Meik kirjoitti:SingleMalt kirjoitti:Meik kirjoitti: Mitä kauemmin sä täällä paasaat, niin sitä enemmän sä ajat ihmisiä noille sivuille.
Amen.
Kävin juuri äsken täyttämässä.
Aamen aamen. Mä olen aikasemmin meinannut toteuttaa tuon tempun, mutta vaimo sanoi, ettei kannata. Jos joku vaikka pyytää kummiksi, niin pitäis vissiin kuulua kirkkoon. No kyllä ton Petrin paasaukset on niin syvältä, että menen heti aamulla täyttämään lomakkeen. Kiitos Petri! Sun tarkoitus oli ilmeisesti valaistuttaa ihmisiä. Valaisit mua todella paljon ja sait hyvää aikaan.
Mäkin erosin kirkosta kun tulin uskoon.
Oikeastaan Raamattu ei tunne sanaa uskonto, lähinnä uskonto sanaa vastaava alkukielen sana tarkoittaa Jumalanpalvelua sekä palvontaa. Jumalanpalvelu ei siis tarkoita kirkollista Jumalanpalvelusta, vaan tapaa elää eli palvella koko elämällään Jumalaa, niin elämän arjessa kuin juhlassakin. Raamattu puhuu uskosta Jumalaan, joka tarkoittaa henkilökohtaista suhdetta Jumalan kanssa. Uskonto ja usko on aivan kaksi eri asiaa. Uskonto on ihmisten keksimä ja formuloima järjestelmä. Kun taas usko on Jumalan teko, jossa ihminen elää yhteydessä Jumalansa kanssa. Usko on siis täyttä elämää eikä formuloituja kaavoja ja muotomenoja.
Kirkko sanaakaan ei Raamattu tunne. Kirkko sana ja käsite tuli maailmaan Konstantinuksen perustaessa Roomaan yleisen (katolisen) uskonnon, kun hän ”kääntyi” kristityksi. Rooman kirkkolaitos sekoitti pakanuuden ja kristinuskon keskenään. Pakanallisille uskonnollisille menoille annettiin kristilliset nimet, joita pidettiin sitten Raamatun opetuksina, vaikka ne eivät sitä kuitenkaan olleet.
Växjön tuomiorovasti, teologian tohtori Gustav Adolf Danell käsittele kirkko sanaa avoimen rehellisellä tavalla teoksessaan Vår allra heligaste tro, Växjö 1966.
>>>Tuskin missään muussa kysymyksessä on vallalla niin suuri epävarmuus ja epäsel-vyys kuin tässä. Se koskee jo sanan alku-perää. Tavallinen käsitys on nykyään, että sana “kirkko” olisi peräisin kreikan kielen adjektiivista “kyriakon” tai “kyriake”, Her-ran (oma). Tätä etymologista selitystä asi-antuntijat eivät kuitenkaan pidä mahdol-lisena. On todennäköisempää, että sana tulee keltin kielen sanasta “kyrk”, joka on skotlantilaisten lähetyssaarnaajien kautta kulkeutunut germaanisiin maihin, missä sitä on alettu yleisesti käyttää. Ro-maanisissa kielissä on sitä vastoin säilynyt kreikan kielen, Uudessa Testamentissa esiintyvä sana “ekklesia”. On tuskin mah-dollista, että kreikan “kyriakon” olisi aivan kuin siirtynyt suoraan germaanisiin kieliin ohi romaanisten kielten. Keltin kielen sana “kyrk” merkitsee rajattua, aidattua, ja kie-lellisesti se liittyy latinan sanaan “circus”. >>>
Raamattu ITSE käyttää nimitystä seurakunta eikä kirkko. Kirkko käsite ja sana ei siis kuulu Raamatun oman ilmoitukseen, vaan on ihmisten keksimä ja tekemä oppi.
Raamattu itse opettaa: Jumalaan uskovia uskomaan Jeesukseen ja Jumalan sanaan, niin kuin Raamattuun on kirjoitettu. Tämä on ydinkysymys: USKOA Raamattuun niin kuin sinne on kirjoitettu. Kirkko uskoo Raamattuun niin kuin perinnäissäännöt opettavat eikä niin kuin Raamattuun on kirjoitettu.
Kirkko virallisena instituutiona ei edusta Raamatullista seurakuntaa. Maailmassa on paljon uskovia, jotka eivät kuulu eivätkä ole milloinkaan kuuluneet kirkko-instituutioon. Sana kristillisyys ei siis aina tarkoita todellista uskoa Raamatun sanomaan. Kirkko on sotkenut todellisen evankeliumin perinnäissäännöillänsä, jopa suuri osa kirkon työntekijöistä ei edes usko Raamatun olevan Jumalan sanaa. Esimerkiksi: Lut. kirkon teologisessa tiedekunnassa, jossa valmistuu kirkon papit virkaansa on opettajina ihmisiä, jotka eivät usko Raamatun olevan Jumalan sanaa sekä he kieltävät Raamatun perustotuuksia.
