Eduskuntavaalit 2011

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Re: Eduskuntavaalit 2011

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Dave kirjoitti:prof Haaparanta osoittaa, että VM:n laskelmat eivät voi toteutua:
Luin johdannon. Ihanan positiivinen maailmankuva :D Mä en ole ollenkaan noin luottavainen tulevaisuuden suhteen.
Jotenkin jäi mielikuva, että prof kuuluu niihin, joiden mielestä valtioiden ei kannata maksaa velkaa takaisin.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Dave

Viesti Kirjoittaja Dave »

Vagabondo kirjoitti:
Dave kirjoitti:prof Haaparanta osoittaa, että VM:n laskelmat eivät voi toteutua:
Luin johdannon. Ihanan positiivinen maailmankuva :D Mä en ole ollenkaan noin luottavainen tulevaisuuden suhteen.
Jotenkin jäi mielikuva, että prof kuuluu niihin, joiden mielestä valtioiden ei kannata maksaa velkaa takaisin.
Jos lukisit vähän johdantoa pidemmälle, niin asia ei ole noin yksinkertainen. VM:n laskelmat on tehty tavalla, joka ei voi toteutua.

Lisäksi jos muutetaan reunaodotuksia vähänkin, se johtaa aivan erilaisiin tuloksiin.

"Olettamalla, että
julkiset menot kasvavat tasaisesti, mutta julkiset tulot kehittyvät kuten VM olettaa, todellinen velkasuhde on 53 %. Jos julkisten tulojen
osuuden BKT :sta annetaan pysyä nykytasolla,
niin todellinen velkasuhde on 22 %. Näiden
laskelmien mukaan lähivuosien sopeutumistarve
on vähäisempi kuin VM esittää, mutta kohtuullinen
kuitenkin: Nyt tulisi keskittyä julkisten
menojen kasvuvauhdin hillintään."

Eli jos esim lähdettäisiin siitä, että julkiset menot kasvavat nykytahtia, niin vuonna 2060 velan osuus BKT:sta olisi nykytilannetta alempi.

Jos julkisten tulojen osuuden bkt:sta annetaan säilyä nykytasolla, velkaa olisi 2060 vain 22% BKT:sta.

VM:n laskelmat ovat puhdasta arvausta ja vielä sikäli huonoa arvausta, että prof Haaparanta osoittaa, että VM:n laskelmat eivät voi edes teoreettisesti toteutua.

Edit: korjattu
Viimeksi muokannut Dave, 06.04.2011 9:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

urpiainen kirjoitti: Ei tämä minusta kovin metsässä ole (jos ei saivarrella kohdan 2 typolla). Vikaan mennään nähdäkseni vasta kohdassa 5. En usko, että kykyä ja uskallusta ei löydy. Luulen, että poliitikot tietävät joutuvansa säästämään reilusti tulevalla vaalikaudella. Sitä ei vain myönnetä vaalien alla. Tämä on tätä osin persujenkin nousun taustalla olevaa demokratian halveksuntaa: vaalien alla sanotaan sitä, minkä uskotaan tuovan ääniä eikä sitä, mitä valmistaudutaan tekemään. Traagista tässä on tietysti se, että tämä huiputus nostaa persujen suosiota, mikä taas varmasti vain pahentaa ongelmia.
Valtiovarainministeriö on leikkaamassa, joten poliitikot pääsenevät korkeitaan ohjailemaan kohteita, mutta tuskin pystyvät leikkauksia estämään.
urpiainen kirjoitti: Kohta 7 on taas sellainen, mistä kannan huolta Elcon tapaan. Todennäköisempänä skenaariona pidän kuitenkin sitä, että nämä elinalepomäet pääsevät toteuttamaan luokkautumisohjelmaansa, joka taas kansainvälisen empiirisen näytön pohjalta on tehokkaimpia keinoja kohdan 7 uhkakuvan toteuttamiseksi.
Tää tuntuu oudolta, koska liberalismiin taipuvaisena olen pääosin samaa mieltä kyseisen ehdokkaan kanssa. Monet liberalistit tuntuvat pitävän Sveitsiä mallimaanaan. En voi vahvistaa, koska minulla ei ole niin tarkkaa tietoa sveitsin poliittisesta järjestelmästä. En ole kuitenkaan törmännyt mihinkään raportointiin, että siellä olisi erityisen rauhatonta ja ihmisillä menisi erityisen huonosti. Mikä Elinan talouspoliittisista linjauksista on niin luokkautumista ajavaa? Jos edelleen takerrut tasokurssien ikärajaan, olen pettynyt.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Dave kirjoitti:Jos lukisit vähän johdantoa pidemmälle, niin asia ei ole noin yksinkertainen. VM:n laskelmat on tehty tavalla, joka ei voi toteutua.

