Kiitoksia asiallisesta vastauksesta.
Omaa vastuukäsitettäni olen koittanut avata jo aikaisemmin. Se ei ole niinkään legistinen, vaan epämääräisempi vastuu omasta paikastani yhteiskunnan jäsenenä. Vastaan omasta elämästäni, omista teoistani ja autan läheisiäni. Vastaavaa odotan myös muilta.
urpiainen kirjoitti:Ehkä tuo on sitten sitä monessa ketjussa mainostamaasi insinööriajattelua, että et tosiaan kykene varsinaiseen eettiseen ajatteluun, vaan jatkuvasti höpsit siitä, oletko vastuussa henkiööstä A vai et. Tietenkään et ole ainakaan kovin suoraviivaisesti moraalisesti vastuussa siitä, että afrikkalainen lapsi on kurjassa tilanteessa, mutta olet vastuussa siitä, että valitset mieluummin kalliimman viinin kuin tuon lapsen pelastamisen.
Minusta taas vastuu kysymys on hyvin tärkeä, jotta esittämäänne kysymykseen voi antaa asiallisen vastauksen. Koska länsimaissa elintaso on paljon yli minimin, voisimme kaikki tehdä enemmän kuin nyt teemme. Tämä johtaa siihen, että moraalinen vastuu lukuisista ihmisoikeusloukkauksista. pienten lasten kuolemista, jne jakautuu kaikkien länsimaisten harteille. Ei pelkästään länsimaiden vaan oikeastaan paljon laajemmalla alueella on elintasoa sen verran, että siellä pystyttäisiin tekemään enemmän. Ainoa keino välttää esittämänne moraalinen velka, antaa kaikki pois ja pyhittää elämänsä toisten auttamiselle, mutta se taas johtaa elintason laskuun kaikkialla, josta seuraa vaan lisää kurjuutta mistä olisimme kaikki vastuussa. Eihän tuollaisella kysymyksellä tai vastauksella ole mitään virkaa. Pelkkää turhanpäiväistä saivartelua.
Jos muotoillaan kysymys muotoon, että ostanko ennemmin viiniä kuin käytän rahat sellaisen lapsen pelastamiseen, josta olen vastuussa, niin vastaus on; En tietenkään. Alkuperäisessä muodossa esittämänne moraalinen valinta ei todellisessa elämässä tule minulle vastaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.