Todellista uskoa Raamatun ilmoitukseen esiintyy siis muissa herätysliikkeissä paljon enemmän kuin kirkon piirissä. Kuten kirjoitin, niin kirkon oppi on liian monin paikoin ihmisen keksimä. Todellinen kristinusko on siis jossain muualla kuin kirkossa. Toki se on totta, että kirkon sisällä on aitoja uskovia, mutta kirkko-instituutiona ei ole Raamatullinen seurakunta.
Raamattu opettaa, että kun evankeliumia julistetaan, niin ihminen tekee parannuksen synnin ja saatanan vallasta Jumalan puoleen, jolloin hänestä vasta tulee kristitty.
Kirkko tekee kääntymättömistä ihmisistä ”kristittyjä”, jotka eivät ole tehneet parannusta synneistään ja uskottelee heille, että he ovat nyt kristittyjä.
Kirkko opettaa Raamattua perinteestä käsin, joka muuttuu yhteiskunnan muutosten myötä. Esimerkkeinä kun naisjohtajuus tuli yleisesti hyväksytyksi yhteiskuntaan, niin kirkko alkoi opettaa vastoin omaa tunnustustaan, että nyt tarvitaan naispappeja kirkkoihin. Toinen esimerkki: Kun yhteiskunta suhtautui kielteisesti homouteen, niin kirkko suhtautui myös. Mutta kun yhteiskunta on nyt yleisesti hyväksynyt homoseksuaalisuuden normaaliksi seksuaalisuuden harjoitusmuodoksi, niin kirkko on myös alkanut suhtautua homoseksuaalisuuteen samoin.
Kirkon evankeliumi muuttuu yhteiskunnan muutosten ja virtausten mukana. Kirkko ei tunne Raamattua kovin hyvin, vaan se peesaa yhteiskunnassa tapahtuvia suuntauksia ja muutoksia. Raamattu opettaa homoseksuaalisuuden olevan syntiä, joten jokainen, joka uskoo todella Raamattuun, uskoo myöskin homoseksuaalisuuden olevan syntiä. Homoille kuuluu myös rakkauden evankeliumi, jossa on myös heille voima elämän muutokseen Raamatun osoittamaan terveeseen elämään.
Raamattu tuntee vain miesten johtaman seurakunta mallin. Raamattu ei tunne muuta seurakunnan johtamistapaa. Tässäkin kirkko on lipsunut pois Raamatun totuudesta. Tällainen opetus ei halvenna naisen asemaa, vaan päinvastoin vapauttaa hänet siihen asemaan, johon hänet on kutsuttu. Raamattuhan opettaa apostolin ja vanhinten olevan vain miesten palvelutehtäviä, ja kaikki muu on yhteistä miehille ja naisille. Kyllähän naisille tehtävää riittää yllin kyllin seurakunnassa. Haastankin sinua joka olet nainen, ota rohkeasti paikkasi seurakuntaruumiissa ja ala rakentamaan ja rakentumaan yhteisestä uskosta, joka perustuu Jumalan sanaan.
Suomalaisten muinaisuskonnossa oli monia jumalia, joiden pääjumala oli Ukko niminen jumala. Tässä uskonnossa uskottiin, että nämä monet eri jumalat pitivät huolta ihmisestä. Metsästäjien ja kalastajien sekä maanviljelijöiden menestys ja hyvinvointi riippui näistä jumalista. Muinaisuskonnossa uskottiin myös henkiin sekä jumaliin, joita rukoiltiin ja, joille suoritettiin uhrimenoja. Muinaisuskonto orjuutti ihmisiä palvelemaan näitä jumalia ja henkiä. Muinais-suomalaiset esi-isämme olivat, joka päivä jokaisessa toimessaan ja askaressaan sidottu tähän uskontoon. Muinais-suomalainen uskonto sisältää samoja piirteitä kuin babylonian uskonto, joka on kaikkien uskontojen ”äiti.”
Kirkko on luonut sakramentti käsitteen kreik. sanasta mysterion, joka tarkoittaa salaisuutta. Latinaksi salaisuus on sacramentum. Sana mysterion eli salaisuus tarkoittaa salaisuutta, eikä sitä voida käsitellä sakramenttina, koska sanan tarkoittaa salaisuutta. Sakramentti on väännös latinan sanasta sacramentum, joka myös tarkoittaa salaisuutta. Sakramentti käsite on tullut pakanuudesta, jossa pakanauskonnollisten rituaalien kautta tultiin sisälle näihin pakanauskontoihin pyhien toimitusten kautta. Kirkon edustama asia on siis kuollutta muotomeno uskontoa.