Lisäksi jos muutetaan reunaodotuksia vähänkin, se johtaa aivan erilaisiin tuloksiin.
Tottakai tulokset muuttuvat, jos reunaehtoja muutetaan. Täytyy muistaa, että reunaehdot ovat vain sivistyneitä arvauksia, joten oikeita reunaehtoja ei tiedetä ennen kuin jälkikäteen. Kuten itse sanoit: 50 vuodessa ehtii tapahtua kaikenlaista. Lisäksi ottaisin esille proffan raportin etusivulta, ettei hänen laskuihinsa ole sisällytetty korkokuluja, jotka lienevät nimenomaan se ongelma kreikassa ja portugalissa. Siinä vaiheessa, kun rahaa ei saa kuin korkealla korolla, lienee turha sanoa, että laskelman mukaan kaikki on kunnossa 50 vuodessa, kunhan vaan otetaan lisää velkää, että saadaan edes korot maksettua.

VM ilmeisesti on sisällyttänyt korkokulut. En tiedä miksi tämä on proffan mielestä taloustieteellisesti väärin. Mutta laskelmat on ennusteita. Aika näyttää, mutta mä pelaan mieluummin varman päälle.
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti:
urpiainen kirjoitti: Ei tämä minusta kovin metsässä ole (jos ei saivarrella kohdan 2 typolla). Vikaan mennään nähdäkseni vasta kohdassa 5. En usko, että kykyä ja uskallusta ei löydy. Luulen, että poliitikot tietävät joutuvansa säästämään reilusti tulevalla vaalikaudella. Sitä ei vain myönnetä vaalien alla. Tämä on tätä osin persujenkin nousun taustalla olevaa demokratian halveksuntaa: vaalien alla sanotaan sitä, minkä uskotaan tuovan ääniä eikä sitä, mitä valmistaudutaan tekemään. Traagista tässä on tietysti se, että tämä huiputus nostaa persujen suosiota, mikä taas varmasti vain pahentaa ongelmia.
Valtiovarainministeriö on leikkaamassa, joten poliitikot pääsenevät korkeitaan ohjailemaan kohteita, mutta tuskin pystyvät leikkauksia estämään.
Joo. Tosin jos Haaparanta on tuossa Daven linkkaamassa kritiikissään oikeassa (tai Tuomioja päivän blogitekstissään), niin VM:nkin leikkauslista on pitkälti ideologinen. Siis ensin määritellään ideologiselta pohjalta se asia, mitä halutaan ajaa, ja sitten kursitaan kokoon joku näennäinobjektiivinen perustelu välittänättä perustelun talousteoreettisesta uskottavuudesta. Uskon kuitenkin, että säästöjä siis tehdään eikä Suomi seuraa PIGS-tietä.
Vagabondo kirjoitti:
urpiainen kirjoitti: Kohta 7 on taas sellainen, mistä kannan huolta Elcon tapaan. Todennäköisempänä skenaariona pidän kuitenkin sitä, että nämä elinalepomäet pääsevät toteuttamaan luokkautumisohjelmaansa, joka taas kansainvälisen empiirisen näytön pohjalta on tehokkaimpia keinoja kohdan 7 uhkakuvan toteuttamiseksi.
Tää tuntuu oudolta. Mikä Elinan talouspoliittisista linjauksista on niin luokkautumista ajavaa? Jos edelleen takerrut tasokurssien ikärajaan, olen pettynyt.
Luetko sä tätä ketjua vai vaivaako vain dementia? Ensimmäinen Elinaa koskeva viestini oli tämä:
urpiainen kirjoitti:Tavattoman aikaansaavalta ja siinä mielessä ansioituneelta uraohjukselta kyllä vaikuttaa. Pakko tavallaan arvostaa.

Miinuspuolella minun silmiini osuu kyllä pahasti tuo, että vastustaa progressiivista verotusta ja sitä kautta verotuksen tulontasauksellista funktiota nimenomaan sillä perusteella, että Suomessa ei ole voimakkaita yhteiskuntaluokkia ja siksi kaikilla voi katsoa olevan yhtäläiset mahdollisuudet kerätä niitä suuria tuloja. Tässä on tietysti kaksi suurta ongelmaa.

