Tulisiko humanitaarinen maahanmuutto lopettaa täysin?

Yleinen lätinä jä kitinä

Tulisiko humanitaarinen maahanmuutto lopettaa täysin?

Ainoastaan geneven pakolaissopimuksen kriteereillä oleskelulupa
12
57%
Voidaan antaa myös sotaa/nälänhätää pakeneville, eli humanitaarisin perustein
5
24%
Edes Geneven sopimuksen ehtojen mukaisille pakolaisille ei turvapaikkaa
4
19%

Ääniä yhteensä: 21

NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen

Re: Tulisiko humanitaarinen maahanmuutto lopettaa täysin?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Georgina kirjoitti:Suomen parempi elintaso on mielestäni ansaittua esi-isiemme tekemällä työllä. Eiköhän Afrikkalaisilla ole aikojen alkuhämärissä olleet ihan samat mahdollisuudet, mitäs munasivat. *bensaa liekkeihin*
Kuulosta kovasti perisyntiajattelulta, kuten Urpiainenkin totesi. Nykypäivän afrikkalaisia tulee siis rangaista heidän (esi)isiensä pahoista teoista.

Tosin tuokin perustelu ontuu, jos aihe kiinnostaa laajemmin, niin lue tämä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tykit,_tau ... ter%C3%A4s

Mutta vaikka kaikki olisikin vain M'bokon alkoholistilaiskimus isän ja esi-isien syytä, kuullostaa perisynniltä rankaista M'bokoa siitä.
Pulkannaru
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^
Mulla lie kaikki defenssit päällä, kun noi kärsivät lapset, kodittomat koirat jne ei ahdista tippaakaan. Ja en ole niiden tuskaa rahalla tmv lievittänyt.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen

Pulkannaru kirjoitti:^
Mulla lie kaikki defenssit päällä, kun noi kärsivät lapset, kodittomat koirat jne ei ahdista tippaakaan. Ja en ole niiden tuskaa rahalla tmv lievittänyt.
Näin se varmastikin on.
Georgina
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Georgina »

elco kirjoitti: "you're journey to the Dark Side is complete"
:D

Dave ja urpiainen, olemme tästä asiasta eri mieltä enkä usko että freudilainen yhteisymmärrys on mahdollinen. Hyvä yritys tosin!
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Georgina
Kitisijä

NuoriDaavid kirjoitti: Tosin tuokin perustelu ontuu, jos aihe kiinnostaa laajemmin, niin lue tämä:
Ihan pikkuriikkisen on vielä pakko vängätä, sitten en enää nouki pyyhettä kehästä!

Tuskin tulee luettua tuota kirjaa, mutta väittäsin mutulla ettei ihan helppoa ole ollut luoda suomeenkaan toimivaa yhteiskuntaa ajanlaskun alkuhämärissä kun tänne on ensimmäiset alkuasukit konkoilleet. Kuten toisessa ketjussa jo todettiin, täällä kun ei ole mitään loistokkaita edellytyksiä esim. maanviljelylle.
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen

Georgina kirjoitti:
Dave ja urpiainen, olemme tästä asiasta eri mieltä
Jaa mistä me ollaan eri mieltä?

Jos sun väite on, että mitään ongelmaa ei ole, niin olet väärässä, et eri mieltä.

Jos sen sijaan olet sitä mieltä, että eettinen ongelma on olemassa, mutta siitä pääsee kätevästi eroon tiedostamattomilla defensseillä, emme ole ollenkaan eri mieltä.

Eli mistä olemme sun mielestäsi eri mieltä?
saira
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja saira »

Georgina kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti: Tosin tuokin perustelu ontuu, jos aihe kiinnostaa laajemmin, niin lue tämä:
Ihan pikkuriikkisen on vielä pakko vängätä, sitten en enää nouki pyyhettä kehästä!

Tuskin tulee luettua tuota kirjaa, mutta väittäsin mutulla ettei ihan helppoa ole ollut luoda suomeenkaan toimivaa yhteiskuntaa ajanlaskun alkuhämärissä kun tänne on ensimmäiset alkuasukit konkoilleet. Kuten toisessa ketjussa jo todettiin, täällä kun ei ole mitään loistokkaita edellytyksiä esim. maanviljelylle.
Tästä tulee taas mieleen, on olemassa tutkimus, jonka mukaan Suomi on ilmastonsa puolesta aluetta, jossa ei teorian mukaan pitäisi ihmisen pystyä elämään. Oon ettiny sitä jo hetken...
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Haemaeraemies
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Hmm, taidan sijoittua oppositioon kantoineni, mutta sehän on jo tuttua se.

