urpiainen kirjoitti:EveryWoman kirjoitti:Se, että kiellän olevani hörhöhihhuli, ei ole minkäänlainen osoitus sen puolesta, että olisin hörhöhihhuli.
No pointtini oli tietysti, kuten tuosta sinun pitäisi jo osata itsekin päätellä, että se, että kiellät olevasi hörhöhihhuli, ei ole minkäänlainen osoitus sen puolesta, että et olisi hörhöhihhuli.
Ei, mutta se, että ilmoitan sinun tulkinneen sanomisiani väärin (minkä voi faktapohjaltakin monissa tapauksissa osoittaa), on osoitus siitä että käsityksesi on muodostettu hätäisesti ja mahdollisesti lisäksi virheellisesti.
Esität väittämän, jota et voi perustella pysymällä totuudessa. Väittämäsi on siis suurella todennäköisyydellä virheelinen ja muodostettu ilman pyrkimystä objektiivisuuteen (tai tässä onnistumista).
Eikö se olisi aika outoa, jos erimielisyystilanteessa en, ainakin ennen argumentaatiota, olisi kallistumassa sille kannalle, että oma kantani saattaisi olla lähempänä oikeaa (vaan ei välttämättä Oikea) kuin minun kanssani eri mieltä olevan inttäjän väite? Kuten olen ennenkin sanonut, kun esitän käsitykseni, voit aina lisätä sen yhteyteen mielessäsi eksplisiittisesti, että kyseessä on minun käsitykseni, joka ei välttämättä ole absoluuttinen totuus vaan korkeintaan minun käytettävissäni olevalla evidenssillä rationaalisin kanta, jos näin toimiminen helpottaa oloasi.
Ei se juuri helpota, kun kielenkäyttösi on laadultaan omaa oikeassaoloasi olettavaa. Siis implisiittisesti esität lähes jokaisessa puheenvuorossasi mielipiteidesi edustavan Absoluuttista Totuutta (minkä minä vain sinun puolestasi aukikirjoitan tällä vastustamallasi tyylillä). Ja kun lisäksi et huomioi argumentaatiota oikeastaan mitenkään, edes silloin kun lähtökohtainen käsityksesi on selvästi virheellinen, vaan käsityksesi on aivan sama argumentaation jälkeenkin (tai ainakin annat ymmärtää näin).
Jos haluat välttää kielenkäytöstäsi aiheutuvia sekaannuksia, yritä opetella käyttämään sellaisia ilmaisuja kuten "minun mielestäni", "uskoakseni", "ymmärtääkseni" jne., sen sijaan että käytät sanoja "tietenkin", "ilman muuta", "itsestäänselvästi", "varmasti" ja muita vastaavia lempiluonnehdintojasi. Esimerkki:
Aiemmin urpiainen kirjoitti:...EW:n ... omin markkina-alue on varmasti Pohjois-Kaliforniassa.
Useimmat ihmiset eivät tästä ymmärrä, että kerrot vain oman mielipiteesi asiasta. Teksti näyttää siltä, että esität väittämäsi faktana. Omaa mielipidettä kerrottaessa kannattaa valita jokin muu modaalisuutta ilmaiseva termi kuin "varmasti".