Ensinnäkin, ja vähän vähemmän keskeisesti, väite siitä, että kaikilla on yhtäläiset mahdollisuudet on kyllä sellainen etuoikeutetussa asemassa kasvaneen pumpulipalleron juttu, joka ei taida oikein ymmärtää, minkälaisilla eväillä sosiaalitukilähiöistä ponnistetaan.

Toiseksi, ja keskeisemmin, tuo tasaveron oikeutuksen perustelu, eli että meillä ei (vielä) ole merkittävää luokkautumista, on suoraan riippuvainen siitä, että ei toteuteta lepomäkeläistä talouspolitiikka. Ilman vaurauden jaon tasa-arvoa ensimmäisen sukupolven mahdolisuuksien tasa-arvo johtaa seuraavien sukupolvien mahdollisuuksien epätasa-arvoon. Perustelunsa kanssa Lepomäen ohjelma on sisällöllisesti ristiriitainen.

Lisäksi, minä suhtaudun tiettyihin isoihin yhteiskuntateoreettisiin käsitteisiin niin tosikkomaisen vakavasti, että kuka tahansa, joka maailmanhistorian tasa-arvoisimmassa, vapaimmassa, vastuullisimmassa, menestyneimmässä ja kaiken kaikkiaan parhaassa yhteiskunnallisessa kontekstissa kirjoittaa poliittisen ohjelmansa yhdeksi pääkohdaksi "Kansalaisten vapauden ja vastuun palauttaminen" leimautuu silmissäni osin populistihörhöksi.
Ja toisessa:
urpiainen kirjoitti:on väärin viedä mahdollisuuksia niiltä, joiden vanhemmat/perheet/sukulaiset eivät vastuuta syystä tai toisesta ole kantaneet ennen kuin yksilö itse on kykenevä vastuuseen itsestään. Ei pidä rangaista lasta vanhempien kyvyttömyydestä. Kuten Giddensin slogan kuului, ilman tulonjaon tasa-arvoa ensimmäisen sukupolven mahdollisuuksien tasa-arvo on toisen sukupolven mahdollisuuksien epätasa-arvoa.
Elinan ohjelma on suoraviivaisen ideologisen talousopin mukaisesti purkaa tulonjaon tasa-arvosta vastaavat mekanismit (jopa perintöverosta on luovuttava), mikä siis kirjaimellisesti tarkoittaa vaurauden eriyttämistä koulumallinsa eriyttämisen tapaan.

Edit: Jeesus tuo lainaaminen on vaikeata!
Viimeksi muokannut urpiainen, 06.04.2011 10:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Dave

Vagabondo kirjoitti:
Dave kirjoitti:Jos lukisit vähän johdantoa pidemmälle, niin asia ei ole noin yksinkertainen. VM:n laskelmat on tehty tavalla, joka ei voi toteutua.

Tottakai tulokset muuttuvat, jos reunaehtoja muutetaan. Täytyy muistaa, että reunaehdot ovat vain sivistyneitä arvauksia, joten oikeita reunaehtoja ei tiedetä ennen kuin jälkikäteen. Kuten itse sanoit: 50 vuodessa ehtii tapahtua kaikenlaista. Lisäksi ottaisin esille proffan raportin etusivulta, ettei hänen laskuihinsa ole sisällytetty korkokuluja, jotka lienevät nimenomaan se ongelma kreikassa ja portugalissa. Siinä vaiheessa, kun rahaa ei saa kuin korkealla korolla, lienee turha sanoa, että laskelman mukaan kaikki on kunnossa 50 vuodessa, kunhan vaan otetaan lisää velkää, että saadaan edes korot maksettua.

VM ilmeisesti on sisällyttänyt korkokulut. En tiedä miksi tämä on proffan mielestä taloustieteellisesti väärin. Mutta laskelmat on ennusteita. Aika näyttää, mutta mä pelaan mieluummin varman päälle.
Mun ymmärtääkseni ko. artikkelin väite, että VM laskelma ei voi toteutua ei liity korkokuluihin, vaan siihen, että talous ei Haaparannan mukaan voi kehittyä kuten VM laskee "mitään ei tehdä" mallissaan. Tarkempi perustelu sille menee mun hilseeni yli, mutta kohdasta 2 alkaen sitä perustellaan.
Dave

Mä olen Suomen pitkän tähtäimen talouskestävyyteen luottavainen. Suomi on maa, jossa nimenomaan pystytään tarvittaessa tekemään rankkoja leikkauksia (TJEU: 90-luvun lama). Suomessa myös pystytään sopimaan asioista.