Jos on rahkeita, auttaa. Jos on sydäntä, auttaa. Jos kiinnostaa, auttaa. Jos ei ole mitään noista, niin voi ainakin pitää sen vittu naamansa kiinni jostain veroäyreistä, kun niitä kustaan koko ajan 10 kertaa turhempien tapauksien auttamiseen & tukemiseen kuin M´boko.

Tossa mun 2,25 snt, jos ei kelpaa niin lähetän terveiset kaveriltani Kikki Hiireltä.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Georgina
Kitisijä

NuoriDaavid kirjoitti:
Siitä että on mahdollista olla tuntematta huonoa omaatuntoa ilman että on jotain defenssejä käytössä, vaikka tiedostaakin älyllisesti afrikan nälkäisten olemassaolon.

(tätä ei laskettu pyyhkeen noukkimiseksi, tämä oli kysymykseen vastaaminen. Ja NYT mulla on kyllä ihan tiedostetusti joku itselleni selittely defenssi päällä ;) )
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen

Georgina kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Siitä että on mahdollista olla tuntematta huonoa omaatuntoa ilman että on jotain defenssejä käytössä, vaikka tiedostaakin älyllisesti afrikan nälkäisten olemassaolon.
Kuten edellä kirjoitin, kaikki ihmiset käyttävät defenssejä jatkuvasti ahdistavien asioiden torjuntaan. Se on aivan normaalia terveen ihmisen käytöstä (toki defensseistä riippuen, kaikki defenssit eivät ole terveitä).

Rationalisointi ja eristäminen ovat kuitenkin aivan terveitä defenssejä. Mun mielestäni tässä käytetään nimenomaan noita defenssejä. Mutta se on ihan OK. Jos tämä vaikuttaa ylimieliseltä, niin se saattaa tietysti johtua siitä, että se saattaa olla sitä.
elco
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja elco »

Georgina kirjoitti:
Aika karmea typo. Duunit haittaa kityilyä.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Georgina
Kitisijä

Haemaeraemies kirjoitti: niin voi ainakin pitää sen vittu naamansa kiinni jostain veroäyreistä
Niin, täällähän ei ole vielä päästy veroäyreihin asti, kyse on ihan jokaisen omassa kukkarossa olevista rahoista.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

NuoriDaavid kirjoitti:Kuten edellä kirjoitin, kaikki ihmiset käyttävät defenssejä jatkuvasti ahdistavien asioiden torjuntaan.
Tässä on nyt varmaan sellainen oletus, että kuolema on ahdistava asia.
Minusta se on osa luonnon kiertokulkua. Sanoisinko hyvin luonnollinen loppu elämälle. Isovanhempieni kuolemat eivät ole tulleet yllätyksenä ja henkilöt itsekin ovat sitä ehtineet odottamaat, joten ne on oikeastaan olleet iloisia uutisia. Kavereiden ja tuttujen kuolemat on tulleet enemmän yllätyksenä ja olleet sinänsä valitettavia, mutta ei ne missään vaiheessa ole olleet ahdistavia.

Elämäntyylistä johtuen on joutunut myös tiedostamaan etten minä tai puoliso välttämättä eletä vanhaksi, vaan lähtö voi tulla yllättäen. Ei se silti ole vaikuttanut elämänvalintoihin tai ole ollut ahdistavaa. Ahdistavammaksi koen ajatuksen neliraajahalvauksesta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Georgina
Kitisijä

elco kirjoitti:
Georgina kirjoitti:
Aika karmea typo. Duunit haittaa kityilyä.
Tärkeintä on että pääsen valomiekkailemaan oikeissa väreissä!
annepa
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja annepa »

Vagabondo kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Kuten edellä kirjoitin, kaikki ihmiset käyttävät defenssejä jatkuvasti ahdistavien asioiden torjuntaan.
Minusta se on osa luonnon kiertokulkua. Sanoisinko hyvin luonnollinen loppu elämälle.
:komp:
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Niin palatakseni asiaan. Tähän väittämään mä haluaisin Davelta ja Urpiaiselta asiallisen vastineen, koska siitä mä oikeastaan olen tässä koko ajan vääntänyt, mutta se tuntuu välttelevän teidän tutkaa.
Vagabondo kirjoitti:Minä olen esittänyt, että ilman vastuuta ei voi olla syyllisyyttä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
Haemaeraemies
Kitisijä

