanseisojilla lisäksi pillisignaalit. Meillä yksi pitkä vihellys maahan, yksi lyhyt suunnanvaihto luoviessa ja kaksi lyhyttä tänne. Jälkimmäisellä teki sivullisiin vaikutuksen, kun koira ilmestyi näköpiirin takaa. Pillillä ei ollut väliä, äidillä oli kerran kukkopillikin!

Ja koiran passiivinen sanavarasto voi olla suuri vaikkei opetakaan. Meillä "pyssy", "sorsa", "teeri", "jänis" "kissa", "metälle" ja "auto" aiheuttivat hysteerisen riemuhaukun ihan missä tilanteessa vaan. Jopa puhelimessa. Ulkona saatoin sanoa vaikka että "odota" tai "mee uimaan", ja niin tapahtui vaikkei koulutusta noihin sanoihin ollut. Jopa "hae (opittu käskysana) äidin tossu. Anna isälle". toimi :shock:

Assosiaatiota esineluokkien suhteen:
Äiti yritti uittaa koiraa heittämällä kepin järveen ja käski "hae". Koira ei viitsinyt uida, vaan haki samannäköisen kepin rannalta ja toi sen. :shock:
Viimeksi muokannut Gat, 05.08.2010 15:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Gat
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Gat »

NuoriD kirjoitti:
Gat kirjoitti:Onko Daven rukkaset saaneet varsinaista tottelevaisuuskoulutusta?
Ei.
Edell viestin lisäksi.
MIKSI VITUSSA EI?
Jaa, ehkä nuo aina narun päässä pidettävät, ihmisen kävelyvauhtiin tyytyvät paristokäyttöisen kokoiset ei tarvi koulutusta niinkuin isot koirat.. mutta tuollainen peruskoulutushan just selvittää sitä dominanssia. Ja saattaapa tulla sittenkin tilanteita, jossa rotan kokoistakin koiraa täytyy saada hallittua.
Haemaeraemies
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Gat kirjoitti:Ja saattaapa tulla sittenkin tilanteita, jossa rotan kokoistakin koiraa täytyy saada hallittua.
Yleinen ongelma kaupungissa, ihmiset kokevat että heidän jeppe on niin pieni ja söpö, ettei haittaa jos se vähän yrittää purra ohi meneviä pyöräiliöitä sekä rullaluistin / rullalauta-ihmisiä.

Kerran yksi vapaana ollut räksyrotta lähti oikein juoksemaan perään ja koitti kovasti tarttua lahkeeseen vauhdista. Omistajaa tilanne lähinnä huvitti, mutta itseäni vitutti.

Olisikohan naurattanut jos olisin kaatunut vahingossa koiran päälle tai juoksuttanut sen auton alle?

Ai niin! Kaikkein hienointa on kun omistaja seisoo oikealla puolella jalkakäytävää puhumassa puhelimeen tms, koira flexin nokassa on vasemassa reunassa, ja itse jyrisee jollain välineellä vauhdilla sitä mäkeä alas..

Adrenaliinisin terveisin ihan oikeasti koirista tykkäävä hämis..
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Gat
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Gat »

Rasistisen ennakkoluuloni mukaan kääpiokoirien omistajat ovat oma rotunsa. Monet eivät ymmärrä eläimistä yhtään mitään, ja se pygmikoira on koriste, lelu tai vauvan korvike.

Tavallaan yksi tyyppi koiranvihaajia. Oikeat koirat ovat heille vieras ja paha asia. Hyvin tyypillistä sellaiset kohtaamiset kun oman koiran kanssa tultiin vastakkain, kääpiökoiran emäntä jo kymmenien metrien päästä nosti Fifin syliinsä ja huusi kurkku suorana jotain, esimerkiksi että melkein samannäköinen musta koira oli purrut Fifiä pentuna. Fifi sitten alfauroksena ja tuhdin emäntänsä suojista murisee ja näyttää hampaita. Hellyttävää.
NuoriD

Gat kirjoitti:Rasistisen ennakkoluuloni mukaan kääpiokoirien omistajat ovat oma rotunsa. Monet eivät ymmärrä eläimistä yhtään mitään, ja se pygmikoira on koriste, lelu tai vauvan korvike.
.
Hoh hoijaa.

Meidän koiramme ovat seurakoiria. Eivät lapsia tai leluja. Ovathan ne kyllä kauniin näköisiä, mutta eivät nyt kuitenkaan varsinaisia koristeita.

Oletko sitä mieltä, että koiran saa hankkia ainoastaan, jos sen kanssa käy metsästämässä tms?