Lisäksi Suomen korporatiivisuus on etu. Täällä on olemassa sopijapuolet, jotka voivat tehdä sopimuksia.

Esim. Ranskassa ja Kreikassa ei ole. Ei ole mitään legitiimejä sopijaosapuolia ja siksi katukivet alkavat lentää.

Suomalaiset pystyvät sopimaan ja hyväksyvät sopimukset. Esim. 90-luvun alussa leikattiin rankasti hyvin monesta asiasta.

Jos uskomme prof Haaparantaa ja esim. Palkansaajien tutkimuslaitoksen Eero Lehtoa, niin VM:n laskelmat ovat epärealistisia tai vähintääkin puhtaita pessimistisiä arvauksia, jossa yritetään arvata vuoden 2060 tilanteen perusteella, mitä 2011 pitäisi tehdä.

Olisiko vuonna 1951 osattu ennustaa vuoden 2011 tilannetta ja olisiko sen perustellaa kannattanut arvioida, mitä 1951 pitää tehdä? Olisko Helsingin Olympialaiset pitänyt jättää pitämättä vuoden 2011 tilanteen diskonttauksen perusteella?
Varis
Elämätön Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Varis »

Dave kirjoitti:Jos uskomme prof Haaparantaa ja esim. Palkansaajien tutkimuslaitoksen Eero Lehtoa, niin VM:n laskelmat ovat epärealistisia tai vähintääkin puhtaita pessimistisiä arvauksia.
Palkansaajien tutkimuslaitos on työmarkkinapoliittisessa ohjauksessa oleva elin siinä missä elinkeinoelämän valtuuskuntakin. Karkeasti SDP/KOK vetoisia laitoksia. Prof. Haaparanta ei tuo sidonnaisuuksiaan eikä puoluekantaansa julkisesti esiin, mutta jossain nekin ovat.

Suomi on 90-luvun laman jälkeen saanut nauttia ihan poikkeuksellisesta tuottavuuden kasvun kaudesta, jonka pohjalla olevat eväät on nyt melko pitkälti syöty. Kun tuottavuuden kasvun hidastumiseen yhdistää eliniänodotteen nousun ja alhaisen eläkeiän, niin työtä tekevän väestön elatussuhde muuttuu sellaiseksi, että nyt tarvittavat leikkaukset ovat vielä lastenleikkiä verrattuna siihen miten vaikeita päätöksiä esimerkiksi terveydenhuollon suhteen joudutaan tekemään tulevaisuudessa.

On se kummallista että tutkimuksissa Suomi on niin hitonmoisen kilpailukykyinen maa, mutta ei tänne silti kukaan mitään investoi. Se on pienelle vientivetoiselle taloudelle pitkällä aikavälillä ihan pirun huolestuttava juttu.
Dave

Varis kirjoitti:
Dave kirjoitti:Jos uskomme prof Haaparantaa ja esim. Palkansaajien tutkimuslaitoksen Eero Lehtoa, niin VM:n laskelmat ovat epärealistisia tai vähintääkin puhtaita pessimistisiä arvauksia.
Palkansaajien tutkimuslaitos on työmarkkinapoliittisessa ohjauksessa oleva elin siinä missä elinkeinoelämän valtuuskuntakin. Karkeasti SDP/KOK vetoisia laitoksia. Prof. Haaparanta ei tuo sidonnaisuuksiaan eikä puoluekantaansa julkisesti esiin, mutta jossain nekin ovat.
Ja VM:n laskelmat ovat täysin arvovapaita ilman mitään vedätyskulmaa mihinkään suuntaan :wink:
Varis
Elämätön Kitisijä