Georgina kirjoitti:
Haemaeraemies kirjoitti: niin voi ainakin pitää sen vittu naamansa kiinni jostain veroäyreistä
Niin, täällähän ei ole vielä päästy veroäyreihin asti, kyse on ihan jokaisen omassa kukkarossa olevista rahoista.
Niin juuri, että ei tarvi sinne mennä edes.
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti:Niin palatakseni asiaan. Tähän väittämään mä haluaisin Davelta ja Urpiaiselta asiallisen vastineen, koska siitä mä oikeastaan olen tässä koko ajan vääntänyt, mutta se tuntuu välttelevän teidän tutkaa.
Vagabondo kirjoitti:Minä olen esittänyt, että ilman vastuuta ei voi olla syyllisyyttä.
No menemättä nyt siihen, että tähän "afrikkalainen lapsi ei ole mun vastuullani" papukaijailuun on vastattu jo n + 1 kertaa, niin noin niin ku yleensä moraaliasioissa lähdetään siitä, että olemme vastuussa teoistamme; siis tekojen eettisestä laadusta tai tekojen seurauksista, riippuen vähän katsantokannasta. Tämä tarkoittaa sitä, että ne toimemme, joista olemme moraalisesti vastuussa, alistetaan normatiivisen arvion kohteeksi: niitä voidaan moittia, kehua tai kenties suhtautua neutraalisti. Syyllisyys ei oikein istu tähän kuvaan kovin hyvin, ainakaan peruskäsitetasolla. Näin ollen olemme vastuussa niistä toimista, joita voidaan perustellusti pitää tekoinamme; emme alista normatiiviseen arvioon refleksejä, tahdosta riippumattomia ruumiintoimitoja jne. On moraaliajattelulle ihan outo lähtökohta, että jakaisimme maailman oliot sellaisiin, joista olemme vastuussa ja joista emme ole. Tämä voi olla lähellä jotain legaalisen vastuun käsitettä (kuten kiinnostuksesi syyllisyydestäkin antaa ymmärtää), mutta moraalisen vastuun mielessä siinä ei ole paljoa järkeä. Ehkä tuo on sitten sitä monessa ketjussa mainostamaasi insinööriajattelua, että et tosiaan kykene varsinaiseen eettiseen ajatteluun, vaan jatkuvasti höpsit siitä, oletko vastuussa henkiööstä A vai et. Tietenkään et ole tekojesi kautta ainakaan kovin suoraviivaisesti moraalisesti vastuussa siitä, että afrikkalainen lapsi on kurjassa tilanteessa, mutta olet vastuussa siitä, että valitset mieluummin kalliimman viinin kuin tuon lapsen pelastamisen. Tätä se on että pystyy tekemään tekoja (joista siis on moraalisesti vastuussa), eikä vain reagoi refleksinomaisesti ärsykkeisiin. Ei tämä ole niin vaikeaa. Suurin osa pystyy näin abstraktiin eettiseen ajatteluun jo ihan aikuisiän kynnyksellä.
Viimeksi muokannut urpiainen, 20.09.2011 14:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Georgina
Kitisijä

Haemaeraemies kirjoitti: Niin juuri, että ei tarvi sinne mennä edes.
No se ei liity tähän vääntöön mitenkään.

Edit: Heii.... mää yhtä'äkkiä tajusin että Hämis taitaa puhua keskustelun aiheesta! Tämmöisistä linjasta poikkeamisista on hyvä kuule varottaa heti siinä kirjoituksen alussa, esim ON TOPIC, silleen isosti.

Sori! :D
Viimeksi muokannut Georgina, 20.09.2011 14:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti:
:?:
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
So Hard
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Onko asioiden ajattelu rationaalisesti tunnepitoisen nyyhkimisen sijaan on siis jonkun mielestä joku defenssi? Ok. Mä oon sitten ihan mielelläni defenssit päällä kaiken aikaa. Silti sanoisin, että M'Bokojen vastaanottaminen Suomeen on minusta sekä eettisesti että rationaalisesti ajatellen typerä temppu. Siitä kai tässä ketjussa on kyse.
Universaali disclaimer.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Kiitoksia asiallisesta vastauksesta.