Uskonnossa ei löydetä Jumalaa, jossa jokainen uskonto määrittelee itse jumalansa ja elämän perusarvot. Raamatussa taas Jumala itse opettaa, millainen on Jumala. Raamattu opettaa myös sen miten voimme elää Jumalan yhteydessä ja mitkä ovat todelliset elämän perusarvot.
Jeesus ei käskenyt valloittaa ihmis-sydämiä miekkalähetyksellä, vaan rakkauden evankeliumilla. Katolinen kirkko toimi Raamatun vastaisesti käännyttäessään kansoja ”Kristukselle” miekan voimalla. Osittain myös luterilaisuus käytti miekka-lähetystä, vastoin Kristuksen käskyä, joka oli evankeliumin saarnaaminen.
Raamatussa ei ole opetusta kirkollisverosta, tämäkin on ihmisten keksimä opetus, joka on suora kopio maallisesta verotusjärjestelmästä.
Kirkollinen virkahierarkia on Raamatun vastainen. Raamattu ei opeta mitään Arkkipiispasta tai Paavista, joiden alaisina on piispat. Raamattu ei opeta mitään kirkollisesta kirkkoherra käsitteestä eikä kirkollisesta pappisjärjestelmästä. Raamattu opettaa, että seurakunnan johtaja on Jeesus Kristus. Raamattu opettaa, että paikkakunnalla olevaa seurakuntaa johtaa ryhmä miehiä, joista Raamattu käyttää nimitystä vanhimmat, kaitsijat sekä paimenet.
Synti sana ja käsite tuli maailmaan paratiisissa tapahtuneen syntiinlankeemuksen kautta. Raamattu opettaa, että koko maailma on pahan (saatanan) vallassa, josta seuraa synnin orjuus, jonka seuraus taas on iankaikkinen kadotus. Eihän kenenkään ole pakko päätyä kadotukseen, mehän saamme valita Jeesuksen Kristuksen elämämme Herraksi ja Vapahtajaksi.
Raamatun Jumala ei vaadi mahdottomia ihmiseltä. Ihminen ei pysty noudattamaan täydellisesti Jumalan lakia ja opetusta, sen tähden Jeesus tuli ja täytti lain meidän puolestamme ja me pelastumme Jeesuksen ansiosta, jos uskon kautta vastaanotamme Hänet elämämme Herraksi ja Vapahtajaksi. Ajattele kuinka mahtavaa, Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen kautta ihminen saa syntinsä anteeksi!!! Jeesus kehotti lihansa päivänä näin; Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi. Jumalan armosta ihminen saa kuulla evankeliumia, sillä usko tulee Jumalan sana kuulemisen kautta. Jumalan armosta ihminen saa myös tulla uskoon ja vastaanottaa Jeesuksen elämänsä Herraksi.
Jumala itse teki Golgatalla sen mihin me ihmiset emme pysty. Jumala antaa vielä Pyhän Henkensä avuksi ihmiselle, jotta hän pystyy ja voi ja osaa elää siten kuin ihminen on tarkoitettu elämään.
Allah ja muslimiuskonto on eri asia kuin Raamatun opettama usko Jumalaan. Muutamia vuosia sitten keskustelin erään muslimin kanssa. Hän puhui minulle Allahista ja minä puhuin hänelle Jeesuksesta. Tämä muslimi sanoi, että minut tapettaisiin hänen kotimaassaan jos puhuisin siellä muslimeille Jeesuksesta. Minä sanoin, että minun Jumalani ei kehota tappamaan tätä muslimia, vaan rakastamaan häntä sekä kertomaan hänelle evankeliumia rakastavasta Jumalasta ja Jeesuksen lunastusuhrista, jossa on pelastus.
Se on valitettavasti totta, että ns. ”kristityt” ovat polkeneet maahan todellisen Jumalan sanan opetuksen ja synnyttäneet sen tilalle omat organisaationsa ja kirkkonsa oppeineen, joilla ei ole mitään tekemistä Jumalan sanan kanssa.
Kiitos Jumalalle, Jeesuksen sovitusuhrista, jonka kautta aukeaa ihmiselle pääsy iankaikkiseen elämään. Maan päällä on myös olemassa todellinen Jumalan seurakunta, joka on hajaantunut erilaisiin kirkkoihin ja herätysliikkeisiin, mutta kiitos Jumalalle, sillä Hän on luvannut Sanassansa koota kansansa yhdeksi laumaksi ennen kuin Jeesus tulee.