Dave kirjoitti:
Varis kirjoitti:
Ja VM:n laskelmat ovat täysin arvovapaita ilman mitään vedätyskulmaa mihinkään suuntaan :wink:
Eivät tietysti ole, mutta ei ole mitään erityistä syytä uskoa Prof. Haaparantaa eikä varsinkaan palkansaajien tutkimuslaitosta yhtään sen enempää kuin VM:nkään laskelmia. Kaikki ovat spekulaatioita, mutta realismia on että edessä on merkittäviä vaikeuksia. Vai oletko eri mieltä tuottavuuden ja huoltosuhteen megatrendeistä?
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

urpiainen kirjoitti: Luetko sä tätä ketjua vai vaivaako vain dementia?
Voisin kysyä samaa.
Vagabondo kirjoitti:
urpiainen kirjoitti: Miinuspuolella minun silmiini osuu kyllä pahasti tuo, että vastustaa progressiivista verotusta ja sitä kautta verotuksen tulontasauksellista funktiota nimenomaan sillä perusteella, että Suomessa ei ole voimakkaita yhteiskuntaluokkia ja siksi kaikilla voi katsoa olevan yhtäläiset mahdollisuudet kerätä niitä suuria tuloja. Tässä on tietysti kaksi suurta ongelmaa.
Voinetkin tasa-arvon kannattajana perustella miksi on oikeudenmukaista, että toinen saa tienaamastaan eurosta 65c ja toinen 80c. Lisäksi kannattaa huomata, ettei Elinan esittämä malli ole puhdas tasavero, vaan sisältää verovapaan osuuden ja veroja kerätään vasta sitä suuremmista tuloista, joten ehdotus ei eroa paljoa vihreiden esittämästä mallista. Sanamuodot vähän eri, eikä oteta kantaa millä summalla työttömiä tuetaan.
Eli Elinan ehdottama malli mahdollistaa täysin kansalaispalkan käyttöönoton, jonka kannattajia monet liberalistit ovatkin.

Ja toisessa:
urpiainen kirjoitti:on väärin viedä mahdollisuuksia niiltä, joiden vanhemmat/perheet/sukulaiset eivät vastuuta syystä tai toisesta ole kantaneet ennen kuin yksilö itse on kykenevä vastuuseen itsestään. Ei pidä rangaista lasta vanhempien kyvyttömyydestä. Kuten Giddensin slogan kuului, ilman tulonjaon tasa-arvoa ensimmäisen sukupolven mahdollisuuksien tasa-arvo on toisen sukupolven mahdollisuuksien epätasa-arvoa.
Elinan ohjelma on suoraviivaisen ideologisen talousopin mukaisesti purkaa tulonjaon tasa-arvosta vastaavat mekanismit (jopa perintöverosta on luovuttava), mikä siis kirjaimellisesti tarkoittaa vaurauden eriyttämistä koulumallinsa eriyttämisen tapaan.[/quote]

Katsoisin perintöverosta luopumisen hyödyttävän eniten keskiluokkaa, joka omistaa auton, talon ja kesämökin. Pienet perheyritykset saattaa kyllä hyötyä enemmän, mutta niillehän on jo olemassa sukupolvenvaihdoshelpotuksia, kuten gattiksen maatilanhankinta. Oikeasti rikkailla riittää varallisuutta maksaa perintöverotkin, mutta herää kysymys onko niiden periminen moraalisesti oikein, jos muiltakaan ei peritä.

Matalampi työn verotus mielestäni vielä lisää mahdollisuutta oman varallisuuden nostoon työn teolla. Muutenkin Elinan ajaman politiikan tarkoituksena on mahdollistaa omaan varallisuuteen vaikuttaminen työtä tekemällä, Esim. opintotuen tulorajan poisto, ja työnkustannustason lasku, jotta yhä useampi pystyisi parantamaan tulotasoa työtä tekemällä.
urpiainen
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti:
urpiainen kirjoitti: Luetko sä tätä ketjua vai vaivaako vain dementia?
Voisin kysyä samaa.
Mun kohdalla kyseessä ovat kyllä yleensä molemmat kohdat.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Dave kirjoitti: Ja VM:n laskelmat ovat täysin arvovapaita ilman mitään vedätyskulmaa mihinkään suuntaan :wink:
Emmä mä mitään niistä tiedä hittojakaan, eikä ne vaikuta mun leikkausintoon. Kiva vaan kun ne ajaa mun kanssa samaa asiaa. Mun leikkausintoon vaikuttaa tahti millä lainaa tällä hetkellä otetaan/valtion tulopuoli lisättynä idelogisella uskolla, että pienempi valtio tarjoaa kaikille paremman elämän :D
Dave

Varis kirjoitti:Vai oletko eri mieltä tuottavuuden ja huoltosuhteen megatrendeistä?
Suomen tuottavuuden megatrendistä kumpikaan meistä, eikä kukaan mukaan, tietäne mitään. Kolikkoa voidaan heittää kyllä.