Omaa vastuukäsitettäni olen koittanut avata jo aikaisemmin. Se ei ole niinkään legistinen, vaan epämääräisempi vastuu omasta paikastani yhteiskunnan jäsenenä. Vastaan omasta elämästäni, omista teoistani ja autan läheisiäni. Vastaavaa odotan myös muilta.
urpiainen kirjoitti:Ehkä tuo on sitten sitä monessa ketjussa mainostamaasi insinööriajattelua, että et tosiaan kykene varsinaiseen eettiseen ajatteluun, vaan jatkuvasti höpsit siitä, oletko vastuussa henkiööstä A vai et. Tietenkään et ole ainakaan kovin suoraviivaisesti moraalisesti vastuussa siitä, että afrikkalainen lapsi on kurjassa tilanteessa, mutta olet vastuussa siitä, että valitset mieluummin kalliimman viinin kuin tuon lapsen pelastamisen.
Minusta taas vastuu kysymys on hyvin tärkeä, jotta esittämäänne kysymykseen voi antaa asiallisen vastauksen. Koska länsimaissa elintaso on paljon yli minimin, voisimme kaikki tehdä enemmän kuin nyt teemme. Tämä johtaa siihen, että moraalinen vastuu lukuisista ihmisoikeusloukkauksista. pienten lasten kuolemista, jne jakautuu kaikkien länsimaisten harteille. Ei pelkästään länsimaiden vaan oikeastaan paljon laajemmalla alueella on elintasoa sen verran, että siellä pystyttäisiin tekemään enemmän. Ainoa keino välttää esittämänne moraalinen velka, antaa kaikki pois ja pyhittää elämänsä toisten auttamiselle, mutta se taas johtaa elintason laskuun kaikkialla, josta seuraa vaan lisää kurjuutta mistä olisimme kaikki vastuussa. Eihän tuollaisella kysymyksellä tai vastauksella ole mitään virkaa. Pelkkää turhanpäiväistä saivartelua.

Jos muotoillaan kysymys muotoon, että ostanko ennemmin viiniä kuin käytän rahat sellaisen lapsen pelastamiseen, josta olen vastuussa, niin vastaus on; En tietenkään. Alkuperäisessä muodossa esittämänne moraalinen valinta ei todellisessa elämässä tule minulle vastaan.
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen

Vagabondo kirjoitti:
Minusta se on osa luonnon kiertokulkua. Sanoisinko hyvin luonnollinen loppu elämälle. Isovanhempieni kuolemat eivät ole tulleet yllätyksenä ja henkilöt itsekin ovat sitä ehtineet odottamaat, joten ne on oikeastaan olleet iloisia uutisia. Kavereiden ja tuttujen kuolemat on tulleet enemmän yllätyksenä ja olleet sinänsä valitettavia, mutta ei ne missään vaiheessa ole olleet ahdistavia.

Elämäntyylistä johtuen on joutunut myös tiedostamaan etten minä tai puoliso välttämättä eletä vanhaksi, vaan lähtö voi tulla yllättäen. Ei se silti ole vaikuttanut elämänvalintoihin tai ole ollut ahdistavaa. Ahdistavammaksi koen ajatuksen neliraajahalvauksesta.
Uprsu jo heitti tähän kysymysmerkin, mutta komppaan. Mitä sä nyt ajat takaa?
Haemaeraemies
Kitisijä

Georgina kirjoitti:
Haemaeraemies kirjoitti: Niin juuri, että ei tarvi sinne mennä edes.
No se ei liity tähän vääntöön mitenkään.

Edit: Heii.... mää yhtä'äkkiä tajusin että Hämis taitaa puhua keskustelun aiheesta! Tämmöisistä linjasta poikkeamisista on hyvä kuule varottaa heti siinä kirjoituksen alussa, esim ON TOPIC, silleen isosti.

Sori! :D
Kikki Hiireltä terkkuja.
Georgina
Kitisijä

Haemaeraemies kirjoitti: Kikki Hiireltä terkkuja.
Me ollaan Kikin kanssa vanhat kaverit, kiva kuulla hänestä pitkästä aikaa!