Huoltosuhdekin on osittain arvaus ja siihen pystytään vaikuttamaan. Ruotsissa on miljoona siirtolaista.
Varis
Elämätön Kitisijä

Dave kirjoitti:Suomen tuottavuuden megatrendistä kumpikaan meistä, eikä kukaan mukaan, tietäne mitään. Kolikkoa voidaan heittää kyllä.

Huoltosuhdekin on osittain arvaus ja siihen pystytään vaikuttamaan. Ruotsissa on miljoona siirtolaista.
Meinaat että mitään ei voi millään luotettavuudella ennustaa millään tutkimuksella?
Dave

Varis kirjoitti:
Dave kirjoitti:Suomen tuottavuuden megatrendistä kumpikaan meistä, eikä kukaan mukaan, tietäne mitään. Kolikkoa voidaan heittää kyllä.

Meinaat että mitään ei voi millään luotettavuudella ennustaa millään tutkimuksella?
Kun yritetään ennustaa tilannetta vuoteen 2060, niin aivan hyvin voidaan heittää kolikkoa.

Uskotko, että vuonna 1951 olisi pystytty luotettavasti ennustamaan vuoden 2011 tilannetta? Kun käytännössä ei pystytä ennustamaan edes sitä, onko ensi vuoden BKT:n kasvun etumerkki + vai -.
Viimeksi muokannut Dave, 06.04.2011 10:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

^ Miten on paikallissään suhteen?
Dave

Manaaja kirjoitti:^ Miten on paikallissään suhteen?
No ilmastonmuutoksen ennustaminen on eksaktia :D
Dave

Kyllä mä uskon, että jos tulonjakoa ei tasata ollenkaan, niin se johtaa pitkällä tähtäimellä yhteiskunnan potentiaalin haaskaamiseen.

Fiksuja lapsia jää kouluttautumatta täyteen potentiaaliinsa.
Dave

urpiainen
Kitisijä

^ Tämä epäilemättä on vain oivaltavan performatiivinen mainosakti, jolla Persut havainnollistavat vaaliohjelmansa vaadetta siitä, että peruskoulussa on tylsiä lukuaineita korvattava leikillä ja laululla.
Dave

Oikein kiroitus on herrojen kotkotuksia! Sitä paitsi omenalle ja vesimelonille ei mahdu samankokoinen lippalakki ja missä eu, siellä ongelma!
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Ei haittaa yhtään niin kauan kun edustaja jää ensin mystisesti lomalle ja sen jälkeen vielä mystisemmin eläkkeelle, eikä häntä tavoita edes puhelimella.

Ettei vaan olisi ollut Halmeen Tomppa siellä duunissa!
elco
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja elco »

Dave kirjoitti:
Kun yritetään ennustaa tilannetta vuoteen 2060, niin aivan hyvin voidaan heittää kolikkoa.

Uskotko, että vuonna 1951 olisi pystytty luotettavasti ennustamaan vuoden 2011 tilannetta? Kun käytännössä ei pystytä ennustamaan edes sitä, onko ensi vuoden BKT:n kasvun etumerkki + vai -.
Mihin tässä on kadonnut se iänikuinen mantra, että kunkin alan asiantuntijat saavat aikaan parempaa jälkeä kuin jonkun bussikaistalekurin horinat kolikonheitosta?
Dave

elco kirjoitti:
Dave kirjoitti:

Mihin tässä on kadonnut se iänikuinen mantra, että kunkin alan asiantuntijat saavat aikaan parempaa jälkeä kuin jonkun bussikaistalekurin horinat kolikonheitosta?
Jos jonkun alan asiantuntijoiden joukossa on konsensus jostain asiasta, niin kannattaa uskoa.

Vuoden 2060 taloustilanteesta ei vallinne konsensusta alan asiantijoiden piirissä? Ainakin maallikosta näyttää, että alan asiantuntijoiksi ymmärrettävät henkilöt ovat erimielisiä.

Mikä sinun käsittääksesi on konsensus vuoden 2060 BKT:sta? Paljonko se on? Entä valtionvelan suhde BKT:hen vuonna 2060 asiantuntijakonsensuksen mukaan?

Itse pitäisin Helsingin kauppakorkeakoulun kansainvälisen talouden professoria ko. alan asiantuntijana, kuten epäilemättä myös VM:n ennustajia. Jostain syystä he ovat vain täysin eri mieltä.